Kirjoittaja Aihe: 70-luvun Datsunin moottori  (Luettu 2493 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla cedricfan

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 12 527
  • Puhasta tulloo...
Vs: 70-luvun Datsunin moottori
« Vastaus #30 : Marraskuu 22, 2017, 10:32:23 »
https://www.ikh.fi/fi/laturi-ford-18-acr-uusi-st0005

Jos vaan on IKH lähellä niin tuskin saa muualta paljoa halvemmalla & helpommalla.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & GS850 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Optima

Poissa BA

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 7 500
Vs: 70-luvun Datsunin moottori
« Vastaus #31 : Marraskuu 22, 2017, 11:19:49 »
http://www.motonet.fi/fi/tuote/386062/Yleislaturi-12V-45A-vasenkatinen

Saa sitä halvemmallakin.  :-X


Kumpikaan noista tosin ei oo merkiltään Lucas, vaan jotain kiinalaisia uustuotantolatureita saman mallisena. Lucas on 140-160€ luokkaa
Paskaaks sitä sääliä, tollasta käyttöautoa.

Poissa Offcherry1

  • Aloittelija
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: 70-luvun Datsunin moottori
« Vastaus #32 : Marraskuu 28, 2017, 15:31:57 »
Jahas, taas on tullut tietoa roppakaupalla.

Koska olen paitsi nuuka niin myös laiska joten vältän kaikkee turhaa työtä. Saatan olla outo lintu mutta älkää siitä välittäkö ;D

Laturiasiasta siis:  Jos tuota säädintä uutena sais niin se olis mulle helpoin toteuttaa. On nimittäin yhellä ruuvilla ja kuusnapasella johtoliittimellä kii koneessa joten vaihto olis helppo. Nykyinen säädin on Furuhashi Auto Electric Parts co.ltd firman tekemä tyypiltään HBA 12-2. Siinä on pystyssä kaks kelaa jotka katkoo jännitettä ja virtaa vai miten se nyt sitten meneekin. Hyvin ohuilla piuhoilla on toteutettu. Toisen samanmisen löysin varastoistani mutta se ol vielä hullumpi ku nykyisin autossa kiinni oleva. Akun korkkien alta suorastaan kuplii ja pulppuaa kun sen laitoin. Nykyisin kiinni oleva ehkä toimii jotenkin, koska kohtuuvella kierrätettäessä jannite nousee 13,7 volttiin ja vasta huudatettaessa viiteentoista. Tais vähän korjaantua sillä kun ruuvasin säätimen kunnolla kiini runkoon, maadottaneeko nyt paremmin ehkä.

Poissa Offcherry1

  • Aloittelija
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: 70-luvun Datsunin moottori
« Vastaus #33 : Marraskuu 28, 2017, 15:37:16 »
Voin koittaa korjuuttaa tuon vanhan säätimen, siis sen joka kuplituttaa huolella akkua. Siinä on toinen kela jotenkii kiehuttanut jotain mähmää keskialuveeltaan, lakkaa tai jotain. Siinä ei kelojen päällä lie ollut alunperin mitään suojakerrosta kun ohut kuparilanka näkyy pinnassa. No en tiiä kannattaako korjuuttaa jos uutta sais parilla kympillä

Poissa Offcherry1

  • Aloittelija
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: 70-luvun Datsunin moottori
« Vastaus #34 : Marraskuu 28, 2017, 15:49:21 »
Käytön kannalta parasta on että tuo vehje yleensä käynnistyis hyvin. Mutta toki polttoaineen kulutuskin sais olla kohillaan. Aloitin syksyllä käyntihäiriöiden pahennuttua remontin korjuun sillä, että vaihoin sähköisen pensapumpun. Se ei auttanut joten etin varastoista kaasarin, jonka vaihoin ja vähän parani. No sit ostin Biltemasta puristuspainemittarin ja stroposkoopin sekä Motonetistä tulpat, pyörijän ja virranjakajan kannen, jotka vaihoin ja säädin sytkän sekä venttiilinvälykset. Nyt siis kone käy hyvin mutta pensaa kuluu ku Rampleris eli pitänee vaihtaa takasi omaan pensapumppuun jos se toimis. Tässä sähköses pumpus on paine 0,2-0,4 baaria joten se saattaa turkata pensaa vähä runsaammin ku alkuperänen, en tiiä

