Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Mikä moottori savuttavan 1.8:n tilalle?

Aloittaja Konna, marraskuu 26, 2017, 10:41:58

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Konna

N16 almera savuttaa reilusti. Mikä moottori siihen kävisi suht mukavasti? Siisti ja muuten hyvä auto vielä.

Shamsa

Toinen samanlainen joka ei savuta.
Toisenlaisen moottorin vaihtaminen sen 1.8:n tilalle ei ole ihan yhden päivän juttu.

Tai vanhan korjaus.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Konna

3 primeran moottoria oon hoonannut, rengastanut, venttiilit koneistettu, ym. Ihan hyvällä lopputuloksella. Tuumasin käviskö sinne mukavasti vaikka p11 primeran moottori?

mies51

Paljonko ajettu tuo autosi QG18DE moottori on? Eli onko syynä kuluneisuus vai sattuuko tuo olemaan se kuuluisa öljysyöppö 1.8-kone? Meinaan, että kun olet ennenkin hoonannut ja vaihtanut männänrenkaat, niin onnistuuhan se tuohon koneeseesi.
Toisaalta löytyyhän varaosahaku.fistä alkaen 650 eurolla vähän ajettuja 1.5-koneita eli QG15DE (ei öljysyöppöjä) muuttuvalla venttiilinajoituksella eli vuosimallit 2003-2006 72 kW. Mielestäni se liikuttaa autoa ihan kelvollisesti.

Konna

Tuolla on ajettu 170 tkm. Ei varmaan oo vielä kulunut. Alle 200 tkm ajettuja ollu kaikki mitä oon purkanut ja kaikki on olleet hyviä. Mielestäni syy on männänrenkaissa. Sit kun männänrenkaat ja urat karstoittuu niin ne menee jumiin ja tilanne eli savutus pahenee. Kai tilaan osat tuohon ja vien kannen koneistukseen.

Konna

Joissainhan on kuulemma ollut nelossylinteri soikea laatikon irrotuksen jälkeen. Kytkinkopan pultit pitäis kai vetää 2:een eri momenttiin.

Nugetti

Lainaus käyttäjältä: Konna - marraskuu 26, 2017, 15:17:56
Joissainhan on kuulemma ollut nelossylinteri soikea laatikon irrotuksen jälkeen. Kytkinkopan pultit pitäis kai vetää 2:een eri momenttiin.
Jep, äkkiseltään en nyt löydä mitään virallista lähdettä tälle. Kuitenkin jollain aikavälillä kasatut QG18DE vedetty tehtaalla kytkinkoppa liian kireälle lohkoon ja nelospytty aavistuksen soikeaksi. Uudet männänrenkaathan ei tietenkään tätä paranna.

Jos nelosen tulppa öljyinen mutta muut ok niin sanoisin että helpompi ostaa vaan terve vaihtokone, ilmeisesti ei kauheasti ole varaa suurennella kun tuo 1.8 on jo valmiiksi porattu pienemmän koneen (jotkut sanoo 1.6, toiset 1.5) lohkosta.

Datsuuna

Vaihtakaa ihmiset niitä öljyjä useammin kuin valmistaja suosittelee niin vältytte monelta harmilta. Erityisesti jos ajo on lyhyttä pätkäajoa ja varsinkin talvella vaihtovälejä tulisi huomattavasti lyhentää. Moottoriöljyt on niin edullisia ettei varmasti käy kukkarolle päinvastoin rahaa säästyy kun ei tarvitse korjata.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

Konna

Ostin vasta tämän auton ja tietoisesti öljysyöppönä. Laittaa käyntiin niin kohta on savua kun taikurin teltassa. Tulpat on tasapuolisesti karstassa kaikki. Kyllä se öljynvaihto ajoissa kannattaa. Paljon on 2000 luvun autoissa öljynsyönti ongelmaa esim vag, nissan 1.8 joissain toyotissakin. Männänrenkaan laatua syytetään. Onhan niitäkin jotka ajaa pitkän huoltovälin  vaikka 30 tkm halvimmalla tarjoustalon öljyllä. Sit se on auton vika kun on huono moottori.

