VAG koneiden öljynsyönti tutkittiin Tekniikan Maailma 19/2017 lehdessä; entisen 2mm tilalta 1,5mm öljyrenkaat pienillä pyöreillä öljyreijillä tukkeutuu karstasta. Vaihto; joko uudet männät 2mm öljyrenkailla tai vanhoihin mäntiin öljyreijät joissa pirkänomaiset reiät. Eikä ajeta samoilla öljyillä 30-50tkm.
TM 21/2017 oli uuden Opel Astra 1.4T 60000km käyttötesti ja vaihtoivat öljyt 30tkm sijaan öljyhälytyksen 25tkm välein. Pahalta näytti purettu kone, karstaa täynnä. Taitaa tulla uus ongelmakone.
Olen ajanut Almera N16 vm.2003 eli QG15DE koneella 279tkm. Takuuajan umpeuduttua olen itse vaihtanut Teboil Diamondia aina 15tkm välein, eikä vanha öljy ole ollut pahalta haisevaa moskaa, vain vähän nokeentunutta - normaalia.
Noihin hulluihin 30tkm öljynvaihtoväleihin siirryttäessä on unohdettu, että öljynsuodatin on loppu jo aikoja sitten. Kun suodatin tukkeutuu, ohivirtausventtiili päästää öljyn ohi (öljynhän on kierrettävä koko ajan) - ei enää suodata ollenkaan vaan moska jää koneeseen. Almera N16:ssa on vielä surkean pieni suodatin toisin kuin Sunny N14:ssa.