Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

P11 jakopää, kiristin ym.

Aloittaja Mikko K, lokakuu 09, 2017, 19:14:52

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mikko K

Jakopää kuulostaa rallattavan, moottori 1,6, GA16DE, kurkkasin tarkistusaukosta, kiristin noin 15-18 mm ulkona, vaikuttaisi maksimilta. Riittääkö jos vaihtaa ylimmäisen ketjun ja kiristimen? Vai tarvitseeko vaihtaa kaikki jakopään osat?

ps. miten tähän liitetään suoraan kuva??

spetee

omaan ga16 koneeseen vaihoin pelkästää ylemmän ketjun ja kiristimen kun rallatti kierroksilla, onkai tolla 70tkm sen jälkee ajettu ilman ylimääräsiä ääniä  :) 310tkm oli sillo mittarissa.  Paljonko kilometrejä mittarissa? jossain tapauksessa on järkevin vaihtaa koko ketjusarja hammasrattoineen sillä ne rattaatkin kuluu ja kulunut hammasratas kuluttaa uuen kettingin nopeesti..

ohjeet kuvan liittämiseen löytyy täältä http://www.ncf.fi/smf/index.php?topic=11596.0
Käyttis Almera N15 sedan -98 2.0GTI swappi,  Sunny SLXi -93 , projektit Cherry -86 , Sunny B11 -85. Ex menopelejä useampi Nissan ja Datsun..

Nugetti

Pelkän kiristimenkin voi vaihtaa, mutta on fiksumpaa vaihtaa yläketju, kiristin ja rattaat. GA-koneessa on aikas kestävät ketjut + hilppeet miinus tuo yläkiristin.

Ketjuhan syö siihen kiristimeen ajan myötä jäljet / ketju alkaa "uppoamaan" kiristimeen. Kun oikein pahaksi pääsee, se kiristimen männän öljynpoistoaukko laajenee (kun ketju on jo uponnut hyvän matkaa) ja paine laskee jolloin alkaa rallattamaan vielä enemmän kun kiristimessä ei teoriassa ainakaan ole yhtä suuri öljynpaine.

Itse ajoin jotain 50tkm pelkällä kiristimen vaihdolla. Auto meni ruosteiden takia paaliin ennenkun tuli mitään muita jakopääongelmia. Yhteensä kilometrejä oli ~300tkm.

Mikko K

kuva


Tämä kone rallattaa kylmänä tyhjäkäynnillä ja kuuluu myös lämmettyään, mutta vaimeampana. Öljyt vaihdettu, myös moottorin sisäpesu tehty, varmuuden vuoksi. Pikaisella silmäyksellä kotimaisista nettivaraosakaupoista ei löytyny kirististintä, ebaysta kylläkin. Onko suosituksia?

Mikko K


Stetu

Joo tosiaan noita yläketjun kiristimiä ei meinannu vuosia takaperinkään löytyä erikseen mistään. Nykyään ei motonetin valikoimastakaan löydy kiristimiä tai ketjuja ollenkaan, vaan on ostettava koko jakoketjusetti. Tuossa sun tapauksessa pelkän kiristimen vaihto ei auta, koska ketju on venähtänyt. Budjettiratkaisuna kannattaa vaihtaa ainakin yläketju ja mahdollisesti kiristin (toki oikea tapa on vaihtaa myös ketjupyörät) Tietysti jos löydät kiristimen ja ketjun halvalla ulkomailta niin hieno homma, mutta koko setinkin taitaa saada vajaaseen 100 euroon ainakin ulkomailta. Tämä siis sisältää kaikki jakopään osat: ketjut, laahaimet, kiristimet, ketjupyörät yms.

Itse taisin jokunen vuosi sitten skruvatilta tilata yläketjun ja hinta oli muistaakseni 5 euron paikkeilla, olihan se halpa kun sama ketjunpätkä oli suomessa n. 50€  ;D

mies51

Kuvasta näyttäis siltä, että ketju niin paljon venynyt, ettei kiristin pääse enää kiristämään kaikkia löysiä pois. Ketjussa alin lenkki koskee kiristimeen ja ketjupyörään samanaikaisesti. Kun ketjupyörä pyörii, se hakkaa ketjun välityksellä kiristintä ja löysä ketju vispaa. Näistä tulee ääni.
Kiristimen vaihto ei korjaa asiaa! Uusi ketju ja kiristin. Tilaa mieluummin koko sarja sisältäen ketjut pyörät kiristimet laahaimet, kun todennäköisesti on lähes saman hintainen kuin erillisosia ostaessa. Vaihdat sitten sen verran kuin jaksat, esim. kaikki yläketjuosat.

Mikko K

ok, kiitos neuvoista  :)  Onnistuukohan ylimmäisen jakoketjun ja kiristimen vaihto tee se itse mieheltä vai vienkö suosiolla nyrkkipajalle? Työssä huomioitavaa? Onkohan tämän työn taitajia Oulun seudulla?

mies51

Sarjassa vaikea = kuuluu kokeneelle tee-se-itse-mekaanikolle. Suosittelen ostamaan täydellisen jakoketjusarjan sisältäen kaikki molempiin ketjuihin (Motonet 25-6325 tai ulkomailta). Lisäksi ostat kampiakselin etutiivisteen (Motonet 27-9505).
Näyttääkö Motonet väärin eli P11 ei anna GA-moottorin osia? Kuvassasi on selvästi GA-moottori, kun on kaksi "polkupyöränketjua" (eikä QG-moottori yhdellä huonolla levykimppuketjulla). Haulla Sunny N14 1996 löytyy nuo oikeat GA16DE osat.

Mikko K

Aika huono tuo motonetin haku, kun ei suoraan löydä Primeraan jakoketjusarjaa vaan pitää Sunnyn haulla hakea....
Liekköhän muillakin varaosamyyjillä sama vika. No jokatapauksessa hintava on, kysäsen muutamalta kivijalalkaliikkeeltä vielä. Sattunu mulle 1997 vuonna maanantaina valmistettu p11, kun alle 300 tkm ajettuna rallattaa ketju  :(
Uudemman Primerat on kyllä susia mutta, että tämäkin vielä...

Mikko K

Ois tuossa kyllä koriltaan lahonu P11 takapihalla, jossa hyvä moottori, joutusammin taitaa moottorin vaihtaa, kun jakopään remppaa kokonaan ja ahtaassa kolossa ähertää...Täydelliseen jakopää remppaan tarvitsee ymmärtääkseni: pakosarja / alkukäyrää irroitella, öljypohja, ym. romppeita eestä pois. Alkukäyrän pultit on varmasti niin jumissa kuin olla ja voi.. toki tämä vastus tulee myös moottorin vaihdossa vastaan..

GT Primmu

Itse vaihtaisin koko moottorin jos sellainen hyvä olisi käsillä, samalla näkisi kytkimen missä kunnossa on. Pyydä pari kaveria jeesaan ja vaihdatte koko moottorin, ei ainakaan maksaisi muuta kun öljyt + suodatin ja pakoputken tiivisteen, niin ja saunan lämmityksen ja oluet :) PS. Laita vanha virranjakaja jemmaan ku näistä vauvamoottoreista niitä taitaapi kosahdella aina välillä... Niin ja vielä itselle maksoi gt -malliin jakopäänketju ja kiristin (orkkikset) + työ noin 500€ liikkeessä, autolla oli silloin ajettu 365 000 km...
Gt Primera -98
Toyota Crown ms-123 -84
Toyota Crown ms-123 -85
Maxima A33 (ex)

cedricfan

Muistaakseni noissa oli kyllä joku ero. Kannattaa varmistaa Fastista ensin!
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

spetee

Jos asiaa miettis pitemmän päälle nii onko järkeä alkaa vaihtaa moottoria toiseen jossa todennäköisesti jossain vaiheessa on sama ongelma edessä? Näissä koneissa ei sen kummemmin mitään muuta tyypillistä mekaanista vikaa ole kuin tuo ylemmän ketjun venyminen ja kiristimen kuluminen. ketjun vaiholla saat taas reilusti käyttöikää kun taas moottorin vaiholla saat todennäköisemmin vähemmän sen ketjun puolesta. Marmoritiskiltä ite ostin ylemmän ketjun ja kiristimen, hieman enemmän maksoi kuin tarvikesarja mutta kestääkin enemmän.  eikä tarvi alkaa purkaa koko konetta jotta saa vaihettua. ketjun ja rattaiden kestävyyteen vaikuttaa hyvinki merkittävästi auton huoltohistoria eli kuinka laadukkaita öljyjä on käytetty ja niiden vaihtoväli.
Käyttis Almera N15 sedan -98 2.0GTI swappi,  Sunny SLXi -93 , projektit Cherry -86 , Sunny B11 -85. Ex menopelejä useampi Nissan ja Datsun..

Mikko K

Autotarvikkeissa myyntikate kohdillaan! Motonetissa jakoketjusarja 349€, eräästä liikkeestä Oulussa sain tarjouksen 212€. Tilasin kuitenkin ebayn kautta usa:sta, hinta noin 100€ rahteineen ja tullimaksuineen!  ;)


Alppuu

On kyllä hinnoissa eroa. Mutta onko nuo kalliimmat merkkiosia ja halvemmat jotain no name kiina kamaa?

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

cedricfan

Noissa jakopääkiteissä on inhottavan paljon laatuhaitaria, tässä kohtaa maksaa todellain siitä tasosta mitä saa.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV