Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Nissan Micra 1,4 K12 2003, Päästö ongelma.

Aloittaja Raumaster, lokakuu 24, 2017, 22:10:02

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Raumaster

Kinkkinen päästöongelma vaivaa micraa. Päästöt siis ovat liian korkealla.

Eli korotetulla kierroksilla päästöt viturallaan:
viimeisin mittaus vianorin korjaamolla:

RPM: 2810
Lämpö: 87
CO: 0.61 (max 0.2)
CO2 14.8
HC 51
Lambda 0.981

Eli kaikki muut ok mutta tuo CO vieläkin koholla. Katsastuksessa muistaakseni oli tuo HC:kin koholla.
Vikakoodia tämä auto antoi P1143 Heated o2 sensor bank1 eli etulambdaa käsittääkseni herjasi. Auto kävi ensin nyrkkipajalla joka vaihtoi tottakai ensimmäisenä lambdat molemmat --->ei vaikutusta. Sen jälkeen nissanin merkkiliikkeessä jossa sanoivat että katti tukossa. Noh katti vaihdettiin --->ei vaikutusta. Edelleen vianorin tyypit etsi neljä tuntia vikaa ilman tulosta ja vaihtelivat lamdat vielä kertaalleen (minusta ihan turhaan). Edelleenkään mitään vaikutusta. Vikakoodia ei enää ole ja käyntikin ok. Omistaja mainitsi jostain pienestä random nykimisestä katsastuksen jälkeen toki. Itse en saanut autoa nykimään testiajolla....Tuokin että vikakoodia ei vianorin mukaan ole niin käsittääkseni se nyt ei yhden kortteliringin aikana heti sytykkään. Vaatisi vähän pidemmän lenkin?

Itse vaihdoin ennen huoltoliikkeiden tsekkailuja tulpat jotka oliva aivan piki mustat. Arvelin että vika olisi ollut siinä mutta ei....
Olen myös kaikkia letkuja tutkinut mutta ei mitään vuotoja ole ollut havaittavissa, ja minun järkeni sanoo että jos imuvuotoa on niin menisi laihalle. Kohonnut co ja mustat tulpat viittaisi rikkaaseen seokseen......
Tulppien vaihdon yhteydessä huomasin imusarjassa olevat 4 kumi tiivistettä olevan vähän huonokuntoisia ja repsottavia mutta voisiko näistä johtua se vika. Näistä toki mainitsin vianorin korjaajalle ja olivat kuulemma tiivistelleet niitä ilman vaikutusta mihinkään. Tiedä sitte miten ovat "tiivistelleet"
siis nämä: https://www.micra.org.uk/proxy.php?image=http%3A%2F%2Ftapatalk.imageshack.com%2Fv2%2F14%2F09%2F18%2F0f5398ddf95d870bbad88a97c1ce7669.jpg&hash=a71ce8c7b7e2b2014fe58ebe18a428c0

Koitin ehdottaa myös korjaajalle kaikkia mappi/maffi vikoja mutta autossa kuulemma vaan on mappi ja siinä vika "kuulemma" ei ole.

Olisiko mitään vinkkejä mitä voisi testata ilman että käy ostamassa marmoritiskin tyhjäksi kalliista osista.

Omat visioni ovat tuo map anturi ja toinen ehdotukseni on moottorin lämpötila-anturi("ryyppy päällä kokoajan")







Nugetti

Onko vikakoodi edelleen siis päällä vaikka lambdat vaihdettu?

Joka tapauksessa jos tulpat ovat mustat niin jostain syystä siellä syötetään aivan liikaa polttoainetta. Parashan olisi jos lambdojen käyriä pääsisi seuraamaan ja olisi livedataan kykenevä lukija kiinni ajon aikana. Sillä selviäisi myös heittääkö lämpöanturin tai muiden antureiden lukemat.

Shamsa

Tuolla ylhäällähän tuo lambda arvo on, 0.981. Käy rikkaalla.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

toukopouko

Jos mittais lämpöanturin vastuksen lämpimänä ja vertaisi sitä korjausmanuaalissa olevaan ohjearvoon:
Temperature °C (°F) Resistance kOhm
20 (68)                     2.1 - 2.9
50 (122)                   0.68 - 1.00
90 (194)                   0.236 - 0.260
Varaosaraatoja:
3x T12 4x N12 2x WB11, N13, K11, N14, N15, B12, P11
Ikuisuusprojektit: N12x2, T12x2, F10,B11,S13
Käyttikset:
K12 ja E10

Raumaster

Voisin kokeilla. Pitää vaan ensin löytää se anturi :D

Raumaster

Noniin lämpötila-anturin vastusarvot testattu ja olivat ohjeiden mukaiset.

Jos jollain olisi tarkempaa tietoa onko tässä autossa nyt MAF vai ei??? Kun jostain olen mielestäni lukenut että autossa on vain MAP ja sen olen paikallistanut kyllä. Mutta esim mister-auto tarjoaa kyllä autolle maffiakin http://www.mister-auto.fi/fi/maf/nissan-micra-iii-k12-1-4-16v-65kw_v17159_g3926.html
Mutta missä ihmeessä tuommonen murkula on? ei ole vastaan tullut.

Kuvassa näkyy tuon sydämen muotoisen kotelon oikealla puolen tuo mappi ja vasemmallapuolen toinen liitin jota aluksi luulin maffiksi ja autokin tilttasi totaalisesti kun nykäisi johdon irti mutta pienellä guuglauksella tämä onkin ilmeisesti kaasuläpän liitin. Kaasuläppä on tuon koko mustan kotelon alla ilmeisesti.
Muttasiis missä ihmeessä tuo maffi on jos sellainen tässä kerran on?

mcgangsta

#6
Micraa en ole konepellin alta tutkinut, mutta samanikäisessä Primerassa tuo oli siinä putken kyljessä mikä kulkee ilmansuodattimelle. Helppo löytää, irroittaa ja puhdistaa/vaihtaa.

EDIT: aika heikosti löytyy ainakaan videomateriaalia, mutta tosiaan löytyy monesta paikkaa tuota kikkulaa K12:lle :o
Serena 2.0 C25 -09 (JDM)
Fuga Y50 250GT -06 (JDM)
----
#ajaoikealla

Raumaster

https://www.247spares.co.uk/res/images/engines/lots/27756673/27756673_8.jpg
Tuossa kuva konetilasta vielä linkillä. Tuo photobuketti täynnä kaikkea mainospaskaa näköjään eikä ainakaan itellä näy tuo kuva.

Jylppy

Mister-auton linkissä oleva OEM-numero (22680-7S000) viittaa vain HR16DE-koneiseen micraan. K12 Service manuaalista nopeesti katottuna, ei löydy mainintaa, että siellä MAF olisi.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

Raumaster

Löysin juutubesta ohjeen miten MAPpi mitataan. Törkkäsin hakaneulat ensimmäiseen ja viimeiseen pinniin GND+Signal......Antoi siinä 1,5v nurkilla jännitettä tyhjäkäynnillä ja kaasua nostettaessa rauhallisesti ei tapahtunut juuri mitään. Ehkä seilasi jännite 1,4 - 1,6 välillä.
Nopeasti kierroksia näpäytettäessä nousi kyllä jonnekkin kolmen voltin nurkille.
Juuri näin videollakin käyttäytyi viallinen anturi. Olisiko mahdollinen vika nyt paikallistettu?

Sedan

Voi olla imupuolella jossain vuoto. Kun vuoto tulee niin MAP sensori näyttää vääriä lukemia. Käy liian rikkaalla. Minulla itellä on laite jolla paikantaa ilmavuodot nopeasti. (Sähkötupakka)

Raumaster

Sama löytyy täältäkin. Pitikin joskus testailla sillä kun jonkun tube videon katsoin missä äijä käytti sikaria siihen hommaan.

PS. ei ollut mapissa vika kun auto kävi päästötestissä....imuvuoto on nyt se seuraava kohde.

