Kirjoittaja Aihe: Nissan Micra 1,4 K12 2003, Päästö ongelma.  (Luettu 948 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Raumaster

  • Aloittelija
  • *
  • Viestejä: 10
Nissan Micra 1,4 K12 2003, Päästö ongelma.
« : Lokakuu 24, 2017, 22:10:02 »
Kinkkinen päästöongelma vaivaa micraa. Päästöt siis ovat liian korkealla.

Eli korotetulla kierroksilla päästöt viturallaan:
viimeisin mittaus vianorin korjaamolla:

RPM: 2810
Lämpö: 87
CO: 0.61 (max 0.2)
CO2 14.8
HC 51
Lambda 0.981

Eli kaikki muut ok mutta tuo CO vieläkin koholla. Katsastuksessa muistaakseni oli tuo HC:kin koholla.
Vikakoodia tämä auto antoi P1143 Heated o2 sensor bank1 eli etulambdaa käsittääkseni herjasi. Auto kävi ensin nyrkkipajalla joka vaihtoi tottakai ensimmäisenä lambdat molemmat --->ei vaikutusta. Sen jälkeen nissanin merkkiliikkeessä jossa sanoivat että katti tukossa. Noh katti vaihdettiin --->ei vaikutusta. Edelleen vianorin tyypit etsi neljä tuntia vikaa ilman tulosta ja vaihtelivat lamdat vielä kertaalleen (minusta ihan turhaan). Edelleenkään mitään vaikutusta. Vikakoodia ei enää ole ja käyntikin ok. Omistaja mainitsi jostain pienestä random nykimisestä katsastuksen jälkeen toki. Itse en saanut autoa nykimään testiajolla....Tuokin että vikakoodia ei vianorin mukaan ole niin käsittääkseni se nyt ei yhden kortteliringin aikana heti sytykkään. Vaatisi vähän pidemmän lenkin?

Itse vaihdoin ennen huoltoliikkeiden tsekkailuja tulpat jotka oliva aivan piki mustat. Arvelin että vika olisi ollut siinä mutta ei....
Olen myös kaikkia letkuja tutkinut mutta ei mitään vuotoja ole ollut havaittavissa, ja minun järkeni sanoo että jos imuvuotoa on niin menisi laihalle. Kohonnut co ja mustat tulpat viittaisi rikkaaseen seokseen......
Tulppien vaihdon yhteydessä huomasin imusarjassa olevat 4 kumi tiivistettä olevan vähän huonokuntoisia ja repsottavia mutta voisiko näistä johtua se vika. Näistä toki mainitsin vianorin korjaajalle ja olivat kuulemma tiivistelleet niitä ilman vaikutusta mihinkään. Tiedä sitte miten ovat "tiivistelleet"
siis nämä: https://www.micra.org.uk/proxy.php?image=http%3A%2F%2Ftapatalk.imageshack.com%2Fv2%2F14%2F09%2F18%2F0f5398ddf95d870bbad88a97c1ce7669.jpg&hash=a71ce8c7b7e2b2014fe58ebe18a428c0

Koitin ehdottaa myös korjaajalle kaikkia mappi/maffi vikoja mutta autossa kuulemma vaan on mappi ja siinä vika "kuulemma" ei ole.

Olisiko mitään vinkkejä mitä voisi testata ilman että käy ostamassa marmoritiskin tyhjäksi kalliista osista.

Omat visioni ovat tuo map anturi ja toinen ehdotukseni on moottorin lämpötila-anturi("ryyppy päällä kokoajan")







Poissa Nugetti

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 134
Vs: Nissan Micra 1,4 K12 2003, Päästö ongelma.
« Vastaus #1 : Lokakuu 25, 2017, 08:52:01 »
Onko vikakoodi edelleen siis päällä vaikka lambdat vaihdettu?

Joka tapauksessa jos tulpat ovat mustat niin jostain syystä siellä syötetään aivan liikaa polttoainetta. Parashan olisi jos lambdojen käyriä pääsisi seuraamaan ja olisi livedataan kykenevä lukija kiinni ajon aikana. Sillä selviäisi myös heittääkö lämpöanturin tai muiden antureiden lukemat.

Poissa Shamsa

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 1 342
Vs: Nissan Micra 1,4 K12 2003, Päästö ongelma.
« Vastaus #2 : Lokakuu 25, 2017, 11:39:59 »
Tuolla ylhäällähän tuo lambda arvo on, 0.981. Käy rikkaalla.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
Nykyinen: BMW 320D Touring -04

Poissa toukopouko

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 275
  • B11 x3, T12 x3, N12 x 3, E10, B12, K10, N14
Vs: Nissan Micra 1,4 K12 2003, Päästö ongelma.
« Vastaus #3 : Lokakuu 25, 2017, 11:51:55 »
Jos mittais lämpöanturin vastuksen lämpimänä ja vertaisi sitä korjausmanuaalissa olevaan ohjearvoon:
Temperature °C (°F) Resistance kOhm
20 (68)                     2.1 - 2.9
50 (122)                   0.68 - 1.00
90 (194)                   0.236 - 0.260

Poissa Raumaster

  • Aloittelija
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: Nissan Micra 1,4 K12 2003, Päästö ongelma.
« Vastaus #4 : Lokakuu 25, 2017, 14:19:29 »
Voisin kokeilla. Pitää vaan ensin löytää se anturi :D

Poissa Raumaster

  • Aloittelija
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: Nissan Micra 1,4 K12 2003, Päästö ongelma.
« Vastaus #5 : Lokakuu 26, 2017, 20:01:30 »
Noniin lämpötila-anturin vastusarvot testattu ja olivat ohjeiden mukaiset.

