Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

X-trail T31 ravistaa eikä vikaa löydy

Aloittaja Tumpeelo, syyskuu 25, 2019, 15:21:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tumpeelo

Ongelma on siis seuraavanalainen: Ajettaessa taajamanopeuksia tai sitä hiljempaa, ei oireita pahemmin ilmaannu, mutta kun lähtee kiihdyttämään, niin millä tahansa vaihteella ja kierrosalueella alkaa etupäässä voimakas ravistus noi 75km/h - 95km/h vauhdissa. Ravistuksen voimakkuus riippuu täysin siitä, miten paljon autolla on sillä hetkellä ajettuna:  Kylmänä ongelmaa ei juurikaan ole, mutta esim 5 tunnin yhtäjaksoisen ajon aikana ravistus oli niin voimakasta kuin olisi ollut kierot vanteet auton alla.  Eli auto pitää olla kunnolla lämmin ja moottorilla veto päällä että oire ilmaantuu.  Tasaisessa nopeudessa ravistusta ei tapahdu.

Ongelma myös tuntui laantuvan vesisateella, eli ihan kuin siinä olisi mukana jäähdyttävä elementti. Voiko esim jakolaatikon öljyt kuumentuesssaan aiheuttaa tuon ravistuksen?



- Vaihdelaatikkoon ja jakolaatikkoon on öljyt vaihdettu vuosi sitten ja tämä oireilu alkoi 2 viikkoa sitten
- Kartaanin kannatinlaakeri ja ristikot näyttäisivät olevan kunnossa.
- Kaikki pyörän laakerit on uusittu heinäkuussa

Mitään muuta oiretta ei  ole. Ei ylimääräisiä ääniä ja laatikko vaihtaa normaalisti.


Valohoitoa en viitsisi lähteä marmorilta hakemaan, joten löytyykös palstalta kokemusta?


Tekniikka on siis 2.0 diesel ja automaattilaatikolla. Ajettu 180 000km

Volvomania

Veikkaan, että jompikumpi vetoakseli tarvitsee uuden nivelen, tai koko vetoakseli menee vaihtoon.....
Nissan King Cab 4x4, Datsun 240Z. Nissan Primera 1.8. Nissan Ariya Advance.

mies51

Voisko olla laahaavat jarrut ja niiden ylikuumentamat kierot jarrulevyt? Kuumentuessaan alkaisivat laahata ja nykiä. Sade jäähdyttäis ja tavallaan voitelis niitä.
Tunkkaa etupyörät ylös ja kokeile, kuinka pyörivät.

Tumpeelo

Vetonivel itseäkin mietityttää, mutta kun jos se olisi sökö, niin eikö se oireilisi koko ajan?

Jarrut satuloineen on uusittu eteen myös kesän aikana, joten en usko että siellä ongelma olisi.


Peta

Vetonivelen sisäpään nivel on joissakin autoissa aiheuttanut vähän tuon tyyppisiä ongelmia. Onko autoon tehty mitään ennen tuon täristyksen alkamista.

Tumpeelo

Lainaus käyttäjältä: Peta - syyskuu 26, 2019, 10:40:02
Vetonivelen sisäpään nivel on joissakin autoissa aiheuttanut vähän tuon tyyppisiä ongelmia. Onko autoon tehty mitään ennen tuon täristyksen alkamista.

Etupyörän jarru ja laakeriremonttia tehdessäni kuskin puolen vetoakseli pullahti ulos kolostaan. Siellähän on tuollainen "tripodi-nivel"

https://www.varaosa24.fi/nissan-varaosat/x-trail+(t30)+2001-2013/2.5+4x4+121kw/17194/vetopyörät,tripodi-nivel,0,1/2716S80T,4674/vetonivel-febest

Pesin sen puhtaaksi, laitoin uudet vaseliinit ja nakuttelin takas sisään. Oiskohan perkule vika siinä  ???

Tumpeelo

Häh, miksi en pysty muokkaamaan tekstiä yllä?

Nivel siis tämmöinen:


mies51

No tuolta vetoakselin sisäpäästä se vika sittten löytyy. Ehkä vetoakselin pää ei ole perillä vaihdelaatikossa tai se tripoidinivel on rikki/kulunut.
Vaihda pian ehjä/uusi tripoidinivel ja perille laatikkoon, jos ei ole jo liian myöhäistä; jos akselinpää ei ole perillä lukkorenkaassa lukittuna, tuo puistaminen pian kuluttaa vaihdelaatikosta sen uritetun reiän ja joudut korjaamaan tai vaihtamaan vaihdelaatikon.
Jos reikä vaihdelaatikossa on hieman kulunut, voit päästä vaihtamalla uuden tripoidinivelen, jonka pää ei ole kulunut ja uus lukkorengas.

Tumpeelo

Joo, täytyy laittaa tilaukseen osat. Tuo pooripää on ilmeisesti laatikon sisällä öljyssä uiva, eli kun sen vanhan nyppää irti tulee öljyt ulos?

Kiitos avusta!


Peta

Kannattaahan se pyrkiä todentamaan, että voiko se vika olla tuolla ennen kuin tilaa mitään, kun voi johtua jostain muustakin asiasta.

Tumpeelo

Tilasin jo  :D

Vetonivel lähti siis irti tuosta kupistaan joka on laatikon kyljessä kiinni. Itse kuppi pooriakselineen jäi paikoilleen. Irtilähdön yhteydessä yksi laakeri lähti myös irti tuosta tripodista, eli kun laitoin sen takaisin, on mahdollisesti yksi laakeri mennyt väärinpäin ja vielä koko tripodinivel on paikoillaan eri asennossa jossa se on 170 000km ollut, joten nyt sinne on luultavasti päässyt tulemaan sitten kulumaa laakereiden asennon muutoksesta johtuen sen verran, että vatkaus johtuu siitä.

Ebay tarjoili nivelsettiä 160€, joten ei tässä korkealta putoa jos diagnoosi osuu väärin.

mies51

Juu, öljyä tulee ulos. Pesuvati alle ja katso, että täyttö/taso korkit avautuu, että saat uutta öljyä oikeaan tasoon.
Merkkaa akseliin, missä kohdassa suojakumi on ollut, ei saa tulla liian kasaan eikä liian venyneeksi. Kiristyssiteet niinpäin, että eteenpäin pyöriessä siteiden hännät ei tökkää  vaan roikkuu perässäpäin.

Tumpeelo

Lainaus käyttäjältä: mies51 - syyskuu 26, 2019, 14:30:33
Juu, öljyä tulee ulos. Pesuvati alle ja katso, että täyttö/taso korkit avautuu, että saat uutta öljyä oikeaan tasoon.


Missäs ihmeessä tuo täyttö on? Ei ilmeisesti ole putkea mittatikkuineen, vaan vaihdelaatikon päällä joku ruuvi/pultti?

Mites paljon sieltä saa tulla öljyä pois että sillä uskaltaa ajaa laatikon öljynvaihtoon jos vaihdattas ne samaan syssyyn?

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: Tumpeelo - syyskuu 27, 2019, 14:32:04
Lainaus käyttäjältä: mies51 - syyskuu 26, 2019, 14:30:33
Juu, öljyä tulee ulos. Pesuvati alle ja katso, että täyttö/taso korkit avautuu, että saat uutta öljyä oikeaan tasoon.


Missäs ihmeessä tuo täyttö on? Ei ilmeisesti ole putkea mittatikkuineen, vaan vaihdelaatikon päällä joku ruuvi/pultti?

Mites paljon sieltä saa tulla öljyä pois että sillä uskaltaa ajaa laatikon öljynvaihtoon jos vaihdattas ne samaan syssyyn?

Yleensä vaihdelaatikon kyljessä on täyttöproppu.
Mielellään ei yhtään saisi olla vajausta, roiskevoideltujen osien tähden.
Mutta uskaltaisin pari kilometriä ajaa korjaamolle, nätisti kuitenkin. Välttäen isoja vaihteita.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Tumpeelo

Sisimmäinen vetarihan se oli sökö. Eikä laatikosta tullut edes öljyjä ulos vaihdettaessa, joten aika iisi ja edukas korjaus oli kun tilaili osat saksasta.