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: Datsuuna - marraskuu 26, 2017, 21:26:33
Vaihtakaa ihmiset niitä öljyjä useammin kuin valmistaja suosittelee niin vältytte monelta harmilta. Erityisesti jos ajo on lyhyttä pätkäajoa ja varsinkin talvella vaihtovälejä tulisi huomattavasti lyhentää. Moottoriöljyt on niin edullisia ettei varmasti käy kukkarolle päinvastoin rahaa säästyy kun ei tarvitse korjata.
Turhaa jeesustelua.
Ei auta tiettyjen moottorien kanssa vaikka vaihtaisit joka viikko öljyt. Esim. ne QG18DE:t jotka valmistettiin poraamalla QG16DE:n lohkosta, sylinteriputkien seinämät ovat liian ohuet -> ei auta tihennetyt öljynvaihtovälit.
Eikä auta viikottainen öljynvaihto siihenkään jos männänrenkaissa on materiaalivikaa  ::)
Samassa moottorissa kun sattuu olemaan molemmat niin tiheääkin tiheämpi öljynvaihto on kuin laittaisi rahaa pankkiin.. vaimitenkäseoli.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

cedricfan

Öljyvalinnalla voi auttaa joihinkin ongelmiin. Esim VW on siirtynyt käyttämään hieman eri spekseillä olevaa 0W-30 öljyä kuin edellinen 5W-30 ja yksi syy oli männänrengasuran pysyminen puhtaampana.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

paanape

Entäs se pvc venttiili? Öljyn kulutuksen syynä. Youtubesta löytyy video juuri 1,8:n koneesta. Onko tarkistettu?

Konna

Kyllä on tarkistettu. Ei ole pvc vikaa. Kiitos vinkistä kuitenkin.

Datsuuna

Lainaus käyttäjältä: datsunpower - marraskuu 27, 2017, 05:49:38
Lainaus käyttäjältä: Datsuuna - marraskuu 26, 2017, 21:26:33
Vaihtakaa ihmiset niitä öljyjä useammin kuin valmistaja suosittelee niin vältytte monelta harmilta. Erityisesti jos ajo on lyhyttä pätkäajoa ja varsinkin talvella vaihtovälejä tulisi huomattavasti lyhentää. Moottoriöljyt on niin edullisia ettei varmasti käy kukkarolle päinvastoin rahaa säästyy kun ei tarvitse korjata.
Turhaa jeesustelua.
Ei auta tiettyjen moottorien kanssa vaikka vaihtaisit joka viikko öljyt. Esim. ne QG18DE:t jotka valmistettiin poraamalla QG16DE:n lohkosta, sylinteriputkien seinämät ovat liian ohuet -> ei auta tihennetyt öljynvaihtovälit.
Eikä auta viikottainen öljynvaihto siihenkään jos männänrenkaissa on materiaalivikaa  ::)
Samassa moottorissa kun sattuu olemaan molemmat niin tiheääkin tiheämpi öljynvaihto on kuin laittaisi rahaa pankkiin.. vaimitenkäseoli.

Typeryyttä suunnittelijoilta jos noin yksinkertaiseen asiaan "narahtaa" ... jo A-moottorien männänrenkaissa oli ongelmia lähinnä öljyrenkaissa .. GA ja SR moottorit taas toimivat hienosti syömättä öljyä 200 - 300 tkm riippuen tietysti myös huolloista
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

Totenkopf

#14
Ihan yleisesti tiedostettu ongelma P11 (rullakeinu) SR- moottoreissa on öljyn kulutus, johtuen huonosti suunnitelluista öljyrenkaista. Käytännössä ei minkäänlaista jousivoimaa ja on useita tapauksia, jossa jo 100tkm ajetut koneet vie vajaata litraa tuhannelle kilometrille. Tämä yhdistettynä myyntimiesten ylistämiin pitkiin huoltoväleihin takaa varmasti karstoittuneet renkaat. Vanhemissa malleissa tätänongelmaa oli harvemmin, johtuen järkevämmästä rakenteesta.
-14 Juke 1.6 DIG-T
-88 VAZ 21013 (kesäauto)
-88 VAZ 2104 (projekti)
-90 VAZ 21051 (projekti)

