Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

P12 vaihteistoöljyn vaihdosta ja öljyn määrästä

Aloittaja jarihki, tammikuu 06, 2018, 19:54:47

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mies51

Edelläolevassa 5-vaiht.  manuaalivaihteiston kuvassa on tuo osa 13 öljyn täyttö- sekä tasotulppa, kuusiokolo tai neliökolo eri Nissan-malleissa. Jos ei tuota saa auki, niin vaihteiston päällä on musta muovinen isompi tulppa kiinni toisesta sivustaan yhdellä M6 eli avainväli 10mm pultilla. Siitä voi täyttää tuon määrän, kun on laskenut pohjapropusta vanhat öljyt.

Jori

Pitääpä yrittää etsiä tuo toinenkin tulppa.
Luulisi muovisen löytyvät helposti.
Ja 10 mm piippuavainta sovitella.
Piippuavain kun mukana akunkengän irroitusta varten.
Kumpaahan täyttöreikää käyttävät merkkiliikkeessä kun katsastushuollossa joskus vaihteistöljyt vaihdettiin ?

Jori

Onko tämä muovinen osa, jonka alla mahdollisuus laittaa lisää öljyä:

https://aijaa.com/XYcHBm


Perso

Aina sattuu, tottunee...
Datsuneita vuodesta 1994...
Nyt menossa mukana monenlaista koupee kutosella ja ilman...

Jori

#34
Ottaapa lisää kuvia kun valoisaa ja sadetakki päällä.

mies51

Sanoin, että se musta muovinen tulppa on vaihteiston päällä yhdellä M6-pultilla kiinni.
Tuohan on moottorin päässä oleva jäähdytysnesteletkuun johtava osa.
Jos et tiedä, mikä siellä konehuoneessa on moottori ja mikä vaihteisto, niin anna homma korjaamolle.

hilitulihittuun

Mullon P12/vm 2005/1,6L/manuaalilaatikolla. Tohon nikottimeen meni aika tarkalleen 3 litraa öljyä. Ehkä vähempikin ois riittäny mutta 3 litraa meni just ja just.

Volvomania

Aika tiheä on öljynvaihtoväli, jos niitä parin vuoden välein pitäisi vaihtaa.  Mulla on 2005 mallia ja ensimmäisen vaihdon ajattelin tehdä siihen ensikesänä.
Sopiiko siihen Teboilin Hupoid 75w-90 ?
Nissan King Cab 4x4, Datsun 240Z. Nissan Primera 1.8. Nissan Ariya Advance.

cedricfan

Parempi tuo täyssynteettinen GL-4 Teboilina on kuin se autossa oleva rippikouluikäinen öljy ;D
Eiköhän tehtaan suositus kuitenkin ole 75W-80 viskositeetilla.

Toivottavasti jarru- ja jäähdytinnesteet on sentään vaihdettu hieman useammin, kun eihän niitäkään kannata vaihdella ennen kuin korjauksen yhteydessä...
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Volvomania

Kyllähän jarrunesteet yleensä vaihdetaan n. 5-vuoden välein. Jäähdytysnesteitä ei välttämättä niin usein. Manuaalilaatikon öljynvaihto parinvuoden välein on mulle ihan uutta. Yleensä tarkistetaan, että laatikossa ei ole öljyvuotoa ja sillä mennään.
Olis se laatikon öljynvaihto tehty helpommaksi jos olis tarkoitus vaihtaa ne joka toinen vuosi. Kolme litraa paksua mönjää joka toinen vuosi vaihdettuna tuntuu kyllä vähän liioitellulta toimenpiteeltä....mutta mä olenkin automaattimiehiä.
Niihen laatikoihin olen vaihdattanut öljyt n. 100tkm:n välein ja nelivetoon jakolaatikon ja perän öljyt n. 150tkm:n välein. 

Ensi kesänä on tarkoitus tehdä huoltoa, katsotaan sitten....
     
