Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Datsun 100 a jarrujen päivitys.

Aloittaja lauris, tammikuu 06, 2018, 09:32:05

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

lauris

Terve taas kaikille. Kysymys ois jarruista. Tilasin netistä uudet jarrulevyt autoon mutta ne olikin liian isot. No sorvasin sitten 200mm kuten alkuperäiset mutta eihän ne sovi siltikään kun ei jarrusatula yletä kiinni. Oisko kellään myytävänä uusia satkun levyjä? Vai oiko järkevämpi vaihtaa cherryn tolppiin? Oisko minkälainen homma ja pystyykö siihen maalikko? Ja oiko kellään myytävänä semmoisia tolppia jarruineen päivineen? Ja sitten viellä oiskohan cherryn tolpissa paksuutta se 50mm minkä rallyrace vaatii coilovereita varten? Kiitos kaikille etukäteen vinkeista. Vajaan kuukauden päästä ois lähdettävä Viroon kilpatuleen ja kaikki apu tarpeen :-X
Juu ja 100a 75.

lauris


AnttiA

Nuo 100A:n 200mm levyt alkaa olla aika hakusassa, samoin 1 7/8" jarrusylinterin männät.
Seuraavien mallien isompia levyjä koko etujoustintukineen on kai aika moni vaihtanut.

lauris

Kiitos vastauksesta. Osaisitko yhtään sanoa minkälaisia tolppia pitäisi etsiä ja mitkä osat käy keskenään ja mitkä ei varmasti sovi?

mikan

F10:n eli kansanomaisemmin AFII:n tolpat jarruineen sopii hyvin. Tosin eipä niihinkään varmaan ole liiemmin uusia jarruosia tarjolla. Cherryn tolpat on vähän 100A:n tolppia paksummat, mutta säädettäviä kynäjousia varten pitää silti sorvata soviterenkaat. Hyvä puoli noissa uudemmissa tolpissa on se, että sinne sopii paremmin monen muun auton iskarit.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

lauris

Iso kiitos infosta.
Oiskohan kellään tommosia myytävänä?
On niissä varmaan jo hieman paremmin pysähdysvoimaa.
Lieköhän mitenkä harvinaista tavaraa tommoset tolpat käytettynä?

lauris

#6
Ei niitä af-n tolppia taida enää olemassa olla. Pari ideaa ja pari kysymystä.
Onko niistä n10 tolpista vaikea virittää sopivat? niitä varmaan helpommin löytyis.
Tais sitten Mikan lähettämän cad-in mukaan väliprikka ja siihen sitten isommat levyt ja satulat.
Mille levyille, tolpille ja satuloile se väliprikka käy?
Pystyiskö siinä sitten alkuperäisiä tolppia käyttämään?
Löysin netista tarinan missä oli hitsattu BMW E46 coiloverit kiinni dassen omiin tolppiin. siinäpä häviäisi iskarien puutostauti.
Kuulostaisiko tämmöinen viritys miltään? ja oiski täällä ketään ketä tämmösen työn tekeminen kiinnostaisi?


Harmi kun tähän kertyi nii paljon hyviä vinkkejä ja ohjeita, nyt ne kaikki hävisivät...

https://zuikk.is/datsun/part3 tossa niistä bemarin coilovereista



cedricfan

Lainaus käyttäjältä: lauris - tammikuu 14, 2018, 15:07:28
Löysin netista tarinan missä oli hitsattu BMW E46 coiloverit kiinni dassen omiin tolppiin. siinäpä häviäisi iskarien puutostauti.
Kuulostaisiko tämmöinen viritys miltään? ja oiski täällä ketään ketä tämmösen työn tekeminen kiinnostaisi?

Niin no, innokkuutta vähentä varmasti se, että tuollaista ei katuautoon saisi tehdä, ja jos jotain sattuu, on tekijä osasyyllinen :-[
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

lauris

Hmmm.. Maisostetaan niitä kyllä katulaillisina.Mutta itse bemarille tieteenkin.
Ota kiinni sitten. Iskareita 100A-lle ei taida tällä planeetalla enää olla?

