Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Micra 1998 tuulilasinpyykijät hidastelevat ajoittain

Aloittaja vnu84, tammikuu 03, 2018, 10:58:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vnu84

Eilen kotiin ajellessa kiinnitin huomiota, että Micra 1998:n tuulilasinpyyhin toimii tosi hitaasti, eikä juuri ollut väliä, käyttääkö pyyhkimiä tihku-, normaali-, vai nopea-asennossa. Normaali ja nopeakin ovat lähes yhtä hitaat. Vika ei ole aivan jatkuva. Esim. tänä aamuna töihin lähtiessä pyyhkijät toimivat hyvinkin rivakasti, mutta kun 10 km myöhemmin kokeilin, oli taas etana-asetus tullut päälle.

Kerran on Sunnyssä laturi hajonnut ja silloin varmistuin jotain olevan vialla, kun käänsin pyyhkijät päälle. Pyyhkijät toimivat tosi hitaasti, kun akku alkoi jo olla tyhjä. Jotain vikaa epäilin, kun ajovalot illan pimetessä vaikuttivat himmeiltä. Mikään merkkivalo ei palanut. En enää muista millainen vika laturissa oli, vai menikö jo vaihtoon. Tällä kertaa kuitenkin ajovalot palavat kirkkaasti ja autolla on ajettu jo 100 km sen jälkeen, kun huomasin pyyhkimien hidastelevan, joten en oikein usko laturissa olevan vikaa. Latausjännitettä en ole (vielä) mitannut, mutta jos muistan, teen sen tänä iltana varmuuden vuoksi.

Google ei näyttäisi tuntevan ongelmaa. Jossakin johdossa ylimääräistä vastusta, eli huono liitos vai moottori loppu?
Nissan Sunny B11 1983 2 kpl, 1984 2 kpl, Nissan Micra K10 1986 1 kpl, Nissan Micra K11 1998 1 kpl.

vnu84

#1
Latausjännite akunnavoista mittaamalla oli 14,30 V ja lepojännite akussa 10 minuuttia moottorin sammutuksen jälkeen 13,00 V (joo, liian lyhyt odotusaika), eli laturi ja akku lienevät kunnossa.

Kun kerran konepelti oli auki, otin pyyhkijänmoottorille menevän moninapaliittimen irti ja suihkin liittimeen paremman puutteessa WD40:tä. Kokeilin pyyhkijöitä, ei kuitenkaan muutosta. Mutta ihmettelin, kun pyyhkijänmoottori heilui monta milliä edestakaisin pyyhkijöitten pyyhkiessä. Moottorin kiinnityksessä ei ollut oleellista välystä, vaan kiinnitys vääntyili. Moottori on kiinni pellinpalassa, joka on jonkinlaisilla kumityynyillä kiinni korissa. Ihmettelin, onko moottori tosiaan heilunut noin paljon 20 vuoden ajan. Mutta siis käsin heiluttamalla kiinnityksessä ei ollut oleellista välystä.

Yön yli mietittyäni tuli mieleen, että vaihdoin uudet pyyhkijänsulat pari kuukautta sitten. Rungottomat Champion Easyvision ER50, pituus 50 cm. Voisiko uusien sulkien kitkakerroin olla niin suuri, että moottori ei meinaa jaksaa vääntää sulkia? Aamulla töihin lähtiessä kokeilin, niin pyyhkijänsulat pyyhkivät kuivaa tuulilasia tosi laiskasti. Kun ruuttasin vettä lasille, niin johan alkoi pyyhkijänsulat liikkumaan. Eli sulat (ainakin toinen) pitää vaihtaa pienempikitkaiseen tai lyhyempiin sulkiin. Harmi, koska nuo pyyhkivät ihan mukavasti.

Onko aiemmin ollut havaintoja, että jotkut pyyhkijänsulat vaativat muita enemmän vääntöä? Mikä olisi pienikitkainen, mutta pyyhkisi riittävän hyvin?