Moottori kumminkin käy nyt paremmin ku vuosiin joten hieno homma kokonaisuutena. Myös ykkössylinterin tulpan nokeentuminen ja käynnistä putoominen on jäänyt pois joten ei voi kun olla ilonen. Kyllä Datsun kestää, vuosia sillä ajelin säädöt ihan pielessä mutta toimii kumminkin, vahva peli :)

Poissa datsunpower

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 2 795
  • Jeesuskin ajoi Nissanilla!
Vs: 70-luvun Datsunin moottori
« Vastaus #35 : Marraskuu 28, 2017, 16:05:37 »
Käytön kannalta parasta on että tuo vehje yleensä käynnistyis hyvin. Mutta toki polttoaineen kulutuskin sais olla kohillaan. Aloitin syksyllä käyntihäiriöiden pahennuttua remontin korjuun sillä, että vaihoin sähköisen pensapumpun. Se ei auttanut joten etin varastoista kaasarin, jonka vaihoin ja vähän parani. No sit ostin Biltemasta puristuspainemittarin ja stroposkoopin sekä Motonetistä tulpat, pyörijän ja virranjakajan kannen, jotka vaihoin ja säädin sytkän sekä venttiilinvälykset. Nyt siis kone käy hyvin mutta pensaa kuluu ku Rampleris eli pitänee vaihtaa takasi omaan pensapumppuun jos se toimis. Tässä sähköses pumpus on paine 0,2-0,4 baaria joten se saattaa turkata pensaa vähä runsaammin ku alkuperänen, en tiiä

Moottori kumminkin käy nyt paremmin ku vuosiin joten hieno homma kokonaisuutena. Myös ykkössylinterin tulpan nokeentuminen ja käynnistä putoominen on jäänyt pois joten ei voi kun olla ilonen. Kyllä Datsun kestää, vuosia sillä ajelin säädöt ihan pielessä mutta toimii kumminkin, vahva peli :)

PA-pumppu ei lisää kulutusta.. Paitsi jos kohokammio pääsee tulvimaan jos koho ei saa suljettua polttoaineen tuloa sopivalla korkeudella, mutta silloinkaan vika ei ole polttoainepumpun vaan kohon tai neulan.
Ja jos polttoaineenpinnantaso ylipätään temppuilisi niin sen kyllä huomaisi moottorin toiminnassa.
JPL710 -73 / RS13 -90 / PNN13 4x4 -88 / P12 2.2 dCi -03 / P10 -91 / P10 -96 / P11 GT Sedan -99
Moottorinohjauksen säädöt ja vikakoodien luku.
-> ULTRAÄÄNIPESUT 0.8, 80 ja 800 litran koneilla <-

Paikalla cedricfan

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 12 527
  • Puhasta tulloo...
Vs: 70-luvun Datsunin moottori
« Vastaus #36 : Marraskuu 28, 2017, 18:17:06 »
Siinä on toinen kela jotenkii kiehuttanut jotain mähmää keskialuveeltaan, lakkaa tai jotain. Siinä ei kelojen päällä lie ollut alunperin mitään suojakerrosta kun ohut kuparilanka näkyy pinnassa. No en tiiä kannattaako korjuuttaa jos uutta sais parilla kympillä

No se kuparilanka on eristelakattu koko matkaltaan, eli lienee kiehauttanut lakat, ja samalla saattaapi eriste olla goodbye. Eli on siellä ollut ja kuuluu olla suojakerros, se vaan ei ole perinteistä kumia/muovia, koska kela ei toimi silloin yhtä hyvin. Eikä sitä oikein millään korjaakaan, ainakaan järkevällä hintaa.

Yleensä nuo mekaaniset säätimet alkaa temppuilla kun kärjet hapettuu, jää jumiin ja palaa. Periaatteessa ikuisia, kunhan käytettäisiin säännöllisesti.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & GS850 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Optima

Poissa Offcherry1

  • Aloittelija
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: 70-luvun Datsunin moottori
« Vastaus #37 : Marraskuu 28, 2017, 21:19:37 »
Okei. Hyvä tietää nuo ylläolevat jutut, kaasarin neula tosiaan toiminee koska ei silminnähen näyttäs tulvivan. Menee niin, että kylmänä kun käynnistää niin pienen hetken käy tosi kauniisti tyhjäkäyntiäkin, siis ilman ryyppyä. Kun on käynyt muutaman minuutin alkaa vähän röpöttää, tuosta arvailin, että sais liikaa. Vetää kyllä hyvin ja lähtee kiertämään sillee normaalisti noin vanhan koneen tapaan vähän kakistellen. Mutta toimii tosiaan paremmin kuin vuosiin.

Latauksen säätöreleestä; Mulla on toinenkin, jolla jännite ei heti nouse akunkiehutuslukemiin, siinä näyttäs olevan samat värikoodit johtimissa mitä toisessakin varareleessä. Tämä on Hitachin rele ja siinä on ihan säätöruuvit kummankin kelan kärkien jousten voiman säätöön. Myös johtimet on paljon paksummat ku siinä mistä kela lie kärvähtänyt. Mutta tälläkin jännite nousee korkeelle, tuntus kumminkin, että vähän säätää. Tämän kannes lukee temp. compensated. TL1Z-57G, 12 V   603  ja sit japaniks jotain ???

Paikalla cedricfan

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 12 527
  • Puhasta tulloo...
Vs: 70-luvun Datsunin moottori
« Vastaus #38 : Marraskuu 28, 2017, 21:53:17 »
Onko kärjet kunnossa, ei hapettumaa eikä piikkiä? Älä viilaa niitä, vaan kevyt putsaus tenulla!
Sitten vaan säätämään, volttimittarin kanssa. Se mitä ne kärjet vaikuttaa selviää kyllä ruuvatessakin.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & GS850 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Optima

Poissa Offcherry1

  • Aloittelija
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: 70-luvun Datsunin moottori
« Vastaus #39 : Marraskuu 28, 2017, 23:39:45 »
Säätimessä tosiaan kaks kelaa, joissa kummassakin tuo säätöruuvi kärkien jouselle. Toinen tietysti on jännitteelle mutta kumpi. Ja mitä se toinen säätää. Toki vois kokeilla mutta kysympä kumminkin etukäteen, olen säätänyt yhtä sun toista ja aina ei ole mennyt putkeen ;)

Paikalla cedricfan

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 12 527
  • Puhasta tulloo...
Vs: 70-luvun Datsunin moottori
« Vastaus #40 : Marraskuu 29, 2017, 06:53:24 »
Toinen kärki pitäisi sulkeutua koneen käynnistyessä ja avautua kun sammuttaa.
Takavirtareleen ohut käämi vetää kärjet kiinni kun laturin nousee akkujännitettä suuremmaksi ja kun laturi pysähtyy takavirta kulkee paksun käämin kautta eri suuntaan kuin vetokäämi, jolloin releenkärkien pitäisi aueta. Se estää akun purkautumisen laturin kautta, kun moottori ei käy.

Toinen kärki hieman avautuu kun kierroksia nostaa.
Säätörele säätää latausjännitettä,  kiristämällä vastajousta jännite nousee ja löysäämällä laskee.




