Kirjoittaja Aihe: Datsun 100 a jarrujen päivitys.  (Luettu 5589 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tero-75

  • NCF jäsen
  • Rahastonhoitaja
  • *****
  • Viestejä: 4 161
Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
« Vastaus #30 : Helmikuu 08, 2018, 07:06:58 »
Hiekkasuojapeltejä ei ole koskaan tullut vastaan tarvikkeena, eli merkkiliikkeestä tai varaosanumeron kanssa kysely amayama.com
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Seat Toledo 1.6 -98, Suzuki GT 125R

Poissa lauris

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 96
Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
« Vastaus #31 : Helmikuu 08, 2018, 07:07:31 »
Bolt on/bolt off ja tuttu katsastusmies...  On asia kyllä tehty hankalaksi, siinä olet oikeassa.

Poissa lauris

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 96
Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
« Vastaus #32 : Helmikuu 08, 2018, 08:43:40 »
Mistähän sitä lehtis etsimään tätä varaosanumeroa?

Poissa Jylppy

  • Ylläpitäjä
  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 4 720
  • Karu paikka...
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75
200SX S14a -98

Poissa mikan

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 5 448
Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
« Vastaus #34 : Helmikuu 08, 2018, 11:26:09 »
Moikka!

Trafin ohjeistukset ja sitten puolestaan määräys ovat lain perusteella eri asemassa. Trafin määräys perustuu laissa annettuun valtaan, mutta tulkintaohjeistus on tietääkseni vain ohjeistus. En tosin ole juristu, joten pitäisi asia varmistaa joltain lainoppineelta, että määräys on tulkintajärjestyksessä määräävämmässä asemassa kuin ohjeistukset. Mutta määräyksessä on asiasta sanottu näin:

3.2 Akseliston ja akselivälin muutokset

Ajoneuvon akseliston tai akseliston osien vaihtaminen ajoneuvotyyppiin kuuluvaan akselistoon, ajoneuvotyyppiin tarkoitettuihin akseliston osiin tai akseliston perustyypiltään muutoksen kohteena olevaa ajoneuvoa vastaaviin ajoneuvoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin on sallittu, jos:

a) ajoneuvoon vaihdettava akselisto, akseliston osat tai akselistorakenteen muutososat on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan sekä teholtaan vähintään muutoksen kohteena olevaa ajoneuvoa vastaavaan ajoneuvoon;

b) ajoneuvoon vaihdettavien tai lisättävien akseliston osien tai akselistorakenteen muutososien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia ja soveltuvia muutoksen kohteena olevassa ajoneuvossa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi; asiasta on esitettävä selvitys muutoskatsastuksessa;

c) akselistosta johtuva raideväli muuttuu korkeintaan 100 mm;

d) mahdollisesti tarvittavat uudet tukivarsien tai jousien kiinnikkeet tai akselisto kokonaisuutena on voitava kiinnittää luotettavasti ajoneuvon runkopalkkeihin tai muihin riittävän lujuuden omaaviin rakenteisiin; ja

e) muutoskatsastuksessa on esitettävä selvitys hitsauslisäaineista ja hitsaustyöstä sekä muutettujen rakenteiden ja omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta; hitsaussaumat on esitettävä pintakäsittelemättöminä, ellei katsastajan kanssa ole muuta sovittu.


Tuon perusteella myös jonkin toisen auton osia voi käyttää, kunhan nuo yllä mainitut ehdot täyttyvät. Eli jos nyt vaikka 100A:han laittaa cherryn osat, niin ei pitäisi olla mitään ongelmia. Cherryn teho ja massa on isompi.

t. Mika
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 08, 2018, 11:27:54 kirjoittanut mikan »
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler

Poissa mikan

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 5 448
Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
« Vastaus #35 : Helmikuu 08, 2018, 11:53:39 »
Niin ja kannattaa muistaa myös tämä:

Ennen tämän määräyksen voimaantuloa aloitetut rakennemuutokset saadaan suorittaa päätökseen ja hyväksyä 31 päivään joulukuuta 2019 asti noudattaen ennen määräyksen voimaan tuloa voimassa ollutta auton rakenteen muuttamisesta annettua liikenneministeriön päätöstä (779/1998).

