Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

X-trail 2.5 etanoli

Aloittaja kf6393, joulukuu 09, 2017, 12:17:25

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kf6393

Onko kokemuksia etanolin käytöstä

Alppuu

Ajattelit jonkun boxin laittaa?

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

kf6393


Atomic

Jos meinaa konversion tehdä niin kannattaa tarkistaa että kaikki tiivisteet + linjat + pumput + suuttimet on myös sitten yhteensopivia, ettei käy huonosti  ::)

http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=73061
https://sciencing.com/ethanol-good-car-engines-20907.html

Alppuu

Tuo on niin uusi malli ettei mitään ongelmia ole todennäköisesti odotettavissa tiivisteiden ym. osalta.

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Shamsa

85% on nyt kuitenkin hieman eri asia kuin 10% seos  ::) jos sieltä joku menee niin PA-pumppu on varmaan ensimmäinen..
Pumpun voitelu katoaa.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: Shamsa - joulukuu 14, 2017, 04:44:46
85% on nyt kuitenkin hieman eri asia kuin 10% seos  ::) jos sieltä joku menee niin PA-pumppu on varmaan ensimmäinen..
Pumpun voitelu katoaa.
Jep, eikä tässä siis auta yhtään auton ikä.
Tuossa jokunen vuosi sittenhän oltiin kovasti ajamassa 95E20 bensaa EU-alueelle, mutta asialle tuli nolo loppu, kun isot autonvalmistajat ilmoittivat, että moista lantrattua lientä ei saa tankata heidän autoihinsa.
PA-pumppu ekana, sitten kumiosat, ja seuraavaksi metalliosia. Plus irtoavan moskan seurauksia jos ruiskufilsu on jo linjan alussa.
Ja jo valmiiksi: vaikka Alppu olisi ajanut kuinka paljon omalla viina-Almerallaan, niin se ei takaa yhtään miten joku toinen auto käyttäytyy.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Shamsa

Uudemmissa kans muovisia imusarjoja, tietyt muovilaadut ei reagoi etanolin kanssa kovin suotavasti. Halkeaa tai syöpyy.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Alppuu

#8
Lainaus käyttäjältä: cedricfan - joulukuu 14, 2017, 07:48:43
Ja jo valmiiksi: vaikka Alppu olisi ajanut kuinka paljon omalla viina-Almerallaan, niin se ei takaa yhtään miten joku toinen auto käyttäytyy.

:D ~125tkm Ei vielä ensimmäistäkään ongelmaa. Katsastukseen kuitenkin menty bensalla kun pitää ottaa paineen säädin pois.
Ennen tankattiin välillä bensaa myös, kun väärin lisäaineistettu E85 saattoi kerryttää suuttimiin mönjää (gunk).



When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Alppuu

#9
Lainaus käyttäjältä: Shamsa - joulukuu 14, 2017, 08:47:12
Uudemmissa kans muovisia imusarjoja, tietyt muovilaadut ei reagoi etanolin kanssa kovin suotavasti. Halkeaa tai syöpyy.

Yhtään esimerkkiä etanolin vaurioittamasta imusarjasta?  ::)

Niin huonoja muoveja tuskin käytetään. Myydäänhän asetoniakin muovipulloissa, ja se jos mikä syö kumia ja muovia.

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: Alppuu - joulukuu 14, 2017, 12:33:25
Lainaus käyttäjältä: cedricfan - joulukuu 14, 2017, 07:48:43
Ja jo valmiiksi: vaikka Alppu olisi ajanut kuinka paljon omalla viina-Almerallaan, niin se ei takaa yhtään miten joku toinen auto käyttäytyy.

:D ~125tkm Ei vielä ensimmäistäkään ongelmaa. Katsastukseen kuitenkin menty bensalla kun pitää ottaa paineen säädin pois.
Ennen tankattiin välillä bensaa myös, kun väärin lisäaineistettu E85 saattoi kerryttää suuttimiin mönjää (gunk).

Miksi se sieltä pitää ottaa pois?
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: Alppuu - joulukuu 16, 2017, 00:07:38
Lainaus käyttäjältä: Shamsa - joulukuu 14, 2017, 08:47:12
Uudemmissa kans muovisia imusarjoja, tietyt muovilaadut ei reagoi etanolin kanssa kovin suotavasti. Halkeaa tai syöpyy.

Yhtään esimerkkiä etanolin vaurioittamasta imusarjasta?  ::)

Niin huonoja muoveja tuskin käytetään. Myydäänhän asetoniakin muovipulloissa, ja se jos mikä syö kumia ja muovia.

