Kirjoittaja Aihe: P12 laturiko rikki??  (Luettu 1134 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JTH77

  • Aloittelija
  • *
  • Viestejä: 41
  • NCF:n foorumi - paras foorumi!
P12 laturiko rikki??
« : Joulukuu 23, 2017, 13:23:24 »
Auto seisoi pidemmän aikaa ja akku oli tyhjentynyt, mistään ei saatu avuksi akkulaturia vaan kaapeleilla käyntiin. Nyt vain ilmeni sellaista että alkoi lataus ja abs vikaa herjata, obd lukija kiinni ja nissanin sovelkuksella näytti sammuksissa akkua 13.3V ja käynnissä näytti yli 17V. Onko kenties laturi rikki vai jännitteen säädin, ajaa autolla ei uskalla kun akku käryää. Eilen sit viimein saatiin akkulaturi käyttöön ja ei edes yön yli latauksessa näyttänyt ottavan virtaa, epäilyttää kyllä tuo akkukin että onko oikosulussa.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 23, 2017, 16:00:51 kirjoittanut JTH77 »

Poissa cedricfan

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 12 656
  • Puhasta tulloo...
Vs: P12 laturiko rikki??
« Vastaus #1 : Joulukuu 23, 2017, 16:35:14 »
Taitaa rikkinäinen laturi olla rikkonut akunkin ::)
Aika usein noin käy kun se laturi ehtii tehdä tepposiaan ennen kuin äityy niin pahaksi, että tulee ilmi.
Säädin on laturissa, tuskin kannattaa arpoa onko dioidisilta vai säädin.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & GS850 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Optima

Poissa mies51

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 512
  • NCF:n foorumi - paras foorumi!
Vs: P12 laturiko rikki??
« Vastaus #2 : Joulukuu 24, 2017, 23:38:56 »
Jos se laturi on alkuperäinen, kannattaa ostaa tehdaskunnostettu laturi. Silloin kunnostuu kaikki : laakerit, roottorin kaula, hiilet, diodisilta, säädin. Ja vaikea tuohon olis erikseen löytääkään muuta kuin hiilet. Motonet näkyy olevan samoissa hinnoissa kuin ulkolaisetkin ja vanha mukaan ottaen tulee oikeanlainen. Katso samalla hihna; jos se on alkuperäinen, on syytä vaihtaa. Akusta en tiedä, mutta voi se laturi olla pilannut senkin.
mies51

Poissa AnttiA

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 139
  • NCF:n foorumi - paras foorumi!
Vs: P12 laturiko rikki??
« Vastaus #3 : Joulukuu 25, 2017, 16:53:01 »
Onhan 12V vehkeissä akun osalta 13,3V heti latauksen jälkeen ok, mutta tuo latausjännite 17V on liian kova, vastaa laturin täyttä jännitettä eli sanoisin, että jännitteensäätäjä sökö ja voihan se sitten keitellä akkuakin pilalle.

Poissa Datsuuna

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 2 119
  • Itäautoja Japaniasta
Vs: P12 laturiko rikki??
« Vastaus #4 : Joulukuu 25, 2017, 17:30:05 »
Täyteen ladatun 12 V lyijyakun lähdejännite (ilman mitään kuormaa mitattu jännite) on 12,7V. Jos akku kiinnostaa enemmän voi vaikka ajankulukseen lukea tämän lähes täydellisen selvityksen lyijyakun rakenteesta ja toiminnasta  :D
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/89704/Vesterinen_Matias.pdf?sequence=1
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

Poissa NikookiN

  • Aloittelija
  • *
  • Viestejä: 57
  • Japsiauto
Vs: P12 laturiko rikki??
« Vastaus #5 : Joulukuu 25, 2017, 17:54:40 »
Tulipas luettua tuokin, ihan tuli uuttakin asiaa. Tuon perusteella voi sanoa, että jos pitkään lataa 17 voltilla, alkaa olemaan akku entinen.
Nissan Primera 2.0 GT -98, WV Transporter T4 2.4 -02 (pitkä)
Toyota Carina II 1.6 -92 (entinen)
Nissan Primera 1.6 -92 (entinen)

Poissa datsunpower

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 2 890
  • Nissan HYBRID - Polttaa bensaa ja kumia
Vs: P12 laturiko rikki??
« Vastaus #6 : Joulukuu 25, 2017, 20:56:55 »
Eikä käytännössä aina tarvi kovinkaan pitkään edes sitä 17V akulle työntää, että tulee vahinkoa..

