Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Vanette Cargo 2,3 D jakohihnan vaihtoväli

Aloittaja taneaho, marraskuu 10, 2017, 19:45:50

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

taneaho

Minulle tuli ko. auto vaihdossa. Se oli juuri katsastettu ja kunnossa . Jakohihnan vaihdosta ei ole tietoa. Huoltokirjan merkinnän mukaan vaihto olisi juuri nyt tehtävä . Onko kuinka paljon pelivaraa kun ei tiedetä hihnan merkkiä eikä asentajaa ? Onko minulla vastuuta kun myin auton yksityisenä ilman takuuta ?

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: taneaho - marraskuu 10, 2017, 19:45:50
Minulle tuli ko. auto vaihdossa. Se oli juuri katsastettu ja kunnossa . Jakohihnan vaihdosta ei ole tietoa. Huoltokirjan merkinnän mukaan vaihto olisi juuri nyt tehtävä . Onko kuinka paljon pelivaraa kun ei tiedetä hihnan merkkiä eikä asentajaa ? Onko minulla vastuuta kun myin auton yksityisenä ilman takuuta ?
Kuluttajasuojalaki ei päde yksityisten välisissä kaupoissa. Tietysti suoranainen kusettaminen on eri asia... tyyliin "juu on hihna vaihdettu, hanaa vaan!" ja todellisuudessa hihna onkin 11v vanha ja ajettu miljoonan. Mutta siinäkin pitäisi käytännössä ostajan pystyä osoittamaan, että myyjä on ollut tietoinen viasta. Ainahan voi heittäytyä tietämättömäksi, jopa tyhmäksi.


Ja juu, yleensä pelivaraa on. Itsellä "paras" tapaus oli GTi Sunny. 5v tai 100tkm olisi ollut vaihtoväli. Kun auton ostettuani (melkein) heti vaihdoin jakopään hilut oli vanhoilla mittarissa 7v ja ainakin 150tkm. Rullissa ei juurikaan sanomista, mutta itse hihnasta nousi säikeet esille kun vähän taivuttelin sitä.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

NikookiN

Näinhän se on. Itse olen perustaktiikalla: vaikka hihna olisi juuri vaihdettu, mutta sitä ei voi luotettavasti todentaa, silti vaihtuu uuteen. Aika halpa hinta jos hyvä auto. Ja laatuosilla kun laittaa jakopään niin yleensä ei ongelmia tule.
Nissan Primera 2.0 GT -98, VW Transporter T4 2.4d -02 (pitkä)
Toyota Carina II 1.6 -92 (entinen)
Nissan Primera 1.6 -92 (entinen)