"Quality" ei ole sama kuin "sort". Josko tuosta sinäkin ymmärtäisit, että suomenkielen laatu tarkoittaa kahta eri asiaa.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: Alppuu - joulukuu 16, 2017, 00:07:38
Lainaus käyttäjältä: Shamsa - joulukuu 14, 2017, 08:47:12
Uudemmissa kans muovisia imusarjoja, tietyt muovilaadut ei reagoi etanolin kanssa kovin suotavasti. Halkeaa tai syöpyy.

Yhtään esimerkkiä etanolin vaurioittamasta imusarjasta?  ::)

Niin huonoja muoveja tuskin käytetään. Myydäänhän asetoniakin muovipulloissa, ja se jos mikä syö kumia ja muovia.

Niin Pointtisi oli? Se asetonipullo on vain tehty muovilaadusta mikä kestää asetonia ;D asetoni kyllä vaikuttaa heikentävästi tiettyihin kumilaatuihin, töissä käytän asetonia ja muurahaishappoa liottamaan uretaanin korkeapaineruiskun sekoituspäästä, tekee O-renkaille jänniä asioita.

Autojen imusarjat on joko lasikuituvahvisteista polyamidia(nailon) tai polypropeenia joka kestää liuottimia, emäksiä ja happoa. Ja mainitsemaasi asetonia mutta ei aromaattisia hiilivetyjä. Tuo nailon ei kestä alkoholia yhtä hyvin, esim isopropyylialkoholi heikentää sitä.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: datsunpower - joulukuu 16, 2017, 00:53:25
Lainaus käyttäjältä: Alppuu - joulukuu 14, 2017, 12:33:25
Lainaus käyttäjältä: cedricfan - joulukuu 14, 2017, 07:48:43
Ja jo valmiiksi: vaikka Alppu olisi ajanut kuinka paljon omalla viina-Almerallaan, niin se ei takaa yhtään miten joku toinen auto käyttäytyy.

:D ~125tkm Ei vielä ensimmäistäkään ongelmaa. Katsastukseen kuitenkin menty bensalla kun pitää ottaa paineen säädin pois.
Ennen tankattiin välillä bensaa myös, kun väärin lisäaineistettu E85 saattoi kerryttää suuttimiin mönjää (gunk).

Miksi se sieltä pitää ottaa pois?

Koska setä ei tykkää(?)
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: Alppuu - joulukuu 16, 2017, 16:11:39
Lainaus käyttäjältä: datsunpower - joulukuu 16, 2017, 00:53:25
Lainaus käyttäjältä: Alppuu - joulukuu 14, 2017, 12:33:25
Lainaus käyttäjältä: cedricfan - joulukuu 14, 2017, 07:48:43
Ja jo valmiiksi: vaikka Alppu olisi ajanut kuinka paljon omalla viina-Almerallaan, niin se ei takaa yhtään miten joku toinen auto käyttäytyy.

:D ~125tkm Ei vielä ensimmäistäkään ongelmaa. Katsastukseen kuitenkin menty bensalla kun pitää ottaa paineen säädin pois.
Ennen tankattiin välillä bensaa myös, kun väärin lisäaineistettu E85 saattoi kerryttää suuttimiin mönjää (gunk).

Miksi se sieltä pitää ottaa pois?

Koska setä ei tykkää(?)
Enpä ole kyllä bensakatsastus ohjelmaa joutunut yhteenkään viinalle muutetuun Skylineen vielä tekemään...

Suku on pahin.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Alppuu

#15
Lainaus käyttäjältä: datsunpower - joulukuu 16, 2017, 19:13:52
Lainaus käyttäjältä: Alppuu - joulukuu 16, 2017, 16:11:39
Lainaus käyttäjältä: datsunpower - joulukuu 16, 2017, 00:53:25
Lainaus käyttäjältä: Alppuu - joulukuu 14, 2017, 12:33:25
Lainaus käyttäjältä: cedricfan - joulukuu 14, 2017, 07:48:43
Ja jo valmiiksi: vaikka Alppu olisi ajanut kuinka paljon omalla viina-Almerallaan, niin se ei takaa yhtään miten joku toinen auto käyttäytyy.

:D ~125tkm Ei vielä ensimmäistäkään ongelmaa. Katsastukseen kuitenkin menty bensalla kun pitää ottaa paineen säädin pois.
Ennen tankattiin välillä bensaa myös, kun väärin lisäaineistettu E85 saattoi kerryttää suuttimiin mönjää (gunk).