Edit: Korjattu latausjännite. Oli 13,4 V, kun oikeasti oli 14,3 V.
Nissan Sunny B11 1983 2 kpl, 1984 2 kpl, Nissan Micra K10 1986 1 kpl, Nissan Micra K11 1998 1 kpl.

datsunpower

Eiköhän siitä ole yksinkertaisesti pyyhkijöidenmoottori tulossa tiensä päähän..
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

AkiH

Olikos näissä sitä samaa pyyhkijöiden akselin/läpiviennin jumitusta kuin Primeroissa?
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

NikookiN

Tuli kanssa sama mieleen. Noita primeroita ja microja tutkineena välttämättä mitään ostotarvetta ei ole, purkaa vaan vivuston ja osat irti ja putsaa ja rasvaa kunnolla. Jos moottori liikkuu paljon, olettasin että vastusta on reilusti ja jossain hankaa pahasti.
Nissan Primera 2.0 GT -98, VW Transporter T4 2.4d -02 (pitkä)
Toyota Carina II 1.6 -92 (entinen)
Nissan Primera 1.6 -92 (entinen)

vnu84

Googletin hieman ja ainakin joissakin Primeroissa on pyyhinvarren alapään kääntöakselin holkkiin tullut välystä. Tästäkö oli kysymys? Mulla ei ole Primeraa ollut, mutta 1984 Sunnyssä oli sama ongelma. Harkitsin reiän poraamista isommaksi ja holkittamista messinki- tai nailonholkilla, mutta "korjasin" sen irrottamalla holkin ja pyöräyttämällä 180 astetta akselin ympärillä.

Kokelin eilen kääntää Micran pyyhinvarret pystyyn ja heiluttelemalla, mutta kääntöakselit olivat tiukat.

Ihan vähän houkuttelisi pyyhkäistä silikonia pyyhinkumeihin, jos se parantaisi luistoa. Heikkeneeköhän pyyhintätulos?
Nissan Sunny B11 1983 2 kpl, 1984 2 kpl, Nissan Micra K10 1986 1 kpl, Nissan Micra K11 1998 1 kpl.

Jylppy

Lainaus käyttäjältä: vnu84 - tammikuu 05, 2018, 14:24:29
Googletin hieman ja ainakin joissakin Primeroissa on pyyhinvarren alapään kääntöakselin holkkiin tullut välystä. Tästäkö oli kysymys? Mulla ei ole Primeraa ollut, mutta 1984 Sunnyssä oli sama ongelma. Harkitsin reiän poraamista isommaksi ja holkittamista messinki- tai nailonholkilla, mutta "korjasin" sen irrottamalla holkin ja pyöräyttämällä 180 astetta akselin ympärillä.

Kokelin eilen kääntää Micran pyyhinvarret pystyyn ja heiluttelemalla, mutta kääntöakselit olivat tiukat.

Ei se väljä välttämättä (vielä) ole, vaan todennäköisemmin siellä on ruostetta ja likaa akselin ja läpiviennin välissä. Näin oli ainakin mun ex-P11 primerassa. Akselin kun naputteli irti läpiviennistä ja putsasi & rasvasi, niin johan keveni liike.


Lainaus käyttäjältä: vnu84 - tammikuu 05, 2018, 14:24:29
Ihan vähän houkuttelisi pyyhkäistä silikonia pyyhinkumeihin, jos se parantaisi luistoa. Heikkeneeköhän pyyhintätulos?

Älä nyt niihin sulkiin mitään silikonia ala sotkemaan.. Luisto voi parantua, mutta näkyvyys heikkenee kummasti, kun tuulilasissa on silikonikalvo.

Ei se sulka kuivalla lasilla muutenkaan liiku kovin hyvin, eikä pidäkkään. Vika on kyllä jossain muualla, kun sulissa.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

Whee

#7
-

GT Primmu

Itse laitoin joskus pari vuotta sitten primeran pyyhkijöiden niveliin eka aseöljyä ja sen perään vaseliinia ja hyvin on toiminut, tosin alkaa nivelet oleen loppu eli jenkeistä infinityn g20 (muistaakseni) nivelet tilaukseen... niin ja lukkoihin ainoastaan aseöljyä, älkää laittako mitään kuivattavia lukkosulia...
Gt Primera -98
Toyota Crown ms-123 -84
Toyota Crown ms-123 -85
Maxima A33 (ex)

datsunpower

Vähän ohi varsinaisen aiheen, mutta... P10 Primeran akseli/holkki paketti pitäisi käydä suoraan myös P11 koriseen. Ovat metalliset, paremmalla laakeroinnilla ja muutenkin jämäkämmät.
Taisi olla samat myös N14 Sunnyssä ja B13 NX:ssäkin.

