Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

almeran vaihteistoöljyn täyttöproppu lujassa

Aloittaja keke151, lokakuu 24, 2020, 14:16:37

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

keke151

Millä keinoin saa auki täyttö/tarkistupropun joka on jumittunut kiinni että ei auki millään kuusiokolosta menee kulmat ennen kun aukiaa.Uutta proppua ei suomesta mistään vaan piti tilata keski-euroopasta asti uusi >:(

mertsi1

kalautat siihen vasaralla muutaman kerran päälle ni pitäis aueta.

Nugetti

Juuri näin, eli tärinää (vasaraa, iskukoneella kokeilla auki tms.) tai lämpöä (kaasutoholla tai varovasti pillillä propun ympäriltä) kaveriksi.

mies51

Jotkut ovat hitsanneet mutterin kiinni proppuun ja vääntäneet siitä.

Desperate child

Laurelista sain lämmittämällä kunnolla kosanilla ja 2 metrin jatkolla täyttöpropun auki. Etuvetoisissa on paskamainen kun on tuolla kololla, kaikkein viheliäin oli N13 sunnyn kun siinä oli 3/8" räikän karalle sopiva kanta, vai lieneekö ollut joku milli koko ja se 3/8" oli vähän väljä, se meni niin pyöreäksi että annoin olla ja täytin vaan oikean litramäärän mittarivaijerin luukusta. Btw. Laurelissa oli ainakin se propun kierre joku BSP putkikierre, olisiko ollu 1/2 vai 3/4 ja semmoinen putkikierretulppa siihen meni. En oo tutkinut onko näissä etuvetoisissa millä kierteellä, mutta jos kävisi tuuri niin voisi sopia joku putkitulppa suoraan. Nyt aloin kyl miettii että mistähän almerasta on kyse, muistelin että ainakin N15 on vielä samanlainen kartiokas proppu mitä sunnyissa ja laurelissa, mutta oliko N16 jo tasotiivisteellä? Noi kartiokkaat on kyllä niin lujassa kun se kartio puree että tuntuu ettei hakkaamisesta ole mitään hyötyä, vain lämmöstä ja riittävästä jatkosta, noi tasotiivisteellä olevat aukeaa yleensä iskusta aika kivasti, eikä ne niin jumitu muutenkaa.
Nissan Cherry 1,5 Turbo '84
Nissan Laurel 2,0SGL ´86
Nissan Sunny 1,5GL '86, 1,5GL '85, 1,6LX '89
Nissan X-Trail 2,5 '05
Kawasaki GPZ750R '86 & Solifer SM 50cc '81

Volvomania

Onkohan niitä vaihdelaatikon öljyjä tarkoitettu vaihdettaviksi?. Serkkupoika on nelinkertainen Jyväskylän ( Neste) rallin voittaja ja rassaillut autoja koko ikänsä, auto-insinööri kun on. Kysyin, josko vaihtaisin öljyt Primerani (manuaali)vaihdelaatikkoon?. Ei suositellut, koska vaihdelaatikon öljyjä ei tarvitse vaihtaa.
Sanoi, että autotehtaat kuulemma tietää sen asian parhaiten, autoja kun kerta ammatikseen valmistavat.
Nissan King Cab 4x4, Datsun 240Z. Nissan Primera 1.8. Nissan Ariya Advance.

mertsi1

Ei ole tarkoitettu vaihdettaviksi, koska auton suunniteltu käyttöaika on max. 7 vuotta / 100 000 kilometriä.

mies51

Kannattaa vaihtaa. Jos et saa tasoproppua auki, niin vaihda oikea öljymäärä päällä olevasta mittarivaijeriluukusta. Uudemmissa Nissaneissa ei ole mittarivaijeria, joten päällä on musta muoviluukku yhdellä 10mm eli M6 pultilla kiinni.

keke151

Voi olla että 260 000 ajettuun autoon ei ole vaihdettu koskaan öljyä koska proppu on juminu niin tiukkaan kiinni.Korjaamolla varmaan saavat auki.