Datsuuna

Lainaus käyttäjältä: Totenkopf - marraskuu 27, 2017, 21:51:45
Ihan yleisesti tiedostettu ongelma P11 (rullakeinu) SR- moottoreissa on öljyn kulutus, johtuen huonosti suunnitelluista öljyrenkaista. Käytännössä ei minkäänlaista jousivoimaa ja on useita tapauksia, jossa jo 100tkm ajetut koneet vie vajaata litraa tuhannelle kilometrille. Tämä yhdistettynä myyntimiesten ylistämiin pitkiin huoltoväleihin takaa varmasti karstoittuneet renkaat. Vanhemissa malleissa tätänongelmaa oli harvemmin, johtuen järkevämmästä rakenteesta.

Omalla GTI Almeralla jossa siis SR20DE kone ajettu nyt 247 tkm eikä kuluta öljyä ei voi siis yleistää .. ;)
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

Totenkopf

#16
Lainaus käyttäjältä: Datsuuna - marraskuu 28, 2017, 08:32:36
Lainaus käyttäjältä: Totenkopf - marraskuu 27, 2017, 21:51:45
Ihan yleisesti tiedostettu ongelma P11 (rullakeinu) SR- moottoreissa on öljyn kulutus, johtuen huonosti suunnitelluista öljyrenkaista. Käytännössä ei minkäänlaista jousivoimaa ja on useita tapauksia, jossa jo 100tkm ajetut koneet vie vajaata litraa tuhannelle kilometrille. Tämä yhdistettynä myyntimiesten ylistämiin pitkiin huoltoväleihin takaa varmasti karstoittuneet renkaat. Vanhemissa malleissa tätänongelmaa oli harvemmin, johtuen järkevämmästä rakenteesta.

Omalla GTI Almeralla jossa siis SR20DE kone ajettu nyt 247 tkm eikä kuluta öljyä ei voi siis yleistää .. ;)

Onneksi olkoon. Näitä nyt kuitenkin sattuu olemaan monessa muussakin maassa ja vielä huomattavasti suuremmissa määrin kuin täällä. Eipä niistä Qg moottoreistakaan kaikki ole öljypolttimia, eli yleistetäänkö tässä nyt niitäkin? Ja kun kerran aiheeseen päästiin, niin en itse ole saanut yhdestäkään primerasta vetoakselia poikki, vaikka tyyppiviaksi luetaankin.
-14 Juke 1.6 DIG-T
-88 VAZ 21013 (kesäauto)
-88 VAZ 2104 (projekti)
-90 VAZ 21051 (projekti)

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: Datsuuna - marraskuu 28, 2017, 08:32:36
Lainaus käyttäjältä: Totenkopf - marraskuu 27, 2017, 21:51:45
Ihan yleisesti tiedostettu ongelma P11 (rullakeinu) SR- moottoreissa on öljyn kulutus, johtuen huonosti suunnitelluista öljyrenkaista. Käytännössä ei minkäänlaista jousivoimaa ja on useita tapauksia, jossa jo 100tkm ajetut koneet vie vajaata litraa tuhannelle kilometrille. Tämä yhdistettynä myyntimiesten ylistämiin pitkiin huoltoväleihin takaa varmasti karstoittuneet renkaat. Vanhemissa malleissa tätänongelmaa oli harvemmin, johtuen järkevämmästä rakenteesta.