Seuraavaan P11 GT projektiin meinasin P10:n osat istuttaa kun siinä ovat alkuperäiset muovirimpulat aivan kappaleina.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

mies51

Itellä ei Sunny N14:ssä ollut tuulilasinpyyhkijäongelmia 24v aikana, mutta lampunpyyhkijän akseli ruostui jumiin. Lampunpyyhkijässä vielä ongelmana, että pumppaa säiliön tyhjäksi, kun pyyhkijä ei palaudu nolla-asentoon. Hiomapaperilla ja vaseliinilla siitä selvittiin. Tietenkin kannattaa voidella ne kaikki nivelet. Mutta ota kuvat tai katso tarkasti ja tussilla merkkaa asennot ennenkuin purat pyyhkijämoottorin, että saat myös oikein kasaan. Hiot akselilta ruosteet/hapettumat pois, pyyhit kaikki vanhat vaseliinit pois ja täytät uudella. Jos akseli on väljä, voit laittaa vaikka O-renkaan akselille estämään, ettei vettä mene sisään.

NikookiN

Itse kanssa toinen pyyhkijän akseli tullu holkitettua. Ei kai siinä mitään voi väärin kasata, jos ei sulkia laita ihan eri asentoon kun purkaessa.

Lisäkysymystä tuosta p10 pyyhkiäakselista: Onko ne vastaavat kuin p11, eli ei tarvitse vaihtaa tankoja ja moottoria? Kuulostaa heti paremmalta kuin alkuperäset. Varmaan toisen kunnostusaika olisi kohtapuoliin, ja uusiahan ei raaski ostaa joten voisi tutkia tuota vanhempaa sarjaa.
Nissan Primera 2.0 GT -98, VW Transporter T4 2.4d -02 (pitkä)
Toyota Carina II 1.6 -92 (entinen)
Nissan Primera 1.6 -92 (entinen)

AkiH

P10 ja P11 pyyhkijänmoottorit käyvät keskenään ristiin, vaikka niissä pieni ulkonäköero onkin. Eli ainakaan moottoria ei tarvitse vaihdella.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

datsunpower

#13
Lainaus käyttäjältä: NikookiN - tammikuu 06, 2018, 17:37:34
Itse kanssa toinen pyyhkijän akseli tullu holkitettua. Ei kai siinä mitään voi väärin kasata, jos ei sulkia laita ihan eri asentoon kun purkaessa.

Lisäkysymystä tuosta p10 pyyhkiäakselista: Onko ne vastaavat kuin p11, eli ei tarvitse vaihtaa tankoja ja moottoria? Kuulostaa heti paremmalta kuin alkuperäset. Varmaan toisen kunnostusaika olisi kohtapuoliin, ja uusiahan ei raaski ostaa joten voisi tutkia tuota vanhempaa sarjaa.

Mitä niitä viimeksi käsissäni pyörittelin niin täysin bolt-on mielestäni olivat.. Harmillisesti kerkesin vaan jo P11:sta osat holkittamaan uusiksi ennen sitä... olisinkohan jotakin pallonivelten osia tai pultteja niistä joutunut lainailemaan silloin kun asian huomasin. Tankojen pituuksista en ole varma, mutta itse tangotkin ovat P10:ssä "ylijäreät" verrattuna P11 vastaaviin.
Voin ottaa niistä P10:n osista kuvankin kunhan käyn pajalla.


EDIT: Niin ja ensimmäisen sukupolven G20 on käytännössä P10.. se on kyllä jännä, että P11 korinenkin on G20 sielläpäin maailmaa  ;D

EDIT2: Minun edellisessä P10 Primerassa oli mittarissa yli 500tkm kun möin auton pois ja pyyhkijänakselit olivat vielä siinä(kin) vaiheessa täysin toimivat ja varmasti huoltamatttomat, että siltäkin pohjalta kestävyyden pitäisi olla vähän eri luokkaa muovisiin verrattuna.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.