Volvomania

Itsekin olen ajatellut vaihtaa laatikon öljyt. Luulisi, että kerta riittäisi, kun vaihtaa 2005- malliseen autoon. Se vain, että jos ne laatikon öljyt olisi tarkoitettu
vaihdettaviksi, vaihto olisi arvatenkin tehty helpommaksi.
Naapuri yritti vaihtaa Peugeottiinsa, mutta ei löytynyt täyttöaukkoa. Lopulta jonkinlainen löytyi, kun kytkinvipua kampesi syrjään. Alla oli jokin
lätkä, joka oli tarkoitettu alunperin johonkin muuhin tarkoitukseen, mutta siitä sai ujutettua öljyä sisälle.   
Sama tässäkin keskustelussa, laatikkoon on mahdollista vaihtaa öljyt, mutta vaikuttaisi siltä, että helpoksi sitä ei ole tehty. Siitä voinee päätellä, että niitä ei olisi tarkoitettu vaihdettaviksi. 
Oli miten oli, laatikkoöljyjen vaihdolla ei liene niin suurta merkitystä, että siitä kannattaisi kantaa huolta. Vaihtaa, jos saa proput irti ja sitten kun saa riittävästi inspiraatiota...joku kesä.   
Nissan King Cab 4x4, Datsun 240Z. Nissan Primera 1.8. Nissan Ariya Advance.

mertsi1

Lainaus käyttäjältä: Volvomania - lokakuu 25, 2020, 16:14:08
...Oli miten oli, laatikkoöljyjen vaihdolla ei liene niin suurta merkitystä, että siitä kannattaisi kantaa huolta...

Sitten kirjoitellaan netin palstat täyteen, kuinka vaihteistot on ihan paskoja kun alkavat porsimaan 200tkm kohdalla.

Nugetti

Lainaus käyttäjältä: Volvomania - lokakuu 25, 2020, 16:14:08...
Se vain, että jos ne laatikon öljyt olisi tarkoitettu vaihdettaviksi, vaihto olisi arvatenkin tehty helpommaksi.
...
Sama tässäkin keskustelussa, laatikkoon on mahdollista vaihtaa öljyt, mutta vaikuttaisi siltä, että helpoksi sitä ei ole tehty. Siitä voinee päätellä, että niitä ei olisi tarkoitettu vaihdettaviksi. 
...
Ei se mielestäni paljon helpommaksi voi olla tehty, jos siellä on täyttö- ja tyhjennysproput. Suomen suolaripulissa uitetussa 15+ vuotta vanhassa autossa tuskin voi olettaa, että kaikki pultit ja mutterit aukeaa samalla tapaa kuin uutena.

Parhaiten sen vaihtotarpeen voinee päätellä tehtaan huoltomanuaalista, eikä siitä mahtuuko käsi johonkin väliin. Vaihteisto kuitenkin yleisesti ottaen on hankalahkossa paikassa siellä lähempänä auton pohjan tasoa, kaiken muun konehuoneesta löytyvän sälän alla.

Mikään öljy ei ole ikuista. Olihan esim. BMW:n jonkun lootan kanssa "pieni" ristiriita auton ja laatikon valmistajan, muistaakseni ZF:n, kanssa. BMW:n mukaan ei tarvi vaihtaa ja ZF:llä oli joku tietty suositeltu kilometriväli.

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: Nugetti - lokakuu 25, 2020, 17:29:03
Olihan esim. BMW:n jonkun lootan kanssa "pieni" ristiriita auton ja laatikon valmistajan, muistaakseni ZF:n, kanssa. BMW:n mukaan ei tarvi vaihtaa ja ZF:llä oli joku tietty suositeltu kilometriväli.

Jep, BMW ja ZF.
Volvo taasen poisti automaatin öv'n huolto-ohjelmasta jokunen vuosi sitten, mutta palautti takaisin muutaman vuoden päästä.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Volvomania

Automaatti ja käsivalintainen laatikko on vähän eri asia. Atom. laatikolla  ei yhteen aikaan ollut määritelty vaihtoväliä ( Aisin) esim. Volvoissa. Taxissa vaihtoväli oli 80tkm, mutta siviilikäytössä ei tarvinnut vaihtaa.
Omaani olen vaihdattanut huuhtelemalle 100tkm:n välein. Mulla on ollut muitakin Volvoja ja yhteen S60 T5 :een vaihdatin myös 100tkm:n kohdalla. Siinä oli liikaa tehoa ja öljyt mustui nopeasti.  Muilla ajoin n.150tkm vaihdattamatta. Luulin, että hoitavat homman pyytämättä huollossa. 
GM:n tuotteessa eivät suostuneet vaihtamaan, kun yritin merkkihuollossa 90tkm:n kohdalla saada laatikon öljyt vaihdetuksi. Lopulta 120tkm:n kohdalla niillä olikin sitten jo kauhea kiire vaihtaa. Uudemmissa laatikoissa lasketaan öljyt vaan ulos, eikä enää kierrätetä, kuten aikaisemmin.
CVT laatikkojen öljynvaihtoväli lienee vain 60tkm ja vag tuotteiden laatikot taitaa hajota öljyistä riippumatta.
Mersuissa taitaa olla kestävät laatikot, mutta niihinkin vaidetaan öljyjä alvariinsa. Lienee rahastuskikka. Volvoissa kestää kanssa hyvin ja harvemmin alta 400-500 tkm ajetusta ja huolletusta on laatikko porsinut.   
Nissan King Cab 4x4, Datsun 240Z. Nissan Primera 1.8. Nissan Ariya Advance.

