Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Nissan X-trail 2.0 dCi (T31 2008-2012)

Aloittaja Susihukka, joulukuu 05, 2017, 15:22:42

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Susihukka

Moro!

Harkinnassa aikanaan auton vaihto ja yhdeksi vaihtoehdoksi on noussut 2008-2012 vuosimallinen X-trail. Neliveto on käytännössä pakollinen koska pitää ajaa metsäautoteitä, mutta Subaru Foresterin omistaneena toivoisin hieman kohtuullisempia käyttökustannuksia. Foresteri vei kyllä satasella vähemmän kuin X-trail, mutta huoltokustannukset nousivat varaosahintojen takia liian korkeiksi.

Miten sijoittuu X-trailin huoltokustannukset varsinkin varaosien suhteen? Kaikki nelivetoiset nyt maksavat enemmän, mutta kahden Pajeron ja yhden Foresterin jäljiltä toivo elää että Nissanissa olisi kohtuulliset hinnat.

Entäpä miten tekniikka tuntuu pelittävän? Youtubevideoiden osalta näyttäisi olevan riittävät maasto-ominaisuudet metsäautoteille, mutta hajoaako osia paljon ja onko jotain tyyppivikoja mitä kannattaisi välttää?

Kolmanneksi, tietääkö joku minkälainen hiukkassuodatin näissä on? Ymmärtämäni mukaan suljettu dpf ja oletettavasti egr kanssa? Joissain Mitsun Outlandereissa on ilmeisesti joku lisäainepussukkakin vielä dpf:n lisänä ruiskuttamassa jotain mömmöä sekaan ja se maksaa kanssa maltaita vaihtaa. Onko X-traileissa jotain tällaisia viritelmiä?

Toivottavasti joku jaksaa vastailla näihin ja mahdollisiin muihinkin kysymyksiin, sillä oikeasti kiinnostaisi tuon mallinen X-traili jonain päivänä  ;D

Peetu30

Terve, itselläni ollut kyseinen auto kohta kaksi vuotta ( pisimpään ollut auto ) , enkä luovu vähään aikaan. 2.0dci 4wd automaatti -08

Itse olen huoltanut ja mielestäni varaosat kohtuu hintaisia ja hyvin saatavilla. Pari tyyppivikaa on: takajarrusatuloiden liukutapit jumittuvat, mutta jos renkaan vaihdon yhteydessä käyttää auki ja rasvaa, niin ongelmaa ei ole.

Ei voi muuta sanoa, että olen ollut erittäin tyytyväinen autoon. Kiinni ei ole jääty, vaikka huonoissa paikoissa on ajeltu, helppo kulkea sisään ja ulos, ajoasento hyvä, näkyvyys hyvä, kärry tulee perässä huomaamatta, kulutus normi seka ajossa n.9L/100km matka ajossa päässyt 7,1L/100km.
Kardaanin ristikkonivelet kuivuu ajan saatossa ja rupeaa täristään ajon aikana. Ristikkonivelet on merkkiliikkeen mukaan kiinteät ja pitäisi koko kardaani vaihtaa niiden rikoonnuttua, mutta pienellä iltapuuhalla vaihtuvat vajaan 50€ kustannuksella.

Käsittääkseni hiukkasloukku on suljettu systeemi, jonka puhdistus tapahtuu ajon aikana satunnaisesti. Itselläni pelannut moitteettomasti, vaikka 260tkm ajettuna.


Susihukka

Pieni pikkuhuolto ei minua pelota, tullut kyllä reenattua mettäkoneitten kanssa sitä remontin tekoa :D Onko siellä kardaanin kieppeillä mitään rasvanippoja mistä sais ruutattua rasvaa sekaan vai onko vaan otettava irti suosiolla? Mut jos ei ton enempää keksi tyyppivikoja niin aikas hyvältä vaikuttaa!

Onko muuten mitään tietoa maavarasta? Sinänsä vois harkita öljypohjan metallista suojaa, mutta muuten ei taida pohjapanssareita löytyä.  Sinänsä voi olla turha turvatoimi, mutta työkseni kun ajelen metsäautoteitä niin voi siinä omat hyvät puolensakin olla ;) Totta kai renkaillakin voi pikkuisen nostaa maavaraa mutta ilman korotuspalikoita ei kyllä ihmeitä saa lisää ja kalliiks tulisi hommata korotuspalikat ja uudet renkaat... Ei sillä nyt ihan metsään ole tarkoitus tieltä kuitenkaan ajaa.

Susihukka

Alkaakos muuten näissä X-traileissa, kuten monissa muissakin merkeissä ja malleissa, hajoilemaan nuo kaksoismassavauhtipyörät siinä 200tkm paikkeilla? Onko bensa X-trailissa kaksoismassallinen vai kiinteä vauhtipyörä?

laattamaa

Maavaraa löytyy 212mm, bensa koneisissa kin on kaksoismassa, eikä kiinteätä saatavilla toisin kuin dieseliin. Itellä karva verran alle 200tkm ajettu ja alkavia oireita on.
Kardaanissa ei ole nippoja van halvahko remontti kumminki tuo ristikko. Ulkomailta löytyy myös kannatinlaakeri pakettia jos jostai syystä sattuu hajoamaan.
Valot näissä aika huonot, bi-xenoneilla olevat paremmat ja lisäpitkät laitoin itelle kun ei oikein kantamaa ollut.

cedricfan

Hui kauhea. Oikeinko noin usein pelätään pikkusen isommaksi kulueräksi sitä vauhtipyörää.
Yksi desi enemmän naftan kulutusta maksaa muuten samalla kim-lukemalla noin 250 euroa.
Puhumattakaan siitä, mitä maksaa kymmenen vuoden vakuutukset, katsastukset jne, joissa niissäkin saa helposti säästettyä jo satasia.
Eli jollei autoilun kuluissa mitään muuta pohdittavaa ole kuin kmvp 10 vuoden välein, niin jo on helppoa ja halpaa.
Ja PSA-moottoreiden Eolys-lisäaine säästää sitten DPF'ää, eli se Eolys'in kulu reilu sata euroa per yli 100 tkm tulee kyllä takaisin. Juu, halpaa on, kuten maltaatkin pari euroa kilo.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

laattamaa

Tokihan tuohon vauhtipyörän kestoon ajotapakin vaikuttaa aikalailla.
Nin ja itellä 2.5 koneella.

Susihukka

#7
Lainaus käyttäjältä: laattamaa - joulukuu 24, 2017, 09:28:00
Maavaraa löytyy 212mm, bensa koneisissa kin on kaksoismassa, eikä kiinteätä saatavilla toisin kuin dieseliin. Itellä karva verran alle 200tkm ajettu ja alkavia oireita on.
Kardaanissa ei ole nippoja van halvahko remontti kumminki tuo ristikko. Ulkomailta löytyy myös kannatinlaakeri pakettia jos jostai syystä sattuu hajoamaan.
Valot näissä aika huonot, bi-xenoneilla olevat paremmat ja lisäpitkät laitoin itelle kun ei oikein kantamaa ollut.
Bensakonekin on yksi vaihtoehdoista, mutta lienee fiksua vielä arvioida vuotuisia kilometrejä vaihdon yhteydessä niin selviää kuinka kannattava se olisi. Lisäpitkiä olen Pajeroihinkin laitellut, joten tuo valohomma on hyvä tietää muttei deal breaker missään nimessä. Täytyy vaan ettiä mahdollisimman leveällä valokuviolla, sillä silloin ne ovat aivan hitosti paremmat metsäautoteitä körötellessä  ;D

Tuo maavara kyllä riittää minun käyttöön ihan hyvin, vaikka pakko harkita öljypohjan suojaksi alle parilla sataa teräksistä skid platea. Tulis hitosti halvemmaks kuin uus öljypohja...

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - joulukuu 24, 2017, 09:40:54
Hui kauhea. Oikeinko noin usein pelätään pikkusen isommaksi kulueräksi sitä vauhtipyörää.
Yksi desi enemmän naftan kulutusta maksaa muuten samalla kim-lukemalla noin 250 euroa.
Puhumattakaan siitä, mitä maksaa kymmenen vuoden vakuutukset, katsastukset jne, joissa niissäkin saa helposti säästettyä jo satasia.
Eli jollei autoilun kuluissa mitään muuta pohdittavaa ole kuin kmvp 10 vuoden välein, niin jo on helppoa ja halpaa.
Ja PSA-moottoreiden Eolys-lisäaine säästää sitten DPF'ää, eli se Eolys'in kulu reilu sata euroa per yli 100 tkm tulee kyllä takaisin. Juu, halpaa on, kuten maltaatkin pari euroa kilo.
Kyllä se huolettaa että tuleeko heti autonvaihdon jälkeen monen tonnin lasku edellisen omistajan jättämien ylläreitten takia, totta kai. Kytkin ja vauhtipyörä kun kuluu jossain määrin yhdessä, niin molempien vaihto töineen lienee jossain kolmen tonnin kieppeillä ainakin omien selvitysten perusteella eikä todellakaan huvita sellaista maksaa jos sen voi välttää. Ei kuitenkaan riitä rahkeet ihan noin isoon remonttiin itte kun ei ole työkaluvalikoimakaan ihan tarpeeksi laaja. Katsastukset, vakuutukset ja verot ei ole samassa kategoriassa, sillä ne eivät ole kuluvia osia ja ne on helppo laskea tohon exceliin missä oon tehnyt monelle automerkille ja mallille omat taulukkonsa niin 10tkm vuotuisella ajolla kuin 30tkm vuotuisella ajolla.

Muuten, mitkä moottorit ovat PSA:n tekemiä? Mitsun Outlanderissakin taitaa olla PSA:n tekemä se isompi dieselmoottori ja hyväksi ovat kehuneet, ainoa vaan että tuo Eolys-pussukka on aika ottavassa paikassa kevyttäkään maastoajoa silmällä pitäen.

Niin ja eikös muuten väsähtämässä oleva vauhtipyörä pidä jonkinlaista ääntä lämpimällä koneella tyhjäkäynnillä?

laattamaa

#8
Kohtuu hinnalla saa suojaa moottorille :http://www.motormarket.fi/pohjapanssari-nissan-x-trail-07-203-151583-1.html

Dieselit on itse asiassa rellun koneita.

Outlanderissa on se 2.0 volkkarin kone ja 2.2 tosiaan psa.

Tahtoo olla että kaikista autoista jossaki välissä se kaksoismassa porsii joka tapauksessa.
Monasti 200-400tkm. Noin niinkun keskimäärin.
Jos automaattia miettii nin, railin cvt laatikoista maailmalla paljon surullisia tarinoita.

Ei ole itellä kyllä suurempaa moitittavaa tuosta autosta, maavara on riittäny ja tuntuu menevän meleko pahoistaki paikoista. Hyvin on tuo "neliveto" kin hoitanut asiansa.

Yleensä oireina on tärinä tyhjä käynnillä, mahdollisen äänet, pärinä, kolkatus, yms. Tyhjä käynnillä, sammuttaessa saattaa ääntää. Vedätettäessä tärinä. Nopeammin kytkintä nostaessa tuntuu/kuuluu selvästi
Tärähdys/pärähdys. Nämä siis kokemuksesta, kolmesta autosta porsinut dmf.

cedricfan

Liki kaikissa ahdetuissa nykymoottoreissa on KVMP, se nyt vaan on teknisesti liki pakko.
Kmvp lisähinta on satasia, ei konkurssi. Toisaalta mikään kytkinkään ei ole ikuinen, ja kyllä niitäkin vaihdetaan alle 50 tkm...
Kmvp ensioireita on helinä tyhjäkäynnillä. Löytyy youtubesta videoita joissa saa näytteen.
Outlanderin moottororeista vaikkapa wikissä:
https://en.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_Outlander
Sekä PSAn että Rellun dieselit on osoittautuneet kelvoiksi, ja siksi niitä käyttääkin myös monet muut merkit. Ranskassahan dieselin markkinaosuus on huima, joten diesel pitää osata tehdä. Ei niin kuin VAGinaalit, joissa hinta ratkaisee kaiken.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Susihukka

Lainaus käyttäjältä: laattamaa - joulukuu 27, 2017, 00:21:24
Kohtuu hinnalla saa suojaa moottorille :http://www.motormarket.fi/pohjapanssari-nissan-x-trail-07-203-151583-1.html

Dieselit on itse asiassa rellun koneita.

Outlanderissa on se 2.0 volkkarin kone ja 2.2 tosiaan psa.

Tahtoo olla että kaikista autoista jossaki välissä se kaksoismassa porsii joka tapauksessa.
Monasti 200-400tkm. Noin niinkun keskimäärin.
Jos automaattia miettii nin, railin cvt laatikoista maailmalla paljon surullisia tarinoita.

Ei ole itellä kyllä suurempaa moitittavaa tuosta autosta, maavara on riittäny ja tuntuu menevän meleko pahoistaki paikoista. Hyvin on tuo "neliveto" kin hoitanut asiansa.
Aika halpa pohjapanssari! Tollanen olis kova!

Noita CVT:tä en aatellu hankkia, pelko perseen alla että ovat oikein hyviä kunnes tulee isompi remppa ja sitten onkin konkurssi lähellä. Perinteinen manuaali tai automaatti siis harkintalistalla. Eikös näissä T31:ssä ole "vanhan" mallinen automaatti eikä CVT?

Lainaus käyttäjältä: laattamaa - joulukuu 27, 2017, 00:21:24Yleensä oireina on tärinä tyhjä käynnillä, mahdollisen äänet, pärinä, kolkatus, yms. Tyhjä käynnillä, sammuttaessa saattaa ääntää. Vedätettäessä tärinä. Nopeammin kytkintä nostaessa tuntuu/kuuluu selvästi
Tärähdys/pärähdys. Nämä siis kokemuksesta, kolmesta autosta porsinut dmf.
Jep, onneks nuo on korvin havaittavissa nuo pahimmat tapaukset ja silloinkin voi neuvotella siitä että mikä olis hinta kyseiselle autolle huollettuna. Kunhan ei tule yllärinä.

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - joulukuu 27, 2017, 07:25:06
Liki kaikissa ahdetuissa nykymoottoreissa on KVMP, se nyt vaan on teknisesti liki pakko.
Kmvp lisähinta on satasia, ei konkurssi. Toisaalta mikään kytkinkään ei ole ikuinen, ja kyllä niitäkin vaihdetaan alle 50 tkm...
Kmvp ensioireita on helinä tyhjäkäynnillä. Löytyy youtubesta videoita joissa saa näytteen.
Outlanderin moottororeista vaikkapa wikissä:
https://en.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_Outlander
Sekä PSAn että Rellun dieselit on osoittautuneet kelvoiksi, ja siksi niitä käyttääkin myös monet muut merkit. Ranskassahan dieselin markkinaosuus on huima, joten diesel pitää osata tehdä. Ei niin kuin VAGinaalit, joissa hinta ratkaisee kaiken.
Jep, en voi millään poissulkea autoja missä on kmvp, eikä se tosiaan ole kuin yksi kuluva osa pitkässä listassa. Kunhan spottaa nuo just hajoamassa olevat yksilöt. Mun ajo tullee olemaan pitkää siivua maantiellä enimmäkseen plus jonkin verran ykkösvaihteella ryömimistä mettäautotiellä, jolloin vaihteenvaihdot on suht pirun harvassa verrattuna kaupunkiajoon ja niin kytkin kuin kmvp luulis kestävän pitkään silloin.


laattamaa

T30 oli vielä normi automaatti, näissä jo tuo cvt.

Bystander

#12
Lainaus käyttäjältä: Susihukka - joulukuu 05, 2017, 15:22:42
Entäpä miten tekniikka tuntuu pelittävän?

Uudellamaalla ajanut nyt 89 000 kilsasta--> 130 000 kilsaan. Ajokkina 2012 2.0 dci ATM. Tekniikan suhteen ei mitään varsinaista vikaa, mutta etujarrulevyt ei oikein meinaa pysyä suorana, ainakaan harakiriliikkeen normihintaluokka.  Brembo näyttäs toimivan paremmin.

ATM- ilmastointi on kertakaikkisen paska. Tehoton, hidas reagoimaan ja logiikaltaan outo. Myöskään lämpimäksi talviautoksi ei voi sanoa vitsilläkään.

Penkit liian pehmeä, muodottomat ja isolle miehelle aivan liian pienet. Mitoitettu varmaan 165 cm jaappanialaiselle kasvissyöjälle.

Kulutus on ollut inhimilistä, mikäli oma kulutusmittari on about litran toleranssilla kohdallaan. Nyt keskikulutus 6.8L /100, vaikka puolet tunnin työmatkasta ollaan Helsingin ytimessä.

Muuten tosiaan toimii kuin junan vessa kaupungissa, motarilla ja maastossa, eikä sen suhteen mitään valittamista. Ylläpitokulut oli muistaakseni edullisimmat luokastaan. (Joku vertailu tuli vastaan jossain..)

Ostaisinko uudelleen? En. Oma ajo on pitkälti työmatka-ajoa landelta kaupunkiin ja takas, sekä muutamat satunnaiset metsästysreisssut ja pidemmät kalastusreissut pohjoiseen. Kyllä sillä pitkää  matkaa jyrää ja tavaraa mahtuu, mutta ne penkit.  ::)

18kk kokemuksella taitaisin kuitenkin tässä vaiheessa sortua Kia Niron kaltaiseen hybridiin ihan vaan tuon ruuhkassa pönöttämisen takia. Jos olisi enemmän harrasteajoa tai tarvisin oikeasti töissä, niin vahva ehkä.

Edit: https://tekniikanmaailma.fi/tm-vertailu-dieselmoottoriset-katumaasturit/

Ylläpitokulut tuolla: https://tekniikanmaailma.fi/wp-content/uploads/tm/editor/attachments/Kustannusvertailu.pdf

Bystander

Lainaus käyttäjältä: Peetu30 - joulukuu 07, 2017, 12:59:39kulutus normi seka ajossa n.9L/100km matka ajossa päässyt 7,1L/100km.

Auton toteama vai oma laskelma?

Jos tosiaan on 9L omassakin todellinen, niin tulee pian lähtö autokaupoille  ;D