Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

70-luvun Datsunin moottori

Aloittaja Offcherry1, marraskuu 09, 2017, 16:28:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Offcherry1

Minulla on pihakoneessa varmaan 70-luvulta peräisin oleva Datsunin moottori. Samannäköisiä on 100A:ssa ja sitä vähän isommissa, liekö 1,4 kuutioiseen asti. Nyt ensin kyse on virranjakajan kannesta ja pyörijästä. Minun moottorissani jaottimen kannen sisämitta on 70 mm ja semmoista en ole autovaraosaliikkeistä löytänyt. Motonetistä sain sisä-d 65 millin kannen ja se ei tietysti sovi. Pyörijästä sen verran, että sen vaihdoin kun olin verrannut vanhaan ja oli saman mittainen ja toimii nyt niinkuin vanha tähänkin asti mutta varmasti on vähän liian lyhyt kun ostin sen samalla kun d65 mm kannen ja lienee tähän pienempään sopiva. No kipinä kumminkin hyppää isommankin kannen kontakteihin ja siksi toiminee tuo hivenen lyhyt pyörijä vaikka lienee kipinän hyppy vahingollinen pitemmän päälle kun syö varmaan kontaktipintoja.

Kysymykseni on mistä saisin tuommoisen sisämitaltaan d 70 millisen jakajan kannen ja siihen oikean pyörijän. Motonetistä on yks tilauksessa mutta sen mitoista ei myyjä ollut tietoinen kun niitä ei tietokannassa ole. Monet muut varaosakaupat eivät myy mitään ja joillakin on noita sisäd-65 millisiä. Mahtaako olla mahollista vaihtaa koko virrajaotin ja miten erilaisia ne sitten tuohon aikaan olivat. Moottori kyllä nyt toimii mutta haluaisin tulevia lumitöitä varten saada sen täyteen kuntoon :)

eetu

Moottorin kyljestä pitäisi löytyä moottorin tyyppi merkintä  Esim: J12, J13, J15 tai A10, A12, A14, A15 yleensä merkintä lähellä sarjanumeroa. J-moottoreissa myös lohkossa merkintä Esim: 1200-1300 jne..   Kun tiedetään moottori tyyppi niin on helpompi etsiä osia ;)
100A  8kpl Cedric Y30  -85 Urvan X 2 E24-90-92 Maxima QX x 5 Fairlady Roadster -63  280ZXi S130 -79 240C  230ht coupe -72 430 HT-coupe-80 Almera SR N15-00

zedric

Jakajaa on sekä hitachi ja mitsubishi merkkisenä, lukee kyllä jakajan kyljessä,eli putsaat niin näet merkin, kannet on erilaiset.
C23M-C32-P11-WP11-C110-Y30-C120-B210-430-E10-S130. ferguson tef20,ted20 x3,david brown 880 LD28,bedford tk "330",Bedford tl1260x2 ,matkaaja 9004

Offcherry1

Pitää ettiä noita tyyppimerkintöjä. Moottori/vaihteistosysteemi tuossa on kumminkin semmonen, johon voi kytkinlevyn vaihtaa irrottamalla kytkinakselin, olikohan autossa kiinniollessakin ja pienen luukun kautta saa kytkinasetelman pultit auki ja sitten voi levyn vaihtaa.

Moottorin asentamisesta tuohon pihatraktoriin on jo ainakin parikytä vuotta, puristukset on aika tasaset kun ne mittasin mutta ykkössylinterin tulppa tahtoo nokeentua ja käy helposti kolmella että johtuuko tuosta virranjakajasta vai ehkä öljyrenkaista, hiukan sinistä savua tulee käydessä.

chery

A-sarjan kone siis kyseessä. Eli sama jota on käytetty mm. 100A:ssa ja N10 Cherryssä ja monessa muussa.

Nissan Cherry 1.5 N12 5D -86
Nissan Almera 1.4 N15 -98
Nissan Maxima 2.0 aut. A32 -97
Nissan Maxima 3.0 aut. A33 -04

Offcherry1

Juuri tuonlaisesta, kuvassa näkyvästä koneesta on kyse ;D. Virranjakajan kansi on kiinni kahdella jousiklipsulla, jotka napsautetaan kahdelta sivulta kiinni kannessa oleviin pykäliin. Saatavilla on siis sisähalkaisijaltaan 65 mm kantta mutta tarvitsisin 70 millisen ja siihen sopivan mittaisen pyörijän. Nähtävästi pyörijän kontaktipinnan pitäis mennä hyvin läheltä kannen vastakappaleen pintaa jotta tuohon ylimenokohtaan ei muodostuis häviötä kipinälle.

cedricfan

Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Shamsa

Rollossa näemmä yksi noita 71mm kansia ;D
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

spetee

Omaan amppeeriin ite pari vuotta sitten Rovaniemen motonetin varastosta kannen ostin  :D se oli tuo 10-4493 numerolla oleva.
Käyttis Almera N15 sedan -98 2.0GTI swappi,  Sunny SLXi -93 , projektit Cherry -86 , Sunny B11 -85. Ex menopelejä useampi Nissan ja Datsun..