Kummassakin on lisää linkkejä muihin videopätkiin.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & GS850 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Optima

Poissa Offcherry1

  • Aloittelija
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: 70-luvun Datsunin moottori
« Vastaus #41 : Marraskuu 29, 2017, 14:56:09 »
Kiitos paljon, noissa on tutkittavaa kun haluaisin jotenkin oppia tajuamaan tuommosen vanhan säätimen toimintaa :)

Poissa Offcherry1

  • Aloittelija
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: 70-luvun Datsunin moottori
« Vastaus #42 : Marraskuu 29, 2017, 14:58:51 »
Nyt huomasin, että tuossa alemmassa videossa on samanlainen säädin kuin omistamassani vanhassa sinisessä Fordson traktorissa. Se kans on ollut aina mysteeri, katotaan tajuanko siitkin jotain, hyvä homma

Poissa Offcherry1

  • Aloittelija
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: 70-luvun Datsunin moottori
« Vastaus #43 : Joulukuu 01, 2017, 15:12:07 »
Tuotenumerolla 11-3039 löytyy Motonetistä rele. Ostin semmosen, vähän on värikoodit eri johtimis mutta muuten näyttää samalta kuin nyt kiinni oleva joka siis rajottaa jonkin verran jännitteen nousua. Tässä uudes ei ole säätöjä ja toinen ruuvi on värjätty sinisel maalilla mutta kurkistin silti kun ei ole kuin noin 25 euron hintanen :)

Poissa Offcherry1

  • Aloittelija
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: 70-luvun Datsunin moottori
« Vastaus #44 : Joulukuu 01, 2017, 15:16:01 »
Tilasin myös cedricfanin alemmen videon mukaisen pakeliittisen voltage regulaattorin, joka siis vanhaan Majoriin. Siinä tasavirtalaturi. Onko täällä tietoa, pitääkö tasavirtalaturi jotenkin polarisoida kun jossain videoissa sitäkin ilmenee. No tää nyt on offtopikkia mutta jos sais viitteen tai jotain niihinkii vai liekö Datsuneis koskaan ollut semmosta tekniikkaa. Englantilaisten juttuja taitaa nuo ennemmin olla

Paikalla cedricfan

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 12 527
  • Puhasta tulloo...
Vs: 70-luvun Datsunin moottori
« Vastaus #45 : Joulukuu 01, 2017, 17:50:46 »
Fifti siksti tarviiko polarisoida. Kannattaa yrittää suoraan, ja vasta jos ei lähde pelittämään niin sitten polarisointi.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & GS850 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Optima

Poissa Offcherry1

  • Aloittelija
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: 70-luvun Datsunin moottori
« Vastaus #46 : Joulukuu 03, 2017, 19:24:37 »
Okei. Pitää palata tuohon polarisointiin tarkemmin myöhemmin, tarkoittaako se kumminkin sitä, että jos ei ole polarisoitu tarvittaessa niin tasavirtalaturi ei tuota sähköö ollenkaan

Poissa Offcherry1

  • Aloittelija
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: 70-luvun Datsunin moottori
« Vastaus #47 : Joulukuu 03, 2017, 19:40:31 »
Sitten taas Datsunin moottoriin. Alko käymään huonosti, nokes joka tulpan mustaks ja sit sammu kokonaan. Jotenkin arvailin kipinän puuttuvan ja kokeilin puolan johdolla, vein lähelle moottorin runkoa ja starttasin. Ei kipinää.

Ostin uuden puolan kun niitäkin on saatavis ja nyt kysyisin kaapeloinnista. Yritin jo ite tutkia Haynesin vanhoista englanninkielisistä pergamenteista ja kysyisinkin nyt vahvistusta seuraavalle mietteelleni.

Ostamassani puolassa on kylessä etuvastus. Etuvastuksen toisen pään liitin on kytketty valmiiksi puolan päässä olevaan abikoliittimeen. Meneeköhän oikein, jos tuon ihan akulta kytkimen ja sulakkeen kautta 12 Voltin jännitteen tuon etuvastuksen vapaaseen liittimeen ikäänku syöttämään sähköä puolalle etuvastuksen kautta.