Nissan King Cab 4x4, Datsun 240Z. Nissan Primera 1.8. Nissan Ariya Advance.

cedricfan

Itse asiassa sen lootaöjyn ei tosiaan kuulu olla paksua mönjää, päinvastoin!
Ja tuo pari vuotta on normaalikilsoilla kyllä turhankin tiuhaan, jollei kyseessä ole ongelmalaatikko. Mutta ei millään öljyllä kuulu ajaa paljoa yli satkua eikä viittä vuotta. Automaateissakin 60-150tkm vaihteluväli riippuen lootasta ja merkistä. Esim BMW sanoo kestävän auton iän, mutta ZF antaa vaihteiston valmistajana vaihtovälin: BMW olettaa auten menevän kissanruokapurkeiksi tuolloin?
Sitten ne muut nesteet, jarrunesteen vaihtoväli on yleensä pari vuotta, ja pakkasnesteen viisi vuotta. Mutta jos haluaa vaihtaa osia ennemmin kuin vaihdella nesteitä, niin sitten harvemmin  :D
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Volvomania

Jarrunesteillä ajetaan monesti 3-5 vuotta. Valmistajan ilmoittama vaihtovälikin on usein 3 -vuotta. Volvooni vaihdettiin eteen jarruletkut ja kun ajelen sillä vain kesällä, niin ei tule aina kaikkea huoltoja ajallisesti seurattua. Tuumasin,  että pitäisköhän siihen vaihtaa jarrunesteet, mutta "vastahan ne tuli vaihdettua".  No, olihan ne 2011 jo vaihdettu ja 2019 vaihdoin sitten seuraavan kerran. 

Jäähdyttäjän nesteitä on erilaisia ja esim. mun Volvooni ei valmistajan mukaan tarvitse vaihtaa jäähdyttäjän nesteitä laisinkaan. (!). Sekin, että vesipumppu pitäis vaihtaa aina jakohihnan kanssa samaan aikaan vähän riippuu. Mun Volvossa vm 2002 on alkuperäinen vesipumppu.

Meillähän on nykyään tämä  110 tkm ajettu vm -2005 vaimokkeen äidiltään perimä auto käytössä. Jarru- ja jäähdyttäjän nesteet ja ehkä jopa laatikon öljytkin menee vaihtoon ensi kesänä. Mutta kyllä ne sitten tulee ehkä kyseiseen autoon viimeisen kerran vaihdettua. 
Nissan King Cab 4x4, Datsun 240Z. Nissan Primera 1.8. Nissan Ariya Advance.

cedricfan

Jäähdytinnestevalmistajat kuten BASF (OE-merkki) antaa Long Life-nesteelle tuon viisi vuotta. Autotehdas voi sitten antaa pidemmänkin, jos se tahtoo alentaa näennäisiä huoltokuluja, ja myydä vaihdon lisätyönä. Näin auton ensiostaja luulee auton pitokulujen olevan todellista pienempiä. Esim MB myy jarrunesteen vaihdon yli satasen lisätyönä, törkeä hintakin vielä.
Jäähdytinnesteen suoja-aineet heikkenevät iän mukana, siksi vaihto. Voi ne jättää vaihtamattakin, mutta kennot alkavat tukkeutua ja syöpyä jollei.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Volvomania

Kyllähän ne nesteet kannattaa siloin -tällöin vaihtaa. Aika vaan menee niin nopeasti, että tuppaa ohjeajat ylittymään. Jarrunesteet oli mulla Volvossa päässeet vanhaksi, mutta mittasin ne ja tulokseksi tuli Ok.  Auto oli kesäajossa, joten se kait vaikutti asiaan ja jarrunipatkin aukesi, ilman ongelmia.
Puhehan oli Primerasta ja siihen on tarkoitus tehdä isompi huolto ensi kesänä. Jarrunesteet olen vaihdattanut öljypisteellä, muut huiollot tehnyt itse. 
Nissan King Cab 4x4, Datsun 240Z. Nissan Primera 1.8. Nissan Ariya Advance.