cedricfan

16986-8777-2013_Maarays_auton_rakenteen_muuttamisesta

Googletapa tuo dokumentti. Onhan se periaatteessa mahdollista, mutta Trafille kelvollisesti taitaa nousta tie pystyyn etenkin jos työn teettää jossain. Tai viimeistään se säästämisen ajatus katoaa, kun kustannukset paisuu.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

chery

Kyllä ne iskaritkin löytyy vielä. Vanha auto kun on kyseessä niin ei niitä osia heti löydä. Oletko ebayt ym muut katsonut?
Nissan Cherry 1.5 N12 5D -86
Nissan Almera 1.4 N15 -98
Nissan Maxima 2.0 aut. A32 -97
Nissan Maxima 3.0 aut. A33 -04

lauris

Ajoneuvon alustan korkeuden muuttaminen on sallittua käyttämällä ajoneuvotyyppiin soveltuvia alustan madallussarjoja, korotussarjoja tai korkeussäädettäviä alustasarjoja, jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla taikka asentamalla jousen ja akselin väliin tai jousen korin puoleiseen kiinnityspisteeseen korotus- tai madalluskappaleet. Korkeutta saa muuttaa verrattuna pyörien keskiöön enintään 51 mm, maastoajoneuvojen alaluokissa kuitenkin enintään 77 mm. Ajoneuvon kokonaiskorkeuden lisäys yhdessä mahdollisen korin korottamisen ja renkaiden muutoksen kanssa saa olla enintään 100 mm, maastoajoneuvojen alaluokissa kuitenkin enintään 150 mm. Sellaisella akselistorakenteella, jossa jousituksen korkeuden muutos vaikuttaa oleellisesti pyörien asentokulmiin, varustetun ajoneuvon alustaa ei kuitenkaan saa korottaa.

Eiks tässä sanota että saa?
Noh, see ei oo tärkeä. jospa ne alkuperäiset iskarit löytyy. Onko nykyisen enää olemassa iskarien entisöintiä?

Tero-75

Nimimerkillä "ankoldi" kirjoittavalla on B310 jossa on edessä omavalmistecoilit, ja jo useampana vuonna hän on auton niiden kanssa katsastanut. Siihen en osaa ottaa kantaa onko kyseessä pykälien mukaiset valmisteet, vai ainoastaan yksittäisten katsastajien tulkinta asiasta.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

lauris

Hei!

Löysin alusta-kohdasta keskustelun missä luki että n12 tolpat kävis 100-ampperiin. Yläreiät pitää vaan suurentaa ja alapallonivel laittaa N12 mallinen. osia näyttäisi olevan ihan motonetin hyllyssä..
Osaako kukaan kommentoida?
Etenkin kun kuitenkin tulee ne coiloverit ja niihin yläpäähään bmw  e46 levyt.

mikan

Mulla ei ole ollut N12 -mallia, mutta eikö siinä ole alapään kiinnitys tuollainen:



t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

spetee

#15
Lainaus käyttäjältä: lauris - tammikuu 14, 2018, 16:55:38
Hmmm.. Maisostetaan niitä kyllä katulaillisina.Mutta itse bemarille tieteenkin.
Ota kiinni sitten. Iskareita 100A-lle ei taida tällä planeetalla enää olla?

Kyb iskarin numero 662005 on saturaisen etuiskarin patruuna. hyvällä tuurilla niitä vielä löytyy, omaan löysin japanista  :D
Käyttis Almera N15 sedan -98 2.0GTI swappi,  Sunny SLXi -93 , projektit Cherry -86 , Sunny B11 -85. Ex menopelejä useampi Nissan ja Datsun..

jussi.t

#16
napoineen kun laittaa niin käyp pikku muokkauksilla 1,3l n12/b11 tolpat itellä on.kuviakin löytys mut tiedosto on liian iso nii ei voi liittää

lauris

Voisitko laittaa vaikka sähköpostiin niitä kuvia? [email protected]

toukopouko

Voitteko laittaa kuvan myös tänne :) Kiinnostaisi tietää, millaisia muutoksia tarvittiin
Varaosaraatoja:
3x T12 4x N12 2x WB11, N13, K11, N14, N15, B12, P11
Ikuisuusprojektit: N12x2, T12x2, F10,B11,S13
Käyttikset:
K12 ja E10

jussi.t

elikkä iskarin yläpään reijät mitkä korissa on 8mm alunperin niin isonnetaan 10mm.rt-päätä käännetään 180astetta kun mutteri on ylöspäin alunperin.iskarista ylempää kiinnitys reikää soikeaksi niin saa camper kulman kohdalleen. jarruletkun ja putken joutuu vaihtamaan. ja kannatta suunnata ohjauskulmat sitten ;D

mikan

Kuulostaa helpolta. 100A:n vetari sopii siis suoraan tuohon napaan?

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

lauris

#21
Hmmm..

Nyt meinaa mennä uusiksi koko suunnitelma...
Liekö nämä tolpat mitenkä harvinaisia?
Tai en tiedä, nyt noi etulaipat leikattu ja jarrutehostinkin löytyi.
Ois niihin N12 tolppiin kyllä kaikkia osia ihan hyllystä...
Kävisikö tohon N12-virtykseen f10 ohjaustehostin?
Jarrulevyt ainakin vissiin samankokoisia.

mikan

#22
Ulkomuistista sanoisin, että N12 on 240 mm levyt ja N10 239 mm. Voi olla, että muistan väärin.
Eipä sitten oikein isompikaan tehostin mahdu kuin tuo F10:n. Jos moottorina on A14/A15, niin
voi joutua tehostimenkin laittamaan aavistuksen vinoon ettei pääsylinteri osu moottorin sivutukeen.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

lauris

Muuttuuko hammastangon ja alatukivarren kulmat kuinka paljon tämmöisessä virityksessä suhteessa toisiinsa?

lauris

Onko niissä N12 datsuneissa kahta vetoakselin paksuutta?
Isolohkoisen N12 tolppiin käy jotakin paksumpaa kun mitä sataamperilla tarjottavana.

BA

Esim. Motonetin luettelostahan sen jo näkee.  ;)

1,0 ja 1,3 on ns. pikkuakseli, 1,5, diesel ja turbo isompi.
Poorien määrä sama molemmissa, 24 ulkona, 22 sisällä.

lauris

kiitos.
elikäs n12/b11 e10-13 navat kovasti haussa.

lauris

Nonii, tolpat löytyi.
Kiitos myyjälle ja anteeks kun näin kiireellä meni (itkevä lapsi autossa).
Saaga jatkuu, ilmoittelen miten asia etenee.

lauris

Asia etenee. Ebaysta tilattu bemarin camber-levyt ja vw caddyn mk1 coikoverit. Pitäisi olla bolt on. Ootellessa tuli dasse katsasteua. Sattuuko kukaan tietämään mistä niille N12 tolpille jarrujen hiekkasuojapeltejä voisi löytyä?

ankoldi

#29
Muutoskatsastukselle nykysäädösten mukaan voi olla hieman puuhaa "omatekoisessa" alustasarjassa. Alla alleviivattuja lappuja ei varmasti tullut alustasarjan mukana että olisi nimenomaan tähän ajoneuvoon hyväksytyt. Kannattaa lukea trafin ohjeistus, muuttu tosiaan kesällä 2016. Myös pyöränkulmista täytyy olla selvitys.

"Akselistoon vaihdettavien osien tai osakokonaisuuksien
soveltuvuudesta ajoneuvomalliin tulee muutoskatsastuksessa esittää
selvitys (esim. ajoneuvon tai osavalmistajan edustajan antama
lausunto tai riippumattoman tutkimuslaitoksen antama dokumentti
soveltuvuudesta). Selvityksestä tulee ilmetä, että nimenomaan
valmistaja on suunnitellut ja valmistanut osan tai osakokonaisuuden
kyseiseen ajoneuvomalliin (teho, vetotapa, akselimassat) sopivaksi.


Kun alustan korkeutta on muutettu tarkoitukseen erityisesti
valmistetulla muutossarjalla, merkitään erikoisehtoihin valmistajan
ilmoittama nimelliskorkeuden muutos ja uusi korkeusmitta.
Alustasarjojen valmistajan todistuksista tulee ilmetä akselimassat
joille sarjat on suunniteltu ja niiden tulee olla riittävät muutoksen
kohteena olevan ajoneuvon sallituille akselimassoille.

Korkeussäädettävän alustasarjan (ns. coilover-jouset ) tapauksessa
merkitään sallittu korkeusmitta johon asennettuna ajoneuvo
esitetään katsastukseen. Mitan tulee perustua alustasarjan
valmistajan ilmoitukseen säätövarasta, sekä ajoneuvon maavara- ja
kokonaiskorkeusvaatimuksiin. Sallittua alustan korkeutta arvioitaessa
voi ajoneuvon valaisinten sijoitusvaatimukset, vetokoukun korkeus
maasta, maavaravaatimus tai ajoneuvon maksimikorkeusvaatimus
rajoittaa alustasarjan valmistajan ilmoittamaa arvoa. Alustasarjan
valmistajan antamasta todistuksesta tulee ilmetä miten alustasarjan
tulee olla säädettynä, ettei korkeuden muutoksen maksimiraja-arvoa
(51mm) ylitetä. Vaihtoehtoisesti kokonaismuutoksen määrä voidaan
tarkastaa katsastuksessa, mikäli muutoksen määrä voidaan todentaa
esimerkiksi ajoneuvon korkeusmitan muutoksesta. Mekaanisella
jarrupaineensäätimellä varustetun ajoneuvon muutoskatsastuksen
yhteydessä katsastajan tulee varmistua kuorman tuntevan venttiilin
oikeasta säädöstä koeajolla ja jarrudynamometritestillä.

Muutoskatsastettaessa alustan korkeuden muutosta tulee aina esittää
selvitys pyöränkulmista. "

https://www.trafi.fi/filebank/a/1464955077/3ee2bebc461ef7693ac4d5455c14156f/21676-Rakennemuutosmaarays_soveltamisohje_(kevyt_kalusto)_Versio_2_0.pdf