Omalla GTI Almeralla jossa siis SR20DE kone ajettu nyt 247 tkm eikä kuluta öljyä ei voi siis yleistää .. ;)
Almera/kone onkin kasattu Japanissa. Tehty kunnon osilla, toisin kuin Englannissa kasatut Primeran koneet. Almeran SR:ssä mm. leveämpi/vahvempi jakoketju.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Datsuuna

RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

mies51

VAG koneiden öljynsyönti tutkittiin Tekniikan Maailma 19/2017 lehdessä; entisen 2mm tilalta 1,5mm öljyrenkaat pienillä pyöreillä öljyreijillä tukkeutuu karstasta. Vaihto; joko uudet männät 2mm öljyrenkailla tai vanhoihin mäntiin öljyreijät joissa pirkänomaiset reiät. Eikä ajeta samoilla öljyillä 30-50tkm.

TM 21/2017  oli uuden Opel Astra 1.4T 60000km käyttötesti ja vaihtoivat öljyt 30tkm sijaan öljyhälytyksen 25tkm välein. Pahalta näytti purettu kone, karstaa täynnä. Taitaa tulla uus ongelmakone.

Olen ajanut Almera N16 vm.2003 eli QG15DE koneella 279tkm. Takuuajan umpeuduttua olen itse vaihtanut Teboil Diamondia aina 15tkm välein, eikä vanha öljy ole ollut pahalta haisevaa moskaa, vain vähän nokeentunutta - normaalia.
Noihin hulluihin 30tkm öljynvaihtoväleihin siirryttäessä on unohdettu, että öljynsuodatin on loppu jo aikoja sitten. Kun suodatin tukkeutuu, ohivirtausventtiili päästää öljyn ohi (öljynhän on kierrettävä koko ajan) - ei enää suodata ollenkaan vaan moska jää koneeseen. Almera N16:ssa on vielä surkean pieni suodatin toisin kuin Sunny N14:ssa.


cedricfan

Kyllä suodattimia muutettiin kun vaihtovälit piteni. Esim Opelin perinteinen peltikuorinen oli vähän aikaa kahdella eri OE-numerolla vaihtovälin mukaan, nyt ei taida enää edes saada "lyhyen välin" mallia. Ja filsut mitkä on vain longlife-vaihdollisille on tietty suoraan noita.
Se on sitten eri juttu kun on satoja tuhansia mineraaliöljyllä ajettu kone johon vaihdetaan synteettinen matalaviskositeettinen öljy, varmasti on suodatin täynnä nopeaan.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Datsuuna

Ei ole kauan siitä, kun öljynvaihtovälit oli 5000 km välein. Nykyisillä synteettisillä öljyillä ja kehittyneemmällä tekniikalla en silti ajaisi samoilla öljyillä 10 000 km enempää sillä öljyn likaantuminen auton tappaa vaikka lisäaineet säilyisivätkin ennallaan.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

chery

Oma entinen P11 oli ajettu todellisuudessa jotain 350tkm ja ei vienyt yhtään öljyä. SR20DE koneinen siis. Mutta niinkuin tuossa mainittiinkin niin eivät kaikki ole viallisia. Juu ja en itsekkään 10tkm enempää ajaisi samoilla öljyillä vaikka valmistaja sanoisi vaihtoväliksi mitä. Yleensä vaihtelen öljyt 6-8tkm välein. Öljyn vaihto kun on kuitenkin niin mitättömän pieni kuluerä auton kuluissa.
Nissan Cherry 1.5 N12 5D -86
Nissan Almera 1.4 N15 -98
Nissan Maxima 2.0 aut. A32 -97
Nissan Maxima 3.0 aut. A33 -04

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: Datsuuna - marraskuu 28, 2017, 15:22:27
Ei ole kauan siitä, kun öljynvaihtovälit oli 5000 km välein. Nykyisillä synteettisillä öljyillä ja kehittyneemmällä tekniikalla en silti ajaisi samoilla öljyillä 10 000 km enempää sillä öljyn likaantuminen auton tappaa vaikka lisäaineet säilyisivätkin ennallaan.

Suhteellinen käsite tuo "kauaa" koska jo 90-luvun alussa välit oli vähintään 10 tkm ja puolivälissä alkoi 15 tkm yleistyä ;D
Ja samalla synteettiset öljytkin alkoivat syrjäyttää mineraalisia oikein toden teolla myös jälkimarkkinoilla.
Hyvä esimerkki löytyy Voorttista, joka päivitti jälkikäteen öv-välejä pidemmiksi aina samalla kun Ford-spesifinen öljy päivittyi modernimmaksi.

