Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Ratkaistu: N16 raidetangon ulkopään kierre ja muutakin...

Aloittaja Kissa08, lokakuu 16, 2020, 13:18:46

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kissa08

Tuntuu vähän hölmöltä kysyä näitä ja kahlasin foorumia ja varaosalistoja läpi, löytämättä vastausta. Tyttären Almeraan (N16 HB -05 1,5l 98hp) pitäisi vaihtaa osia, mutta tarjolla on vaikka mitä osia eri OEM viitteillä. Hankaluutena on lisäksi, että toiminta tapahtuu Hanko-Espoo-Lappeenranta akselilla ja pitäisi saada kerralla oikeat osat, ettei tarvitse kauppaan lähteä 120km päähän väärää osaa vaihtamaan.
Eli kysymykset:
Mikä on raidetangon pään sisäkierre M12 vai M14 ja mistä sen voi selvittää?
Mikä on MAF OEM numero/viite? Netin varaosaputiikit tarjoavat vaikka minkälaista eri anturia ja kaikki näyttävät kuvissa samalta. Ei niistä tälläinen harrastelija saa mitään tolkkua.

cedricfan

OE tarkoittaa oikeesti alkuperäistä, paketissa lukee silloin Nissan.
OES tarkoittaa, että firma tekee sen tehtaalle menevänkin osan, mutta paketti on valmistajan paketti. Esim NGK-sytytystulppa NGK-paketissa, kun NGK on tehnyt myös sen Nissan-paketin tulpan on tuollainen.
OEM on sitten laajempi käsite, eli osavalmistaja tekee jotain autovalmistajalle, mutta ei välttämättä juuri tuota osaa.
Cross reference tarkoittaa sitä, että niputetaan yhteen alkuperäisosan tuoteviite, OES-tuotteiden viitteet, ja OEM-viitteitä. Viite tarkoittaa tuotenumeroa tai tuotenimeä. Tuo on hakutoimintojen helpoittamiseksi. Ja mitä enemmän niitä niputetaaan ristiin, sitä epävarmempaa on se, onko kyse oikeasta osasta.
Paras keino varmistaa oikea osa on kaivaa jostain ko. autoyksilön alkuperäisen Nissan-osan numero, ja sen avulla hakea se vastaava OES-/OEM-osa lompakon & tahdon mukaan. Sitä ei tehdä jonkin vapaan varaosakaupan rekkarihaulla, se ei välttämättä tunne asiaa oikein, vaan antaa OEM-/OES-vamistajien mielipiteen. Kaiken lisäksi lähes kaikki nettikaupat käyttää samaa TecDoc-tietokantaa = niillä on samat virheetkin.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Volvomania

 Omaani (Primera) olen hakenut osat Motonetista ja ne löytyy rekisterinumerolla. Katson ensin itse eri vaihtoedot ja sitten olen käynyt ne hakemassa.
Nissan King Cab 4x4, Datsun 240Z. Nissan Primera 1.8. Nissan Ariya Advance.

Vaari 68

Yleensä kait tuo rekisterinumerolla haku on melko varma, itsellä löytynyt sopiva.Myöskin ns marmoritiski ainakin Vag osissa  ja samoin ford haki rekisterinumerolla sopivan osan.Ja niistä sai sitten valita sen alkuperäisen tai hiukan edullisemman.Varaosanumerohan se on se paras tae.Mutta kaivele se sitten esille tuolta alustan paikallaan olevista osista esille.

Jylppy

Lainaus käyttäjältä: Vaari 68 - lokakuu 19, 2020, 20:07:21
Yleensä kait tuo rekisterinumerolla haku on melko varma, itsellä löytynyt sopiva.Myöskin ns marmoritiski ainakin Vag osissa  ja samoin ford haki rekisterinumerolla sopivan osan.Ja niistä sai sitten valita sen alkuperäisen tai hiukan edullisemman.Varaosanumerohan se on se paras tae.Mutta kaivele se sitten esille tuolta alustan paikallaan olevista osista esille.

Erona tavallisen varaosaputkan ja marmoritiskin välillä on se, että marmorilla haetaan rekisterinumeron avulla auton runkonumero, jonka perusteella taas saadaan kaiveltua se varmasti oikea (alkuperäis-, tai todistettavasti sopiva tarvike) osa - kun taas varaosaliike käyttää tuota cedricfanin mainitsemaa TecDoc-kantaa, josta löytyy varaosavalmistajien ilmoittamat (mahdolliset) sopivuudet.

Eikä niitä varaosanumeroita tarvi paikallaan olevista osista kaivella, varsinkaan kun useimmissa osissa itsessään ei mitään numeroa ole - vaan siinä paketissa, missä se on myyty. Varaosanumerolistauksia sun muita löytyy ihan netistäkin (esim. www.nissan4u.com, www.amayama.com), tosin paras tietenkin on Nissanin oma ohjelmisto (FAST), jota myös marmorilla käytetään.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

mertsi1

Mittaat työntömitalla sen raidetangon kierteen halkaisijan.

Toisinaan kannattaa olla tarkkana rekisterinumerohaun kanssa. Itselläni oli taannoin P10 Primera jonka mallimerkintä olis pitänyt olla 5D SRI-HATCHBACK-2.0-BAAP10-xxx mutta rekisterinumerolla haetuissa tiedoissa luki 4D SEDAN-2.0-BAAP10-xxx joten olis ollu aika tympeää tilata kyseiseen autoon esim. takavaloumpiot. :D Tämä nyt on osittain OT, mutta kannattaa olla Trafin tietojen kanssa varuillaan.

Kissa08

Kiitos vastauksista. Nissan4u auttoi ja löysin sieltä osanumero maffiin. Erikoista tosiaan, että auton spekseillä (malli, vm, moottori) tarjoaa eri osaa kuin rek. numerolla. Tässä tapauksessa tietokanta löysi rekkarilla oikean osan. Varaosaliikkeessä kokeiltiin kaikilla eri tavoilla hakua ihan mielenkiinnosta. Pikku hankaluus vielä siinä, että MAF anturin kyljessä eri numero...
Raidetangon pää selvisi netistä, kaikki almera hb ovat UK made ja sen kierre 12mm. Japanissa tehdyissä almeroissa kierre 14mm.