Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Mikä moottori savuttavan 1.8:n tilalle?

Aloittaja Konna, marraskuu 26, 2017, 10:41:58

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Datsuuna

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - marraskuu 28, 2017, 18:26:39
Lainaus käyttäjältä: Datsuuna - marraskuu 28, 2017, 15:22:27
Ei ole kauan siitä, kun öljynvaihtovälit oli 5000 km välein. Nykyisillä synteettisillä öljyillä ja kehittyneemmällä tekniikalla en silti ajaisi samoilla öljyillä 10 000 km enempää sillä öljyn likaantuminen auton tappaa vaikka lisäaineet säilyisivätkin ennallaan.

Enemmän kuin suora km-määrä ja tunteet pitäisi analysoida ajokäytöstä öv-välin suhteen. Lyhyt kaupunkiajo, jossa öljy ei ehdi lämmetä tarkoittaa lyhyempää vaihtoväliä. Kerran viikossa parin tunnin maantielenkki tekee taasen hyvää öljyn kestolle.

Tuo on totta muutaman kilometrin kaupunkipyörityksessä varsinkaan talvisaikaan moottori ei ehdi lämmetä edes kunnolla käyntilämpötilaan, kun se taas sammutetaan. Tässä auttaa vähäsen moottorinlämmittimen käyttö, mutta harvalla se on esim. työpaikalla käytettävissä myös. Pitkää maantieajoa työmatkoillaan tekevä säästää autonsa moottoria sillä öljy tosiaan pysyy puhtaanpana ja pakoputkiston ikäkin pitenee, koska vedet pöntöstä ja putkista kuivuvat eivätkä jää hautomaan pönttöjä puhki. Autot tykkää siitä, että niillä ajetaan :D
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

Shamsa

Mulla tulee se 180-190km päivässä työmatka ajoa, tunti aina suuntaansa yhtä soittoa. Kytkin ainakin säästyy jos jotakin pitää keksiä ::)
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

140ypower

Lainaus käyttäjältä: spetee - marraskuu 29, 2017, 08:08:08
Minuaki kiinnostais tietää miten ihmiset on tämän soikean sylinterin syndrooman korjanneet? enkä tarkota korjauksella että sinne vaihetaan samanlainen vähemmän öljyä syövä kone tilalle  :D sylinterin porauttaminen ei ainakaan kuullosta tässä tapauksessa auttavan asiaa yhtää kerta seinämä on muutenkin jo ohut Joo.

Sama kans kiinnostaa kun Seinäjoen moottorihiomo ainakin mainostaa saavansa ongelman korjattua täysin  ::)
Datsun b110
Datsun b210
Datsun b310 eko -80
Datsun 521 j13 -69 x3
Datsun 520 L18
Datsun 510 x3
Datsun 910 SSS ht

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: 140ypower - marraskuu 29, 2017, 21:47:21
Lainaus käyttäjältä: spetee - marraskuu 29, 2017, 08:08:08
Minuaki kiinnostais tietää miten ihmiset on tämän soikean sylinterin syndrooman korjanneet? enkä tarkota korjauksella että sinne vaihetaan samanlainen vähemmän öljyä syövä kone tilalle  :D sylinterin porauttaminen ei ainakaan kuullosta tässä tapauksessa auttavan asiaa yhtää kerta seinämä on muutenkin jo ohut Joo.

Sama kans kiinnostaa kun Seinäjoen moottorihiomo ainakin mainostaa saavansa ongelman korjattua täysin  ::)

Niin no tietysti jos putkittavat lohkon niin sillähän se onnistuu.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Alppuu

Riittää kun putkittaa sen soikean syliterin? vai oonko aivaan pihalla..
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

spetee

Jooku minullaki kävi tämä sylinterin putkitus mielessä heräsi vaan siinä ajatus  että pitääkö ne kaikki putkittaa ku kelkkahommissa ainakin pitäs kumpikin sylinteri olla samanlainen sillä putkitettu sylinteri lämpölaajenee erillailla kuin se missä ei ole putkea.
Käyttis Almera N15 sedan -98 2.0GTI swappi,  Sunny SLXi -93 , projektit Cherry -86 , Sunny B11 -85. Ex menopelejä useampi Nissan ja Datsun..

