Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Datsun 100 a jarrujen päivitys.

Aloittaja lauris, tammikuu 06, 2018, 09:32:05

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tero-75

Hiekkasuojapeltejä ei ole koskaan tullut vastaan tarvikkeena, eli merkkiliikkeestä tai varaosanumeron kanssa kysely amayama.com
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

lauris

Bolt on/bolt off ja tuttu katsastusmies...  On asia kyllä tehty hankalaksi, siinä olet oikeassa.

lauris

Mistähän sitä lehtis etsimään tätä varaosanumeroa?

Jylppy

L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

mikan

#34
Moikka!

Trafin ohjeistukset ja sitten puolestaan määräys ovat lain perusteella eri asemassa. Trafin määräys perustuu laissa annettuun valtaan, mutta tulkintaohjeistus on tietääkseni vain ohjeistus. En tosin ole juristu, joten pitäisi asia varmistaa joltain lainoppineelta, että määräys on tulkintajärjestyksessä määräävämmässä asemassa kuin ohjeistukset. Mutta määräyksessä on asiasta sanottu näin:

3.2 Akseliston ja akselivälin muutokset

Ajoneuvon akseliston tai akseliston osien vaihtaminen ajoneuvotyyppiin kuuluvaan akselistoon, ajoneuvotyyppiin tarkoitettuihin akseliston osiin tai akseliston perustyypiltään muutoksen kohteena olevaa ajoneuvoa vastaaviin ajoneuvoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin on sallittu, jos:

a) ajoneuvoon vaihdettava akselisto, akseliston osat tai akselistorakenteen muutososat on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan sekä teholtaan vähintään muutoksen kohteena olevaa ajoneuvoa vastaavaan ajoneuvoon;

b) ajoneuvoon vaihdettavien tai lisättävien akseliston osien tai akselistorakenteen muutososien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia ja soveltuvia muutoksen kohteena olevassa ajoneuvossa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi; asiasta on esitettävä selvitys muutoskatsastuksessa;

c) akselistosta johtuva raideväli muuttuu korkeintaan 100 mm;

d) mahdollisesti tarvittavat uudet tukivarsien tai jousien kiinnikkeet tai akselisto kokonaisuutena on voitava kiinnittää luotettavasti ajoneuvon runkopalkkeihin tai muihin riittävän lujuuden omaaviin rakenteisiin; ja

e) muutoskatsastuksessa on esitettävä selvitys hitsauslisäaineista ja hitsaustyöstä sekä muutettujen rakenteiden ja omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta; hitsaussaumat on esitettävä pintakäsittelemättöminä, ellei katsastajan kanssa ole muuta sovittu.


Tuon perusteella myös jonkin toisen auton osia voi käyttää, kunhan nuo yllä mainitut ehdot täyttyvät. Eli jos nyt vaikka 100A:han laittaa cherryn osat, niin ei pitäisi olla mitään ongelmia. Cherryn teho ja massa on isompi.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

mikan

Niin ja kannattaa muistaa myös tämä:

Ennen tämän määräyksen voimaantuloa aloitetut rakennemuutokset saadaan suorittaa päätökseen ja hyväksyä 31 päivään joulukuuta 2019 asti noudattaen ennen määräyksen voimaan tuloa voimassa ollutta auton rakenteen muuttamisesta annettua liikenneministeriön päätöstä (779/1998).

Joten kannattaa katsoa myös 779/1998 ja siellä oleva teksti.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

lauris

#36
thanks, ymmärränkö oikein että pelti on sama oikealle ja vasemmalle?

StanLaurel

Lainaus käyttäjältä: lauris - helmikuu 08, 2018, 14:06:35
thanks, ymmärränkö oikein että pelti on sama oikealle ja vasemmalle?

Sama pelti käy molemmille puolille.
41151-03A01/05A01   PLATE - BAFFLE : B11 Sunny & N12 Cherry  - kaikki bensakoneiset.
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

lauris

Asia edistyy pikkuhiljaa.
Laitan tähän pikkuhiljaa kuvamateriaalia edistyksestä.
https://100amadness.blogspot.fi/
Jos joku kykenee voi liittää niitä kuvia suoraan tännekin, minä kokeilin ja epäonnistuin:)

Koko muunnoksen hinta sisältäen myös uude jarrulevyt, pallonivelet ja satuloiden korjaussarjat on alle 300.-
Viellä puutuu vaan pyörälaakerit ja ne onnettomat pellit. Ei saannut niitä amiyamastakaan. Eka ihankun löytyi muta seuraavana päivänä laitoivat rahat takaisiin.
En viiti ennen prässätä kun pellit löytyy joten homma seisoo...
Ideas, anyone?





eepo

Jarrukilvet saa tehtyä vaikka alumiinilevystä. Tekee pahvista mallin ja leikkaa peltisaksilla sopivan palan, vasaralla naputtelee kilven ulkoreunaan vähän muotoa. Näin tein joskus kun ei ollut kilpiä saatavilla.

