Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Jäykkä ohjaus?!

Aloittaja Nissan Almera N16, lokakuu 25, 2017, 20:21:43

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Nissan Almera N16

Hei. Minulla on 2001 vuoden Nissan Almera N16 1.5L koneella. Olen ruvennut miettimään miksi autossa ohjaus on raskaan oloista pienessä vauhdissa ja ohjaus ääntää? Ajaessa ei ongelmia tosin kääntyy tosi huonosti pienessä tilassa. Oisko jollain asiaan neuvoja?

Alppuu

Olet tarkistanut ohjaustehostimen nesteen määrän?
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

datsunpower

Jepu, todennäköisesti öljyt vähissä.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Nissan Almera N16

Ohjaustehostinöljyt olen tarkistanut. Niissä ei ole vikaa. Öjyä on niin paljon että näkyy heti kun korkin aukaisee.

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: Nissan Almera N16 - lokakuu 26, 2017, 22:20:25
Ohjaustehostinöljyt olen tarkistanut. Niissä ei ole vikaa. Öjyä on niin paljon että näkyy heti kun korkin aukaisee.
Tuo nyt ei vielä paljoa kerro. Öljysäiliössä on asteikko. Mihin asti asteikkoa öljynpinta on?
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

mies51

Kirjoitit, että ohjaus ääntää. Tarkoititko, että hihna vinkuu jyrkkään käännettäessä esim. parkista? Jos kyllä, niin kiristä tai uusi ohjaustehostimen hihna.

mies51

#6
Vaihdoin tänään ohjaustehostimen öljyn Almera N16 1.5:een. Öljyksi valitsin Red Line ohjaustehostinöljy 946ml Motonet 60-00106, kun auton kirja käski käyttää Dextron III öljyä.
Helppo homma: ensin imin säiliöstä, tuli 3 desilitraa. Sitten öljynvaihtopesuvati alle. Säiliön pohjasta lähtee 2 letkua. Toinen menee ohjaustehostimen pumpulle, sille en tehnyt mitään. Paluuletkussa on välillä metalliputki. Otin irti siitä, missä putki jatkuu vaakasuorana letkuna. Sitten kääntelin rattia laidasta laitaan (hiekkapiha). Sieltä tuli toiset 3 dl. Kaadoin kolmenvartin lasipulloon eli tuli noin 6dl. Ei se mitenkään pahanväristä ollut, sellaista punaviiniä. Ilmeisesti olin kerran aikaisemmin vaihtanut ainakin säiliöön. Sitten vain letku kiinni ja kiristettävä klemmari, koska letku oli jo hiukka kovettunut. Säiliö täyteen ja ratin kääntelyä ja tyhjäkäyntiä, toinen säiliöllinen vielä meni, sitten vielä pientä lisäystä ja ratin kääntelyä. Noin tuli kaikki öljy vaihdettua eikä mennyt öljyä hukkaan huuhteluun. Nyt ohjaus on tosi kevyt.

jame80

jäi vähän epäselväksi, että millä tavalla se ohjaus ääntelee? pyöriä käännettäessä kuuluu rutinaa tai rapinaa? jos näin, niin siellä ei ole iskareiden yläpäissä laakerointia yhtään jäljellä joten ottaa tolpat pois... ja jousipuristimelle on töitä.

mies51

Minulla oli Almera N16 faceliftissa jame80 kuvaamaa ääntä ja myös kolisi kuopissa. Lopulta otin etuiskarit pois, niin yläpään surkea muovilaakeri oli pilalla ja kulumaa myös rautaosissa, kun olivat hakanneet yhteen. Piti uusia sekä muovilaakerit että jousijalan tukilaakerit.

https://www.autonvaraosat24.fi/monroe/7490786 väittää sisältävän myös vierintälaakerin, jonka uusin, mutta ei se ollut kuin muovinen liukulaakeri.
(koneinsinöörinä olen oppinut, että vierintälaakeri on esim. kuula- tai rullalaakeri. Liukulaakeri ei ole vierintälaakeri, kun siinä ei mikään vieri. Sunny N14:ssa oli vierintälaakeri eli metallinen kuulalaakeri. Vaseliinia lisää ja taas toimi kevyesti vaikka ei ollut tehostinta.)

mies51

Taas on natinaa noissa etuiskarin yläpään muovilaakereissa. Siis kun lähden liikkeelle parkkiruudusta peruuttaen ja joudun kääntämään rattia paljon. Tätä esiintyy kesäkuumalla. Pitää seurata, ettei ala kolahduksia, silloin se muovilaakeri on rikki ja metallit pääsee hakkaamaan, kuluttamaan toisiaan.