Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Primera 2001 ei puhalla lämmintä

Aloittaja pluukka, lokakuu 26, 2017, 11:56:59

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pluukka

Tyhjäkäynnillä ei puhalla ollenkaan lämmintä ohjaamoon. Kierrokset kun nostaa 3000:een niin lämmintä puhaltaa.

Otin lämppärille menevän letkun irti, ja sieltä sylkee tyhjäkäynnillä pelkkää höyryä. Kun kierrokset nostaa, niin nesteet liikkuu. Eli lämppärin kenno tuskin tukossa.

Nesteitä oon lisänny ja ilmannu, mutta mikään ei auta. Lämmöt on koneessa normaalit, keskikohdan kylmän puolella.

Oisko vinkkejä?
120A, P11

Tero-75

Olisiko vesipumppu tulossa tiensä päähän?
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

cedricfan

Kertokaapas nyt mullekin miten tuo vesipumpun heikkeneminen on mahdollista?
Se vettä kierrättävä ratashan on kiinteästi vesipumpun akselilla, eli hihna pyörittää ratasta samalla teholla koko elinkaaren.
Jos spekuloidaan rattaalla, niin niitä on kolmea eri tyyppiä:
1) Valurautainen
  + Ei käytännössä kulu
  - Saattaa irrota, jolloin teho on nolla
  - Huonoin balanssi, koska iso massa, valurauta on huokoista, ja valurautakappaleen tasapainotus hankalaa
2) Pellistä prässätty
  - Teoreettinen kulumismahdollisuus ruostumisen kautta, mutta silloin ruostuu moni muukin moottorin osa puhki
  + Parempi istuvuus akselille, irtoamisen mahdollisuus liki nolla
  + Parempi balanssi kevyempänä ja tasapainotettavissa
3) Muovista valettu
  - Kulumismahdollisuus jos käytetään jotain jäähdytysjärjestelmään kuulumatonta ainetta kuten tiskikonepesuainetta
  + Paras istuvuus akselille, irtoamisen mahdollisuus liki nolla
  + Paras balanssi kevyimpänä ja tasapainotettavissa
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Shamsa

Pumput yleensä hajoaa kerralla, ei pikkuhiljaa. Joko alkaa vuotamaan tai impelleri irtoaa, tai muovisen tapauksessa murenee.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

spetee

Hieman pitäis saada tarkennusta tietoihin jotta voi alkaa vikaa ees arvailee. Kuluuko jäähytinnestettä? Pitääkö koko ajan olla ilmaamassa järjestelmää? Pysyykö nesteet paisunta-astiassa vai heitteleekö pinta?  Tekeekö selvästi painetta järjestelmään? jos käy pitempään tyhjäkäyntiä alkaako lämmöt nousemaan? Jos alkaa näin oireilee ja sisätilatkaan ei lämpiä niin voi olla kannentiiviste entinen.
Käyttis Almera N15 sedan -98 2.0GTI swappi,  Sunny SLXi -93 , projektit Cherry -86 , Sunny B11 -85. Ex menopelejä useampi Nissan ja Datsun..

pluukka

Ei kulu jäähdytysnestettä. Paisuntasäiliöön olen muutaman kerran lisännyt, kun noita ilmauksiakin oon yrittänyt useaan kertaan. Oli viikon kaverin tallissakin, eikä tippaakaan ollut vuotanut.

Ilmauksesta ei apua, ainakin siitä termostaatin yläpuolisesta tulee vettä. Yleensä kun pysähtyy, eli sammuttaa moottorin, niin kuuluu kova pulpatus, eli ilmaa jossain?

Lämmöt ei nouse liikaa. Viisari kovassakin ajossa keskikohdan vasemmalla, eli viileellä puolella.

Tänään vaihdoin termostaatin, ja jo vaihtaessa tajusin, ettei se kai voi olla syy. Huuhtelin kennon vesijohtopaineella. Hyvin tuli läpi. Ja kun lämmittimelle menevä putki oli irti, niin moottorin puolelta tuli pelkkää höyryä. Kaasutettaessa tuli sitten vettä.

Jos yhtään olen kartalla, niin pitäisikö kannentiivisteen tilanteessa tulla reilusti painetta jäähdytysjärjestelmään? Putket ainakin pehmeät lämpimänäkin. Ja jos korkin aukasee, niin ei sieltä vettä tursua erikoisen kovalla paineella.
120A, P11

datsunpower

Aiempiin viesteihin liittyen.. kyllä ainakin minulla on useammassa Nissanissa lämmintä alkanut paremmin tulla koppiin vesipumpun vaihdon jälkeen. On ollut valurautaisia ja peltisiä.
Muovisia olen tasan yhden kokeillut ja kesti kokonaiset pari kuukautta.

