Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

100A padan puristuspaineet ongelma

Aloittaja Tupatankki, kesäkuu 29, 2018, 23:57:09

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tupatankki

Ostin hetki sitten 100A :N joka seissyt vuosikaudet metsässä :D Ja josta oli kone jumissa. 4 Sylinteri täynnä jäähdytys nestettä, eli kannentiiviste ainakin rikki. Sain kuitenkin liotettua koneen pyörimään. Ja se lähti startista käyntiinkin kun kaatoi kaasariin bensaa.  Puristus paineet oli 4 sylinterissä 4bar, muissa 8bar. Kannattaakohan tästä alkaa tekemään vielä konetta, vai ostaako kaytettyn ehjän. Toiveissa olisi että kennentiivisteen vaihtamalla kone tulisi kuntoon ja 4 sylinteriinkin tulisi samat paineet kun muihin, onkoha ihan haaveajattelua?

mikan

Ainakaan et häviä mitään, jos nappaat sylinterikannen irti ja katsot missä kunnossa sylinterit ja venttiilit on. Sen jälkeen voi miettiä onko sitä järkeä elvyttää.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

Alppuu

Eikö olisi jo alun perin ollut järkevää purkaa kone ja koota se uusilla/ehjillä osilla?

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

140ypower

Melkeinpä se sylinterin kunto ratkaisee, jos syöpynyt niin ettei hoonilla mene niin en ehkä lähtisi korjaamaan. Tietty riippuu siittä onko ylikoon mäntiä halvalla saatavilla ja poraajaa. Kun tuota poraustakaan ei kuitilla saa alle 150e, mutta käytetyn kokonaisen moottorin saa..
Datsun b110
Datsun b210
Datsun b310 eko -80
Datsun 521 j13 -69 x3
Datsun 520 L18
Datsun 510 x3
Datsun 910 SSS ht

Datsuuna

Hyväkuntoisen moottorin puristuspaineen pitäisi olla luokkaa 12 bar eli joko männänrenkaat on juuttuneet, kuluneet tai sylinterit kuluneet pahasti sekä venttiilinistukat vuotaa venttiilien tiivistepintojen ruostumisen takia (vanhoissa oli messinkiset imuventtiilin istukkarenkaat). Venttiilien hionta itse onnistuu hiomatahnalla ja "tutilla" helposti kuten uusien männänrenkaidenkin vaihto ( uusi samalla myös laakeriliuskat ). Koneen yleiskunto ratkaisee mitä kannattaa tehdä tai kannattaako tehdä mitään.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

mikan

Menee vähän ohi aiheen, mutta onko kenelläkään tietoa kunnostettujen moottorien merkinnöistä? Mulla on A10, jossa on nokkaketjun kotelossa suht iso leima JY. Mietin, että voisiko olla rempattu kone ja tuo olisi siitä merkkinä. Aiemmin ei ole tuollaista tullut vastaan.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

Tupatankki

Kansi otettu irti ja kaikki sylinterin oli samanlaisia. Pinnat lasittuneet ja hoonijälki näkyy siellä täällä. Pieni porras tuntuu kohdassa jossa männänrengas ei käy. Eli johtuu varmaan karstasta. Täytyy kokeilla vielä pitääkö venttiilit ja onko kansi suora. Sitten uudella tiivisteellä kasaan ja kokeilee toimiiko. Ei ole kallis kokeilu kun tiiviste maksoi 8€.

140ypower

Lainaus käyttäjältä: Tupatankki - kesäkuu 30, 2018, 23:03:33
Kansi otettu irti ja kaikki sylinterin oli samanlaisia. Pinnat lasittuneet ja hoonijälki näkyy siellä täällä. Pieni porras tuntuu kohdassa jossa männänrengas ei käy. Eli johtuu varmaan karstasta. Täytyy kokeilla vielä pitääkö venttiilit ja onko kansi suora. Sitten uudella tiivisteellä kasaan ja kokeilee toimiiko. Ei ole kallis kokeilu kun tiiviste maksoi 8€.

Lastu kannattaa käydä ottamassa siittä kannesta koneistamolla, todennäköisesti vähän paranee kumminkin.
Datsun b110
Datsun b210
Datsun b310 eko -80
Datsun 521 j13 -69 x3
Datsun 520 L18
Datsun 510 x3
Datsun 910 SSS ht

Tupatankki

Nyt kansi testattu suoraksi viivaimella ja rakotulkilla mittaamalla. Samoin venttiilit piti nesteen palotilassa yön yli kansi ylös alaisin.

---> uudella tiivisteellä kasaan.  puristukset paranivat huomattavasti. 1syl 10,5bar 2ja3 syl 10,0bar ja 4 syl 11 bar. kone on siis A12.

Vaihdoin huonot vanhat jäähdydysneste sekaiset vanhat öljyt noin 10000 ajettuihin 5w-40 täys synteettisiin öljyihin.

Vaikka puristukset paranivat niin kone savuttaa ihan saa****sti.  >:( . noin Noin 2 tuntia annoin käydä tyhjäkäyntiä ja kävin kaasuttelemassa välillä. Öljyä vei noin puolet mittatikun min ja max välistä.  Tuleekohan tämä kuntoon männän renkaiden vaihdolla ja sylinterien hoonauksella? Ajatelin vielä laittaa kytkimen kuntoon niin päsisi ajelemaan jos vaikka korjaantuisi sillä.

2528ej

Kyllä kauan seisoneen koneen männänrenkaat uusinnan tarpeessa on. Öljyrenkaat pikeytyneet aivan kelvottomaksi. Vähintään uhraisin sen verran euroja että männänrenkaat, hoonaus, kampiakselin stefat. Hirveästi ei kustannukset nouse jos laakeriliuskat myös vaihtaisi. 100 A koneessa voisi toimia paremmin perinteisempi moottoriöljy, 10000 km ajettu synteettinen on jo aika litkua. Jos kampiakselin päätät purkaa irti kannattaa tarkkaan katsoa onko akseli koneistettava ylikoko laakereille, jos vielä saatavissa.

Alppuu

Juuh, eiköhän tuo nuo edellä mainitut toimenpiteet vaadi, jotta hyvä tulisi.
Mutta mitenkä hoonaus, tuleeko itse tehtynä hyvä, vai kannattaako teettää?
Samalla pitäisi mitata poraus?

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

mies51

Männänrenkaiden ja kampiakselin stefojen lisäksi katsoisin kannesta, missä kunnossa venttiilinvarsien kumit. Mahdollisesti kovettuneet täysin korpuiksi, murenevat käsiin sekä eivät jousta ja tiivistä.