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: Raumaster - marraskuu 03, 2017, 14:15:06
Sama löytyy täältäkin. Pitikin joskus testailla sillä kun jonkun tube videon katsoin missä äijä käytti sikaria siihen hommaan.

Scotty Kilmer  :)

https://www.youtube.com/watch?v=zMok2y05jNE
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Raumaster


Raumaster

Vieläkään auto ei mennyt päästöistä läpi.

Auto meni nyt eri pajalle ja he mittailivat että auto kyllä toimii niinkun pitääkin, katti vaan ei suodata kunnolla -> katti viallinen. Eli uusi katti minkä vianor asenti oli valmiiksi rikkinäinen. Jeesus mitä touhua. Toinen paja sanoikin että tämä katti on tilattu sellasesta paikasta mistä heillekkin on tullut paskoja katteja eivätkä enää tilaa sieltä. Noh vianor kuitenkin korvaa uuden kalliimman katin hinnan ja asennuksen hinnan hyvittivät takaisin. Toivottavasti pian saadaan päästöt kohdilleen kun uusi osa saapuu.

cedricfan

Mutta löytyikö ja korjattiinko se vika?
Katin vaihto ei vaikuta tulppien mustumiseen!
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

mies51

Seossuhteeseen vaikuttavat asiat pitää saada ensin kuntoon, siis ne mapit, maffit ja lämpö-anturit, mitä niitä onkaan. Alle yhden oleva lambda-arvo eli liikaa polttoainetta verrattuna ilmamäärään nokeaa ensin tulpat, sitten sen uudenkin KATin tukkoon. Noki on puoliksipalanutta polttoainetta ihan kuin savupiipussakin(savupiipussahan voi syttyä nokipalo, joka polttaa koko kämpän).

mies51

Lambdaan viittaavia vikakoodeja tulee siinä vaiheessa, kun on 2 lambdaa ja niiden välillä KAT tukossa. Mullakin oli aikanaan Almera N16 1.5:ssä ensin MAF-vikaa -> tulpat nokeentui, etukatti tukkoon -> lambda-vikakoodi. Uusi MAF ja uusi etu-KAT ja sen jälkeen olen ajanut välillä pitempiä matkoja nelosellakin, pysyy KAT auki. Taka-KAT on kestänyt jo 278000 km.

toukopouko

Vois vielä mittaa sen vikakoodia antavan lambdan johdon, ettei ole poikki tai oikkarissa.
Toinen vois olla bensanpaineen säätimen tarkastus.
Suuttimet voi vuotaa, mutta luulis että yks neljästä olis vaan pettänyt, jos kaikki tulpat mustia niin tän voi unohtaa.
Sit on tietty se lompakolle hauskin, ECU
Varaosaraatoja:
3x T12 4x N12 2x WB11, N13, K11, N14, N15, B12, P11
Ikuisuusprojektit: N12x2, T12x2, F10,B11,S13
Käyttikset:
K12 ja E10

Raumaster

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - marraskuu 07, 2017, 09:28:37
Mutta löytyikö ja korjattiinko se vika?
Katin vaihto ei vaikuta tulppien mustumiseen!
Ainakin Autoasi korjaamo sanoi että moottori toimii nyt oikeilla arvoilla....Lienee lambaada arvokin sitten korjaantunut. Vaihdoin siis itse mapin edellisen mittauksen jälkeen.

Raumaster

Päästöt kunnossa uudella katilla. Leimausta kohti siis... Kiitoksia vinkeistä

bigbear

Hei,

Nostetaan vanha ketju ylös.

Vaimolla on Micra k12 vm 2003.

Auto alkoi oireilemaan vuosi sitten.
Oireilu alkoi siten, että tasakaasulla ajaessa auto alkoi hyytyä ja kaasua lisäämällä hyytyminen paheni. Lopulta sammui. Auton sai käyntiin, mutta ei kestänyt kaasua juuri lainkaan.
Lopulta pystyi nostamaan kierroksia vaihde vapaalla eli ilman kuormaa, Kun yritti lähteä liikkeelle niin vetoa ei vaan ollut. Tätä jatkui aikansa. Lopulta autolla kykeni ajamaan alle 4000 kierroksen käyntinopeudella ja sitä suuremmalle kun meni, niin iski ikään kuin rajoitin päälle,
Lopulta en itse keksinyt muuta nopeaa ratkaisua kuin tankata 98:ia ja sillä auto on toiminut 10kk täydellisesti.

Nyt kuitenkin katsastuksessa auto jäi kiini päästöistä

Kierroksilla mitattuna

CO% 0,35, joka on siis liikaa kun ohjearvo on 0,20
CO2% 14,50
HC ppm 4
O2 0,11
Lambda 0,994

Lisäksi loggasin dataa OBDII portista ja loggaus on videolla.
https://www.youtube.com/watch?v=Y16y-tdfT0A

Vinkkejä otetaan vastaan miten autosta saisi vielä pelin liikenteeseen mahdollisimman edullisesti.

mertsi1

Korkea CO-arvo -> katalysaattori rikki. Luin tämän ketjun aloittajan ensimmäisen viestin ja siinä oli korkea CO-arvo joten tuomio oli selvä heti alussa. Kyllä se vika sitten korjaantuikin, kun sinne laitettiin EHJÄ katti.

mertsi1

...lisätään tuohon vielä, että helvetisti polkemalla siihen voi leiman saada, mutta se ei poista katalysaattorivammaa.

bigbear

Ok. Mulle jäi hiukan epäselväksi aloittajan auton ongelma, mutta hyvä täsmennys. Ilmeisesti tähän malliin ei voi mitään halpis kattia asentaa vaan pitää olla ihka aito micralla tarkoitettu katti. Tällaisen mielikuvan sain motonet/biltema liikkeistä

bigbear

Lähinnä mietityttää tuon ekan lambda anturin toiminta ja onko se siis viallinen ja aiheuttanut katin rikkoutumisen?

mertsi1

Lainaus käyttäjältä: bigbear - lokakuu 10, 2019, 00:07:40
Ok. Mulle jäi hiukan epäselväksi aloittajan auton ongelma, mutta hyvä täsmennys. Ilmeisesti tähän malliin ei voi mitään halpis kattia asentaa vaan pitää olla ihka aito micralla tarkoitettu katti. Tällaisen mielikuvan sain motonet/biltema liikkeistä

Katti siellä oli ongelmana aloittajan autossa. Asensivat valmiiks rikkinäisen (=paskalaatuisen) katin sinne. Siihen en ota kantaa mikä on hyvä ja mikä huono, kun ei ole tarvinnut hetkeen kyseistä osaa uusia, mutta noin sadalla eurolla olen saanut tähän asti hyvän (ainakin yhden leimavälin :D ) kestävän katin. Jos alkuperäisen hommaa, saattaa auton arvo ylittyä. ;) <-- huomaa tuo hymiö, ennen kuin on herneitä nenässä.

Jylppy

Lainaus käyttäjältä: mertsi1 - lokakuu 10, 2019, 08:05:11
noin sadalla eurolla olen saanut tähän asti hyvän (ainakin yhden leimavälin :D ) kestävän katin.

Auton alle tulevan peruskatalysaattorin saakin varmaan tuohon hintaan - tässä tapauksessa katti on suoraan pakosarjassa kiinni, eli pitää olla mallikohtainen.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

bigbear

Autolla lähinnä käyttöarvo jäljellä, joten kauheasti rahaa siihen ei haluaisi upottaa. 229€ oli mallikohtainen katti.

Onkohan katin tuhoutumisen yhteydessä sitten syntynyt nuo kuvatut ongelmat jotka esiityivät kuten kirjoittelin?
Tekisi melkein mieli kikkailla jollakin pienkonenesalla tai etanoli annostuksella, jotta saiisi leiman läpi. Tai sitten laittaa auto paalaamoon ja hakea uusi peli alle.

Hyvinhän tuo on jo palvellut lähikulkuneuvona.

Mutta oliko tuo Lambda anturin vaeltelu normaalia? Siihen en ole vielä saanut vastausta.