Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Micra K12 (2004) ei käynnisty

Aloittaja sammaleläin, joulukuu 28, 2017, 22:02:25

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

sammaleläin

Mikä mahtaa Micraa vaivata... Tänään ei lähtenyt enää käyntiin. Startatessa kuului vain se "sahaava" ääni. Pari kertaa on vähän luvannut, mutta ei sen enempää. Kun avainta pitää siinä asennossa, jossa auto normisti käynnistyy, alkaa myös matkustajanpuolen oven lukko elää omaa elämäänsä (aukeaa ja menee kiinni omia aikojaan). Kun virrat on kääntänyt päälle, toimii radio ja tuulettimet. Ajovalot ja mittarinvalot ei mene päälle (muistaakseni ne on yleensä mennyt automaattisesti päälle tuossa asennossa). Tässä vaiheessa ajovalot syttyy kuitenkin jos ne erikseen laittaa päälle. Starttiyrityksessä ajovalot ja mittarinvalot syttyy, joskin pätkivät...

Auto ei ole sen kummemmin nykinyt tai pätkinyt ajossa ennen tätä. Joskus on käynyt niin, ettei ihan ekayrittämällä käynnisty, mutta ne kerrat taitaa olla laskettavissa yhden käden sormilla. Auto ollut mulla parivuotta, ja lähes jokapäiväsessä ajossa. Kilometrejä on jotain 200000.

datsunpower

Joku maadoitusvika voisi olla. Moottori-runko-akku.
Tai sitten huono akku.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

sammaleläin

Lainaus käyttäjältä: datsunpower - joulukuu 28, 2017, 22:53:56
Joku maadoitusvika voisi olla. Moottori-runko-akku.
Tai sitten huono akku.

Kiitti vastauksesta.Akku olikin epäilysten listalla, mutta voisko asiaa jotenkin tarkistaa? Ei tekisi mieli ostella "vääriä" osia yksi kerrallaan, kun auto juuri tuli parinsadan remontista :D (putkijuttuja ei liity tähän vikaan). Tässä on vissiin lähes, ellei vallan täydellinen huoltokirja. Akkua sen mukaan ei oo koskaan vaihdettu. Tulpat ja lambda-anturi on vaihdettu -13.

datsunpower

#3
Akku on ainakin helppo mitata.. mittaat ensin napajännitteen (vaikka tunnin kuluttua siitä kun autolla on viimeksi ajettu), pitäisi olla vajaat 13V. Sitten kaveri avuksi ja mittaat startatessa napajännitteen. ECU sammuttaa itsensä jos jännite tippuu liian alas. Se raja on jossain 8-10V välillä kun boksi lyö pelit seis.
Yleensä kaikki muukin elektroniikka alkaa oireilla liian alhaisesta jännitteestä.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

sammaleläin

Noniin. Tänään aamusella kävin jälleen kokeilemassa. Ihmettä ei ollut tapahtunut, eli siis ei edes luvannut käynnistyä. Ajattelin sitten, että käyn ostamassa sen uuen akun, ja jos ei sillä kummene, niin saa olla.

Uus akku oli paikallaan ja siinä starttailin sitten. Nyt taas lupaili ja vähä hörähtelikin. Keskuslukitus ei enää venkslannut omiaan, niinkuin vanhalla akulla. Käyntiin ei kuitenkaan lähteny. Pistin sitten hetkeksi auton lämpiämään. Pihalla lämpötila muutaman asteen plussalla.

Palasin paikalle ja jälleen kokeilemaan. Nyt vaikutti lupaavalta. Muutaman koiton jälkeen lähti käyntiin, mutta ikäänkuin koko auto olisi heilunut..ei siis käyny normaalisti. Siinä jonkun kymmenisen kertaa käynnistin ja jäi vihdoin käymään suht normaalisti. Kaasuttaessa bensa haisi ja putkesta tuli aikamoinen savuverho auton ympärille. Lisäksi jostain etuvasemmalta kuulu ylimääränen "säksätys"(?) joka ei muuttanut tahtiaan kaasua antaessa.  Annoin auton jäähtyä tunninverran, ja sen jälkeen lähti ekalla, eikä savupilveä tahi säksätystä enään. Lievä bensan haju kuitenkin..joka saattoi toki vielä leijua sisällä edellisen kerran jäljiltä..(käynnistelin sillon ovi auki).

Olikohan se akku nyt sitten se syypää?
Eikös kuitenkin kuuluisi lähteä heti käyntiin akun vaihdon jälk?
Saattaisiko bensahaju / sauhutus johtua noin viikon paikallaan seisoskelusta ja useista sarttausyrityksistä?

sammaleläin

Ja koeajoa en vielä suorittanut, kun ei ole just nyt työntelyapua lähimaastossa.

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: sammaleläin - tammikuu 02, 2018, 20:56:57
...
Olikohan se akku nyt sitten se syypää?
Eikös kuitenkin kuuluisi lähteä heti käyntiin akun vaihdon jälk?
Saattaisiko bensahaju / sauhutus johtua noin viikon paikallaan seisoskelusta ja useista sarttausyrityksistä?
Moottorinohjaus on voinut antaa polttoainetta aina välillä niissä starttausyriyksissä ja se on voinut kertyä imusarjaan, kanteen, pakoputkeen, KATtiin tai minne tahansa ja savumerkit ovat voineet johtua siitä. Tai huono palaminen tai kokonaan palamaton polttoaine on liannut tulpat -> ei kunnon kipinää -> epätäydellistä palamista sen aikaa kunnes tulpat ovat puhdistuneet.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

sammaleläin

Huojentavaa kuulla :D Toivotaanpa sitten vaan, että akun uusinnalla päästiin tälläkertaa. Lähipäivät sen kertonee.