Enemmän kuin suora km-määrä ja tunteet pitäisi analysoida ajokäytöstä öv-välin suhteen. Lyhyt kaupunkiajo, jossa öljy ei ehdi lämmetä tarkoittaa lyhyempää vaihtoväliä. Kerran viikossa parin tunnin maantielenkki tekee taasen hyvää öljyn kestolle.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Alppuu

#24
Lainaus käyttäjältä: mies51 - marraskuu 28, 2017, 12:24:02
TM 21/2017  oli uuden Opel Astra 1.4T 60000km käyttötesti ja vaihtoivat öljyt 30tkm sijaan öljyhälytyksen 25tkm välein.
Pahalta näytti purettu kone, karstaa täynnä. Taitaa tulla uus ongelmakone.

Ooppeli forumilla on myös kerrottu tyyppiviaksi asti muodostuneesta jäähdytysnesteen katoamisongelmasta.

LainaaNoihin hulluihin 30tkm öljynvaihtoväleihin siirryttäessä on unohdettu, että öljynsuodatin on loppu jo aikoja sitten.
Kun suodatin tukkeutuu, ohivirtausventtiili päästää öljyn ohi (öljynhän on kierrettävä koko ajan) - ei enää suodata ollenkaan vaan moska jää koneeseen.

Almera N16:ssa on vielä surkean pieni suodatin toisin kuin Sunny N14:ssa.

Just katoin Halpa-Hallista M-Filteriä N15 Almeeraani (sama kuin N14 Sunnyssä?) ja samalla ajattelin verrata Almera N16 1.5 moottorin suodattimeen ja
taisin ääneen päästää "Mita hel...?!" Kun vertasin suodattimien kokoa keskenään.

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

ILVES-Joe

Alppuu ja Cedricfan jatkaa keskenään sitten tästä eteenpäin yksityisviesteillä.

Alkaa menemään taas tämä teidä öljyjankkaus ohi varsinaisen aiheen.
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

cedricfan

No sitten kannattaa alkaa modata montaa muutakin, vai onko foorumin tarkoituksena jakaa ja sallia tieten tahtoen vain väärää informaatiota?
Onneksi täällä taitaa olla sentään muitakin modeja!

Suodattimen fyysistä kokoa tärkeämpää on sisältö.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Shamsa

Lyhyempi suodatin voi olla suodattavuudeltaan parempi kunhan on tarpeeksi voimakkaasti poimutettu suodatinmateriaali jotta saadaan enemmän pinta-alaa.
Mutta ei tehdä tästä oikeasti öljykeskustelu 2:sta ;D
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

spetee

Minuaki kiinnostais tietää miten ihmiset on tämän soikean sylinterin syndrooman korjanneet? enkä tarkota korjauksella että sinne vaihetaan samanlainen vähemmän öljyä syövä kone tilalle  :D sylinterin porauttaminen ei ainakaan kuullosta tässä tapauksessa auttavan asiaa yhtää kerta seinämä on muutenkin jo ohut lohkossa.
Käyttis Almera N15 sedan -98 2.0GTI swappi,  Sunny SLXi -93 , projektit Cherry -86 , Sunny B11 -85. Ex menopelejä useampi Nissan ja Datsun..

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: spetee - marraskuu 29, 2017, 08:08:08
Minuaki kiinnostais tietää miten ihmiset on tämän soikean sylinterin syndrooman korjanneet? enkä tarkota korjauksella että sinne vaihetaan samanlainen vähemmän öljyä syövä kone tilalle  :D sylinterin porauttaminen ei ainakaan kuullosta tässä tapauksessa auttavan asiaa yhtää kerta seinämä on muutenkin jo ohut lohkossa.
Eipä siihen muuta korjausta ole kuin pyöreämpi reikäinen lohko tilalle.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.