Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

P12 laturiko rikki??

Aloittaja JTH77, joulukuu 23, 2017, 13:23:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JTH77

Auto seisoi pidemmän aikaa ja akku oli tyhjentynyt, mistään ei saatu avuksi akkulaturia vaan kaapeleilla käyntiin. Nyt vain ilmeni sellaista että alkoi lataus ja abs vikaa herjata, obd lukija kiinni ja nissanin sovelkuksella näytti sammuksissa akkua 13.3V ja käynnissä näytti yli 17V. Onko kenties laturi rikki vai jännitteen säädin, ajaa autolla ei uskalla kun akku käryää. Eilen sit viimein saatiin akkulaturi käyttöön ja ei edes yön yli latauksessa näyttänyt ottavan virtaa, epäilyttää kyllä tuo akkukin että onko oikosulussa.

cedricfan

Taitaa rikkinäinen laturi olla rikkonut akunkin ::)
Aika usein noin käy kun se laturi ehtii tehdä tepposiaan ennen kuin äityy niin pahaksi, että tulee ilmi.
Säädin on laturissa, tuskin kannattaa arpoa onko dioidisilta vai säädin.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

mies51

Jos se laturi on alkuperäinen, kannattaa ostaa tehdaskunnostettu laturi. Silloin kunnostuu kaikki : laakerit, roottorin kaula, hiilet, diodisilta, säädin. Ja vaikea tuohon olis erikseen löytääkään muuta kuin hiilet. Motonet näkyy olevan samoissa hinnoissa kuin ulkolaisetkin ja vanha mukaan ottaen tulee oikeanlainen. Katso samalla hihna; jos se on alkuperäinen, on syytä vaihtaa. Akusta en tiedä, mutta voi se laturi olla pilannut senkin.

AnttiA

Onhan 12V vehkeissä akun osalta 13,3V heti latauksen jälkeen ok, mutta tuo latausjännite 17V on liian kova, vastaa laturin täyttä jännitettä eli sanoisin, että jännitteensäätäjä sökö ja voihan se sitten keitellä akkuakin pilalle.

Datsuuna

Täyteen ladatun 12 V lyijyakun lähdejännite (ilman mitään kuormaa mitattu jännite) on 12,7V. Jos akku kiinnostaa enemmän voi vaikka ajankulukseen lukea tämän lähes täydellisen selvityksen lyijyakun rakenteesta ja toiminnasta  :D
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/89704/Vesterinen_Matias.pdf?sequence=1
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

NikookiN

Tulipas luettua tuokin, ihan tuli uuttakin asiaa. Tuon perusteella voi sanoa, että jos pitkään lataa 17 voltilla, alkaa olemaan akku entinen.
Nissan Primera 2.0 GT -98, VW Transporter T4 2.4d -02 (pitkä)
Toyota Carina II 1.6 -92 (entinen)
Nissan Primera 1.6 -92 (entinen)

datsunpower

Eikä käytännössä aina tarvi kovinkaan pitkään edes sitä 17V akulle työntää, että tulee vahinkoa..

Nimimerkillä: Tuhosin Pajerosta viimekesänä neljä akkua (auto on kahdella akulla) muutamassa päivässä ennen kuin tajusin, että lataa reilut 17V. Onneksi olivat enemmän ja vähemmän käytettyjä ne akut.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

AnttiA

Vielä tuosta juuri ladatun ehjän akun jännitteestä, se on siis yli 12V. Siinä 6kpl 2V nimellisjännitteellistä kennoa.
Olen mittaillut kyllä yli 12,7V jännitteitä heti latauksen jälkeen, mutta voihan se olla vika mittarissa/mittaajassa.

Jos akku on viallinen, niin kyllä tuo jännite minun mielestäni yleensä pienenee, siis jos yksi kenno oikosulussa, niin 10V jne.
Liika latausjännite alkaa keittämään akkunesteitä ja viottuminen voi tulla kennojen levyjen välissä olevan sakan kautta oikosulkuna.
Vanhoissa akuissa näki nestepinnan ja sieltä alkoi pian näkymään levyt, nykyisissä suljetuissa rakenteissa ei näe eikä voi lisäillä tislattua vettä.

Akun varsinaiseen kuntomittaukseen pitää olla oma mittari, minkä vastus kuormittaa akkua vähän reilummin ja näyttää sitten tuloksen, noita mittareita löytyy akkukauppiailta ja huolloista, jos ei itsellä satu olemaan.

Noissa jännitesäätäjävioissa on aika tavallista pirun kirkkaat ja lyhytikäiset valojen polttimot. ;) jollain on säätäjää testatessa/ohittaessa palanut suunnilleen kaikki päällä olleet polttimot.

JTH77

Noniin, nyt on uusi laturi vaihdettu ja mitään ei kerennyt hajota. Akun kohtalo vielä epäselvä, mutta sekin selvinnee vielä. Mikään helpoin tuo homma ei ollut ja syynä työkalut, mutta sain kuin sainkin vaihdettua ja hyvin onnistui.

JTH77

Meillä alkoi tää Nissani viime keväänä vilkuttelemaan airbag valoa, sitä se sitten teki melko usein vaikka omin keinoin sen sain kuitattua. Nyt laturin vaihdon jälkeen ei ole enää tuotakaan vikaa ilmennyt, voisiko tuo laturin vikaantuminen aiheuttaa tuonkin oireen. Toki kilometrejä ei laturin vaihdosta ole vielä paljoa kertynyt.

JTH77

Lainaus käyttäjältä: JTH77 - tammikuu 03, 2018, 21:55:16
Meillä alkoi tää Nissani viime keväänä vilkuttelemaan airbag valoa, sitä se sitten teki melko usein vaikka omin keinoin sen sain kuitattua. Nyt laturin vaihdon jälkeen ei ole enää tuotakaan vikaa ilmennyt, voisiko tuo laturin vikaantuminen aiheuttaa tuonkin oireen. Toki kilometrejä ei laturin vaihdosta ole vielä paljoa kertynyt.
No eilen se airbag valo sitten taas alkoi vilkkua, edellisen omistajan toimesta yhdet johdot juotettu ja liitin poistettu. Korjaamon heebo sanoi että näyttää kuljettajan sivuairbag häikkää, osaako kukaan kertoa mitä tuolle vialle keksisi.

AnttiA

En tunne tarkkaan tätä merkkiä, mutta penkissä olevien sivupussien piuhat kulkee yleensä sieltä penkin alta. Niitä sitten takapenkkiläisen jalat potkii, heiluttelee, kastelee ja on siellä varmaan liitinkin.
Nuo tarkistaisin  ensin, ettei ole poikki tai hapettumia.

mies51

Kai minunkin pitäis Almera N16 2003:sta ottaa pelkääjänpenkki sisälle ja juotella johdot yhteen liittimien ohi. Niin monta kertaa on ajoittain vikavalo kiusannut, niin nytkin.