Joten kannattaa katsoa myös 779/1998 ja siellä oleva teksti.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler

Poissa lauris

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 96
Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
« Vastaus #36 : Helmikuu 08, 2018, 14:06:35 »
thanks, ymmärränkö oikein että pelti on sama oikealle ja vasemmalle?
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 08, 2018, 14:16:25 kirjoittanut lauris »

Poissa StanLaurel

  • Ylläpitäjä
  • NCF jäsen
  • Hallitus
  • *****
  • Viestejä: 4 044
Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
« Vastaus #37 : Helmikuu 08, 2018, 18:23:54 »
thanks, ymmärränkö oikein että pelti on sama oikealle ja vasemmalle?

Sama pelti käy molemmille puolille.
41151-03A01/05A01   PLATE - BAFFLE : B11 Sunny & N12 Cherry  - kaikki bensakoneiset.
Nissan Laurel SGL MLC130ATE -76, (Datsun 200L KHLC130T -75), Datsun 200L KPLC130T -7?
Nissan Primera SJNFCAP11U -97, Nissan Micra  HLK10FQ -90, Nissan Micra SJNEBAK11U -00

Poissa lauris

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 96
Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
« Vastaus #38 : Helmikuu 17, 2018, 14:04:41 »
Asia edistyy pikkuhiljaa.
Laitan tähän pikkuhiljaa kuvamateriaalia edistyksestä.
 https://100amadness.blogspot.fi/
Jos joku kykenee voi liittää niitä kuvia suoraan tännekin, minä kokeilin ja epäonnistuin:)

Koko muunnoksen hinta sisältäen myös uude jarrulevyt, pallonivelet ja satuloiden korjaussarjat on alle 300.-
Viellä puutuu vaan pyörälaakerit ja ne onnettomat pellit. Ei saannut niitä amiyamastakaan. Eka ihankun löytyi muta seuraavana päivänä laitoivat rahat takaisiin.
En viiti ennen prässätä kun pellit löytyy joten homma seisoo...
 Ideas, anyone?





Poissa eepo

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 364
Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
« Vastaus #39 : Helmikuu 17, 2018, 20:59:00 »
Jarrukilvet saa tehtyä vaikka alumiinilevystä. Tekee pahvista mallin ja leikkaa peltisaksilla sopivan palan, vasaralla naputtelee kilven ulkoreunaan vähän muotoa. Näin tein joskus kun ei ollut kilpiä saatavilla.

Poissa lauris

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 96
Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
« Vastaus #40 : Helmikuu 17, 2018, 21:16:05 »
Oikeassa oot.
Kätsy ois tietty joku vähän valmiimpi ratkaisu...
Katotaan jos ei kukaa mitään parempaa esitä niin alan taputushommiin:)

Poissa Tero-75

  • NCF jäsen
  • Rahastonhoitaja
  • *****
  • Viestejä: 4 161
Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
« Vastaus #41 : Helmikuu 17, 2018, 23:46:31 »
Oikeassa oot.
Kätsy ois tietty joku vähän valmiimpi ratkaisu...
Katotaan jos ei kukaa mitään parempaa esitä niin alan taputushommiin:)
Johan tuo amayama.com kerottiin, sieltä näyttää peltejä saavan hurjaan 12,19€/kpl + kulut, ei tuohon hintaan juuri kannata itse vaivaa nähdä.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Seat Toledo 1.6 -98, Suzuki GT 125R

Poissa lauris

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 96
Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
« Vastaus #42 : Helmikuu 18, 2018, 14:18:51 »
Niin. Siitä tilasinkin ja laittoivat rahat takaisin kun ei osaa itseasiassa ole.

Poissa mikan

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 5 448
Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
« Vastaus #43 : Helmikuu 19, 2018, 15:45:15 »
Miksi tolpan yläpäässä on bilteman laakeri?

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler

Poissa lauris

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 96
Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
« Vastaus #44 : Helmikuu 19, 2018, 17:40:52 »
Laakerin tatkoitus on helpottaa unibalin elämää. Alkuperäisissä tolpissa on semmoinen muoviläppä kamber-levyn ja jousikannen välillä. Vähän sen tilalla. Laakeri ottaa alapuolelta sisämpään renkaaseen ja ylhältä ulompaan. Eikä jää koko tolpan/renkaan kääntyminen unibalin niskaan... jos nyt oikein ymmärrän. Tä on hieman oma viritys (aika laiska semmoinen).

Poissa Tero-75

  • NCF jäsen
  • Rahastonhoitaja
  • *****
  • Viestejä: 4 161
Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
« Vastaus #45 : Helmikuu 19, 2018, 20:06:47 »
Mikä pulttijako noissa camber-levyissä on?
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Seat Toledo 1.6 -98, Suzuki GT 125R

Poissa lauris

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 96
Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
« Vastaus #46 : Helmikuu 19, 2018, 20:51:58 »
Tasan sama kun 100a-ssa, käy suoraan samoihin reikiin. En osa tarkemmin sanoa. Voin mitata jos haluat. Keskireikää joutuu dassessa hieman koputtamaan litteämmäksi jotta yletty säätöruuveihiin.

Poissa StanLaurel

  • Ylläpitäjä
  • NCF jäsen
  • Hallitus
  • *****
  • Viestejä: 4 044
Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
« Vastaus #47 : Helmikuu 20, 2018, 00:20:54 »
Aika pitkältä näyttää toi etutolppasysteemi, voi tulla reipas maavara kun ei näyttänyt olevan korkeussäädettävää mallia.
Nissan Laurel SGL MLC130ATE -76, (Datsun 200L KHLC130T -75), Datsun 200L KPLC130T -7?
Nissan Primera SJNFCAP11U -97, Nissan Micra  HLK10FQ -90, Nissan Micra SJNEBAK11U -00

Poissa lauris

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 96
Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
« Vastaus #48 : Helmikuu 20, 2018, 07:05:01 »
Saa nähä. On se 10cm lyhyempi kun n12 tolpat. Aika näyttää:)

Poissa mikan

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 5 448
Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
« Vastaus #49 : Helmikuu 20, 2018, 08:34:58 »
Eiks ylälautasen pulttijako ole 180 astetta pielessä 100A:han verrattuna? Vai katsoinko camber-säädön suunnan oikein?

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler

Poissa lauris

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 96
Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
« Vastaus #50 : Helmikuu 20, 2018, 09:40:35 »
Eiköhän se riipu kummalta puolelta katsoo ja kummalle puolelle säätöä tarvii?
Nyt on keskellä ja säätävaraa molempiin suuntiin. Paljon mahdollisa että ymmärrän myös väärin.
Joku taisi kyllä mainita että enemmän säätöä saa kun poraa uudet reiät 180 astetta nyt kun muistelen, oikeassa oot vissiin.
En vaan tiedä viellä minkä verran säätöä tarvii.
Oottelen jos joku viisas keksisi mitä niille hiekkapelleille tekis:)
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 20, 2018, 09:42:54 kirjoittanut lauris »

Poissa mikan

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 5 448
Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
« Vastaus #51 : Helmikuu 20, 2018, 14:00:27 »
Joo, yleensä noissa yläpäissä on suurempi säätö sisäänpäin, eli renkaat saa kallistumaan enemmän sisäänpäin. Se varmaan vaati noissa sen 180 asteen kääntämisen.

Mä oon muutoskatsastanut ja vuosikatsastanut 100A:n ilman jarrukilpiä. Eikä mulla kuplassakaan ole 17 vuoteen ollut jarrukilpiä yhdessäkään katsastuksessa. Joo tiedän, että ne pitäis olla, vaikka mun mielestä niistä ei ole mitään hyötyä. Äkkiä sinne jonkun levyn askartelee, jos on pakko.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler

Poissa lauris

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 96
Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
« Vastaus #52 : Helmikuu 20, 2018, 21:13:10 »
Hmm... taidanpa kasata ilman sitten. Pitää prässi värkätä ja laakerit vaihtoon.

Poissa mikan

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 5 448
Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
« Vastaus #53 : Helmikuu 21, 2018, 09:50:58 »
Niin ettei jäänyt epäselväksi, niin katsastajan käsikirjan mukaan jarrukilvet on pakolliset. Ilman niitä voi sun 100a:n muutoskatsastus keskeytyä.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler

Poissa lauris

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 96
Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
« Vastaus #54 : Maaliskuu 08, 2018, 21:20:27 »
Nyt laakerit vaihdettu ja kaikki osat perillä. Huomenna sitten toduuden hetket. Laitan  kuvia kun alkaa olla kasassa.  Saa tosiaan nähdä mitenkä korkea tulee...

Poissa lauris

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 96
Vs: Datsun 100 a jarrujen päivitys.
« Vastaus #55 : Maaliskuu 10, 2018, 00:28:56 »
Tolpat paikoillaan ja hommahan toimii.  Sanoisin jopa että ihan moitteettomasti!
Latailin tänne muutaman kuvankin: https://100amadness.blogspot.fi/
Kiitos kaikille avusta ja hyvistä neuvoista!!!