Ja sitten kytken puolan päässä olevan toisen (vapaan) abikoliittimen kaapelilla virrajakajaan eli kärjiltä tulevaan virranjakajan liittimeen ikäänku katkomaan puolan kautta kulkevaa virtaa kärkien tahtiin.
Näin siksi kun en ole ihan varma alkuperäisen johtosarjan kaapeleista.

Paikalla cedricfan

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 12 527
  • Puhasta tulloo...
Vs: 70-luvun Datsunin moottori
« Vastaus #48 : Joulukuu 04, 2017, 14:26:20 »
Joo, tuossahan se kytkentä on, melkein.
Eli etuvastuspuolan juju jää silti puuttumaan.
Jotta puola saisi täyden jännitteen startissa, kun starttaus saa jännitteen laskemaan, pitäisi startin aikana saada virta suoraan puolalle, siihen etuvastuksen ja puolan väliseen liittimeen. Siis startin herätepiuha -> puolan plussa.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & GS850 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Optima

Poissa Offcherry1

  • Aloittelija
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: 70-luvun Datsunin moottori
« Vastaus #49 : Joulukuu 04, 2017, 15:25:13 »
Okei. Avaatko vielä miksi tuo etuvastus on, miksei täyttä etuvastuksetonta virtaa anneta koko ajan puolan plussaan.

Sähkötietoni ovat hyvin olemattomat ja siksi kysynkin alentaako etuvastus puolalle menevää jännitettä normikäynnin aikana ja suojelee jotenkin puolaa vai mistä tuossa etuvastusjutussa lie kyse. Onko etuvastus käytössä tavan käynnin aikana vai käynnistyksen hetkellä.

Motonetistä ostamassani puolassa on tosiaan etuvastuksen päästä suora kytkenta puolan plussaan, mahtaako tuo siis toimia mitenkään vai haittaako vain startin onnistumista.

Vastaat ehkä jo tuossa aiemmin näihin kysymyksiin mutta täällä päässä vähän kangertaa ??? :)

Paikalla cedricfan

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 12 527
  • Puhasta tulloo...
Vs: 70-luvun Datsunin moottori
« Vastaus #50 : Joulukuu 04, 2017, 15:45:53 »
Etuvastuspuola ei ole 12V puola, vaan noin 8-9V puola, joten "normikäyntijännite" on laskettava alemmas etuvastuksella.
Juju on parantaa käyntiinlähtöä, jolloin puolalle annetaan "täysi" jännite etuvastuksen ohi, ja vaikka starttimoottori tiputtaakin jännitettä, saadaan vahva kipinä.
Etuvastuspuola oli hyvin yleinen kärjellisissä ja osin alkupän kärjettömissäkin, joten olet ostanut tavallaan oikean Datsunin puolan, mutta sinulle tavallinen puola olisi ollut tuossa käytössäsi helpompi.


"See note below" siis startin solenoidin ohuelle piuhalle.
http://mgaguru.com/mgtech/ignition/ig215.htm
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & GS850 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Optima

Poissa Datsuuna

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 2 090
  • Itäautoja Japaniasta
Vs: 70-luvun Datsunin moottori
« Vastaus #51 : Joulukuu 04, 2017, 22:39:33 »
Joissain autoissa kuten Datsun 100A:n eräissä vuosimalleissa käytettiin etuvastuksen sijasta puolan + napaan tulevan sähkön tuomiseen vastusjohtoa, joka siis näyttää tavalliselta johtimelta mutta onkin oikeasti resistiivinen johto. Jossain 100A:n vuosimalleissa taas käytettiin etuvastuksella varustettua puolaa. Malleissa joissa tuo resistiivinen johto on käytössä tulee puolan + napaan kaksi erillistä johdinta eli tuo resistiivinen johdin joka on käytössä normaalisti ja tavallinen johdin joka on käytössä käynnistyshetkellä.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 04, 2017, 22:41:59 kirjoittanut Datsuuna »
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