lauris

Oikeassa oot.
Kätsy ois tietty joku vähän valmiimpi ratkaisu...
Katotaan jos ei kukaa mitään parempaa esitä niin alan taputushommiin:)

Tero-75

Lainaus käyttäjältä: lauris - helmikuu 17, 2018, 21:16:05
Oikeassa oot.
Kätsy ois tietty joku vähän valmiimpi ratkaisu...
Katotaan jos ei kukaa mitään parempaa esitä niin alan taputushommiin:)
Johan tuo amayama.com kerottiin, sieltä näyttää peltejä saavan hurjaan 12,19€/kpl + kulut, ei tuohon hintaan juuri kannata itse vaivaa nähdä.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

lauris

Niin. Siitä tilasinkin ja laittoivat rahat takaisin kun ei osaa itseasiassa ole.

mikan

Miksi tolpan yläpäässä on bilteman laakeri?

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

lauris

Laakerin tatkoitus on helpottaa unibalin elämää. Alkuperäisissä tolpissa on semmoinen muoviläppä kamber-levyn ja jousikannen välillä. Vähän sen tilalla. Laakeri ottaa alapuolelta sisämpään renkaaseen ja ylhältä ulompaan. Eikä jää koko tolpan/renkaan kääntyminen unibalin niskaan... jos nyt oikein ymmärrän. Tä on hieman oma viritys (aika laiska semmoinen).

Tero-75

Mikä pulttijako noissa camber-levyissä on?
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

lauris

Tasan sama kun 100a-ssa, käy suoraan samoihin reikiin. En osa tarkemmin sanoa. Voin mitata jos haluat. Keskireikää joutuu dassessa hieman koputtamaan litteämmäksi jotta yletty säätöruuveihiin.

StanLaurel

Aika pitkältä näyttää toi etutolppasysteemi, voi tulla reipas maavara kun ei näyttänyt olevan korkeussäädettävää mallia.
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

lauris

Saa nähä. On se 10cm lyhyempi kun n12 tolpat. Aika näyttää:)

mikan

Eiks ylälautasen pulttijako ole 180 astetta pielessä 100A:han verrattuna? Vai katsoinko camber-säädön suunnan oikein?

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

lauris

#50
Eiköhän se riipu kummalta puolelta katsoo ja kummalle puolelle säätöä tarvii?
Nyt on keskellä ja säätävaraa molempiin suuntiin. Paljon mahdollisa että ymmärrän myös väärin.
Joku taisi kyllä mainita että enemmän säätöä saa kun poraa uudet reiät 180 astetta nyt kun muistelen, oikeassa oot vissiin.
En vaan tiedä viellä minkä verran säätöä tarvii.
Oottelen jos joku viisas keksisi mitä niille hiekkapelleille tekis:)

mikan

Joo, yleensä noissa yläpäissä on suurempi säätö sisäänpäin, eli renkaat saa kallistumaan enemmän sisäänpäin. Se varmaan vaati noissa sen 180 asteen kääntämisen.

Mä oon muutoskatsastanut ja vuosikatsastanut 100A:n ilman jarrukilpiä. Eikä mulla kuplassakaan ole 17 vuoteen ollut jarrukilpiä yhdessäkään katsastuksessa. Joo tiedän, että ne pitäis olla, vaikka mun mielestä niistä ei ole mitään hyötyä. Äkkiä sinne jonkun levyn askartelee, jos on pakko.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

lauris

Hmm... taidanpa kasata ilman sitten. Pitää prässi värkätä ja laakerit vaihtoon.

mikan

Niin ettei jäänyt epäselväksi, niin katsastajan käsikirjan mukaan jarrukilvet on pakolliset. Ilman niitä voi sun 100a:n muutoskatsastus keskeytyä.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

lauris

Nyt laakerit vaihdettu ja kaikki osat perillä. Huomenna sitten toduuden hetket. Laitan  kuvia kun alkaa olla kasassa.  Saa tosiaan nähdä mitenkä korkea tulee...

lauris

Tolpat paikoillaan ja hommahan toimii.  Sanoisin jopa että ihan moitteettomasti!
Latailin tänne muutaman kuvankin: https://100amadness.blogspot.fi/
Kiitos kaikille avusta ja hyvistä neuvoista!!!

lauris

hei.

Pitäs tuo muutoskatsastus viedä loppuun. tarvii käydä vianorilla tmv hakee todistus pyörän kulmista.
tarviiko jotain orkkistodistusta mitä alkuperäiset olla pitäis ja onks kellään vastaava?
Muuten ois kuulemma kaikin puolin ok ja esteetön juttu.

mikan

Tarviiko nykyään olla pyöräkulmista mittauslappu mukana muutoskatsastuksessa???

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

lauris


mikan

Menikös tämä muutoskatsastus sujuvasti?
Kun kävit pyöräkulmien säädössä, niin löytyikö säätöpaikat koneelta ohjearvot 100a:lle?

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita