Kirjoittaja Aihe: Primera 2001 ei puhalla lämmintä  (Luettu 616 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pluukka

  • Aloittelija
  • *
  • Viestejä: 3
Primera 2001 ei puhalla lämmintä
« : Lokakuu 26, 2017, 11:56:59 »
Tyhjäkäynnillä ei puhalla ollenkaan lämmintä ohjaamoon. Kierrokset kun nostaa 3000:een niin lämmintä puhaltaa.

Otin lämppärille menevän letkun irti, ja sieltä sylkee tyhjäkäynnillä pelkkää höyryä. Kun kierrokset nostaa, niin nesteet liikkuu. Eli lämppärin kenno tuskin tukossa.

Nesteitä oon lisänny ja ilmannu, mutta mikään ei auta. Lämmöt on koneessa normaalit, keskikohdan kylmän puolella.

Oisko vinkkejä?
120A, P11

Paikalla Tero-75

  • NCF jäsen
  • Rahastonhoitaja
  • *****
  • Viestejä: 4 124
Vs: Primera 2001 ei puhalla lämmintä
« Vastaus #1 : Lokakuu 26, 2017, 12:37:32 »
Olisiko vesipumppu tulossa tiensä päähän?
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Seat Toledo 1.6 -98, Suzuki GT 125R

Poissa cedricfan

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 12 527
  • Puhasta tulloo...
Vs: Primera 2001 ei puhalla lämmintä
« Vastaus #2 : Lokakuu 26, 2017, 14:32:47 »
Kertokaapas nyt mullekin miten tuo vesipumpun heikkeneminen on mahdollista?
Se vettä kierrättävä ratashan on kiinteästi vesipumpun akselilla, eli hihna pyörittää ratasta samalla teholla koko elinkaaren.
Jos spekuloidaan rattaalla, niin niitä on kolmea eri tyyppiä:
1) Valurautainen
  + Ei käytännössä kulu
  - Saattaa irrota, jolloin teho on nolla
  - Huonoin balanssi, koska iso massa, valurauta on huokoista, ja valurautakappaleen tasapainotus hankalaa
2) Pellistä prässätty
  - Teoreettinen kulumismahdollisuus ruostumisen kautta, mutta silloin ruostuu moni muukin moottorin osa puhki
  + Parempi istuvuus akselille, irtoamisen mahdollisuus liki nolla
  + Parempi balanssi kevyempänä ja tasapainotettavissa
3) Muovista valettu
  - Kulumismahdollisuus jos käytetään jotain jäähdytysjärjestelmään kuulumatonta ainetta kuten tiskikonepesuainetta
  + Paras istuvuus akselille, irtoamisen mahdollisuus liki nolla
  + Paras balanssi kevyimpänä ja tasapainotettavissa
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & GS850 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Optima

Poissa Shamsa

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 1 341
Vs: Primera 2001 ei puhalla lämmintä
« Vastaus #3 : Lokakuu 26, 2017, 17:06:17 »
Pumput yleensä hajoaa kerralla, ei pikkuhiljaa. Joko alkaa vuotamaan tai impelleri irtoaa, tai muovisen tapauksessa murenee.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
Nykyinen: BMW 320D Touring -04

Poissa spetee

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 173
  • OHO
Vs: Primera 2001 ei puhalla lämmintä
« Vastaus #4 : Lokakuu 26, 2017, 18:47:35 »
Hieman pitäis saada tarkennusta tietoihin jotta voi alkaa vikaa ees arvailee. Kuluuko jäähytinnestettä? Pitääkö koko ajan olla ilmaamassa järjestelmää? Pysyykö nesteet paisunta-astiassa vai heitteleekö pinta?  Tekeekö selvästi painetta järjestelmään? jos käy pitempään tyhjäkäyntiä alkaako lämmöt nousemaan? Jos alkaa näin oireilee ja sisätilatkaan ei lämpiä niin voi olla kannentiiviste entinen.
datsun 140y,  120A f2 , cherry n12, sunny n14, sunny n14 GTI, primera p11 facelift, datsun 100A, sunny SLXi

Poissa pluukka

  • Aloittelija
  • *
  • Viestejä: 3
Vs: Primera 2001 ei puhalla lämmintä
« Vastaus #5 : Lokakuu 26, 2017, 20:54:05 »
Ei kulu jäähdytysnestettä. Paisuntasäiliöön olen muutaman kerran lisännyt, kun noita ilmauksiakin oon yrittänyt useaan kertaan. Oli viikon kaverin tallissakin, eikä tippaakaan ollut vuotanut.

Ilmauksesta ei apua, ainakin siitä termostaatin yläpuolisesta tulee vettä. Yleensä kun pysähtyy, eli sammuttaa moottorin, niin kuuluu kova pulpatus, eli ilmaa jossain?

Lämmöt ei nouse liikaa. Viisari kovassakin ajossa keskikohdan vasemmalla, eli viileellä puolella.

