Nissan Almera Gti 1.6 -97 ja Primera -05 Vaihteet eivät mene sisään

Aloittaja Nissan9705, joulukuu 06, 2019, 08:54:27

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Nissan9705

Eli aluksi oli alla Almera jonka ajoin pihaan ja kun seuraavalla kerralla koitin lähteä liikkelle ei mikään vaihde mene sisään. Vaihdekeppi kyllä liikku ja kaikki muutkin näyttäisi pelittävän, mutta vaihde ei vain mene sisään ja auto on vapaalla. No nyt sama ongelma tapahtui Nissan Primera -05 vuoden mallissa, eli kaikki toimii muuten hyvin, mutta vaihteet eivät vain mene sisään. En tunnu löytävän tälle ongelmalle minkäänlaista ratkaisua. Tänään alan puuhamaan autojen kanssa kunnolla ja toivon itsenäisyyspäiv'n kunniaksi saavani eedes toisen vian paikannettua ja myös korjattua! Jos jollain suoraa vinkkiä tälle mysteerille on, olisi se aivan mahtavaa.

shamrock

Vaihdekeppi tuntuu kuitenkin ns. napakalta, eli pykälät löytyy? Ja olet katsonut askin päästä että siirrin liikkuu myös siellä?

mertsi1


Nugetti

Kumpi tämä Almera siis on, aito GTI 2.0 litran koneella vai ihan perus 1.6?

Niinkuin mertsi sanoi niin tsekkaa ettei ole vetarit poikki.

Shamsa

Aloittaja maininnut että vaihteet ei mene sisään, katkenneen vetoakselin kanssa vaihteiden pitäisi kyllä löytyä vielä, auto ei vaan liiku mihinkään. Ainakaan avoimella tasauspyörästöllä.

Jos en nyt ihan väärin ymmärtänyt..
Jos vaihteet ei mene sisään niin syyt voi rajata kytkimeen ja sen pää/työsylinteriin/vaijeriin.
Kytkinlevykin voi takerrella akseliin, tai levy on atomeina, painelevyn jouset on kuoleentuneet tai poikki.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

mertsi1

Vaihteet ei mene sisään voi tarkoittaa sitä, että keppi liikkuu normaalisti, mutta auto ei liiku eteen eikä taakse. Aloittajan tekstistä ei selviä ihan täysin koko totuutta asiasta...

mies51

Katso ensin, että vaihteensiirtomekanismi vaihdetangon alapäästä vaihdelaatikolle on kunnossa. Jos se on kunnossa eli liike välittyy vaihteiston sisään asti, eikö vaihteiston sisään menevä tanko liiku riittävän pitkää rataa eli työnnä vaihteita päälle? Jos ei vaihde siis mene päälle moottorin käydessä; sammuta moottori, paina kytkin pohjaan ja meneekö vaihde nyt päälle?
Jos nyt menee, pidä kytkin pohjassa ja käynnistä moottori. Nosta sitten kytkintä. Lähteekö auto nyt liikkeelle? Jos lähtee nyt, mutta ei kiihdy moottorin kierrosten kiihtyessä, sulla on öljyä kytkimessä. Se on vuotanut moottoriöljyä kampiakselin tiivisteestä vauhtipyörän takaa tai vaihteistoöljyä vaihteiston akselin tiivisteestä. Kytkin on avattava. Vaihdettava vuotava tiiviste, pestävä kytkinkotelo ja uusittava kytkinlevy ja paineasetelma.
Jos vaihteet oikeasti menevät päälle perille asti, katso, onko vetoakselit nivelineen ehjät. Sammuta moottori ja tunkkaa toinen etupyörä ylös. Kytke vaihde päälle ja kokeile pyörittää ylhäällä olevaa vetävää pyörää. Ei pitäis pyöriä, jos moottori on sammuksissa, vaihde päällä ja kytkin ylhäällä. Jos pyörii, vika on kytkimessä.
Jos vetoakselit ehjät ja vaihteet menevät päälle, mutta auto ei vedä vaikka moottori on käynnissä ja kytkin ylhäällä, vika on kytkimessä; kytkin on avattava. Kytkinlevy tai paineasetelma on rikki.

Datsuuna

Lainaus käyttäjältä: Nugetti - joulukuu 06, 2019, 14:33:01
Kumpi tämä Almera siis on, aito GTI 2.0 litran koneella vai ihan perus 1.6?

Niinkuin mertsi sanoi niin tsekkaa ettei ole vetarit poikki.

Niimpä aito GTi on AINA SR20DE koneella ja on olemassa GTi mallin kaltainen malli istuimia myöten 1.6 SR jossa kuitenkin GA16DE kone eikä kaikkia samoja varusteita kun aidossa GTi mallissa.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti