Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Qashqai 1.6 2013 lisälämppäri

Aloittaja Qassi, lokakuu 22, 2019, 18:48:00

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Qassi

Minkälaisia asennuksia olette tehneet kiertovesipumppu lisälämppäreille?

Vaari 68

Asennuksesta en osaa sanoa, mut tarviiko lisälämmitintä.Omassani, tosin 2010 1,6 lämmintä tulee riittävästi jo melko lyhyen ajon jälkeenkin kun on lohkolämmitin ollut päällä.Olen käyttänyt nokalla viimasuojaa se mielestäni nopeuttaa moottorin lämpeemistä ja myös sisätiloihin tulevan lämmön nousua.Oikeilla pakkasilla  - 30 ja yli en ole päässyt tuon lämpimyyttä päässyt kokemaan.

mies51

Viimasuoja keulalla on hyvä lämmityksen tehostin. Kunhan ei peitä koko syyläriä pahvilla, jottei moottori pääse ylikuumenemaan.

Qassi

Tarkoitin juuri kiertovesilohkolämmitintä, kun en oikein haluaisi laittaa sitä silitysrautamallia.

cedricfan

Kyllähän lämmittimen mukana kuuluu tulla autokohtainen ja testattu asennusohje.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Vaari 68

Kysymys olikin ns.lohkolämmittimestä eikä ns. Webastosta.Molemmilta valmistajilta näkyy löytyvän sekä lohkolämmitintä että letkulämmitintä.Kiertovesipumpun kanssa jonkun verran joutuu enempi luopumaan euroista.Asennuksen suhteen suosittelen kyllä ihan korjaamokäyntiä.Niillä on tuolla pajoilla sellasia ihmeellisiin asentoihin taipuvia kavereita jotka käden käänteessä tuollasen laittavat.Nimittäin ainakin lohkolämppärin asennus on tosi V...mäinen homma.Mut kuka mitäkin.Ite en alkais, nesteiden kanssa puljaaminen ym.

mies51

Lohkolämmittimen laitattaisin, jos kyseiseen malliin voi asentaa sen (joissakin ei ole enää pakkasproppuja). Onneksi Auris 1.2T:henkin voi asentaa (asennutin ostaessani uudehkon auton merkkiliikkeestä). Kyllä ne lämmittää parhaiten.
Onhan ne Defan paikalleen hakattavat kartiot aika vaikeat asentaa itse, kun nykyautot ovat niin ahtaita. Aikaisempiin autoihin olen asentanut itse Calixeja, kun niissä on se T-kappaleella vetävä systeemi, tulee varmasti kiinni eikä irtoa matkalla.

Shamsa

Cedricfan tarkoitti varmaan, että jos ostaa vaikka defalta tai calixilta lämmittimen niin siinä mukana tulee yleensä ohje asennukseen.
Näin oli ainakin kun letkulämmittimen pikkuveli osti pösöönsä.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

cedricfan

Ei yleensä, vaan aina kun kyse on automallikohtaisesta lämppäristä. Toki noillakin on malleja joita voi asentaa ns. mihin vaan, mutta en suosittele enää 2010 uudempiin autoihin. Ja siksi, koska moottorin ohjaus saattaa mennä ihan kuralle, kun lämmitetään väärää kohtaa. Se on muuten se syy miksi tähän Qashqaihinkaan ei enää suositella lohkista, vaan tasaisempi säteilymalli.

Ja lohkoon asennettava ei sitten ole automaattisesti paras. Esim omassa autossa on "lämppärin letkumalli", joka on öljyfilsun jalkaan menevässä letkussa. Lämmittää ekana kannen ja filsun, oikein hyvä asia moottorille. Ja teho sama kuin ns. lohkiksessa.

Eikä säteilymallikaan ole automaattisesti huono jos käytetään pikkusen järkeä, eikä olla juntteja. Joku antiikkinen malmikasa jonka vesitilavuus oli luokkaa saavi vaatikin tehoa, mutta nykyaikaiset ulkomitoiltaankin pienennetyt kevytmetallilohkot pienillä vesitiloilla on ihan toinen asia. Ja se lämpö siirtyy kevytmetallissa ihan eri tavalla kuin pataraudassa.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Shamsa

#9
Lainaus käyttäjältä: cedricfan - lokakuu 25, 2019, 06:51:22
Ei yleensä, vaan aina kun kyse on automallikohtaisesta lämppäristä. Toki noillakin on malleja joita voi asentaa ns. mihin vaan, mutta en suosittele enää 2010 uudempiin autoihin. Ja siksi, koska moottorin ohjaus saattaa mennä ihan kuralle, kun lämmitetään väärää kohtaa. Se on muuten se syy miksi tähän Qashqaihinkaan ei enää suositella lohkista, vaan tasaisempi säteilymalli.

Ja lohkoon asennettava ei sitten ole automaattisesti paras. Esim omassa autossa on "lämppärin letkumalli", joka on öljyfilsun jalkaan menevässä letkussa. Lämmittää ekana kannen ja filsun, oikein hyvä asia moottorille. Ja teho sama kuin ns. lohkiksessa.