Tänään vaihdoin termostaatin, ja jo vaihtaessa tajusin, ettei se kai voi olla syy. Huuhtelin kennon vesijohtopaineella. Hyvin tuli läpi. Ja kun lämmittimelle menevä putki oli irti, niin moottorin puolelta tuli pelkkää höyryä. Kaasutettaessa tuli sitten vettä.

Jos yhtään olen kartalla, niin pitäisikö kannentiivisteen tilanteessa tulla reilusti painetta jäähdytysjärjestelmään? Putket ainakin pehmeät lämpimänäkin. Ja jos korkin aukasee, niin ei sieltä vettä tursua erikoisen kovalla paineella.
120A, P11

Poissa datsunpower

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 2 795
  • Jeesuskin ajoi Nissanilla!
Vs: Primera 2001 ei puhalla lämmintä
« Vastaus #6 : Lokakuu 26, 2017, 21:02:58 »
Aiempiin viesteihin liittyen.. kyllä ainakin minulla on useammassa Nissanissa lämmintä alkanut paremmin tulla koppiin vesipumpun vaihdon jälkeen. On ollut valurautaisia ja peltisiä.
Muovisia olen tasan yhden kokeillut ja kesti kokonaiset pari kuukautta.

Cedricin listoilta puuttuu kokonaan kavitaatio, joka on esim. SR20-moottoreissa on korkeilla kierroksilla ihan huomattava ongelma.
JPL710 -73 / RS13 -90 / PNN13 4x4 -88 / P12 2.2 dCi -03 / P10 -91 / P10 -96 / P11 GT Sedan -99
Moottorinohjauksen säädöt ja vikakoodien luku.
-> ULTRAÄÄNIPESUT 0.8, 80 ja 800 litran koneilla <-

Poissa mies51

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 374
  • NCF:n foorumi - paras foorumi!
Vs: Primera 2001 ei puhalla lämmintä
« Vastaus #7 : Lokakuu 27, 2017, 13:52:35 »
"Yleensä kun pysähtyy, eli sammuttaa moottorin, niin kuuluu kova pulpatus, eli ilmaa jossain?
Lämmöt ei nouse liikaa. Viisari kovassakin ajossa keskikohdan vasemmalla, eli viileellä puolella."

Ilmeisesti jäähdytysneste ei kierrä kunnolla tai moottorin kannentiiviste on jo kärähtänyt. Se kova pulpatus kertoo, että moottori on ylikuumentunut ja pysäytettyäsi moottorin, moottorin metalliosat ovat niin kuumat, että alkavat kiehuttaa jäähdytysnestettä. Moottori on ylikuumentunut joko nesteen kiertämättömyyden tai kannentiivisteen palamisen jälkeenkin. Sammuksissa pulpatus ei ole ilmaa vaan höyrystyvää jäähdytysneste/vesi-seosta.
Se, että lämpömittari ei nouse liikaa ei välttämättä kerro oikein, koska neste ei kierrä. Tai lämpöanturi voi olla jo kärähtänyt, jolloin ei näytä oikein.
Koneen käydessä pulpatus voi olla palaneen kannentiivisteen kautta sylintereistä jäähdytyspuolelle vuotavia kaasuja.
mies51

Poissa pluukka

  • Aloittelija
  • *
  • Viestejä: 3
Vs: Primera 2001 ei puhalla lämmintä
« Vastaus #8 : Lokakuu 27, 2017, 16:43:16 »
Tää ongelma on ollut jo toissa talvena, eli tammikuussa 2016 huomattu. Auto vähällä käytöllä, niin jäänyt korjaamatta.

Voiko siis viallisen kannentiivisteen kanssa ajella näin pitkään?

Pitää tuota pulpatusta kuunnella, siis että voiko sen paikallistaa.
120A, P11

Poissa Alppuu

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 648
Vs: Primera 2001 ei puhalla lämmintä
« Vastaus #9 : Lokakuu 27, 2017, 21:07:04 »
Tää ongelma on ollut jo toissa talvena, eli tammikuussa 2016 huomattu. Auto vähällä käytöllä, niin jäänyt korjaamatta.

Vanhat nesteet menneet puuroksi/jäähän ja kansipahvi moro?

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Poissa mertsi1

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 211
Vs: Primera 2001 ei puhalla lämmintä
« Vastaus #10 : Marraskuu 06, 2017, 20:24:43 »
Ajat sen auton ensimmäiselle pajalle, sellaiselle joka omistaa pakokaasuanalysaattorin. Sitten teet niin, että avaat paisuntasäiliön korkin ja pistät sen letkun pään sinne säiliöön, mutta ei niin syvälle että osuu nesteeseen. Sen jälkeen kone käymään ja katsot, tuleeko mittariin HC-arvon kohdalle lukemia. Jos tulee, niin kannentiiviste on tattis.

Poissa Shamsa

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 1 341
Vs: Primera 2001 ei puhalla lämmintä
« Vastaus #11 : Marraskuu 07, 2017, 04:37:53 »
Vaikka ei tulisi niin se kannentiiviste voi silti olla viallinen ::)
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
Nykyinen: BMW 320D Touring -04