Jylppy

Se nyt on ihan turha saivarrella, kuinka helppoa mikäkin on tai kuka suosittelee mitäkin.

Fakta vaan nyt on se, että mitä kauemmin ne öljyt siellä laatikossa on, sitä huonommin ne hommansa tekee. Jos ne vaihtaa, todennäköisesti laatikko kestää x kilometriä pidempään.

Jokainen tietenkin priorisoi autoon käyttämänsä rahamäärän miten haluaa, mutta jos ei muuta niin saahan sillä muutaman kympin vaihteistoöljynvaihdolla vähäsen mielenrauhaa.

Entisen tallikaverin sanoja lainatakseni: "kaikkien vaihdelaatikkojen öljyt on tarkoitettu vaihdettaviksi jollain aikavälillä". Ja varsinkin suomen olosuhteissa ja ajomäärillä pitää todellakin paikkansa.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

Volvomania

Totta. Tosin, mun mielestäni yhden kerran kun vaihtaa manuaalilaatikkoon öljyt, niin se riittää. Normi perus-auton (Nissan) elinkaari lienee n. 300tkm ja jos vaihtaa laatikkoon öljyt 150-200tkm:n kohdalla, niin luulis sen riittävän. Tai jättää vaihtamatta... 
Nissan King Cab 4x4, Datsun 240Z. Nissan Primera 1.8. Nissan Ariya Advance.

Jakopää

Lainaus käyttäjältä: Volvomania - lokakuu 25, 2020, 16:14:08
Itsekin olen ajatellut vaihtaa laatikon öljyt. Luulisi, että kerta riittäisi, kun vaihtaa 2005- malliseen autoon. Se vain, että jos ne laatikon öljyt olisi tarkoitettu
vaihdettaviksi, vaihto olisi arvatenkin tehty helpommaksi.
Naapuri yritti vaihtaa Peugeottiinsa, mutta ei löytynyt täyttöaukkoa. Lopulta jonkinlainen löytyi, kun kytkinvipua kampesi syrjään. Alla oli jokin
lätkä, joka oli tarkoitettu alunperin johonkin muuhin tarkoitukseen, mutta siitä sai ujutettua öljyä sisälle.   
Sama tässäkin keskustelussa, laatikkoon on mahdollista vaihtaa öljyt, mutta vaikuttaisi siltä, että helpoksi sitä ei ole tehty. Siitä voinee päätellä, että niitä ei olisi tarkoitettu vaihdettaviksi. 
Oli miten oli, laatikkoöljyjen vaihdolla ei liene niin suurta merkitystä, että siitä kannattaisi kantaa huolta. Vaihtaa, jos saa proput irti ja sitten kun saa riittävästi inspiraatiota...joku kesä.

Se sun Nissanis on jo 15 vuotta vanha ja valmistajan silmissä paalausvalmis. Eli öljyt ovat kestäneet auton suunnitellun käyttöiän, eikä niitä tarvitse enää vaihtaa.



Volvomania

Totta, että autonvalmistajan näkökulmasta auto alkaa olla jo loppusuoralla. Kilsoja on kuitenkin vasta 128th, joten arvoisin, että viitisen vuotta olisi vielä armonaikaa. Katsastusmies oli viimeksi samaa mieltä.
Ikävä todeta tosiasia, että uuden auton hankkiminen kaikkine kuluineen on pienituloiselle kallista. Varsinkin, kun uhkaillaan polttisten kieltämisellä. Sähköauton hankintakulu on niin suuri, että teille tulee aika paljon tilaa siinä vaiheessa, kun sähköautoilla ajellaan. Näin varsinkin suurten kaupunkien ulkopuolella.
Yritän saada serkkupoikaa vaihtamaan mulle ne laatikon öljyt ensikesänä, jos se vielä on ajankohtaista. 
Nissan King Cab 4x4, Datsun 240Z. Nissan Primera 1.8. Nissan Ariya Advance.

keke151

Johan tässä käsiteltiin Mersun,Volvon ja Bemarinkin öljyt.....

mcgangsta

Kun nyt menee ihme vänkäämiseksi, niin laitetaan aihe lukkoon. Alkuperäiseen kysymykseen tuli varmasti jo tarpeeksi hyödyllisiä ja hyödyttömiä vastauksia.
Serena 2.0 C25 -09 (JDM)
Fuga Y50 250GT -06 (JDM)
----
#ajaoikealla