Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Missä sijaitsee Primera P12 2006 (1,6 litraa ) PCV venttiili ?

Aloittaja Jori, lokakuu 19, 2017, 12:32:39

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jori

Minkähän värinen kuvaan piirretty viiva osuu parhaiten
PCV venttiilin kohtaan:

  http://aijaa.com/AT5QhL

Kaiketi tämän näköinen osa:

  http://thumbs3.ebaystatic.com/d/l225/m/mwQaVc2RPdi-PKPNBurqQOw.jpg

Katsoisin räjäytyskuvista vaan on hidas nettiyhteys:

http://nissan4u.com/parts/primera/el_p12e/

Saattaisi öljynkulutus vähentyä kun vaihtaisin venttiilin.

Jori

Taisimpa löytää venttiilin sijainnin:

  http://aijaa.com/0Znq6w

Onkohan vaikeata vaihtaa itse ?

Whee

#2
-

Jori

Niimpä tietenkin PCV-venttiili on osa nro 001.
Ostampa sekä tiivisteen (003) ja venttiilin (001) ja vaihdan molemmat.

Jori

Onkohan pcv-venttiili vihreän nuolen osoittamassa kohdassa:

http://aijaa.com/zeNhQA  ??


Jospa vain irroitan klemmarin ja ruiskutan jotakin tököttiä pillillä venttiilliin niin ei murtuisi kumieriste.

Mitä tietoa saa tuosta: 2614 20D -merkinnästä ?

Whee

#5
-

Alppuu

Voisiko sitä testata paikallaan puhaltamalla/imemällä?  :P
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Jori

Pitääkin kokeilla deodoranttityylistä puhallusilmapulloa ensin.
Puhaltaa keksitö väkevästi ja deodoranttipullossakin on pilli.
Sitten vaikka CRC-suihkaus pillillä perään.
En ala irroittelemaan venttiiliä.
Alkuperäinen uusi PCV-venttiili maksaa 70e.
Mistähän saa halvemmalla, eristekumin samalla ostaisi ?


Mihinköhän OBD-testerin lukemaan voisi vaikuttaa PCV-venttiilin putsaus jos ajellessa seuraisi onko jokin käppyrä/lukema muuttunut ?


Whee

#8
-

Nugetti


Jori

#10
Tässä videossa näppärästi:

https://youtu.be/Hk8N0oXixHU?t=196

irroitetaan moottori kyljestä PCV-venttiili.
Ja kuunnellaan mitä ääntä kuuluu kun letku + venttiili ei ole enää kiinni moottorissa enää.   Jos oikein ymmärsin siis.

Eli ensin kuunnellaan letkun reikä auki ( sihinää pitäs kuulua jos enttiili OK )  ja sitten letkussa sormi tulppana. Kun sormi tulppana pitäisi imeä sorminahkaa letkuun jos PCV-venttiili toimii ? Auto käy vapaalla vaihteella.

Kokeilempa vielä lähempänä korjaamoja.


Totenkopf

Sehän on periaatteessa takaiskuventtiili jonka virtaus on rajattu. Kaikki moottorissa oleva ilma kun on mitattua ilmaa, niin tämä pcv- venttiilin oikea toiminta on tärkeää. Samoin kaikkien imuvutojen eliminointi. Mikäli moottori kusee öljynsä joka tivisteen välistä, on pcv- venttiili tukkeutunut. Mikäli vuotoa ei ole ja öljyä häviää, asiaan ei tule parannusta pcv- venttiiliä vaihtamalla.

Venttiilin voi testata edellä vilahtaneen FSM:n ohjeen mukaisesti irroittamalla sen moottorin käydessä ja kokeilemalla sormella löytyykö imua. Parempi testi mielestöni on irroittaa koko venttiili ja puhaltaa sen läpi molempiin suuntiin. Virtaussuuntaan puhallettaessa ventiilin pitäisi aueta helposti. Kun puhallat kovempaa, pitäisi virtauksen rajoittua tiettyyn pisteeseen. Tämä selviää myös edellä olleesta kuvasta. Lopuksi kokeilet puhaltaa toiseen suuntaan, jolloin venttiilin pitäisi sulkea virtaus kokonaa .

Itse venttiili Nissanin osanumerolla 11810-75T00 on aika arvokas marmorilta, puhutaan kympeistä. Saman asian ajaa renaultin varaosanumerolla oleva tuote 11810-0M300. Tämän hintatasosta Suomessa en tiedä, selviää kysymällä avainvaunusta.
-14 Juke 1.6 DIG-T
-88 VAZ 21013 (kesäauto)
-88 VAZ 2104 (projekti)
-90 VAZ 21051 (projekti)

Jori

Tilasin: Genuine PCV Valve 11810-0M300 (for Nissan)
ja hintaa noin 20 puntaa, ei postikuluja kun maksoin pay pal maksulla.
Viikossa parissa tullee omaan postilaatikkoon.