Cedricin listoilta puuttuu kokonaan kavitaatio, joka on esim. SR20-moottoreissa on korkeilla kierroksilla ihan huomattava ongelma.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

mies51

"Yleensä kun pysähtyy, eli sammuttaa moottorin, niin kuuluu kova pulpatus, eli ilmaa jossain?
Lämmöt ei nouse liikaa. Viisari kovassakin ajossa keskikohdan vasemmalla, eli viileellä puolella."

Ilmeisesti jäähdytysneste ei kierrä kunnolla tai moottorin kannentiiviste on jo kärähtänyt. Se kova pulpatus kertoo, että moottori on ylikuumentunut ja pysäytettyäsi moottorin, moottorin metalliosat ovat niin kuumat, että alkavat kiehuttaa jäähdytysnestettä. Moottori on ylikuumentunut joko nesteen kiertämättömyyden tai kannentiivisteen palamisen jälkeenkin. Sammuksissa pulpatus ei ole ilmaa vaan höyrystyvää jäähdytysneste/vesi-seosta.
Se, että lämpömittari ei nouse liikaa ei välttämättä kerro oikein, koska neste ei kierrä. Tai lämpöanturi voi olla jo kärähtänyt, jolloin ei näytä oikein.
Koneen käydessä pulpatus voi olla palaneen kannentiivisteen kautta sylintereistä jäähdytyspuolelle vuotavia kaasuja.

pluukka

Tää ongelma on ollut jo toissa talvena, eli tammikuussa 2016 huomattu. Auto vähällä käytöllä, niin jäänyt korjaamatta.

Voiko siis viallisen kannentiivisteen kanssa ajella näin pitkään?

Pitää tuota pulpatusta kuunnella, siis että voiko sen paikallistaa.
120A, P11

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: pluukka - lokakuu 27, 2017, 16:43:16
Tää ongelma on ollut jo toissa talvena, eli tammikuussa 2016 huomattu. Auto vähällä käytöllä, niin jäänyt korjaamatta.

Vanhat nesteet menneet puuroksi/jäähän ja kansipahvi moro?

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

mertsi1

Ajat sen auton ensimmäiselle pajalle, sellaiselle joka omistaa pakokaasuanalysaattorin. Sitten teet niin, että avaat paisuntasäiliön korkin ja pistät sen letkun pään sinne säiliöön, mutta ei niin syvälle että osuu nesteeseen. Sen jälkeen kone käymään ja katsot, tuleeko mittariin HC-arvon kohdalle lukemia. Jos tulee, niin kannentiiviste on tattis.

Shamsa

Vaikka ei tulisi niin se kannentiiviste voi silti olla viallinen ::)
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

pluukka

Tänään oli lopulta pajalla tarkasteltavana.
Kannentiiviste oli vikana, eikä tota kannata ruveta korjaamaan, kun voi olla vaikka se kansikin ihan halki.

Hain korjaamon kehotteesta Bar's Leaks purkin ja huitasin sisään. Jos sillä sais autolle lisäaikaa. Yli 16 vuoden suhde takana, niin ei hentoisi romuttamollekaan viedä.
120A, P11

shamrock

Miksei kannata? On noita pahveja huonommistakin autoista mennyt, ja vaihdettu hyvällä menestyksellä. Kun se kansi ei kuitenkaan mitenkään välttämättä ole halki. Pahvi ja tarvittavat kilkkeet ei paljon maksa. Joo, jos viimeisen päälle tehdään niin pitäishän se kannen suoruus tarkistaa jne. Mutta jos haluaa vain lisävuosia autolle, mä olen noihin vanhuksiin vaihtanut vaan pahvin ja pultit, ja vuosia on mennyt sen jälkeen ilman oireita. Ja homman tekee vaikka päivässä pihalla keskellä talvea. On tullut kokeiltua  :D

Alppuu

Kannattaa se suoruus kuitenkin kattoa.
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

chery

Itsekkin olen sitä mieltä että kuntoon vaan jos on hyvä auto muuten. Kyllä halpoja pajoja löytyy jos ei itse viitti tehdä. Onko auto muuten millä koneella?  Onko vanhemmalla GA vai uudemmalla QG sarjan koneella?
Nissan Cherry 1.5 N12 5D -86
Nissan Almera 1.4 N15 -98
Nissan Maxima 2.0 aut. A32 -97
Nissan Maxima 3.0 aut. A33 -04

pluukka

Tänään löin auton käyntiin ja hups lämmintä puski ohjaamoon! Eli litku toimi.

Enköhän ajele tuolla elokuun katastukseen saakka(jos pelittää), ja sitten teen seuraavan ratkaisun. Onhan tuohon ketjukin vaihdettu kolme vuotta sitten, ja hyvin palvellut peli. Ei kertaakaan jättänyt tielle, ja katastuksesta aina läpi. Tosin kaksi vuotta sitten jo uhkailtiin pohjan hitsaushommilla, joten sieltä tuo kai seuraavaksi lahoaa...

