Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Suuri talvirengaskeskustelu

Aloittaja Alppuu, marraskuu 07, 2017, 23:15:51

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Alppuu

Hei,

tuli n. pari viikkoa sitten laitettua alle alkutalvesta 2013 asti (talvisin) alla olleet Nokian Hakkapeliitta 8 renkaat.
Mittasin jokaisesta renkaasta urasyvyydeksi noin 7mm, mutta kuinka syvät urat näissä on ollut uutena?


When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Whee

#1
-

Shamsa

Kannattaisi noin vanhojen nastarenkaiden kanssa tutkiskella ennemmin niitä nastoja kuin urasyvyyttä. Harvemmin nastarenkaista urasyvyys loppuu ennemmin kuin nastat.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: Alppuu - marraskuu 07, 2017, 23:15:51
... alkutalvesta 2013 asti (talvisin) alla olleet ...

Ja tässä tapauksessa se kumikin on jo arvoitus, eli paistoleiman tsekkaus.
Sitten arviointi säilytyksen (pimeä kuiva viileä paras) mukaan kuinka kovia ne jo on.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

paanape

Jos ei ole halkeillu ja tasapainossa niin alle vaan ja toimii. Tuskin täällä Suomessa niin äärirajoilla ajetaan jottei pärjäisi hyvin.

cedricfan

Vitsi?
Italiassako ne talvirengaskelit sitten on?

"Renkaan kulutuspinnan kumiseos alkaa kovettua ajan myötä. Nykyaikaisiin laaturenkaisiin lisätään kumiseoksen vanhenemisen estoon tarkoitettuja kemikaaleja, jolloin renkaan ominaisuudet eivät muutu renkaan elinkaaren ensimmäisinä vuosina. Esimerkiksi ruotsalaisessa VTI:n tutkimuksessa kolme vuotta varastoidut talvirenkaat osoittautuivat jääpidoltaan uusien vastaavien renkaiden veroisiksi (VTI 2000).
Asiantuntijoiden mukaan renkaat säilyttävät käyttämättöminä ja oikein varastoituna alkuperäiset tekniset ominaisuutensa jopa viisi vuotta. Renkaiden toimitusketjussa varastointi hoidetaan ammattimaisesti, mutta renkaiden kuluttajilta ohjeet saattavat unohtua. Renkaita pitää säilyttää puhtaina, kuivassa ja viileässä paikassa sekä suojassa auringonvalolta. Tarkemmat varastointiohjeet saa tarvittaessa rengasalan ammattilaisilta.
Renkaiden kokonaisiäksi suositellaan enintään kymmenen vuotta valmistusajankohdasta kansainvälisen käytännön mukaisesti."

Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

NikookiN

Varmaan kaikille tuttua tuo kovettuminen jo. Mutta itse renkaista: Onko mielessä paljonko kilometrejä noilla on rullattu, ja onko ajo kaupunkia vai maaseutua?

Noissa renkaissa alkuperäinen urasyvyys vaihtelee rengasvalmistajasta riippuen, eikä etsiessä löydy esim. Nokian sivuilta tuota mainittua lukua. Ja ilmeisesti renkaan profiilikin vaikuttaa tuohon.
Nissan Primera 2.0 GT -98, VW Transporter T4 2.4d -02 (pitkä)
Toyota Carina II 1.6 -92 (entinen)
Nissan Primera 1.6 -92 (entinen)

cedricfan

#7
Ainakin kaikissa Hkpl 8 on ollut noin mitä mun silmiin on tullut. Ja mukana on isoja 18" & mataliakin 45-sarjaa.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: Shamsa - marraskuu 08, 2017, 08:52:46
Kannattaisi noin vanhojen nastarenkaiden kanssa tutkiskella ennemmin niitä nastoja kuin urasyvyyttä. Harvemmin nastarenkaista urasyvyys loppuu ennemmin kuin nastat.

Kaikki nastat on.

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Whee

#9
-

spetee

Kävin vasiten mittaamassa omista muutaman talven alla olleista michelin talvirenkaista kulutuspinnan. Reunoilla nastojen välisissä urissa 8.1mm  keskellä 7.3mm. Aika hyvin nuo on säilyny mutta kyllä sen joka vuosi on huomannu että kovettuminen alkaa sillä pito ei vaan ole enää niin hyvä mitä voisi kulutuspinnan ja nastojen perusteella olevan  :)
Käyttis Almera N15 sedan -98 2.0GTI swappi,  Sunny SLXi -93 , projektit Cherry -86 , Sunny B11 -85. Ex menopelejä useampi Nissan ja Datsun..

