Kirjoittaja Aihe: Micra K11 2002 1.4 Bensapumppu ei toimi, huono käynti  (Luettu 264 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa veijo67

  • Aloittelija
  • *
  • Viestejä: 1
Micra K11 2002 1.4 Bensapumppu ei toimi, huono käynti
« : Marraskuu 22, 2017, 02:02:47 »
Micra K11 2002 1.4 tuli taloon ja olikin aika loistavassa kunnossa, helmat korjattu ja sitä rataa. Mutta sitten tuli vikavalo ja perkeleet.

Bensapumppu ei siis pelaa, meinaa sammua ja tyhjäkäynti todella alhainen ennenkuin sammua
pätkähtää. Kaasua kun polkee niin epätasaiset kierrokset ja eteenpäin pääsee, mutta ei kyllä oo tervettä menoa.
Vika alkoi ilman varoitusta, auto oli seisonut ehkä viikon.

Latasin netistä korjaamomanuaalin (?), https://www.dropbox.com/sh/lsp2a1h129ymgfu/MjwC-XTIAE ja
siitä sähkökaavioita ja muita juttuja näin maallikkona taivastelin. Jonkun verran oon autoja ropottanu, mutten näitä
tämän vuosituhannen puoleisia vaan niitä joita vielä pystyy ihan itekki korjaamaan päreitä polttamatta.
Autossa uudet suodattimet ja ilmaputsari, tankissa bensaa ainakin 1/4.

Eli
Bensapumpun releen sanotaan olevan vihreä ja kuskin jalkotilassa, vaan ei ole vihreää siellä, ruskea 6-napanen
kylläkin. Virrat kun laittaa päälle, kyseinen rele ei naksahda eikä pumppu surise. Jotain 3 relettä kyl naksahtaa, siinä
sulaketaulun yläpuolella.
Siihen ei tule mitään jännitettä virtojen ollessa päällä. Jossain bongasin että jossain 6-napases relees 2- ja olikohan
6-napojen välissä pitäis olla se 12 V, mutta eipä ole missään välissä mitään kun kokeilin.
Releen kannat ok ei hapettumia äkkiseltään katottuna.

Kaikki sulakkeet sisällä taulussa ok eli myös se bensapumpun. Maadotuspisteitä en oo tarkistanu, mutta noin yleensä ottaen
hyvässä kunnossa pidetty pirssi ja kaikki muu toimii niinkuin pitääkin. Olettaisin kokemuksen pohjalta  että näkyy
vikoina muuallakin, jos ei saa kunnolla maita.

Kävin MAFia ja muita liittimiä läpi ja "kaasarin" kyljessä kaikissa 3:ssa ohjeiden mukaiset jännitteet, kuten myös
bensaletkun kyljessä olevassa anturissa. Lambdat yms on vielä kattomatta.
Konehuoneessa akun vieressä sulakkeet ok ja releiden kannat ei näytä hapettuneilta.

Sähkökaavioita tavasin ja käsittääkseni minkään muun anturin, sulakkeen tai komponentin ei pitäisi vaikuttaa
releen jännitteen saantiin, sillä sen pitäis tulla suoraan virtalukolta. Ohjausvirta tms lienee sitten erikseen.
Voiko olla että sökö pumppu estää tuon jännitteen eli kiertääkö piuha kuitenkin sieltä kautta ?

Pystyyköhän bensapumppua testaamaan muuten kuin purkamalla takapenkki ja kaivamalla se esiin ?

Vaihtamisesta oon joitain linkkejä lukenu ja tämä oli hyvä kuvakertomus http://sahkoblogi.blogspot.fi/2017/05/nissan-micra-k11-polttoainepumpun.html

Ohjausboxin ODB-liitin on 16-napanen (eli ODB2 ?) ja eipä oo siinä samat pinnit kuin kuvissa yleensä.
Voi olla ns ylösalaisinkin, en oo vielä repiny sitä irti ja tarkistanu.
Netissä ohjeita vikakoodien lukemiseen on pääasiassa 90-luvun puolen Microihin eikä ne taida päteä tuohon.
Myöskään ei ole vielä selvyyttä minkä nimisistä pinneistä niitä luetaan kotikonstein (CAN High, K-LINE ? 6 ja 7 ODB2)

En oo selannu foorumia perusteellisesti, hakua käytin kyllä eikä sieltä oikein apua löytynyt.
Ehdotuksia ?