Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

70-luvun Datsunin moottori

Aloittaja Offcherry1, marraskuu 09, 2017, 16:28:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

cedricfan

https://www.ikh.fi/fi/laturi-ford-18-acr-uusi-st0005

Jos vaan on IKH lähellä niin tuskin saa muualta paljoa halvemmalla & helpommalla.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

BA

http://www.motonet.fi/fi/tuote/386062/Yleislaturi-12V-45A-vasenkatinen

Saa sitä halvemmallakin.  :-X


Kumpikaan noista tosin ei oo merkiltään Lucas, vaan jotain kiinalaisia uustuotantolatureita saman mallisena. Lucas on 140-160€ luokkaa

Offcherry1

Jahas, taas on tullut tietoa roppakaupalla.

Koska olen paitsi nuuka niin myös laiska joten vältän kaikkee turhaa työtä. Saatan olla outo lintu mutta älkää siitä välittäkö ;D

Laturiasiasta siis:  Jos tuota säädintä uutena sais niin se olis mulle helpoin toteuttaa. On nimittäin yhellä ruuvilla ja kuusnapasella johtoliittimellä kii koneessa joten vaihto olis helppo. Nykyinen säädin on Furuhashi Auto Electric Parts co.ltd firman tekemä tyypiltään HBA 12-2. Siinä on pystyssä kaks kelaa jotka katkoo jännitettä ja virtaa vai miten se nyt sitten meneekin. Hyvin ohuilla piuhoilla on toteutettu. Toisen samanmisen löysin varastoistani mutta se ol vielä hullumpi ku nykyisin autossa kiinni oleva. Akun korkkien alta suorastaan kuplii ja pulppuaa kun sen laitoin. Nykyisin kiinni oleva ehkä toimii jotenkin, koska kohtuuvella kierrätettäessä jannite nousee 13,7 volttiin ja vasta huudatettaessa viiteentoista. Tais vähän korjaantua sillä kun ruuvasin säätimen kunnolla kiini runkoon, maadottaneeko nyt paremmin ehkä.

Offcherry1

Voin koittaa korjuuttaa tuon vanhan säätimen, siis sen joka kuplituttaa huolella akkua. Siinä on toinen kela jotenkii kiehuttanut jotain mähmää keskialuveeltaan, lakkaa tai jotain. Siinä ei kelojen päällä lie ollut alunperin mitään suojakerrosta kun ohut kuparilanka näkyy pinnassa. No en tiiä kannattaako korjuuttaa jos uutta sais parilla kympillä

Offcherry1

Käytön kannalta parasta on että tuo vehje yleensä käynnistyis hyvin. Mutta toki polttoaineen kulutuskin sais olla kohillaan. Aloitin syksyllä käyntihäiriöiden pahennuttua remontin korjuun sillä, että vaihoin sähköisen pensapumpun. Se ei auttanut joten etin varastoista kaasarin, jonka vaihoin ja vähän parani. No sit ostin Biltemasta puristuspainemittarin ja stroposkoopin sekä Motonetistä tulpat, pyörijän ja virranjakajan kannen, jotka vaihoin ja säädin sytkän sekä venttiilinvälykset. Nyt siis kone käy hyvin mutta pensaa kuluu ku Rampleris eli pitänee vaihtaa takasi omaan pensapumppuun jos se toimis. Tässä sähköses pumpus on paine 0,2-0,4 baaria joten se saattaa turkata pensaa vähä runsaammin ku alkuperänen, en tiiä

Moottori kumminkin käy nyt paremmin ku vuosiin joten hieno homma kokonaisuutena. Myös ykkössylinterin tulpan nokeentuminen ja käynnistä putoominen on jäänyt pois joten ei voi kun olla ilonen. Kyllä Datsun kestää, vuosia sillä ajelin säädöt ihan pielessä mutta toimii kumminkin, vahva peli :)

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: Offcherry1 - marraskuu 28, 2017, 15:49:21
Käytön kannalta parasta on että tuo vehje yleensä käynnistyis hyvin. Mutta toki polttoaineen kulutuskin sais olla kohillaan. Aloitin syksyllä käyntihäiriöiden pahennuttua remontin korjuun sillä, että vaihoin sähköisen pensapumpun. Se ei auttanut joten etin varastoista kaasarin, jonka vaihoin ja vähän parani. No sit ostin Biltemasta puristuspainemittarin ja stroposkoopin sekä Motonetistä tulpat, pyörijän ja virranjakajan kannen, jotka vaihoin ja säädin sytkän sekä venttiilinvälykset. Nyt siis kone käy hyvin mutta pensaa kuluu ku Rampleris eli pitänee vaihtaa takasi omaan pensapumppuun jos se toimis. Tässä sähköses pumpus on paine 0,2-0,4 baaria joten se saattaa turkata pensaa vähä runsaammin ku alkuperänen, en tiiä

Moottori kumminkin käy nyt paremmin ku vuosiin joten hieno homma kokonaisuutena. Myös ykkössylinterin tulpan nokeentuminen ja käynnistä putoominen on jäänyt pois joten ei voi kun olla ilonen. Kyllä Datsun kestää, vuosia sillä ajelin säädöt ihan pielessä mutta toimii kumminkin, vahva peli :)

PA-pumppu ei lisää kulutusta.. Paitsi jos kohokammio pääsee tulvimaan jos koho ei saa suljettua polttoaineen tuloa sopivalla korkeudella, mutta silloinkaan vika ei ole polttoainepumpun vaan kohon tai neulan.
Ja jos polttoaineenpinnantaso ylipätään temppuilisi niin sen kyllä huomaisi moottorin toiminnassa.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: Offcherry1 - marraskuu 28, 2017, 15:37:16
Siinä on toinen kela jotenkii kiehuttanut jotain mähmää keskialuveeltaan, lakkaa tai jotain. Siinä ei kelojen päällä lie ollut alunperin mitään suojakerrosta kun ohut kuparilanka näkyy pinnassa. No en tiiä kannattaako korjuuttaa jos uutta sais parilla kympillä

No se kuparilanka on eristelakattu koko matkaltaan, eli lienee kiehauttanut lakat, ja samalla saattaapi eriste olla goodbye. Eli on siellä ollut ja kuuluu olla suojakerros, se vaan ei ole perinteistä kumia/muovia, koska kela ei toimi silloin yhtä hyvin. Eikä sitä oikein millään korjaakaan, ainakaan järkevällä hintaa.

Yleensä nuo mekaaniset säätimet alkaa temppuilla kun kärjet hapettuu, jää jumiin ja palaa. Periaatteessa ikuisia, kunhan käytettäisiin säännöllisesti.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Offcherry1

Okei. Hyvä tietää nuo ylläolevat jutut, kaasarin neula tosiaan toiminee koska ei silminnähen näyttäs tulvivan. Menee niin, että kylmänä kun käynnistää niin pienen hetken käy tosi kauniisti tyhjäkäyntiäkin, siis ilman ryyppyä. Kun on käynyt muutaman minuutin alkaa vähän röpöttää, tuosta arvailin, että sais liikaa. Vetää kyllä hyvin ja lähtee kiertämään sillee normaalisti noin vanhan koneen tapaan vähän kakistellen. Mutta toimii tosiaan paremmin kuin vuosiin.

Latauksen säätöreleestä; Mulla on toinenkin, jolla jännite ei heti nouse akunkiehutuslukemiin, siinä näyttäs olevan samat värikoodit johtimissa mitä toisessakin varareleessä. Tämä on Hitachin rele ja siinä on ihan säätöruuvit kummankin kelan kärkien jousten voiman säätöön. Myös johtimet on paljon paksummat ku siinä mistä kela lie kärvähtänyt. Mutta tälläkin jännite nousee korkeelle, tuntus kumminkin, että vähän säätää. Tämän kannes lukee temp. compensated. TL1Z-57G, 12 V   603  ja sit japaniks jotain ???

cedricfan

Onko kärjet kunnossa, ei hapettumaa eikä piikkiä? Älä viilaa niitä, vaan kevyt putsaus tenulla!
Sitten vaan säätämään, volttimittarin kanssa. Se mitä ne kärjet vaikuttaa selviää kyllä ruuvatessakin.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Offcherry1

Säätimessä tosiaan kaks kelaa, joissa kummassakin tuo säätöruuvi kärkien jouselle. Toinen tietysti on jännitteelle mutta kumpi. Ja mitä se toinen säätää. Toki vois kokeilla mutta kysympä kumminkin etukäteen, olen säätänyt yhtä sun toista ja aina ei ole mennyt putkeen ;)

cedricfan

Toinen kärki pitäisi sulkeutua koneen käynnistyessä ja avautua kun sammuttaa.
Takavirtareleen ohut käämi vetää kärjet kiinni kun laturin nousee akkujännitettä suuremmaksi ja kun laturi pysähtyy takavirta kulkee paksun käämin kautta eri suuntaan kuin vetokäämi, jolloin releenkärkien pitäisi aueta. Se estää akun purkautumisen laturin kautta, kun moottori ei käy.

Toinen kärki hieman avautuu kun kierroksia nostaa.
Säätörele säätää latausjännitettä,  kiristämällä vastajousta jännite nousee ja löysäämällä laskee.

https://www.youtube.com/watch?v=uKSG5Ueu61c
https://www.youtube.com/watch?v=zXLGsa6jRcY

Kummassakin on lisää linkkejä muihin videopätkiin.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Offcherry1

Kiitos paljon, noissa on tutkittavaa kun haluaisin jotenkin oppia tajuamaan tuommosen vanhan säätimen toimintaa :)

Offcherry1

Nyt huomasin, että tuossa alemmassa videossa on samanlainen säädin kuin omistamassani vanhassa sinisessä Fordson traktorissa. Se kans on ollut aina mysteeri, katotaan tajuanko siitkin jotain, hyvä homma

Offcherry1

Tuotenumerolla 11-3039 löytyy Motonetistä rele. Ostin semmosen, vähän on värikoodit eri johtimis mutta muuten näyttää samalta kuin nyt kiinni oleva joka siis rajottaa jonkin verran jännitteen nousua. Tässä uudes ei ole säätöjä ja toinen ruuvi on värjätty sinisel maalilla mutta kurkistin silti kun ei ole kuin noin 25 euron hintanen :)

Offcherry1

Tilasin myös cedricfanin alemmen videon mukaisen pakeliittisen voltage regulaattorin, joka siis vanhaan Majoriin. Siinä tasavirtalaturi. Onko täällä tietoa, pitääkö tasavirtalaturi jotenkin polarisoida kun jossain videoissa sitäkin ilmenee. No tää nyt on offtopikkia mutta jos sais viitteen tai jotain niihinkii vai liekö Datsuneis koskaan ollut semmosta tekniikkaa. Englantilaisten juttuja taitaa nuo ennemmin olla

cedricfan

Fifti siksti tarviiko polarisoida. Kannattaa yrittää suoraan, ja vasta jos ei lähde pelittämään niin sitten polarisointi.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Offcherry1

Okei. Pitää palata tuohon polarisointiin tarkemmin myöhemmin, tarkoittaako se kumminkin sitä, että jos ei ole polarisoitu tarvittaessa niin tasavirtalaturi ei tuota sähköö ollenkaan

Offcherry1

Sitten taas Datsunin moottoriin. Alko käymään huonosti, nokes joka tulpan mustaks ja sit sammu kokonaan. Jotenkin arvailin kipinän puuttuvan ja kokeilin puolan johdolla, vein lähelle moottorin runkoa ja starttasin. Ei kipinää.

Ostin uuden puolan kun niitäkin on saatavis ja nyt kysyisin kaapeloinnista. Yritin jo ite tutkia Haynesin vanhoista englanninkielisistä pergamenteista ja kysyisinkin nyt vahvistusta seuraavalle mietteelleni.

Ostamassani puolassa on kylessä etuvastus. Etuvastuksen toisen pään liitin on kytketty valmiiksi puolan päässä olevaan abikoliittimeen. Meneeköhän oikein, jos tuon ihan akulta kytkimen ja sulakkeen kautta 12 Voltin jännitteen tuon etuvastuksen vapaaseen liittimeen ikäänku syöttämään sähköä puolalle etuvastuksen kautta.

Ja sitten kytken puolan päässä olevan toisen (vapaan) abikoliittimen kaapelilla virrajakajaan eli kärjiltä tulevaan virranjakajan liittimeen ikäänku katkomaan puolan kautta kulkevaa virtaa kärkien tahtiin.
Näin siksi kun en ole ihan varma alkuperäisen johtosarjan kaapeleista.

cedricfan

Joo, tuossahan se kytkentä on, melkein.
Eli etuvastuspuolan juju jää silti puuttumaan.
Jotta puola saisi täyden jännitteen startissa, kun starttaus saa jännitteen laskemaan, pitäisi startin aikana saada virta suoraan puolalle, siihen etuvastuksen ja puolan väliseen liittimeen. Siis startin herätepiuha -> puolan plussa.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Offcherry1

Okei. Avaatko vielä miksi tuo etuvastus on, miksei täyttä etuvastuksetonta virtaa anneta koko ajan puolan plussaan.

Sähkötietoni ovat hyvin olemattomat ja siksi kysynkin alentaako etuvastus puolalle menevää jännitettä normikäynnin aikana ja suojelee jotenkin puolaa vai mistä tuossa etuvastusjutussa lie kyse. Onko etuvastus käytössä tavan käynnin aikana vai käynnistyksen hetkellä.

Motonetistä ostamassani puolassa on tosiaan etuvastuksen päästä suora kytkenta puolan plussaan, mahtaako tuo siis toimia mitenkään vai haittaako vain startin onnistumista.

Vastaat ehkä jo tuossa aiemmin näihin kysymyksiin mutta täällä päässä vähän kangertaa ??? :)

cedricfan

Etuvastuspuola ei ole 12V puola, vaan noin 8-9V puola, joten "normikäyntijännite" on laskettava alemmas etuvastuksella.
Juju on parantaa käyntiinlähtöä, jolloin puolalle annetaan "täysi" jännite etuvastuksen ohi, ja vaikka starttimoottori tiputtaakin jännitettä, saadaan vahva kipinä.
Etuvastuspuola oli hyvin yleinen kärjellisissä ja osin alkupän kärjettömissäkin, joten olet ostanut tavallaan oikean Datsunin puolan, mutta sinulle tavallinen puola olisi ollut tuossa käytössäsi helpompi.


"See note below" siis startin solenoidin ohuelle piuhalle.
http://mgaguru.com/mgtech/ignition/ig215.htm
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Datsuuna

#51
Joissain autoissa kuten Datsun 100A:n eräissä vuosimalleissa käytettiin etuvastuksen sijasta puolan + napaan tulevan sähkön tuomiseen vastusjohtoa, joka siis näyttää tavalliselta johtimelta mutta onkin oikeasti resistiivinen johto. Jossain 100A:n vuosimalleissa taas käytettiin etuvastuksella varustettua puolaa. Malleissa joissa tuo resistiivinen johto on käytössä tulee puolan + napaan kaksi erillistä johdinta eli tuo resistiivinen johdin joka on käytössä normaalisti ja tavallinen johdin joka on käytössä käynnistyshetkellä.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

Offcherry1

Kiitos tiedoista, ehkä vähitellen alkaa tämä jotenkin kirkastua mullekkin :)

En tiiä kärähtääkö mutta kytkin uuden puolan plus-napaan alkuperäsen johtosarjan johdon, jossa kaks piuhaa yhdessä. Jos yhtään oon tajunnu niin toinen niistä on se 12 Voltin piuha starttauksen yhteydessä tarvittavalle korkeemmalle jännitteelle ja toinen tulis etuvastuksen vaimennetusta päästä jota nyt ei oo siis kytketty sinne etuvastukseen  koska puolalla on kytkentä tehty valmiiksi jo tehtaalla.

Auto läks just taas käymään tyhjäkäyntiä, en nyt kaasutellu enempää, huomenissa sitten ;D

Offcherry1

Näköjään tuossa Mgagurun tekstissä vähän pohditaan onko tuollainen esivastusjärjestely tarpeellinen. Ehkä on perusteltu puolan keston kannalta, palaahan niitä puolia nykyautoissakin, semmoisissa joissa puola on suoraan tulpanhatussa.

Eli käyttökohteesta varmaan riippuu, jos ei kuumana ajeta niin kestänee ilman hyvinkin.

No eipä siitä sen enempää, tuommoisen releen saattaa pystyä rakentamaankin jos tuo alkuperäinen oma systeemi lakkaa toimimasta. Lienee vaan semmonen, että on vetäneenä starttisolenoidin saades virtaa ja silloin laskee täyden jännitteen mennä. Muuten on rele auki eikä laske

nabco

Olikose niin että tämän etuvastuksen tarkoitus oli "säästää" katkojankärkiä ajossa? ja tosiaan vastus ohitetaan silloin starttaus vaiheessa. Virtalukoltahan nämä "ohjaukset" tulee. Eipä taida olla suurta merkitystä kumminko kytkee tässä tapauksessa
"Ei kaikki ruostunut ole romua"  100A LE10, 120A LF10, 140A LN10, 120Y LB210, 150Y LB310, -89 Hiase. Järvellä Evinrudet Sportwin -71 ja Fisherman -65

cedricfan

Eipä tuo niinkään kärkiä säästä, koska jos jännite laskee niin virta nousee ::)
Mutta startissa saadaan voimakkaampi kipinä, se oli iso asia.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Datsuuna

Kannattaa huomioida myös sellainen asia, että jos autossa on tuo resistiivinen johdin virtalukolta puolalle ei silloin tietenkään pidä käyttää enää etuvastusta puolan kanssa, koska kipinä heikkenee liikaa. Jos on epäselvyyttä siitä onko resistiivinen johdin vai ei niin pitää mitata johtimen vastusarvo virtalukolta puolalle. Tavallisen kuparijohtimen kyseessä ollen vastusarvo on alle 1 ohmia, mutta resistiivisen johtimen ollessa kyseessä vastusarvo voi olla monta ohmia.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

Offcherry1

#57
Nonnii. Ajelin jonkii aikaa vaihdettuani edellisen kerran kaasarin ja tuntui tosiaan saavan liikaa. Tänään oli hyvä keli pihalla niin vaihdoin vähän pienemmän kaasarin kun sattu olemaan hyllys ja nyt on jännä seurata paraniko tilanne oikeesti. Aluks yski ja paukku takaspäin niin että muovipullo, josta valutin pensaa kaasariin oli tules mutta aikani kun käyttelin niin alko käynti tasaantumaan ja otti jopa ajon aikana kierroksia paljon paremmin ku edellisellä kaasarilla.

Puolas on nyt semmonen kytkentä että starttivaihees saa puola täyden jännitteen hyppyjohdolla. Sen voi jos tarpeen ottaa irti pidemmän ajon ajaks vaan en tiedä otanko. Pitää tunnustella lämpiääkö puola tuolla täydellä jännitteellä.
Sitä ihmettelen, että kytkenpä tuon hyppyjohdon etuvastuksen yli tai en niin puolalle menevä jännite on sama. Ihan ku etuvastus ei tointas mittää. No eipä siinä, käy nyt kumminki paremmin, katotaan vieläkö huomenna sama homma ::)

Uutta osaa on sytkäpuolella puola, tulpanjohdot, tulpat, kärjet, kondensaattori, jaottimen kansi, pyörijä. Että katellaan miten toimii ;D

Offsherry

Pihakone toimii nyt muuten kohtalaisesti mutta ei oikeen oo tehoo korkeemmilla kierroksilla. Rassasin tosiaan virranjakajaa ja siitä jäi puuttumaan kolme pientä kuulaa niitten levyjen välistä mitkä liikkuu keskipako ja alipainesäätimien tahtiin.

Kone kumminkin toimii ja pölkkyjäkii sain metästä vedettyä polttopuuksi  :)

Offsherry

Jotenkii ihmeellisesti onnistuin mämmäämään tuon nimimerkkini. Silti sama olen kuin tämän topikin alottaja :-[