Datsuuna

Ostin viime keväänä uudet nastarenkaat kesärengas sesongin alkamisen aikoihin jolloin sain talvirenkaat puoleen hintaan normaalista. Nuo renkaat kerkesivät olla alla noin viikon verran ja kyllä oli hienoa ajaa kerrankin sellaisilla renkailla jotka pitää ei ollut "pelko perseen alla" edes jyrkimmissäkään mutkissa. Vuosia vanhat talvirenkaat ovat niin kovettuneet ettei niillä saa enää kunnon pitoa aikaiseksi vaan pito tulee enää nastoista jos niitä ylipäätään on. Sellaisista renkaista nyppisin nastat pois ja ajelisin ne loppuun kesärenkaina.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

Shamsa

Ne vaan on hauskan 'löllöt' ajaa kesähelteillä ;D
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: Whee - marraskuu 09, 2017, 07:55:36
Lainaus käyttäjältä: Alppuu - marraskuu 07, 2017, 23:15:51
Hei,

tuli n. pari viikkoa sitten laitettua alle alkutalvesta 2013 asti (talvisin) alla olleet Nokian Hakkapeliitta 8 renkaat.
Mittasin jokaisesta renkaasta urasyvyydeksi noin 7mm, mutta kuinka syvät urat näissä on ollut uutena?
Jossain rengastestissä urasyvyyksiä oltiin mitattu ja H8 urasyvyys uutena oli 9,1mm.


Kiitos tiedosta! :)

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

shamrock

Lainaus käyttäjältä: Shamsa - marraskuu 08, 2017, 08:52:46
Kannattaisi noin vanhojen nastarenkaiden kanssa tutkiskella ennemmin niitä nastoja kuin urasyvyyttä. Harvemmin nastarenkaista urasyvyys loppuu ennemmin kuin nastat.

Mulla on aina menny toisinpäin. Pahimmat kokemukset Goodyearin kanssa, mutta kyllä mä olen kaikki saanut pinnastaan loppumaan ennenkuin nastoja merkittävästi karkaa.

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: paanape - marraskuu 08, 2017, 11:23:05
Jos ei ole halkeillu ja tasapainossa niin alle vaan ja toimii. Tuskin täällä Suomessa niin äärirajoilla ajetaan jottei pärjäisi hyvin.

Pitää vielä kattoa nuo renkaiden paistoleimat, mutta ei sieltä varmaan mitään yllätystä löydy, kun nuo renkaat esiteltiin vuodelle 2013?
Renkaita on säilytetty kylmässä tallissa ja auringon valolta suojattuna. Ei kyllä silmin ja sormin erota kumissa vanhenemisen ongelmia.
Vaikuttaa asialliselta kumiseokselta.
Tasapainossakin lienevät takapuolituntumalta. Hyvin näillä tämäkin talvi menee. Katotaan sitten ensi talvi uudestaan,
olen aika nirso talvirenkaiden suhteen, paskaa en halua alle laittaa.
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: Alppuu - marraskuu 07, 2017, 23:15:51
Hei,

tuli n. pari viikkoa sitten (syksy 2017) laitettua alle alkutalvesta 2013 asti (talvisin) alla olleet Nokian Hakkapeliitta 8 renkaat.
Mittasin jokaisesta renkaasta urasyvyydeksi noin 7mm, mutta kuinka syvät urat näissä on ollut uutena?

Tuli vaihdettua kesärenkaat alle. Nyt mitattu kahdesta renkaasta ~6mm (oletettavasti eturenkaat) ja kahdesta ~7mm (oletettavasti takarenkaat).

10tkm ajettu näillä lisää. Täytyy sanoa, että kestävät ja hyvät renkaat nämä venäläiset Hakka 8:sit. :)
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: shamrock - marraskuu 10, 2017, 18:33:12
Lainaus käyttäjältä: Shamsa - marraskuu 08, 2017, 08:52:46
Kannattaisi noin vanhojen nastarenkaiden kanssa tutkiskella ennemmin niitä nastoja kuin urasyvyyttä. Harvemmin nastarenkaista urasyvyys loppuu ennemmin kuin nastat.

Mulla on aina menny toisinpäin. Pahimmat kokemukset Goodyearin kanssa, mutta kyllä mä olen kaikki saanut pinnastaan loppumaan ennenkuin nastoja merkittävästi karkaa.

Niin. No oiskohan mun kokemuksille selityksenä että täällä pohjoisessa tiellä on aina jäätä tai lunta, ei ikinä asfalttia(paitsi kesällä). Päätietkin eli 4-tie ja tie 82 yms aina jääkerros pinnalla talvella.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

cedricfan

Etelässä puolestaan vesimärkää tai jäässä, aniharvoin lunta tai kuivaa talvella.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Alppuu

Joko talvirenkaita on laitettu alle? Tänään tuli laitettua taas nuo Hakka 8:sit.