mies51

Konna: "Laittaa käyntiin niin kohta on savua kun taikurin teltassa. Tulpat on tasapuolisesti karstassa kaikki."
Jos on kaikki tulpat karstassa, niin ei kai silloin ole vikana nelossylinterin soikeus. Olisko vika:
- Männänrenkaat jumissa huonosta öljystä tai liian pitkistä vaihtoväleistä.
- Huonot mäntien öljyrenkaat.
- Venttiilinvarsien tiivisteet huonot.
- Joku muu päästää öljyt imusarjaan ja sieltä jakautuu joka sylinterin palotilaan.

Ota ensin imusarja auki ja katso, onko se öljykarstainen. Jos ei, niin on otettava koko moottori pois ja tutkittava. Tai sitten pois öljypohja, jakopää, sylinterinkansi, männät irti kampiakselilta ja ylös-ulos. Tämä alkaa olla jo sen kokoinen homma, että yhtä hyvin ostaa sen vähänajetun hyväkuntoisen vaihtokoneen.

Alppuu

Jos käynnistäessä pölläyttää, niin venavarren kumit?
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Konna

Kiitos vinkeistä kaikille. Jos joulun kantissa purkais moottorin niin näkee miltä sen sisäkalut näyttää.

petua

Moi,
Ostin n.1.5v. sitten primera p12-05 hb:n tietämättä öljynsyönnistä, tuon taivaallista kun halvalla sain.
Autolla ajettu n.230 000km. Ja itellä tulee kilsoja  n.15 000. vuodessa niin joudun lisäämään 5000km. välein 0.5l. öljyä (Tikun väli 0.5l.)
Korjatkaa jos olen väärässä :) Olen keskusteluista päätellen saannut huippuyksilön negaa tulee 1.8 moottorille mikä kylläkin on aiheellista.
Muuta autossa vikaa ei ole poislukien pallonivelten katsurien ratsaama kohde :(

petua

Vielä.
En kerro mitä öljyä käytän, joillain voi vauhtipyörä heilahtaa :D

Konna

No niin. Vihdoin moottori purettuna. Männänrenkaat karstoittuneet, öljyrenkaat ihan jumissa karstasta. Pakoventtiilit ja istukat saaneet myös osansa öljynpolttamisesta. 2 pakoventtiiliä joutui uusimaan. Selvittiin kuitenkin ihan kotikonstein läppäämällä venttiilit ja hoonaamalla sylinterit. Yläpään tiivisteet ja kannen pultit tottakai uudet. Samalla vaihdoin uudet kiertokangen laakerit. Kansi oikaistavana koneistamolla. Sitten pääsee kasaamaan kun saa kannen.

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: Konna - tammikuu 25, 2018, 10:55:45
No niin. Vihdoin moottori purettuna. Männänrenkaat karstoittuneet, öljyrenkaat ihan jumissa karstasta. Pakoventtiilit ja istukat saaneet myös osansa öljynpolttamisesta. 2 pakoventtiiliä joutui uusimaan. Selvittiin kuitenkin ihan kotikonstein läppäämällä venttiilit ja hoonaamalla sylinterit. Yläpään tiivisteet ja kannen pultit tottakai uudet. Samalla vaihdoin uudet kiertokangen laakerit. Kansi oikaistavana koneistamolla. Sitten pääsee kasaamaan kun saa kannen.
Paljonko oli vanhat venyneet?
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Konna

En mitannu. Jos uudet on 15e niin mun mielestä se on sama laittaa suosiolla uudet.

mies51

Saahan ne uudet puhtaat venymättömät pultin varmimmin oikeaan momenttiin. Tosin aikanaan laitoin Fiesta 1.0 v.85 vanhat pultit, vain uuden kannentiivisteen, kun olin hionut venttiilit.

datsunpower

En ole ikinä mihinkään muuhun kuin SX:n CA18DETtiin vaihtanut kannenpultteja. Eikä olleet niissäkään venyneet, vaan vakioiden tilalle tuli ARP:n pinnapultit, että kestävät varmasti kasvaneet rasitukset.
Aina on vanhat pultit olleet tehtaan mitoissa.


