Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Mitkä öljyt moottoriin?

Aloittaja Nissani93, tammikuu 14, 2018, 21:31:32

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Nissani93

Kaikkien aiempien öljykeskustelujen jälkeen on aika keskustella öljyistä  ;D. Talosta löytyy kaksi kappaletta 1,8 nissaneita, molemmissa öljynvaihto tulee kohtapuoliin ajankohtaseksi, kysymys kuuluu; mitkä öljyt tällä kertaa laitettais moottoriin? Nyt on ajeltu mobil super 3000 5w40 öljyillä. Toinen autoista kuluttaa vaihtovälillä noin litran, toinen ei edes puolta litraa. Vaihtovälinä on pidetty noin 15000km.

matti.l

Kuulostaa hyvältä. laittasin samaa.
laurel c31 2.0/nissan vanette 2.3
/ sunny n13/bluebird t12
n14 sunny, jälkikasvun laurel c31 2,8 Turbodiesel.

kurttu

5W30 on oikeampi viskositeetti.

Mobil on paskaa mut aika sama.

Itellä samassa koneessa nyt Neste citypro 5W30. Kai sekin on paskaa mutta ihan sama. Kunhan vaihtaa vuoden välein eikä aja yli 10tkm niin kyllä ne kurat siellä kestää.

cedricfan

#3
Miksi 5W30 on oikeampi jos Nissanin oma öljy on 5W40?
Ja mikä lukuisista 5W30-vaihtoehdoista, ACEA-A5 vaiko A3 tai kenties C3?
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: kurttu - tammikuu 16, 2018, 16:08:33
5W30 on oikeampi viskositeetti.

Mobil on paskaa mut aika sama.

Itellä samassa koneessa nyt Neste citypro 5W30. Kai sekin on paskaa mutta ihan sama. Kunhan vaihtaa vuoden välein eikä aja yli 10tkm niin kyllä ne kurat siellä kestää.

Jos nyt tuolle linjalle lähdetään niin kaikki viskositeetit ovat oikeita, käyttökohde ratkaisee. Mobilin öljyt asiansa ajaa siinä kuin muutkin, kunhan ostaa oikealla viskolla ja luokituksella olevaa.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

kurttu

Voiteluainevalmistajien öljyvalitsimesta kun katselen, niin QG18DE moottorilla varustettuun P11 primeraan tulee joka valmistajalta suosituksena 5W30 öljyä.
Käyttöohjekirjassa seisoo eri käyttölämpötilojen mukaisesti eri viskositeetteja. Jos pitää pärjätä kovilla pakkasilla, valinta on 5W30. Vähän lauhemmassa lämpötilassa valinta on 10W40.

cedricfan

Tulee, koska kaikki nuo jälkimarkkinafirmat käyttävät samaa pohjadataa. Joka tulee jenkkifirmalta, ja jenkeissä on eri suositus kuin Euroopassa.

http://aijaa.com/88gPZH

Tuossa Nissan Europen tietoa, he tarjoavat 5W-40 tai 10W-40 joka nyt ei Suomen oloissa ole se hyvä vaihtoehto.
Ja jos nyt haluat vaihtoehdon kovemmille pakkasille niin se ei ole 5W-30 vaan 0W-40, tarkoitushan ei ole muuttaa kuuman pään viskositeettia.
0W-40 on lisäksi oikealla ACEA-luokituksella.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Totenkopf

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - tammikuu 17, 2018, 17:13:37
Tulee, koska kaikki nuo jälkimarkkinafirmat käyttävät samaa pohjadataa. Joka tulee jenkkifirmalta, ja jenkeissä on eri suositus kuin Euroopassa.

http://aijaa.com/88gPZH

Tuossa Nissan Europen tietoa, he tarjoavat 5W-40 tai 10W-40 joka nyt ei Suomen oloissa ole se hyvä vaihtoehto.
Ja jos nyt haluat vaihtoehdon kovemmille pakkasille niin se ei ole 5W-30 vaan 0W-40, tarkoitushan ei ole muuttaa kuuman pään viskositeettia.
0W-40 on lisäksi oikealla ACEA-luokituksella.

Tämäpä verrattain mielenkiintoinen lista. Öljytilavuudeksi ilmoitetaan 3,7l sekä P11 ja P11-144 korin SR- moottoreille. Muualla ollut järestään P11 tasan 3 litraa ja P11-144 3,7 litraa. Nämä siis suodattimen vaihdon yhteydessä. Ihmettelen suuresti mihin tämä on perustunut, sillä molemmissa on kuitenkin täysin samat öljypohjat...
Riippuu näköjään lähteestä, että mitä ilmoitetaan. Tosin FSM:ssä ainakin sanotaan, että täyttömäärä riippuu lämpötilasta ja siitä kuinka kauan entisiä on valutettu pois. Tyhjennysroppu kun on sen mallinen, että pohjalle jää melkoinen määrä vanhaa öljyä.

Tikullahan se loppupeleissä tarkistetaan, mutta pisti silmään vaan sopivasti tuosta listasta.
-14 Juke 1.6 DIG-T
-88 VAZ 21013 (kesäauto)
-88 VAZ 2104 (projekti)
-90 VAZ 21051 (projekti)

kurttu

Nooh, aina oon luottanu että huoltamolla laittavat sopivaa öljyä. Huoltokirjan mukaan tuossa on ollut ainakin Mobil 1, Shell Helix, Castrol Magnatec, Neste Citypro
öljyjä muutamia mainitakseni.

Tuohon QG18DE moottoriin menee 2,9L ja Motonetin koulukiusaajat myyvät Nissan öljyä vain 5L kanisterissa.