Jylppy

Mahtaakohan nuo A-koneiden eri jakajat sopia ristiin heittämällä? -Jos vaihtaisi sinne semmoisen jakajan, johon löytyy helpommin kansia/pyörijöitä?
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

Offcherry1

Juu, mullakin on tuo 10-4493 Motonetin kansi ja se on 5 mm liian pieni

Alppuu

Tuo motonetin jakaja on vuoteen -78 asti, eli sen jälkeen jotain lienee muutettu.
Cherryssä oli A-moottoria -81 asti ja Sunnyssä pidempään?
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Offcherry1

Tuossa koneen virranjakajan kannessa on kuva, jossa on ensinnakin ulompi ympyrä, jossa on 90 asteen jaolla nystyrät ulospäin. Sisällä on toinen, pienempi ympyrä. Ja keskellä on piste. Pienemmän ympyrän äärimmäisiä pisteitä sivuaa kaksi viivaa, jotka rajoittuvat ison ympyrän kehään. Sit vielä yks lyhyt kohtisuora viiva toisen sisäviivan ja  ulkoympyrän välillä.

Offcherry1

Itse itselleni vastaten ::):

Hitachin logo on tuossa alkuperäisessä kannessa eli Hitachin osia pitää metsästää.

datsunpower

#14
Motonetin kansissa kaikissa erilaiset kiinnityshahlot. Kumma jos ei niiden perusteella satu oikeaa kantta.
Mitään viivoja ja pisteitä on turha vertailla. Ne ovat valmistaja/valmistuslinja kohtaisia valumerkkejä. esim. Hitachiin käypäistä kantta ja pyörijää on varmasti valmistanut sen 10 eri alihankkijaa/kopioijaa omalla tyylillään.


Lainaus käyttäjältä: Offcherry1 - marraskuu 10, 2017, 19:20:09
Juu, mullakin on tuo 10-4493 Motonetin kansi ja se on 5 mm liian pieni
Entäs nämä sitten:
10-4552 - "Tuontimoottorit" (Kannessa kohdistuskielleke/sisä-ø 71mm)

10-4551 - "Tuontimoottorit" (Kannessa kohdistuskolo/sisä-ø 75mm)

Jos 65mm on 5mm liian pieni niin melkein voisin lyödä vetoa, että tuo 71mm olisi sopiva.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

cedricfan

Just.
Jos nyt ottaisi vaan silmän & mitan käteen ja katsoisi millainen se kansi on mitoiltaan & kiinnitykseltään.
Kukaan muu ei sitä voi sanoa, koska Suomeen aikoinaan Japanista roudatuissa käytetyissä ns vaihtomoottoreissa oli mitä sattuu osia, ja sitäkään ei kukaan tiennyt edes maahantulovaiheessa, että mistä vehkeestä ne oli otettu pois.
Tuota A-moottoriahan tehtiin vielä tuonkin jälkeen, ja esim trukeissa on käytetty niitä. Eli versioita löytyy.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Datsuuna

Laitappa kuvia siitä härvelistä ja sen moottorista ... yksikin kuva kertoo usein enemmän kuin tuhat sanaa  :)
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

Offcherry1

Tämä ongelma ratkesi :)

Kuten joku tuossa yllä totesi niin piti vaan ottaa silmä käteen ja ongelma ei ollutkaan niin iso kuin luulin. Tuo Motonetistä ostamani kansi sopikin paikalleen eli rakenne oli vaan hiukan suppeampi kuin alkuperäisessä. Myös pyörijäongelma on siis ratkaistu eli hatunnosto Datsunille, Motonetistä arvaamalla hakusanaksi antamani Datsun 100A -74 osat kävi myös virranjakajan kanteen. Siinä oli vaan semmonen hahlo, koverrus sisäkehällä, joka sopi vain toisinpäin paikalleen. Asia selvisi kun mittailin vanhaa ja uutta kantta ihan huolella ja sit kävin kokeilemassa uudelleen.

Kiitän kaikkia auttaneita ja toivon etten ole aiheuttanut parantumatonta mielipahaa kellekkään, vanhan Datsunin kunnioitus silmissäni kohoaa entisestään ja kaikki vinkit ja oivallukset mitä olen saanut ovat auttaneet asiassa eteenpäin. Kun päivä taas nousee ja auringonvalo työntää yön pimeyden tieltään lähden asentamaan kannen ja pyörijän paikoilleen ja kentien asentelen lumentyöntölevyn kulkineeni keulaan, maa sai tänään talvea enteilevän ohuen räntäkerroksen ja mahdollinen lisälumi kaipaa jo motorisoitua lumikolaa kulkuteiden kunnossapitämiseen

Offcherry1

Vielä tuosta moottorista, se on kyllä alunperin Suomeen Datsunin keulalla tullut. Itse vaan en muista onko  FinnDatsunista, 100A:sta vaiko Cherrystä. Ajan syömän lohkon kyljessä jo kumminkin lukee Nissanin nimi. Jos yhtään oikeen muistan niin nuo kaikki yllämainitut koneet sopi saman etuvetosen vaihteiston selkään

Offcherry1

Ja härvelistä vielä, siinä on kunnioitettava määrä japanilaisten autojen osia plus Plymouth Valiantin nyt jo toimimattomaksi käynyt ohjaustehostimen pumppu sekä vanhaa 90-lukusta rakennerautaa pulttaamalla sekä mighitsailulla kokoonkyhättynä. Datsunin vaihteisto on tasauspyörästöltään lukittu kuitenkin niin, että tasauspyörästön voi tarvittaessa palauttaa ennalleen. Toisesta vetoakselista voima seuraavaan vaihteistoon ja niinpoispäin nelivetotekniikan pyörittämiseen. Patrollia ei kumminkaan ollut silloin pihan äärillä käytettävissä joten toisesta vahvasta ja luotettavasta japanilaisesta on tekniikka otettu.

Laite on ollut meillä hyöty- ja huvikäytössä viime vuostuhannelta alkaen, kattelen nyt tässä eteenpäin miten tuo kone alkaa käymään. Laturin ehkä joudun uusimaan akkua korventavan 17 voltin latausjännitteen vuoksi, myös osin muut sähkövehkeet. Puolasta en tiedä toimiiko 12 voltin jännitteellä.  120 Cherrystä aikoinaan sähköt otin ennen korin paalausta talteen ja siitä ovat. Korista en muuten olis luopunut mutta jokin pyöristä kaatui omia aikojaa tiukassa sikaanissa alle ja tervettä rautaa ei ollut lähimailla mistä olisin tuen hakenut :)

Alppuu

Tuli mieleen oma Cherry, josta oli ilmeisesti myös pyörä kaatunut omia aikojaan alle ja joku oli sitten tinaillut se paikalleen.

Laita kuva.

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

AnttiA

Tuo 17V latausjännite viittaisi, että laturi on ehjä, mutta jännitteensäätäjä jumissa tai ohitettu kokonaan.

Offcherry1

Kiitos vinkistä AnttiA. Osaan nyt kohdistaa kapean tietoväyläni oikeaan suuntaan. Senverran utelen, että tässä ei alunperin taida olla laturissa omaa jännitteensäätösysteemiä vaan ulkopuolinen, joka siis nyt jotenkin poissa toiminnasta. Mulla on hyllyssä Luukaksen laturi, jossa on säätö sisällään, näin mulle myyntipuheessa aikoinaan kerrottiin. Voiskohan semmosen miten kytkee tähän Datsunin järjestelmään. Tiedän kyllä Luukaksen parhaat osaamisalueet ja voip käydä niinkin sen kans että kun menee sutta pakoon niin tulee karhu vastaan :)

Kuviakin voisin yrittää laittaa mutta pitää nuoremmalta väeltä saada konsultaatiota, kuvat kun toistaiseks ovat visusti puhelimen ja tämän pöytätietokoneen kätköissä

cedricfan

Riippuu siitä, mikä laturi siellä nyt on.
Viimeisissä A-moottoreissa oli säädin laturissa, ja niitä on vaihdettu vanhempiinkin moottoreihin, koska hyvä upgreidaus.
Lucaksen perinteinen ACR on helppo swappi sähköisesti, koska se ei kaipaa kuin herätevirran merkkivalolta ja B+ akkuun.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

AnttiA

Vanhassa 100A:n laturissa on erillinen jännitteen säädin, joita löytyy vielä uusia esim. Hella merkkistä, hintaluokka pari kymppiä.
Jou semmonen siihen on helpoin ja halvin laittaa, niin laturi käy semmoisenaan. alkuperäisessä laturissa on sellainen pieni T-mallinen pistokeliitin kahdella johdolla, kun ei ole latauksen merkkivaloa.
Laita vaikka Yv, jos tarvit säätimen.

cedricfan

Se on kyllä T-mallinen pistoke vaikka olisi sisäsäädinkin.
Ja miksi mennä erillisellä säätimellä, jonka kanssa on ylimääräistä johdotustakin, kun sisäsäätimellinen on helpompi, ja tod näk tehokkaampikin?
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

AnttiA

Joo olet varmaan oikeassa tehokkuuden ja paremmuuden suhteen, esitin vaan halpaa vaihtoehtoa, kun kyseessä lumiaurakäyttö.
Siinä hommassahan halvinta olisi ajella vaikka ilman laturia ja pistää akku ajon jälkeen tavalliseen halpaan ylläpitolaturiin :) :)

Shamsa

Kuluttaisikin hiukan vähemmän ilman laturin kuormaa. Toki siitä pitää vähentää sähkön kustannukset kun latailee sitä akkua.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

cedricfan

Ja sitten kun se säädinkin osoittautuu vialliseksi, niin mikä on yhteissumma vs säätimellinen laturi...
Ja jos nuukailla haluaa niin korjaa vanhan ::)
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

AnttiA

Paljonkos tuohon sopiva Lucas ACR laturi maksaa ja mistä kannattaa ostaa?