Poissa Offcherry1

  • Aloittelija
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: 70-luvun Datsunin moottori
« Vastaus #52 : Joulukuu 05, 2017, 03:18:49 »
Kiitos tiedoista, ehkä vähitellen alkaa tämä jotenkin kirkastua mullekkin :)

En tiiä kärähtääkö mutta kytkin uuden puolan plus-napaan alkuperäsen johtosarjan johdon, jossa kaks piuhaa yhdessä. Jos yhtään oon tajunnu niin toinen niistä on se 12 Voltin piuha starttauksen yhteydessä tarvittavalle korkeemmalle jännitteelle ja toinen tulis etuvastuksen vaimennetusta päästä jota nyt ei oo siis kytketty sinne etuvastukseen  koska puolalla on kytkentä tehty valmiiksi jo tehtaalla.

Auto läks just taas käymään tyhjäkäyntiä, en nyt kaasutellu enempää, huomenissa sitten ;D

Poissa Offcherry1

  • Aloittelija
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: 70-luvun Datsunin moottori
« Vastaus #53 : Joulukuu 05, 2017, 03:34:26 »
Näköjään tuossa Mgagurun tekstissä vähän pohditaan onko tuollainen esivastusjärjestely tarpeellinen. Ehkä on perusteltu puolan keston kannalta, palaahan niitä puolia nykyautoissakin, semmoisissa joissa puola on suoraan tulpanhatussa.

Eli käyttökohteesta varmaan riippuu, jos ei kuumana ajeta niin kestänee ilman hyvinkin.

No eipä siitä sen enempää, tuommoisen releen saattaa pystyä rakentamaankin jos tuo alkuperäinen oma systeemi lakkaa toimimasta. Lienee vaan semmonen, että on vetäneenä starttisolenoidin saades virtaa ja silloin laskee täyden jännitteen mennä. Muuten on rele auki eikä laske

Poissa nabco

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 504
  • DATSUN - KESTÄÄ
Vs: 70-luvun Datsunin moottori
« Vastaus #54 : Joulukuu 05, 2017, 12:09:02 »
Olikose niin että tämän etuvastuksen tarkoitus oli "säästää" katkojankärkiä ajossa? ja tosiaan vastus ohitetaan silloin starttaus vaiheessa. Virtalukoltahan nämä "ohjaukset" tulee. Eipä taida olla suurta merkitystä kumminko kytkee tässä tapauksessa
"Ei kaikki ruostunut ole romua"  100A LE10, 120A LF10, 140A LN10, 120Y LB210, 150Y LB310, -89 Hiase. Järvellä Evinrudet Sportwin -71 ja Fisherman -65

Paikalla cedricfan

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 12 527
  • Puhasta tulloo...
Vs: 70-luvun Datsunin moottori
« Vastaus #55 : Joulukuu 06, 2017, 09:17:06 »
Eipä tuo niinkään kärkiä säästä, koska jos jännite laskee niin virta nousee ::)
Mutta startissa saadaan voimakkaampi kipinä, se oli iso asia.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & GS850 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Optima

Poissa Datsuuna

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 2 090
  • Itäautoja Japaniasta
Vs: 70-luvun Datsunin moottori
« Vastaus #56 : Joulukuu 06, 2017, 13:06:53 »
Kannattaa huomioida myös sellainen asia, että jos autossa on tuo resistiivinen johdin virtalukolta puolalle ei silloin tietenkään pidä käyttää enää etuvastusta puolan kanssa, koska kipinä heikkenee liikaa. Jos on epäselvyyttä siitä onko resistiivinen johdin vai ei niin pitää mitata johtimen vastusarvo virtalukolta puolalle. Tavallisen kuparijohtimen kyseessä ollen vastusarvo on alle 1 ohmia, mutta resistiivisen johtimen ollessa kyseessä vastusarvo voi olla monta ohmia.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti