Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Nissan Primera (P12) 2003 ei käynnisty lämmitystolpan jälkeen

Aloittaja ste, lokakuu 22, 2017, 11:20:00

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ste

Moi,

Pistin auton lämmitystolppaan sisätilanlämmittimen päälle. Kumpikin ensmmäistä kertaa tänä vuonna.

Pari tuntia myöhemmin olen lähdössä autolla ja ei enää käynnisty. Kaikki elektroniikka lähtee päälle ja starttimoottori pyörii, mutta moottori ei hyrähdä päälle.

Mikä meni rikki?

Mielenkiintoisena sivuseikkana koitin laittaa tänään jälkikäteen vielä sisätilanlämmittimen suoraan lämpötolppaan kiinni ja se ei siitä enää lähde käyntiin (aika asetettu oikein). Kotona lämmitin toimii. Onkohan tolpan kautta tullut jokin oikosulku?

mies51

Onko autossa myös moottorinlämmitin, joka on päällä samaan aikaan kuin sisälämmitin?

ste

Tietämättä mitään olettaisin näin. Eikös kaikissa autoissa ole joihin voi töpselin työntää?

Saatiin kuitenkin apuvirralla ja pitkllä pyörittämisellä hereille. Ilmeisesti sytytystulpat heikot. Ei kuulemma lämmittämisellä pitäisi olla vaikutusta mutta silti jännä kun ongelma tuli heti kun lämmitti.

Alppuu

Ehkä lämpötila-anturi vaikutti tapahtuneeseen?
Tulppien ym. vaihdosta, kannattaa nyt vähän selata sitä auton huoltohistoriaa.
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

shamrock

Onhan noita joissakin uudemmissa autoissa tullut vastaan, että lohkolämmitin sotkee ecun. Siksi niihin on laitettu niitä naurettavia säteilylämmittimiä öljypohjaan. Tiedä sitten onko tällaisesta ongelmasta kysymys, ilmeisesti kuitenkin on aiempina talvina toiminut, vai onko uusi auto sulle?

Whee

#5
-

sbm

Lainaus käyttäjältä: Whee - lokakuu 23, 2017, 06:32:35
Siirsitkö autoa muutamia metrejä ennenkuin laitoit sen tolppaan? Tuollaiset pienet siirrot aiheuttavat myös, että ei käynnisty muuta kuin piiiiitkällä sahauksella.
Osaako joku muuten selittää mistä tuo ilmiö johtuu?
Törmännyt samaan pulmaan kun autoa on pitänyt muutama metri siirtää. Seuraavalla käynnistyksellä saa sahata minuuttitolkulla.
Nykyisin kun siirrän niin käytän tyhjäkäynnillä muutaman minuutin ennenkuin sammuttaa.

mies51

Almera N16 v.2002 280000km aikana tapahtunut noin 3 kertaa, että heti käynnistyttyään liian ripeesti lähdössä tai muuten sammunut, niin sitten on kastellut ilmeisesti tulpat. Kaasupoljin koko ajan pohjassa ja ehkä minuutin starttauksen jälkeen lähti yskien käyntiin. Auto ollut aina hyvin huollettu ja tulpat puhtaat, joten ei vikaa. Ilmeisesti ne nykyautotkin antavat ensisekunneilla niin paljon bensaa. Normaalisti lähtee käyntiin 1-2 sekunnin starttauksella.

spetee

Lainaus käyttäjältä: sbm - lokakuu 23, 2017, 09:55:08
Lainaus käyttäjältä: Whee - lokakuu 23, 2017, 06:32:35
Siirsitkö autoa muutamia metrejä ennenkuin laitoit sen tolppaan? Tuollaiset pienet siirrot aiheuttavat myös, että ei käynnisty muuta kuin piiiiitkällä sahauksella.
Osaako joku muuten selittää mistä tuo ilmiö johtuu?
Törmännyt samaan pulmaan kun autoa on pitänyt muutama metri siirtää. Seuraavalla käynnistyksellä saa sahata minuuttitolkulla.
Nykyisin kun siirrän niin käytän tyhjäkäynnillä muutaman minuutin ennenkuin sammuttaa.

Tämä ilmiö voi olla ns. Liimaventtiili. Tapahtuu varsinkin kylmänä ja pakkasilmalla kun auto käy vain hetken eikä öljy lämpeä joten venttiilit jäävät hieman kantamaan jolloin seuraava starttaus on yhtä sahausta.
Käyttis Almera N15 sedan -98 2.0GTI swappi,  Sunny SLXi -93 , projektit Cherry -86 , Sunny B11 -85. Ex menopelejä useampi Nissan ja Datsun..

Shamsa

Jousethan ne venttiilit sulkee.. öljynpaine vain tasaa venttiilinvälykset jos hydrauliset nostajat.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

AkiH

Joskus olen kuullut selityksen, että polttoaineen lisäaineet muodostavat tuollaisella pienellä käynnistyksellä venttiileiden varsiin tahmean kalvon ja jousen voima ei riitä sulkemaan venttiiliä kunnolla. Jäävät kylläkin niin vähän auki, ettei vahinkoa pääse syntymään, mutta paineet ovat startatessa hukassa.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

mcgangsta

Lainaus käyttäjältä: AkiH - lokakuu 23, 2017, 15:52:44
Joskus olen kuullut selityksen, että polttoaineen lisäaineet muodostavat tuollaisella pienellä käynnistyksellä venttiileiden varsiin tahmean kalvon ja jousen voima ei riitä sulkemaan venttiiliä kunnolla. Jäävät kylläkin niin vähän auki, ettei vahinkoa pääse syntymään, mutta paineet ovat startatessa hukassa.

Mulla joskus siirsivät rimpulaa sataman parkkihallissa jonkin verran ja lähtiessä sai sahata ja pumpata kaasua, että starttasi... :)

Taisi joku ranskiskin semmoisen tempun tehdä. Onneks harvemmin tulee siirreltyä sitä muutamaa metriä...
Serena 2.0 C25 -09 (JDM)
Fuga Y50 250GT -06 (JDM)
----
#ajaoikealla

spetee

Lainaus käyttäjältä: AkiH - lokakuu 23, 2017, 15:52:44
Joskus olen kuullut selityksen, että polttoaineen lisäaineet muodostavat tuollaisella pienellä käynnistyksellä venttiileiden varsiin tahmean kalvon ja jousen voima ei riitä sulkemaan venttiiliä kunnolla. Jäävät kylläkin niin vähän auki, ettei vahinkoa pääse syntymään, mutta paineet ovat startatessa hukassa.

Tätä nimenomaista itse kutsun liimaventtiiliksi. Jousi ei yksinkertaisesti jaksa sulkea "liimautunutta" venttiiliä jolloin se jää hieman kantamaan. Sen tekee tahmea öljykin juurikin kylmäkäynnistyksellä (pakkasella) ja jos auton sammuttaa pian käynnistyksestä. Kolme kertaa omalle kohalle sunnyssa sattunu ku kylmänä auton startannu ja lähteny samantien siirtää ja sitte ollukki kolmonen päällä ja auto sammuu. Sen jälkee starttaaminen kuullostaakin niin vaivanloiselta vaikka kone pyörii ja kyllä se 20-30 sek starttauksella sylinteri kerrallaa on käyntii lähteny  :D
Käyttis Almera N15 sedan -98 2.0GTI swappi,  Sunny SLXi -93 , projektit Cherry -86 , Sunny B11 -85. Ex menopelejä useampi Nissan ja Datsun..

sössössös

-01 opel vectrassa on pari kertaa käynyt niin, että lohkolämmitin on ollut vahingossa todella pitkään päällä (6-10h), jonka jälkeen ei ole lähtenyt käyntiin kuin pitkän sahauksen jälkeen.
Mutu veikkauksena, että ko. tapauksissa vedet on lämmennyt sen verran että lämpötila-anturi on tulkannut koneen lämpimäksi, ja ecu toiminut sen mukaan.

paanape

Jos nyt oikein tulkitsin viestin. Niin vastus, kaapelit tai johto oikosulussa, joka aiheuttanut tolpan sulakkeen palamisen. Autosta palanut sulake/yms. tai sulanut jotain.

Ja jos en ymmärtänyt niin toinen vaihtoehto:

Jos taas auto toimii jäähdyttyään niin todennäköisesti lämpöanturi kaput. Yhdessä ranskalaisessa dieselissä lohkossa pitäminen aiheutti käyntihäiriötä ja sen ettei aina lähtenyt käyntiin. Syy oli viallinen lämpöanturi.

cedricfan

Vastuselementit eivät ole ikuisia, ja etenkin vajaa jäähdytysjärjestelmä saa vastuksen palamaan.
Lisäksi tolpissa on eroa: uudemmat vikavirtasuojalliset paukauttaa sulakkeen aiemmin, kun vanhan mallisessa tolpassa hieman virtaa vuotava vastus ei vielä poltakaan nallia.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

sössössös

"virtaa vuotava" vastus ei polta sulaketta missään tilanteessa, jos se virta ei ole yli sulakkeen nimellisvirran.
Ja oli se sulake 10 tai 16a, sen ylitys ei ole enää "vuotoa" vaan oikosulku/ylikuormitus.
Vikavirtasuoja kyllä laukeaa vuotovirroista, mutta sulake ei.
Ainut mikä voi vaikuttaa sulakkeen palamisen nopeuteen, on sulakkeen "käyrä". Eli onko B,C vai D käyrän sulake.

kahokas

Tuttu juttu tämä, että kun pakkasella pistää käymään ja melkein heti sammuttaa, niin ei tahdo käynnistyä uudelleen. Nissan -03 QG18DE-koneella, jolla nytkin ajelen, on ikinä omistamistani autoistani ainoa jossa ominaisuutta ilmennyt. Auto on ensimmäinen Nissan ja ei ole missään muissa tätä ilmennyt. Muuten ei ole Nissanista pahaa sanottavaa.

micramies

Mulla oli kerran vihreä moottorilämmittimen johto vikaantunut jotenkin niin että laukaisi välittömästi tolpan vipusulakkeen kun kello käänsi virrat päälle. Ei ihmekään jos vikaantuu kun jäykistyy pakkasessa niin paljon että joutuu taistelemaan sen kanssa, täysin Suomen tai minkään muunkaan maan talveen soveltumatonta kuraa ::) Onneksi ei aiheuttanut autoon vielä mitään mutta eniten arvelutti se jos siitä paskajohdosta olisi itse mahdollisesti saanut sähköiskun!
Tilalle ostin Suomessa tehdyn "yhteensopivan" johdon jossa on musta, pakkasessakin letkeänä pysyvä johto.
Nyt: Kia Rio 1,2 LX -16 / Ex: Suzuki Alto -11 / Ex: Nissan  Micra 1,0 Hit -01 / Ex: Mazda 323 BG 1,6-16v GLX sed. -90 / Ex: Mazda 323 BD 1,3 HB -82