Eikä säteilymallikaan ole automaattisesti huono jos käytetään pikkusen järkeä, eikä olla juntteja. Joku antiikkinen malmikasa jonka vesitilavuus oli luokkaa saavi vaatikin tehoa, mutta nykyaikaiset ulkomitoiltaankin pienennetyt kevytmetallilohkot pienillä vesitiloilla on ihan toinen asia. Ja se lämpö siirtyy kevytmetallissa ihan eri tavalla kuin pataraudassa.

Ja eikö säteilylämmittimet yleensä ole öljypohjaan kiinnitetty, tai ainakin siinä lähellä?
Tärkeämpäähän se jo maalaisjärjellä ajateltuna on öljyjä lämmittää.

Edit: mulla on juuri mainitsemasi vanha malmikasa, nestetilavuus 7l. Rautalohko.
Letkulämppärillä menee 3-4h että lämpiää kunnolla.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

mies51

Minun mielestäni on tärkeämpää lämmittää moottorin palotilaa kuin öljyä. Nykyään on moniasteöljyt, joten ne pysyvät notkeina kylmässäkin. Näin startti jaksaa pyörittää kyllin nopeasti. Varsinkin dieselillä kylmyys vaikuttaa voimakkaasti puristus-syttymiseen. Mutta myös bensakoneella; kaasutinautoissa oli rikastin, joka lisäsi bensaa, koska sita jäi nesteenä kylmille pinnoille ja seos jäi laihaksi.

Shamsa

Dieseleissä on sellaiset kuin hehkutulpat, auttamaan syttymistä..
Mieluummin notkeat öljyt, kuin kuumat nesteet. Kestävyyden kannalta ainakin.
Ero 5w ja vaikka 20w öljynkin välillä oli useita hevosvoimia, tuottaa hieman pumppaushäviöitä ne kylmät öljyt.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

cedricfan

Säteilylämmittimistä suurin osa ei ole öljypohjassa, vaan lohkon kyljessä. Ja on niitä kannessakin.
Suorasuihkudieselissä hehkutulpat ei enää ole auttamassa syttymistä, vaan parantamassa kylmäkäyntiä.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

mies51

Ensimmäiseen autooni Fiesta 1.0 v.85 laitoin lohkolämmittimen sylinterinkannen päähän. Siis lämmitti lähes pelkkää palotilaa. Silti lähti käymään hyvin -30C asti kerrostalon 2h tolpasta. Vaikka siihen aikaan ajettiin 10W-30 mineraaliöljyillä. Tietenkin on ollut parempi paikka Sunny N14, Almera N16 ja Auris 1.2T lohkoissa, jolloin lämmittää sekä palotilaa että öljyä. Enkä yhdessäkään ole käyttänyt pahvia keulilla. Fiestassa piti vaihtaa talvi- ja kesätermostaatti, muuten olis kesällä keittänyt tai talvella ollut kylmä. Muita olen ajanut kesät-talvet vaihtamatta termaria, lämmöt aina nousseet mittarin puoleenväliin.

Perso

#14
Muutama päivä sitten laitoin yhteen 1,6+autom qaskuuseen tt thermon uusimman mallin motin ja lämppärin väliseen letkuun, jarrutehostimen viereen. Noin 30 Min homma, piti yksi mutka leikata poos 5cm. Vettä/Nestettä lisätä noin 3dl.

Simppeli homma ja toimii, ei haittaa mitään tunnistimia.
Valitettavasti en ottanut kuvaa ko ei arvannut tätä....
J
Aina sattuu, tottunee...
Datsuneita vuodesta 1994...
Nyt menossa mukana monenlaista koupee kutosella ja ilman...

cedricfan

Samalla voi sitten irtisanoa palovakuutukset turhina, tuo laite kun ei täytä moottorinlämmittimelle asetettuja vaatimuksia.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Perso

Ne nyt voi muutenkin irtisanoa jos itte autojaan laittelee.....  :P
Aina sattuu, tottunee...
Datsuneita vuodesta 1994...
Nyt menossa mukana monenlaista koupee kutosella ja ilman...

Shamsa

Ei ole kielletty itse asentamasta osia, kunhan sen tekee asianmukaisesti.
Palovakuutuksesta löytyy ainakin ifillä(varmaan muillakin samat)  seuraavat maininnat; Vakuutuksen kohteen eivät ole.
turvallisuus- tai viranomaismääräysten vastaiset tai niiden vastaisesti
asennetut laitteet.

Paloturvasta mainitaan myös:
Paloturvasta ei korvata vahinkoa sähkölaitteelle, johdolle, johtosarjalle tai
ajoneuvon elektroniselle ohjausyksikölle silloin, kun vahinko on aiheutunut
niiden tai niihin liittyvien johtojen tai johtosarjan ylikuumenemisesta, oiko-
sulusta, ylijännitteestä tai muusta sisäisestä rikkoutumisesta.

Eli olipa se sähkölaite mikä tahansa ja syyllinen auton palamiseen, niin sitä itse sähkölaitetta ei korvata vaikka muu autosta menisikin vakuutuksen piikkiin.

Tuon kyseessä olevan lämmittimen kanssa ollaan varmaan hyvinkin harmaalla alueella korvattavuuden suhteen jos auto palaa.
Selville jos saavat, tai jos itse sanoo asiasta niin se on automaattinen peruste olla maksamatta.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

mies51

Siinäpä se onkin, että letkulämmitin voi sytyttää letkun ja näin auton. Lohkolämmitin ei sytytä auton valurautaista tai alumiinista moottoria. Kerran on Almeran Calix-lohkolämmitin polttanut vastuksensa, muttei sen kummempaa. Maksajan olis pitänyt olla työpaikkani parkkis, vaan kun huomasin vastuksen palamisen vasta myöhemmin. Tolpan 2 tunnin kello oli antanut virtaa koko työpäivän. Letkulämmittimen tapauksessa olisin ehkä huomannut vian, kun autosta olisi ollut musta kasa jäljellä.
Calixilla ja Defalla ovat selvittäneet oikean paikan lohkikselle, ettei sotke auton käyntiä. Juuri noiden suositelleisiin paikkoihin olen asentanut ja no problems.

kurttu

Sitähän minä vaan läksin sanomaan, että säteilylämmitin ei lämmitä moottoria säteilemällä. Tyhmä nimi.

Cedricisti

Lainaus käyttäjältä: Perso - lokakuu 26, 2019, 22:35:37
Muutama päivä sitten laitoin yhteen 1,6+autom qaskuuseen tt thermon uusimman mallin motin ja lämppärin väliseen letkuun, jarrutehostimen viereen. Noin 30 Min homma, piti yksi mutka leikata poos 5cm. Vettä/Nestettä lisätä noin 3dl.

Simppeli homma ja toimii, ei haittaa mitään tunnistimia.
Valitettavasti en ottanut kuvaa ko ei arvannut tätä....
J

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - lokakuu 27, 2019, 09:08:08
Samalla voi sitten irtisanoa palovakuutukset turhina, tuo laite kun ei täytä moottorinlämmittimelle asetettuja vaatimuksia.

Tt-thermo ei täytä vaatimuksia? Siihen sentään tuodaan sähkö Defan panssarikaapelilla (Arctic Auton kopiossa pelkkä kumikaapeli jossa pistotulppa nokassa valmiina).

Kolmeen VW:n BSX moottoriseen (kaasu) olen joutunut kuluneen vuoden aikana lämmittimen asentamaan, ei tarvinnut kahta kertaa mietiä, kun Defan säteilylämmittimen teho olisi ollut 250W vs. letkulämmitin 1kW.

Cedricisti

Lainaus käyttäjältä: Cedricisti - marraskuu 02, 2019, 03:22:46
Lainaus käyttäjältä: Perso - lokakuu 26, 2019, 22:35:37
Muutama päivä sitten laitoin yhteen 1,6+autom qaskuuseen tt thermon uusimman mallin motin ja lämppärin väliseen letkuun, jarrutehostimen viereen. Noin 30 Min homma, piti yksi mutka leikata poos 5cm. Vettä/Nestettä lisätä noin 3dl.

Simppeli homma ja toimii, ei haittaa mitään tunnistimia.
Valitettavasti en ottanut kuvaa ko ei arvannut tätä....
J

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - lokakuu 27, 2019, 09:08:08
Samalla voi sitten irtisanoa palovakuutukset turhina, tuo laite kun ei täytä moottorinlämmittimelle asetettuja vaatimuksia.

Tt-thermo ei täytä vaatimuksia? Siihen sentään tuodaan sähkö Defan panssarikaapelilla (Arctic Auton kopiossa pelkkä kumikaapeli jossa pistotulppa nokassa valmiina).

Kolmeen VW:n BSX moottoriseen (kaasu) olen joutunut kuluneen vuoden aikana lämmittimen asentamaan, ei tarvinnut kahta kertaa mietiä, kun Defan säteilylämmittimen teho olisi ollut 250W vs. letkulämmitin 1kW.

Jaa, se vaatisi kuitattavan ylilämpösuojan automaattisen sijaan (ja sen kojevastakkeen).
https://marek.tukes.fi/Tuote.aspx?nettijulkaisuId=9061

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: Cedricisti - marraskuu 02, 2019, 03:22:46
Tt-thermo ei täytä vaatimuksia? Siihen sentään tuodaan sähkö Defan panssarikaapelilla (Arctic Auton kopiossa pelkkä kumikaapeli jossa pistotulppa nokassa valmiina).

Kolmeen VW:n BSX moottoriseen (kaasu) olen joutunut kuluneen vuoden aikana lämmittimen asentamaan, ei tarvinnut kahta kertaa mietiä, kun Defan säteilylämmittimen teho olisi ollut 250W vs. letkulämmitin 1kW.

Ne kumikaapelimallit ei täytä yleisiäkään sähkölaitemääräyksiä, nuo panssarikaapelilliset missaa "vain" moottorilämmitinvaatimukset.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV