Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

P11 nykii kylmänä

Aloittaja jappeliini, marraskuu 09, 2017, 13:17:21

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jappeliini

Hei, Nissan p11-114 2001 1.6l nykii vain kylmänä kiihdyttäessä ja sytyttää vikakoodin p0300 eli satunnaisia sytytyskatkoksia sylintereissä. Kolme kertaa olen käyttänyt merkkihuollossa eikä vikaa löydy. Viimeksi ehdottivat venynyttä jakoketjua. Mutta kun nykii vain kylmänä? Eikös venyneellä ketjulla nykisi aina? Lämpöisenä toimii hyvin.

mies51

https://www.elekma.com/vikakoodit_p0300_p0301_p0302_p0303_p0304_p0305

Jakoketjusta tämä ei ainakaan johdu, mutta ehdottavat aina sitä, että saisivat laskutettua.

datsunpower

Paljonko on Primeralla ajettu?
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

jappeliini

Onhan sillä menty 230000... tulpat vaihdettu, maf puhdistettu,  yksi uusi sytytyspuola hommattu ja sitä vaihtelin eri sylintereissä. Ei vaikutusta,  kylmänä kiihdyttäessä nykii niin ettei meinaa lakki pysyä päässä.

datsunpower

Laihalle vetää kylmällä koneella... Polttoaineensuodatin vaihdettu milloin viimeksi?
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: mies51 - marraskuu 09, 2017, 13:27:24
https://www.elekma.com/vikakoodit_p0300_p0301_p0302_p0303_p0304_p0305

Jakoketjusta tämä ei ainakaan johdu, mutta ehdottavat aina sitä, että saisivat laskutettua.

Ensin tutkitaan, sitten hutkitaan. Eli siinä moottorin päässä on luukku, josta voi katsella kiristäjää?

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

mies51

Jakoketjua on tälläkin palstella usein arvailtu. Mutta näet sen itse ottamalla pois venttiilinkannen ja jakopään ylemmän levyn. Jos kiristinmäntä alkaa olla ulkona noin 20mm, niin on venynyt - vaihtokunnossa. Ei ole siltikään varmaa, onko vika siinä. Mulla 279000km ajettu Allu QG15DE ja mäntä 13mm ulkona, ei mitään ongelmaa.
Epäilen enemmän jotain sähkövikaa, maadoitukset kunnossa?, tai joku anturi ei tunnista että kone on kylmä ja tarvitsee ryyppyä. Tai etuKAT on tukossa eikä jaksa päästää savua riittävästi läpi, kun kiihdytät. Lievä tukkoisuus voi poistua ajamalla pitempiä matkoja nelosella vitosen sijaan, että polttaa noet pois. Pahempi tukkoisuus ei enää poistunut kuin uusimalla etuKAT (pakosarjassa kiinni), oli noin 400 euroa töineen.

jappeliini

Vaihdoin polttoainesuodattimen varmuuden vuoksi, pari vuotta sitten vaihdettu viimeksi. Tuo kiristäjän mäntä ulkona n.13 mm myöskin. Mites ton katin pystyy tutkimaan onko tukossa? Entä lämpötila anturi, missä sijaitsee? Hommasin obd-lukijan niin saa ainakin luettua vikakoodin, aina sama p0300 joka syttyy nollaamisen jälkeen 20-50km uudestaan aina.

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: jappeliini - marraskuu 22, 2017, 21:53:34
Mites ton katin pystyy tutkimaan onko tukossa?

ottamalla irti ja katsomalla.
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Jylppy

Service manuaalista lainattua:

Check Items (Possible Cause)

- Improper spark plug
- Insufficient compression
- Incorrect fuel pressure
- EGR volume control valve (If so equipped)
- The injector circuit is open or shorted
- Injectors
- Intake air leak
- Insufficient ignition spark
- Lack of fuel
- Heated oxygen sensor 1 (front)


Lainaus käyttäjältä: jappeliini - marraskuu 09, 2017, 15:17:08
tulpat vaihdettu

Mitkä tulpat siellä nyt on paikallaan?
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

Datsuuna

Kiduta ja anna hanaa oikein kunnolla että pannu kuumenee ja putki hehkuu se voi jopa auttaa  :D
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

jappeliini


jappeliini

Unohtui mainita että myös tyhjäkäynti vaeltaa kylmänä, kuulee ihan äänestä ja kiekkamittarista näkee. Lämmettyään käy tasaisesti.

mertsi1

se ei saa syystä tai toisesta evästä kylmänä tarpeeks. viisas tietokone luulee, että kone on lämmin eikä anna sille soppaa. lämpötila-anturista lähtisin vikaa etsimään jos kerran MAF on puhdistettu. tosin tuo MAFfin likaisuus aiheuttaisi tukehtumista varsinki kuumalla koneella, ei kestäis kaasua yhtään.

mut sitte taas toisaalta minkä helvetin takia se antaa vikakoodin sytytyskatkokselle...... ja kuitenki lämpimänä pelaa normaalisti. :D johtuuko lienee siitä, että siellä ei ole sylinterissä ruokaa ja viisas tietokone luulee ettei siellä ole kipinää?

jappeliini

Käytin eilen taas autoa korjaamolla (tällä kertaa en merkkiliikkeessä) eivät löytäneet vikaa. Pyysin tutkimaan mm. tässä keskustelussa ilmenneet mahdolliset asiat. Tiedä sitten mitä oikeasti tutkivat. Heti tänään jo syttyi p0300.. ihme vika on.

Alppuu

No tuo lämpötila-anturi. Sitten jos vielä tarkistaisi tulppien kärkivälin ja vaikka pienentäisi pari kymmenystä... ei korjanne vikaa, mutta voihan sitä koittaa..

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Totenkopf

Onko bensanpaineet tarkistettu?
-14 Juke 1.6 DIG-T
-88 VAZ 21013 (kesäauto)
-88 VAZ 2104 (projekti)
-90 VAZ 21051 (projekti)

jappeliini

Ehdotin kyllä bensan paineen tarkistusta mutta tuskin mittasivat. Taidan tilata uuden pumpun varmuuden vuoksi. Onkohan se takapenkin alla tankissa? Tulppien kärkien säätämistä toki vois koittaa kans

cedricfan

No onpa taas neuvo pienentää tulpan kärkiväliä  ;D
Itse asiassa laiha seos syttyy paremmin kun kärkiväli on iso, ja 1,1 milliä on oikea tuossa.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Totenkopf

Sieltähän se paljastuu. Muista poistaa bensanpaine, ennenkuin irrottelet letkuja. Täyttöaukon korkki pitää myös avata, muuten tulee paluuputkesta bensat tankin päälle ja sitten podet viikon migreeniä ajaessasi. Noudata äärimmäistä siisteyttä. Pumppu nostetaan tankista asetelmana, joka lähtee irti, kun nostat etuosan alapuolella olevaa klipsiä ja vedät koko pakettia eteenpäin.
-14 Juke 1.6 DIG-T
-88 VAZ 21013 (kesäauto)
-88 VAZ 2104 (projekti)
-90 VAZ 21051 (projekti)

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: mertsi1 - marraskuu 28, 2017, 18:01:51
se ei saa syystä tai toisesta evästä kylmänä tarpeeks. viisas tietokone luulee, että kone on lämmin eikä anna sille soppaa. lämpötila-anturista lähtisin vikaa etsimään jos kerran MAF on puhdistettu. tosin tuo MAFfin likaisuus aiheuttaisi tukehtumista varsinki kuumalla koneella, ei kestäis kaasua yhtään.
Tuo on kyllä oikeastaan huuhaata. MAFin täytyisi olla jo aivan totaalisen ummessa jos meinaat noin rajun efektin saada aikaiseksi.
Likaisella MAFilla moottori muuttuu "mietteliääksi" ja tietysti jossain vaiheessa tulevat erinäiset nykimiset mukaan.



Lainaamut sitte taas toisaalta minkä helvetin takia se antaa vikakoodin sytytyskatkokselle...... ja kuitenki lämpimänä pelaa normaalisti. :D johtuuko lienee siitä, että siellä ei ole sylinterissä ruokaa ja viisas tietokone luulee ettei siellä ole kipinää?
ECU todellakin valvoo epäsuorasti sytytyskatkoksia.. esimerkiksi jos lambda näyttää, että ollaan seosten puolesta metsässä, mutta muuten on laskennallisesti kaikki kunnosssa -> ECU epäilee sytytyskatkoksia syyllisiksi.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - joulukuu 14, 2017, 16:14:35
No onpa taas neuvo pienentää tulpan kärkiväliä  ;D
Itse asiassa laiha seos syttyy paremmin kun kärkiväli on iso, ja 1,1 milliä on oikea tuossa.

No heh heh...  ::)

Ei ole vielä osoitettu että kyseessä on laiha seos. Jos kipinä on heikko, niin silloin käsittääkseni tuotakin keinoa on kokeiltu.

Ja pieni vaiva ne tulpat on vielä tarkistaa.
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Alppuu

#22
Lainaus käyttäjältä: jappeliini - joulukuu 14, 2017, 15:36:22
Ehdotin kyllä bensan paineen tarkistusta mutta tuskin mittasivat. Taidan tilata uuden pumpun varmuuden vuoksi. Onkohan se takapenkin alla tankissa? Tulppien kärkien säätämistä toki vois koittaa kans

Ehkä kuitenkin kannattaa ne paineet ensin tarkistaa..

Ei nuo pumputkaan hirmusia hinnat alkaen maksaisi, mutta ei ehkä ihan halvimpia silti kannata ostaa..?

https://www.topautoosat.fi/auto-merkki/varaosat-nissan/primera-p11/16107/10817/polttoainepumppu.html
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: Alppuu - joulukuu 14, 2017, 17:17:37
Ei ole vielä osoitettu että kyseessä on laiha seos. Jos kipinä on heikko, niin silloin käsittääkseni tuotakin keinoa on kokeiltu.

Ja pieni vaiva ne tulpat on vielä tarkistaa.

Todistettu ei ole mitään, koska vika ei ole poistunut, mutta kahteen eri kertaan tuohon laihalla käymiseen on jo viitattu.

Tulppien tarkastamisessa isoin etu on nähdä josko joku olisi aivan eri värinen kuin muut = vikaa siinä pytyssä.
Mutta jos sytytyslaitteet on kunnossa, niin käy vielä parillakin millillä kärkiväliä.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Alppuu

#24
Tässähän on muuttuva imunokan ajoitus, olisiko herkempi kettingin venymiselle?
Tähän liittyen on jotkin autot ollut tarkkoja oikeanlaisesta öljystä ja riittävän tiheästä vaihtovälistä?
Paineet jos eka tarkastais ja sitten lämpötila-anturin, jonka pitäisi pystyä mittaamaan?
Kysymysmerkki joka paikkaan, ettei kukaan (cedricfan) luule väittämäksi. :)
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

datsunpower

Ensimmäisenä se lämpötila-anturi mittailemaan. Ainakin itse aloittaisin helpoimmista tarkastuskohteista, mutta voihan siitä tietysti ensimmäisenä alkaa vaikka moottoria nostamaan keulalta pois jos siltä tuntuu...

Yleensä viallinen PA-pumpppu käyttäytyy kuten suurinosa viallisista sähköosista... toimii kylmänä ja lämmetessään alkaa oireilut.
Mutta näin siis yleensä, ei aina.


Likaiset suuttimetkin voisivat olla syylliset. Kusemalla annosteltu polttoaine ei muodosta seosta, eikä likaisesta suuttimesta tule tarpeeksi polttoainetta muutenkaan. Kylmälle moottorille rikastukset kun saattavat olla tyyliin 100-200%.


Sitten tuli sellainen mieleen, että:
Onko akku missä kunnossa? Paljonko on napajännite auto sammuksissa? Entäs startatessa, tippuuko miten alas?
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Alppuu

QG moottorit

Engine Coolant Temperature Sensor

Temperature °C (°F)    Resistance kohm

20 (68)                     2.1 - 2.9
50 (122)                    0.68 - 1.00
90 (194)                    0.236 - 0.260

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

hasa

#27
Mulla oli 1.5l N16 2002 Almerassa sama vika. Ajettu "vain" noin 200 000 km. Tehoton ja nyki kiihdytettäessä, esim rampista liikenteen sekan kiihdyttäminen oli yhtä tuskaa. En enää muista vaelsiko kierrokset tyhjäkäynnillä. Korjaamo sanoi että vikakoodit viittaa sytytyshäiriöön kaikissa sylintereissä. Puolat oli kuitenkin kunnossa ja samoin ilmamassa-anturi.
Lopulta päädyttiin vaihtamaan jakoketju, koska kiristäjä oli pitkällä ( näkyy venttiilikopan avaamalla ).
Ketjun vaihdon jälkeen vika poistui ja on nyt toiminut hienosti jo pari vuotta.