Jos jollain olisi tarkempaa tietoa onko tässä autossa nyt MAF vai ei??? Kun jostain olen mielestäni lukenut että autossa on vain MAP ja sen olen paikallistanut kyllä. Mutta esim mister-auto tarjoaa kyllä autolle maffiakin http://www.mister-auto.fi/fi/maf/nissan-micra-iii-k12-1-4-16v-65kw_v17159_g3926.html
Mutta missä ihmeessä tuommonen murkula on? ei ole vastaan tullut.

Kuvassa näkyy tuon sydämen muotoisen kotelon oikealla puolen tuo mappi ja vasemmallapuolen toinen liitin jota aluksi luulin maffiksi ja autokin tilttasi totaalisesti kun nykäisi johdon irti mutta pienellä guuglauksella tämä onkin ilmeisesti kaasuläpän liitin. Kaasuläppä on tuon koko mustan kotelon alla ilmeisesti.
Muttasiis missä ihmeessä tuo maffi on jos sellainen tässä kerran on?

Poissa McGangsta

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 158
Vs: Nissan Micra 1,4 K12 2003, Päästö ongelma.
« Vastaus #6 : Lokakuu 27, 2017, 09:51:52 »
Micraa en ole konepellin alta tutkinut, mutta samanikäisessä Primerassa tuo oli siinä putken kyljessä mikä kulkee ilmansuodattimelle. Helppo löytää, irroittaa ja puhdistaa/vaihtaa.

EDIT: aika heikosti löytyy ainakaan videomateriaalia, mutta tosiaan löytyy monesta paikkaa tuota kikkulaa K12:lle :o
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 27, 2017, 10:00:54 kirjoittanut McGangsta »
Qashqai 1.6 dCi -12, RIP: Primera 1.6 "SportDeck" -05, Primera 1.6 "STW" -03

Poissa Raumaster

  • Aloittelija
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: Nissan Micra 1,4 K12 2003, Päästö ongelma.
« Vastaus #7 : Lokakuu 27, 2017, 10:20:59 »
https://www.247spares.co.uk/res/images/engines/lots/27756673/27756673_8.jpg
Tuossa kuva konetilasta vielä linkillä. Tuo photobuketti täynnä kaikkea mainospaskaa näköjään eikä ainakaan itellä näy tuo kuva.

Poissa Jylppy

  • Ylläpitäjä
  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 5 083
  • Karu paikka...
Vs: Nissan Micra 1,4 K12 2003, Päästö ongelma.
« Vastaus #8 : Lokakuu 27, 2017, 12:38:36 »
Mister-auton linkissä oleva OEM-numero (22680-7S000) viittaa vain HR16DE-koneiseen micraan. K12 Service manuaalista nopeesti katottuna, ei löydy mainintaa, että siellä MAF olisi.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75
200SX S14a -98

Poissa Raumaster

  • Aloittelija
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: Nissan Micra 1,4 K12 2003, Päästö ongelma.
« Vastaus #9 : Lokakuu 30, 2017, 07:53:33 »
Löysin juutubesta ohjeen miten MAPpi mitataan. Törkkäsin hakaneulat ensimmäiseen ja viimeiseen pinniin GND+Signal......Antoi siinä 1,5v nurkilla jännitettä tyhjäkäynnillä ja kaasua nostettaessa rauhallisesti ei tapahtunut juuri mitään. Ehkä seilasi jännite 1,4 - 1,6 välillä.
Nopeasti kierroksia näpäytettäessä nousi kyllä jonnekkin kolmen voltin nurkille.
Juuri näin videollakin käyttäytyi viallinen anturi. Olisiko mahdollinen vika nyt paikallistettu?

Poissa Sedan

  • Aloittelija
  • *
  • Viestejä: 15
Vs: Nissan Micra 1,4 K12 2003, Päästö ongelma.
« Vastaus #10 : Marraskuu 03, 2017, 09:38:43 »
Voi olla imupuolella jossain vuoto. Kun vuoto tulee niin MAP sensori näyttää vääriä lukemia. Käy liian rikkaalla. Minulla itellä on laite jolla paikantaa ilmavuodot nopeasti. (Sähkötupakka)

Poissa Raumaster

  • Aloittelija
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: Nissan Micra 1,4 K12 2003, Päästö ongelma.
« Vastaus #11 : Marraskuu 03, 2017, 14:15:06 »
Sama löytyy täältäkin. Pitikin joskus testailla sillä kun jonkun tube videon katsoin missä äijä käytti sikaria siihen hommaan.

PS. ei ollut mapissa vika kun auto kävi päästötestissä....imuvuoto on nyt se seuraava kohde.

Poissa Alppuu

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 653
Vs: Nissan Micra 1,4 K12 2003, Päästö ongelma.
« Vastaus #12 : Marraskuu 03, 2017, 19:50:44 »
Sama löytyy täältäkin. Pitikin joskus testailla sillä kun jonkun tube videon katsoin missä äijä käytti sikaria siihen hommaan.

Scotty Kilmer  :)

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Poissa Raumaster

  • Aloittelija
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: Nissan Micra 1,4 K12 2003, Päästö ongelma.
« Vastaus #13 : Marraskuu 06, 2017, 10:44:11 »
Juurikin tämä mooses....

Poissa Raumaster

  • Aloittelija
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: Nissan Micra 1,4 K12 2003, Päästö ongelma.
« Vastaus #14 : Marraskuu 07, 2017, 08:21:38 »
Vieläkään auto ei mennyt päästöistä läpi.

Auto meni nyt eri pajalle ja he mittailivat että auto kyllä toimii niinkun pitääkin, katti vaan ei suodata kunnolla -> katti viallinen. Eli uusi katti minkä vianor asenti oli valmiiksi rikkinäinen. Jeesus mitä touhua. Toinen paja sanoikin että tämä katti on tilattu sellasesta paikasta mistä heillekkin on tullut paskoja katteja eivätkä enää tilaa sieltä. Noh vianor kuitenkin korvaa uuden kalliimman katin hinnan ja asennuksen hinnan hyvittivät takaisin. Toivottavasti pian saadaan päästöt kohdilleen kun uusi osa saapuu.

Poissa cedricfan

  • NCF jäsen
  • *****
  • Viestejä: 12 528
  • Puhasta tulloo...
Vs: Nissan Micra 1,4 K12 2003, Päästö ongelma.
« Vastaus #15 : Marraskuu 07, 2017, 09:28:37 »
Mutta löytyikö ja korjattiinko se vika?
Katin vaihto ei vaikuta tulppien mustumiseen!
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & GS850 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Optima

Poissa mies51

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 375
  • NCF:n foorumi - paras foorumi!
Vs: Nissan Micra 1,4 K12 2003, Päästö ongelma.
« Vastaus #16 : Marraskuu 07, 2017, 10:17:28 »
Seossuhteeseen vaikuttavat asiat pitää saada ensin kuntoon, siis ne mapit, maffit ja lämpö-anturit, mitä niitä onkaan. Alle yhden oleva lambda-arvo eli liikaa polttoainetta verrattuna ilmamäärään nokeaa ensin tulpat, sitten sen uudenkin KATin tukkoon. Noki on puoliksipalanutta polttoainetta ihan kuin savupiipussakin(savupiipussahan voi syttyä nokipalo, joka polttaa koko kämpän).
mies51

Poissa mies51

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 375
  • NCF:n foorumi - paras foorumi!
Vs: Nissan Micra 1,4 K12 2003, Päästö ongelma.
« Vastaus #17 : Marraskuu 07, 2017, 10:36:47 »
Lambdaan viittaavia vikakoodeja tulee siinä vaiheessa, kun on 2 lambdaa ja niiden välillä KAT tukossa. Mullakin oli aikanaan Almera N16 1.5:ssä ensin MAF-vikaa -> tulpat nokeentui, etukatti tukkoon -> lambda-vikakoodi. Uusi MAF ja uusi etu-KAT ja sen jälkeen olen ajanut välillä pitempiä matkoja nelosellakin, pysyy KAT auki. Taka-KAT on kestänyt jo 278000 km.
mies51

Poissa toukopouko

  • Foorumin käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 275
  • B11 x3, T12 x3, N12 x 3, E10, B12, K10, N14
Vs: Nissan Micra 1,4 K12 2003, Päästö ongelma.
« Vastaus #18 : Marraskuu 08, 2017, 09:49:42 »
Vois vielä mittaa sen vikakoodia antavan lambdan johdon, ettei ole poikki tai oikkarissa.
Toinen vois olla bensanpaineen säätimen tarkastus.
Suuttimet voi vuotaa, mutta luulis että yks neljästä olis vaan pettänyt, jos kaikki tulpat mustia niin tän voi unohtaa.
Sit on tietty se lompakolle hauskin, ECU

Poissa Raumaster

  • Aloittelija
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: Nissan Micra 1,4 K12 2003, Päästö ongelma.
« Vastaus #19 : Marraskuu 08, 2017, 16:52:07 »
Mutta löytyikö ja korjattiinko se vika?
Katin vaihto ei vaikuta tulppien mustumiseen!
Ainakin Autoasi korjaamo sanoi että moottori toimii nyt oikeilla arvoilla....Lienee lambaada arvokin sitten korjaantunut. Vaihdoin siis itse mapin edellisen mittauksen jälkeen.

Poissa Raumaster

  • Aloittelija
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: Nissan Micra 1,4 K12 2003, Päästö ongelma.
« Vastaus #20 : Marraskuu 09, 2017, 08:04:48 »
Päästöt kunnossa uudella katilla. Leimausta kohti siis... Kiitoksia vinkeistä