Onko sitten uudet made-in-milloin-missäkin tarvikekannenpultit varmemmat kuin käytetyt OEM pultit, on lopulta kuitekin jokaisen oma valinta.
Se uusi pultti kun ei mene ainakaan paremmin momenttiinsa jos lohkon kierteitäkin ei ole kunnolla puhdistettu.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Konna

Joo. Kierteen puhdistuskin on tärkeä juttu. Joskus vanhan pultin kierteessäkin tavaraa aika lailla.

Shamsa

Tai saksalaiseen tyyliin alumiinilohko josta kierteet korkkaa kannenpultteja kiriessä ;D
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

paanape

Fordin 1,8 duratec on myös tunnettu öljynkulutuksesta, siihen kuulin ohjeeksi Ford harrastajalta että hän pesee koneen öljykanavat pesuaineella eli moottorin sisäpesu ja laittaa mobil öljyt. Sillä kuulemma korjaantunut Fordeissa.  Nyt kun olen löytänyt yksilön joka ajettu 373tkm niin meinasin missata koko auton, mutta olen saanut olla ihmeissäni kun öljyt pysyy koneessa.  Itse kokeilin 1,6:sessa Nissanissa motonetin myymää ainetta
RVS G4 moottorin käsittely, 2 purkkii käytin ja tulos 0. Harmittaa ettei tullut koneiltua tuota pesua sen hinta ois ollu vain 5,50e tuon RVS:sän 80e sijaan.

Konna

No niin. Pitkän tauon jälkeen jatketaan allun moottorin kasausta. Kansi kävi koneistamolla. Siitä koneistettiin pakoventtiilit. Ne ei läppäämällä pitäneet tarpeeksi, koska olivat palaneet. Nyt se menee auton loppuiän.

Konna

Almera käy ja kukkuu taas. Koeajolenkillä alkuun savutti kun oli vanhaa öljyä vielä putkessa. Nyt se loppui. Moottori käy ja vetää hyvin. Tässä ei ollut nelossylinterissä ongelma vaan kaikki olivat karstassa. Eli jokainen oli polttanut öljyä. Öljyrenkaat karstoittuneet jumiin. Onhan tuossa oma jumppa. Mutta jos muuten on ehjä auto niin tekisin toisenkin koska osiin ja koneistuksiin meni 550-600. Moottori kestää nyt auton loppuiän.

Totenkopf

#51
Lainaus käyttäjältä: Konna - huhtikuu 18, 2018, 05:09:07
Almera käy ja kukkuu taas. Koeajolenkillä alkuun savutti kun oli vanhaa öljyä vielä putkessa. Nyt se loppui. Moottori käy ja vetää hyvin. Tässä ei ollut nelossylinterissä ongelma vaan kaikki olivat karstassa. Eli jokainen oli polttanut öljyä. Öljyrenkaat karstoittuneet jumiin. Onhan tuossa oma jumppa. Mutta jos muuten on ehjä auto niin tekisin toisenkin koska osiin ja koneistuksiin meni 550-600. Moottori kestää nyt auton loppuiän.

Näinhän se menee. Moni koittaa päästä helpommalla vaihtamalla koneen, mutta monesti vaihtokoneessa on jo valmiiksi sama ongelma. Mikäli ei ole, niin on tulossa. Nyt vaan säännöllisiä öljynvaihtoja, eikä mitään longlife hömpötyksiä.
-14 Juke 1.6 DIG-T
-88 VAZ 21013 (kesäauto)
-88 VAZ 2104 (projekti)
-90 VAZ 21051 (projekti)