NikookiN

Ainakin omaan autoon olisin kelpuuttanut kaikki yllä olevat. Ja eikös sitä öljyä kannata ostaa niin iso ponttö kun saa, vaihtaa vaikka pari kertaa öljyt ja lisäilee tarvittaessa. Kai se nyt jo edullisuuden nimissä halvempi. Itse pitänyt Helixiä ja 10tkm, joka autossa eikä ole mitään ongelmaa ollu eikä tullu. Edelliset autot on loppunu aina muuten kun moottorin puolesta, nykyisillä kori terässä joten katotaan mikä pettää eka.
Nissan Primera 2.0 GT -98, VW Transporter T4 2.4d -02 (pitkä)
Toyota Carina II 1.6 -92 (entinen)
Nissan Primera 1.6 -92 (entinen)

mcgangsta

Lainaus käyttäjältä: NikookiN - tammikuu 18, 2018, 17:47:56
Ainakin omaan autoon olisin kelpuuttanut kaikki yllä olevat. Ja eikös sitä öljyä kannata ostaa niin iso ponttö kun saa, vaihtaa vaikka pari kertaa öljyt ja lisäilee tarvittaessa. Kai se nyt jo edullisuuden nimissä halvempi. Itse pitänyt Helixiä ja 10tkm, joka autossa eikä ole mitään ongelmaa ollu eikä tullu. Edelliset autot on loppunu aina muuten kun moottorin puolesta, nykyisillä kori terässä joten katotaan mikä pettää eka.

Itellä menee yli viis litraa, mutta kuitenkin alle 6. On se vähän turhauttavaa ostaa 2x5l pönttöä, kun ei siitä sitten toista huoltoakaan saa tehtyä vaan pitäis ostaa kolme kerralla  8)

Viimeksi tilasin osien yhteydessä Shellin öljyt, heiltä kun löytyi 5l ja 1l, mutta moponetti taas myy tuota öljyä vain litran pöniköissä...
Serena 2.0 C25 -09 (JDM)
Fuga Y50 250GT -06 (JDM)
----
#ajaoikealla

cedricfan

Öljyn ostaminen litran pulloissa on se kallein tapa, se on ihan öljy-yhtiöistä lähtevä asia.
Lisäksi kilpailu pitää sen kannun hinnan suhteessa muihin kokoihin vieläkin halvempana, katsokaapa vaikka mitä Mobil ESP maksaa nykyisin ja muistelkaa mitä se maksoi muutama vuosi sitten.
Shell on siitä kelju firma, että dissaavat itse Pohjoismaiden markkinoita. Eli heiltä puuttuu öljyä ja pakkauskokoja markkinoiltamme. Toki niitä saa harmaatuontina ja verkkokaupoista, mutta kun esim suomenkieliset KTT ja pakkausmerkinnät puuttuu...
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

mikan

Lainaus käyttäjältä: NikookiN - tammikuu 18, 2018, 17:47:56
Ainakin omaan autoon olisin kelpuuttanut kaikki yllä olevat. Ja eikös sitä öljyä kannata ostaa niin iso ponttö kun saa, vaihtaa vaikka pari kertaa öljyt ja lisäilee tarvittaessa. Kai se nyt jo edullisuuden nimissä halvempi. Itse pitänyt Helixiä ja 10tkm, joka autossa eikä ole mitään ongelmaa ollu eikä tullu. Edelliset autot on loppunu aina muuten kun moottorin puolesta, nykyisillä kori terässä joten katotaan mikä pettää eka.

Niin, jos aikoo tulevaisuudessakin ajaa autoilla ja itse vaihtaa öljyt, niin ei se iso kannu tai kannut hukkaan mene. Minä ainakin käytän autossani aina samaa öljyä ja haen sitä sitten Puuilosta pari kannua kerralla, kun edelliset käy vähiin.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

hartsa72

Meillä teboilin 5w40. Ja molemmissa kulkineissa. Siittä syystä, että itelle ei riitä 4l kannu (ranskan patonki ja vaihtoon 4,7l) niin ostan lisäys öljyn 4l aina silloin tällöin. Eukon primera vie sen 0,5l vaihtovälillä.

Nissani93

Eilen motonetin reissulla jäi kätee mobil super 3000 5w-40 öljyt.

Alppuu

#15
Keväällä tuli laitettua tätä:

N15 Almeraan.

Öljynvaihto lähestyy, kohta 10tkm ajettu pääsääntöisesti RE85:llä ja ihan öljylle vieläkin näyttää ja tuoksuu. :)

Suodattimena viime vaihdoissa ollut , saa samalla kun käy ruokaostoksilla. :)

Kun saisi aikaiseksi avata vanhan suodattimen, voisi tännekin laittaa kuvaa mitä se on syönyt.  :P
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Shamsa

Shell Helix ultra ECT C3 5W-30 ollut nyt koneessa 20tkm ajan. Ei ole määrä lisääntynyt eikä vähentynyt 8)
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Ekomies



Tuollaiset AutoJerrytin Maximaan, ja hyvin tuntuis pysyvän sisällä. Öljynvaihtojen hintahaarukka muuten 69e-125e.
Nissan Maxima QX 3.0 2004

cedricfan

Eikä muuta kuin väärät öljyt, ACEA-luokka pahasti pieleen...
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Ekomies

Saattaa kyllä olla että oli inasen eri puteli, Totalin 5W-30 joka tapauksessa.
Nissan Maxima QX 3.0 2004

cedricfan

Ei se viskositeetti kerro kaikkea, päin vastoin...
Merkki on kyllä Allianssin suosima.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Alppuu

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4