Jospa saisin entisen venttiilin joskus irti letkua,
eristettä ja vanhaa pcv-venttiiliä tärvelemättä.
Letku itsessään vaikutti heikolta klemmarin alla.

Totenkopf

Tämä pcv- venttiilin kumi maksoi muistaakseni vähän yli 4 euroa marmorilla, joten suosittelen hankkimaan uuden. Entinen lähtee yleensä murusina irti.
-14 Juke 1.6 DIG-T
-88 VAZ 21013 (kesäauto)
-88 VAZ 2104 (projekti)
-90 VAZ 21051 (projekti)

Alppuu

Kattoo jos huomenna uskaltaisi kammeta Almerasta tuota irti tarkastusta varten. Laittelen sitten raporttia.
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Jori

#15
Mainiota jos viitsit irrottaa.
Irroitan sitten oman PCV-venttiilin ns. oikealla tavalla jos saan vinkkiä.
Voikohan peräti murtua venttiili jos ei ensin nitkuta ja kierrä ja kierrä venttiiliä irti.
Ruuvimeisselillä vaan alkaa tyvestä runnomaan irti ?
Alan itse vaihtamaan jahka ostan ensin alkuperäisosana eriste-tiivisteen ja tulee Koreasta PCV-venttiili.
Letkukin ehkä pitää ostaa lopulta.

Whee

#16
-

Jori

#17
https://axleaddict.com/auto-repair/How-to-do-a-PCV-valve-test

Tuolla sivulla oli kosolti tietoa PCV:n merkityksestä.

Saattaa olla syytä joskus PCV-venttiili tarkistaa ja jopa vaihtaa.
Jos saa venttiilin ehjänä irti.


Alppuu

Joo, tuli irrotettua PCV venttiili kannesta. Ihan hyvin lähti kun puukolla käänteli ja väänteli varovasti, mitään ei hajonnut.
Jätin venttiilin kiinni letkuun. Venttiilin päässä oli vähän karstaa, jonka puhdistin bräkellä ja hammasharjalla.
Hyvin imi tyhjäkäynnillä, vähän laskin siitä bräkeä läpi.. Venttiili meni myös nätisti takaisin paikalleen.
Joten ei se ainakaan tukossa ole, sitä ei tullut testattua, onko pysyvästi auki.
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

spetee

Näissä nissaneissa on aika yksinkertainen tämä huohotusjärjestelmä  verrattuna vaikka 90 luvun 5 sylinteriseen volvon koneesee. kaikenmaailman liekkilukot tukkeutuu ja öljyloukku menee tukkoon , letkut murtuu ja huohotus ei pelaa ja seuraavaksi sieltä pullahtaa joku stefa öljynpaineen johdosta irti  :D
Käyttis Almera N15 sedan -98 2.0GTI swappi,  Sunny SLXi -93 , projektit Cherry -86 , Sunny B11 -85. Ex menopelejä useampi Nissan ja Datsun..

cedricfan

Joo, paitsi että se ruåtsalainen talviauto osasi murheilla yksinkertaisestakin huohottimestaan, liekkilukostaan ja letkuistaan jo 70-luvulla ;D ;D ;D
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Jori

PCV-venttiili viimein vaihdettu.
Tiivstekumi oli ns. pehmeä.
Ja kun tiiviste oli pehmeä ei tarvinnut hengarikoukkua pujottaa tiivisteen  läpi varmistamaan ettei tiiviste putoa moottorin sisään.

Auto vaikuttaa kiitävän hieman joutuisammin. Ehkä on harhaluuloa.

Vaan aika näyttää väheneekö öljynkulutus. Ja kenties myös bensiininkulutus.

Kuva vanhasta venttiilistä:

http://aijaa.com/W8L47e

ja en osaa sanoa oliko vanha PCV-venttiili toimintakuntoinen.
Ei tuosta saa varaosaa puhdistamalla kun on nyt ainakin sökö ja murtunut ja osina.

Pitääpä puhdistaa parkkihallissa moottoria ja seurata vuotaako öljy jostain. Vai öljyä lisätessä lorahtaako öljyä minne sattuu.



Whee

#22
-

Jori

Kuvasin irti otetun PCV-venttiilin vähän tarkemmin:

   http://aijaa.com/G5UnaW

Onkohan tosiaan toiminut vajavaisesti ?