Miksi se sieltä pitää ottaa pois?

Koska setä ei tykkää(?)
Enpä ole kyllä bensakatsastus ohjelmaa joutunut yhteenkään viinalle muutetuun Skylineen vielä tekemään...

Suku on pahin.

TÄ? Sulla on siis siinä suoraan silmien edessä paineensäädin ja mitään sanomista ei ole tullut?

Kuitenkin lienee eri asia kuin joku boxi. Lakikin taisi ihan vasta muuttua, jolloin Euro3 asti ei tarvitse boxia muutoskatsastaa. Mutta paperit soveltuvuudesta pitää olla??

Sun Skyline on ns. vähäpäästöinen?
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

datsunpower

#16
Ei ole mitään paineensäätimiä näytillä, eikä kyllä ole Skylineäkään minulla, mutta useamppaan muutokseen olen ollut osallistumassa. Moottorinohjauksen ohjelmoinnin osalta enimmäkseen.

Vapaastihengittävää saa viritellä melkolailla vapaasti. Esimerkiksi meillä on -99 P11 GT:ssä on peltipakosarja ja muuta mukavaa, eikä siihen ole konttorilla mitään sanomista kellään kun se on vapari. Ja se on Euro3 luokassa. Edellinen P10 (P10 ei kyllä ole Euro3:nen) sai pellin alle peltipakosarjan, ruisku oli vaihdettu kokonaan ja imusarjakin oli tubulaarinen resonanssiahtava käärmeenpesä ja ainoa kommentti mikä konepellin avaamisen jälkeen tuli oli: "...että semmonen..." *pauk* pelti kiinni ja leima paperiin.

Ahdettujen kanssa jos mennään pilkulleen, niin jokaisen muutoksen jälkkeen pitäisi tehdä tehomittaus ja muutoskatsastus. Asiaan ei vaikuta Euro-luokitukset.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Alppuu

No on eri asia miten katsastaja asioihin reagoi tai miten hänen tulisi reagoida.
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

datsunpower

Ei se katsuri lain yläpuolelle nouse vaikka reagoisi miten tahansa.

Mutta minulle se on ihan sama miten katsastuksesi suoritat.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: datsunpower - joulukuu 16, 2017, 20:42:23
Mutta minulle se on ihan sama miten katsastuksesi suoritat.

Tästä me voimme olla samaa mieltä. :)

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Shamsa

Kannattaa ensin lukea ne katsastusperusteet läpi ennenkuin alkaa niitä siteeraamaan. Löytyy netistä parilla hakusanalla ;)
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

datsunpower

#21
Lainaus käyttäjältä: Shamsa - joulukuu 16, 2017, 21:53:21
Kannattaa ensin lukea ne katsastusperusteet läpi ennenkuin alkaa niitä siteeraamaan. Löytyy netistä parilla hakusanalla ;)
Voitko laittaa ne sitten tähän näytille? Niiltä osin kuin asiaa koskettavat.


EDIT: Tarkoitat varmaan sitä, että etanolimuutossarja pitäisi muutoskatsastaa? Kumma kun eivät ole reagoineet siihen mitenkään olipa bensaa tai etanolia tankissa.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Alppuu

#22
LainaaMuutettaessa bensiinikäyttöinen ajoneuvo käyttämään pääosin etanolista koostuvaa polttoainetta,
päästövaatimusten katsotaan täyttyvän ajoneuvossa, joka on hyväksytty Euro 3 -päästöluokan mukaisten
tai lievempien pakokaasupäästövaatimuksen mukaan, jos muunnoslaitteiston valmistaja antaa
selvityksen siitä, että asennettu muunnoslaitteisto on todettu toimivaksi kyseisessä
päästöjen osalta määritellyssä ajoneuvotyypissä.

Lisäksi muutetussa ajoneuvossa tulee olla asennettuna siihen sopiva moottorinlämmitin.

Muunnos ei saa myöskään aiheuttaa aiheettomia vikailmoituksia OBD-järjestelmään tai muutoin haitata sen toimintaa.

Muunnoslaitteiston valmistajan tai tämän tehtävään valtuuttaman pätevän asentajan tulee tehdä muunnoslaitteiston asennus.

https://www.trafi.fi/filebank/a/1443432413/c8c4bad0b4c0a0ec623af6b6562cf133/18589-8777-2013_maarays.pdf

Valtio tarjoaa 200 euroa tukirahaa, jos auton muuttaa virallisesti flexifueliksi.
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Alppuu

#23
LainaaAjoneuvon, joka on hyväksytty Euro 3- tai Euro III -päästöluokkaa lievempien
pakokaasupäästövaatimusten mukaan, tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää
muutoskatsastuksen testissä alkuperäistä ajoneuvoa koskevat käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset.

Eli tarkoittaa että katsastuksessa läpäisee pakokaasumittaukset, ei tarvita VTT tms. testiä?

Muutoskatsastus kuitenkin tarvitaan.

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

datsunpower

En nyt äkkiä kyllä löytänyt, että missä kohtaa pelkän PA-paineen säätimen vaihto on kielletty, enkä sitä, että miten muunnoksesta tulee laillinen jos muunnoksen poistaa katsastuksen ajaksi...
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: datsunpower - joulukuu 17, 2017, 00:06:05
En nyt äkkiä kyllä löytänyt, että missä kohtaa pelkän PA-paineen säätimen vaihto on kielletty, enkä sitä, että miten muunnoksesta tulee laillinen jos muunnoksen poistaa katsastuksen ajaksi...

No tuossa ylempänä se lukee.
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: datsunpower - joulukuu 16, 2017, 22:20:22
Lainaus käyttäjältä: Shamsa - joulukuu 16, 2017, 21:53:21
Kannattaa ensin lukea ne katsastusperusteet läpi ennenkuin alkaa niitä siteeraamaan. Löytyy netistä parilla hakusanalla ;)
Voitko laittaa ne sitten tähän näytille? Niiltä osin kuin asiaa koskettavat.


EDIT: Tarkoitat varmaan sitä, että etanolimuutossarja pitäisi muutoskatsastaa? Kumma kun eivät ole reagoineet siihen mitenkään olipa bensaa tai etanolia tankissa.

Lähinnä liittyivät Alppuun kommentteihin.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

cedricfan

Muutoskatsastettava se vaan on, ja 1.1.2007 uudempaa ei saa leimaan.
Nyt joiutuu alppukin tekemään vähän työtä kun etsii Trafain tiedotteeen ;D
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

datsunpower

Alppuun otantoja selvitellessä löysin tulkintaohjeesta, kohdasta "2.2 Moottorin muuttaminen" tämmöisen: "Vaikka sitä ei erikseen mainita, kaikki tässä mainitut muutokset on muutoskatsastettava."

Ja ne muutoksethan ovat:
LainaaMuun  kuin  ahtimella  varustetun  moottorin  muuttaminen  vaihtamalla  kaasutin,  asentamalla
polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla
puristussuhdetta,  muuttamalla  moottorin  ohjausyksikön  ohjelmistoa,  vaihtamalla  nokka-akseli,
muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua
ehdolla,  ettei  kohdassa  2.1  määrättyä  ajoneuvon  omamassan  ja  moottorin  nettotehon suhdetta aliteta.


Eli juu, olin todellakin väärässä. Suoraan sanottuna, enpä näitä ole kovin tarkasti koskaan lukenut kun olen tarpeen vaatiessa käyn kiusaamassa konttorilla niitä jotka tulkitsevat näitä ihan ammattinsa puolesta..

Mutta tosiaan tuon mukaan PA-paineensäätimen vaihtokin pitäisi muutoskatsastaa jos oikein haluaa harrastaa välimerkin väärinkäyttöä.



Ai että on rikollinen olo  ;D  liimaan jokaiseen autooni "Outlaw"-tarran.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

laattamaa

Siinäpä ohje katsastajalle: https://www.google.fi/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.trafi.fi/filebank/a/1447421545/8fe3bfa9aade266763d426695e84aae0/19025-Bensiinikayttoisten_ajoneuvojen_muuttaminen_kayttamaan_paaosin_etanolista_koostuvaa_polttoainetta.pdf&ved=2ahUKEwizlfHX-pLYAhXHY1AKHVHVDGo4ChAWMAB6BAgKEAE&usg=AOvVaw09kEZE0-xHyg1ZVKV9o698

Lainaus käyttäjältä: Alppuu - joulukuu 16, 2017, 23:49:53
LainaaAjoneuvon, joka on hyväksytty Euro 3- tai Euro III -päästöluokkaa lievempien
pakokaasupäästövaatimusten mukaan, tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää
muutoskatsastuksen testissä alkuperäistä ajoneuvoa koskevat käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset.

Eli tarkoittaa että katsastuksessa läpäisee pakokaasumittaukset, ei tarvita VTT tms. testiä?

Muutoskatsastus kuitenkin tarvitaan.