Käyttöarvohan tuolla on mittaamaton!
120A, P11

pluukka

Koneesta ei hajua. Eikös tuo ollut tuon kopan viimeinen vuosi, eli luulisi että uudempi...

Mistäs sen varmistaisi, kysyy puolituristi?
120A, P11

Nugetti

Lainaus käyttäjältä: pluukka - joulukuu 14, 2017, 19:15:00
Mistäs sen varmistaisi, kysyy puolituristi?
Konehuoneeseen kun kurkkaa, niin onko koneen kannen päässä virranjakaja + tulpanjohdot vai onko jokaisella sylinterillä oma puola?
Rekisteriotteen teholukemastakin tietää jo.

pluukka

120A, P11

chery

Eli QG sarjalainen kone. Juu eipä noilla myyntiarvoa paljoa ole mutta käyttöarvoa on. Iso plussa kun on ketjukin vaihdettu kun tuosta uudemmasta motista niitä menee.
Nissan Cherry 1.5 N12 5D -86
Nissan Almera 1.4 N15 -98
Nissan Maxima 2.0 aut. A32 -97
Nissan Maxima 3.0 aut. A33 -04

pluukka

No ei menny niinkun strömssöössä...

Kaks päivää toimi, no kokeilin pihassa ja lämmintä puhalsi.

Sitten töihin aamulla Nisukalla ja 40 kilometriä eikä puhaltanut minkäänlaista lämmintä. Parkkeerasin ja jätin avaimet virtalukkoon toivoen että jollekin ohikulkijalle kelpaisi...

No ei. Ite piti lumet harjata ja ikkunat raapata. Ilmaus ja lisää vetää niin hetken puhalsi lämmintä.

Tänään sitten joulukuusenhakuretki tietäen että ongelmia voi tulla. No lämmintä ei puhallellut kuin satunnaisesti. Mutta pikitien ulkopuolella lämmöt nousi aktiivisesti kohti punasta.

Tais olla Primeran viimenen reissu, tai ainakin joku muu saa vaihtaa tuon kannentiivisteen.

Jos joku haluaa Imatran suunnalta tällaisen hyvin pidetyn yksilön, ketju vaihettu kolme vuotta sitten, ajettu 280tkm ja uus pakoputki alla. Niin täältä löytyy. Ja hyvät Nokiat/Nordmanit x2 löytyy.

Eli ei ne litkut toiminu. Tai no ainkain nesteet muutti väriä.

Fysiikasta ymmärtävänä mietin tänään tosissaan, että miten se ilma sinne päätyy. Siis sinne järjestelmään. Pakeneeko vesi siis pakokaasujen mukaan, ja jäähyttimeen jostain ilmaantuu korvausilmaa vai miten se menee? Öljyjen joukossa ei oo vaahtoa. Se ois selvä, jos ne sekoittus.

Ihan vaan kiva ois tietää...
120A, P11

Alppuu

Veden lisäämien talvella ei oikein ole hyvä ajatus..
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

cedricfan

No sulla taitaa mennä pakokaasua jäähdytinnesteeseen, joka ajaa sitten nesteen pois jäähdytysjärjestelmästä.
Toinen mahdollisuus on vuoto imupuolella, jolloin nestettä imeytyy palotahatumaan, ja siitä sitten höyrynä pakoputkesta.
Ja sitten jos paffi vuotaa öljykanavan ja vesikanavan välistä sekoittuu öljy ja vesi. Eli kohdasta kiinni.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

pluukka

Kiitos cedrifan!

Eli kun pakoputkesta ei tulo höyryä, niin se on tuo eka.

Onko jollain vinkata Imatra-Lappeenranta akselilta tahoa, joka tuon pahvin järkihintaan vaihtaisi. Ite ei oikein uskalla ominpäin ryhtyä...
120A, P11

shamrock

Paikkoja en tiedä, mut jos yhtään työkalut pysyy käsissä, niin halvimmalla selviät kun teet osan hommasta ainakin itse. Kannen irroitus nyt ei kovin suurin työ ole. Se kannattais tehdä itse ja sit viedä se kansi pajalle, jos haluaa varmistua ... käyttää se tsekattavana ja oikaistavana. Kasaaminenkaan ei kovin kummoinen juttu ole, jos momenttiavaimen omistaa ja osaa laittaa jaon kohdalleen.

Teetettynä alkaa olla niitä hommia että kannattavuus on rajamailla. Jos itse arkailee tuota, paras vaihtoehto olis jos läheltä löytys joku foorumilainen jolla olis mahdollisuus tehdä nuo purku- ja kasausvaiheet asevelihintaan.