Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Se iänikuinen Almeran käsijarru

Aloittaja shamrock, elokuu 03, 2021, 21:34:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

shamrock

Taas fiksailin tuossa kaverin Almeran käsijarrun, kun oli jo pari kertaa siitä pompannut, ja joku neropatti oli taas koittanut vaijeria kiristämällä auttaa. Auton kun toi mulle, löysäsin samantien ekana sen vaijerin ja kömmin auton alle, ja olo oli sellainen että mitäs v-ua ... vivut on kivasti toppareissa asti ja kääntyy jopa ihan sormin, ei pienintäkään jumia.

Tässä kohtaa toki todetaan se, että auto on hällä ollut vuoden, leimattuna ostettu eikä mitään tietoa miten tuota on ennen yritetty säätää. Epäilen että sieltä vaijerista alunperinkin.

No, tuon todettuani aikani runnoin jarrua kunnolla pohjaan, välissä kokeilin käsijarrua, en ollut siihen mitenkään tyytyväinen ja lisää taas polkemista, välissä auton alla käyden ja todeten että vivut palaa taakse kuten pitääkin.

No, mä kun olin luvannut että tuo se nyt mulle, nii mä korjaan sen vartissa per puoli. Käsijarru palaili ikäänku hiljalleen, mun ruokatunti alkoi loppua ja oli pakko toivottaa vaan onnea. Säädin vaijerin niin että just jäi vähän löysää, auto tuntui pysyvän sillä ees jotenkuten paikallaan kun koitti lähteä liikkeelle.

Mutta. Siinä samalla katselin että paloissa ehkä 2-3 milliä pintaa. Levytkään ei kovin tasaisesti kuluneet. Joo, jos olis auton tuonut aikaisemmin mulle, olisin ottanut jarrut auki, tsekannut liukutapit ja herkistellyt kaikinpuolin. Nyt jäi se epäilys että tapit saattaa jumittaa, palat jää hivenenen etäälle ja sillon toki käsijarrun automaattisäädöstäkin on paras terä pois. Mutta se jäi mietityttämään, kun tuota palojen kuluneisuutta katsoin ... että miten pitkälle oikeasti se käsijarrun automaattisäätö riittää? Kun palat alkaa olla loppu, voiko tulla vastaa sen tilanne että se on jo "tapissa" eikä säädä enää enempää?'

No, tällä operaatiolla saatiin kuin saatiinkin 2.3kN aikaiseksi jolla Allu pomppasi jo dynolta, ja se leima tuli. Mutta edelleen, mun tuntumalla kässäri jäi sellaiseksi, etten tohtis jättää.

mies51

Kannattais uusia levyt ja palat. Sitten jonkun aikaa ajettuna palat tulevat niin lähelle levyä, että käsijarrunkin liike riittää jarruttamaan riittävästi.

shamrock

Lainaus käyttäjältä: mies51 - elokuu 03, 2021, 22:40:38
Kannattais uusia levyt ja palat. Sitten jonkun aikaa ajettuna palat tulevat niin lähelle levyä, että käsijarrunkin liike riittää jarruttamaan riittävästi.

Tiedän että kannattais. Nyt vaan auto pääty mun käsiin päivää ennen leimaa, ja oli ruokatunti aikaa sitä korjata :D Ja sekin sentään onnistu, kun palattiin perusasioihin - vaijeri löysälle, vivut taakse ja hillitöntä polkemista :D Mutta sitä faktaa jäin tässä kaipaamaan ... että mihin asti se käsijarrun automaattisäätö riittää? Tuleeko sen rajat vastaan ennen kuin palat/levyt loppuu? Nyt saatin tälläkin työllä riittävä käsijarru, muttei tuntumaltaan todellakaan sellainen mitä sen pitäis olla. Vivut liikkuu ja palautuu hyvin, vaijeri aika nappiin säädetty, mutta kahva nousee aika ylös. Mitä mä alta katselin kun kaveri käytteli käsijarrua, välystä ei akselilla näy.