Nimimerkillä: Tuhosin Pajerosta viimekesänä neljä akkua (auto on kahdella akulla) muutamassa päivässä ennen kuin tajusin, että lataa reilut 17V. Onneksi olivat enemmän ja vähemmän käytettyjä ne akut.
JPL710 -73 / RS13 -90 / PNN13 4x4 -88 / P10 -91 / P10 -96 / P11 GT Sedan -99
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.
-> ULTRAÄÄNIPESUT 1.3, 80 ja 800 litran koneilla <-

Poissa AnttiA

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 139
  • NCF:n foorumi - paras foorumi!
Vs: P12 laturiko rikki??
« Vastaus #7 : Joulukuu 26, 2017, 13:06:00 »
Vielä tuosta juuri ladatun ehjän akun jännitteestä, se on siis yli 12V. Siinä 6kpl 2V nimellisjännitteellistä kennoa.
Olen mittaillut kyllä yli 12,7V jännitteitä heti latauksen jälkeen, mutta voihan se olla vika mittarissa/mittaajassa.

Jos akku on viallinen, niin kyllä tuo jännite minun mielestäni yleensä pienenee, siis jos yksi kenno oikosulussa, niin 10V jne.
Liika latausjännite alkaa keittämään akkunesteitä ja viottuminen voi tulla kennojen levyjen välissä olevan sakan kautta oikosulkuna.
Vanhoissa akuissa näki nestepinnan ja sieltä alkoi pian näkymään levyt, nykyisissä suljetuissa rakenteissa ei näe eikä voi lisäillä tislattua vettä.

Akun varsinaiseen kuntomittaukseen pitää olla oma mittari, minkä vastus kuormittaa akkua vähän reilummin ja näyttää sitten tuloksen, noita mittareita löytyy akkukauppiailta ja huolloista, jos ei itsellä satu olemaan.

Noissa jännitesäätäjävioissa on aika tavallista pirun kirkkaat ja lyhytikäiset valojen polttimot. ;) jollain on säätäjää testatessa/ohittaessa palanut suunnilleen kaikki päällä olleet polttimot.

Poissa JTH77

  • Aloittelija
  • *
  • Viestejä: 41
  • NCF:n foorumi - paras foorumi!
Vs: P12 laturiko rikki??
« Vastaus #8 : Joulukuu 30, 2017, 00:56:10 »
Noniin, nyt on uusi laturi vaihdettu ja mitään ei kerennyt hajota. Akun kohtalo vielä epäselvä, mutta sekin selvinnee vielä. Mikään helpoin tuo homma ei ollut ja syynä työkalut, mutta sain kuin sainkin vaihdettua ja hyvin onnistui.

Poissa JTH77

  • Aloittelija
  • *
  • Viestejä: 41
  • NCF:n foorumi - paras foorumi!
Vs: P12 laturiko rikki??
« Vastaus #9 : Tammikuu 03, 2018, 21:55:16 »
Meillä alkoi tää Nissani viime keväänä vilkuttelemaan airbag valoa, sitä se sitten teki melko usein vaikka omin keinoin sen sain kuitattua. Nyt laturin vaihdon jälkeen ei ole enää tuotakaan vikaa ilmennyt, voisiko tuo laturin vikaantuminen aiheuttaa tuonkin oireen. Toki kilometrejä ei laturin vaihdosta ole vielä paljoa kertynyt.

Poissa JTH77

  • Aloittelija
  • *
  • Viestejä: 41
  • NCF:n foorumi - paras foorumi!
Vs: P12 laturiko rikki??
« Vastaus #10 : Tammikuu 05, 2018, 22:29:09 »
Meillä alkoi tää Nissani viime keväänä vilkuttelemaan airbag valoa, sitä se sitten teki melko usein vaikka omin keinoin sen sain kuitattua. Nyt laturin vaihdon jälkeen ei ole enää tuotakaan vikaa ilmennyt, voisiko tuo laturin vikaantuminen aiheuttaa tuonkin oireen. Toki kilometrejä ei laturin vaihdosta ole vielä paljoa kertynyt.
No eilen se airbag valo sitten taas alkoi vilkkua, edellisen omistajan toimesta yhdet johdot juotettu ja liitin poistettu. Korjaamon heebo sanoi että näyttää kuljettajan sivuairbag häikkää, osaako kukaan kertoa mitä tuolle vialle keksisi.

Poissa AnttiA

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 139
  • NCF:n foorumi - paras foorumi!
Vs: P12 laturiko rikki??
« Vastaus #11 : Tammikuu 06, 2018, 12:13:03 »
En tunne tarkkaan tätä merkkiä, mutta penkissä olevien sivupussien piuhat kulkee yleensä sieltä penkin alta. Niitä sitten takapenkkiläisen jalat potkii, heiluttelee, kastelee ja on siellä varmaan liitinkin.
Nuo tarkistaisin  ensin, ettei ole poikki tai hapettumia.

Poissa mies51

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 512
  • NCF:n foorumi - paras foorumi!
Vs: P12 laturiko rikki??
« Vastaus #12 : Tammikuu 06, 2018, 17:36:34 »
Kai minunkin pitäis Almera N16 2003:sta ottaa pelkääjänpenkki sisälle ja juotella johdot yhteen liittimien ohi. Niin monta kertaa on ajoittain vikavalo kiusannut, niin nytkin.
mies51