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Shamsa

Laitettu jo kuukausi sitten ;D
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

JaKrPa

U11seen pinnatut nastarenkaat kuukaus sitten ja käyttis cherryyn viime viikolla sava eskimot.

Eka talvi molemmille renkaille saa nähdä miten 90€/kierros pinnatut toimivat sydän pakkasilla, tähän asti toiminut hyvin jäällä. Lamellit on pehmeät ja pitävän näkönen kuviointi, nastoitus riittävän oloinen.


Shamsa

Trianglen icelinkit nyt testissä tän talven ainakin.
Ainakin ekoilla liukkailla kun luntakin täällä tuli, olivat nuo renkaat pidoltaan aika yllättävän hyvät.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Tumes

Itellä oli ekatalvena ku sain kortin jokku hakkapeliitat oliko lie kymmenen vuotta vanhat. Isä sano et tuntuu vähä liukkailta ne renkaat. Enhän mä ite mitää huomannu muutaku keväällä et kaikki nastat oli etu ja takarenkaista poikki ja runkovauriota ympäriinsä joka pyörässä. No nyt lähtee kolmas talvi Yokohama IG35 (muistaakseni) renkailla. Ja katoin taas et ompa uudennäköset kumit ku alle laitoin. Yks nasta sieltä täältä kadonnu ainoastaa.
Nissan Silvia S15
Nissan Cedric Y30 2.8D SGL
Nissan Cherry N12 1.5 GL vm.86 (ex)
2 x Nissan Primera P11 SE vm.97 (toinen osina)
Nissan Primera 2.0 SLX (ehkä rata-aihio)
Nissan Primera 1.6 SI Varaosin

JaKrPa

Lainaus käyttäjältä: Tumes - lokakuu 29, 2018, 20:39:36
Itellä oli ekatalvena ku sain kortin jokku hakkapeliitat oliko lie kymmenen vuotta vanhat. Isä sano et tuntuu vähä liukkailta ne renkaat. Enhän mä ite mitää huomannu muutaku keväällä et kaikki nastat oli etu ja takarenkaista poikki ja runkovauriota ympäriinsä joka pyörässä. No nyt lähtee kolmas talvi Yokohama IG35 (muistaakseni) renkailla. Ja katoin taas et ompa uudennäköset kumit ku alle laitoin. Yks nasta sieltä täältä kadonnu ainoastaa.

Ite ajelin viime talven hakkapeliitta 1:sillä cherryllä, pito oli kyllä oikeasti tautisen hyvä mutta rungot lahosi sopivasti kevättä kohden. Ei saanu nimittäin autoa edes poikittain kun ilokeppiä kokeili kiskoa  :P

mikan

Toiseen autoon vaihdoin viikonloppuna nastat alle, mutta toisen jätin suvikumeille. Huomisesta lähtien on kuitenkin plussalla ja sataa vettä.
Melkein aina mulla on ollut hakkepeliitat, mutta viimeksi kun ostin auton, niin siinä oli alla Hankookit. Ne toimi ainakin nelivedossa niin hyvin,
että viime vuonna ostin siihen uudet samanlaiset. Ja nyt tänä syksynä ostin toiseenkin autoon Hankookit. Hintaero oli kuitenkin merkkitävä
verrattuna Nokiaan, Continentaliin, Micheliiniin tai muihin "merkkirenkaisiin".

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

Jakopää

Mitä talvirenkaita nissanistit ovat tänä talvena alle laittaneet? Ostin Almeraan paikallisesta Nokian Hakkapeliitta 9:sit.
Kai ne ihan hyvät ovat, ei ole vielä montaa kilometriä tullut, että osaisi arvioida. En muistanut kysyä kumien tuoreutta,
niin kotona huomasin vuoden vanhat paistoleimat.. ei kai se nyt niin paljoa ole..
Michelinejä kyselin, mutta olivat loppu ja lisää ei ollut saatavilla.


Perso

Continental nastat, typpitäytöllä.
Aina sattuu, tottunee...
Datsuneita vuodesta 1994...
Nyt menossa mukana monenlaista koupee kutosella ja ilman...

Jakopää

Mitäs etuja tuosta typpitäytöstä on?

Perso

Tasaisempi rengaspaine ajon aikana
Rengas pyörii viileämpänä
Paine vähenee hitaammin
Renkaiden käyttöikä pitenee
Polttoaineenkulutus pienenee

Noin mainostavat, mutta tärkein lienee että ei vaikuta lämpötilan vaihtelu niin paljoa paineisiin. ;)
Aina sattuu, tottunee...
Datsuneita vuodesta 1994...
Nyt menossa mukana monenlaista koupee kutosella ja ilman...