Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Nissan Pathfinder R51 automaattivaihteiston lauhdutus

Aloittaja JukiHoo, lokakuu 02, 2017, 10:49:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JukiHoo

Moro!

Sattuisiko kenelläkään olla kokemuksia pathfinder R51:n automaattivaihteiston öljynlauhdutuksesta?
Öljyhän kiertää omaa kanavaa syylärin kautta ennenkun menee omaan lauhdutinkennoonsa... Voiko syylärin jättää pois välistä kun olen lukenut jostain että joissakin on ollut taipumus että on mennyt nesteet jä öljyt sekaisin?

cedricfan

Huoh...
Mikä on jäähdytin, mikä on lauhdutin ja mikä on lämmönvaihdin?
Nuo nyt vaan ON PAKKO selvittää ensin, niin tajuat samalla mistä asiassa on kyse!

Lauhdutinta autossasi tuskin on muuta kuin ilmastoinnille, koska se muuttaa kaasun nesteeksi.

Siinä on kuitenkin ilmeisesti LÄMMÖNVAIHDIN jäähdyttimen päädyssä. Sen tarkoitus on siis vaihtaa lämpöä, kumpaankin suuntaan. Eli sen ansiosta lootaöljy jäähtyy kesällä ja lämpeää talvella. Vallan hyödyllinen kapistus joka löytyy useimmista maailman automaattivaihteisista autoista. Ja on kyllä turhaa pelottelua, että se sotkisi nesteet, jollei sitten jo jäähdytinkin ole ihan sohlo.

Erillinen kenno on puolestaan jäähdytin. Se siis jäähdyttää ylikuumaa öljyä esim perävaunun vedossa, mutta toisaalta se myös talvella jättää öljyn liian kylmäksi. Sen kanssa olisi hyvä olla OHITYSVENTIILI talveksi.
Ei siis SULKUA koska automaattiöljyn KUULUU KIERTÄÄ.
Neuvo tulpata on erittäin huono ja vaarallinen!
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

JukiHoo

#2
Lainaus käyttäjältä: cedricfan - lokakuu 07, 2017, 18:09:26
Huoh...
Mikä on jäähdytin, mikä on lauhdutin ja mikä on lämmönvaihdin?
Nuo nyt vaan ON PAKKO selvittää ensin, niin tajuat samalla mistä asiassa on kyse!

Lauhdutinta autossasi tuskin on muuta kuin ilmastoinnille, koska se muuttaa kaasun nesteeksi.

Siinä on kuitenkin ilmeisesti LÄMMÖNVAIHDIN jäähdyttimen päädyssä. Sen tarkoitus on siis vaihtaa lämpöä, kumpaankin suuntaan. Eli sen ansiosta lootaöljy jäähtyy kesällä ja lämpeää talvella. Vallan hyödyllinen kapistus joka löytyy useimmista maailman automaattivaihteisista autoista. Ja on kyllä turhaa pelottelua, että se sotkisi nesteet, jollei sitten jo jäähdytinkin ole ihan sohlo.

Erillinen kenno on puolestaan jäähdytin. Se siis jäähdyttää ylikuumaa öljyä esim perävaunun vedossa, mutta toisaalta se myös talvella jättää öljyn liian kylmäksi. Sen kanssa olisi hyvä olla OHITYSVENTIILI talveksi.
Ei siis SULKUA koska automaattiöljyn KUULUU KIERTÄÄ.
Neuvo tulpata on erittäin huono ja vaarallinen!

Termit saattaa olla väärin mut en oo tulppaamassa kiertoa vaan ohittamassa syylärin kautta kiertoa... Öljy kyllä kiertäisi vielä coolerin kautta... Laitan kuvan systeemistä niin ymmärrätte mitä tarkoitan...

7 letku ylemmästä kuvasta on alemmassa 10
8 letku ylemmästä kuvasta on alemmassa 7




JukiHoo

Onkohan tuossa fluid coolerissa sit jonkinlaine termostaatti/ohitusventtiili? (termit saattaa olla taas hatusta vedettyjä)

Vaikuttaa jotenkin typerältä että ensin lämmitetään öljyä syylärikierrossa ja sit jäähdytetään omassa coolerissa??

Ei mee jakeluun kun en oo näitten kanssa ennen renannu   :D

Alppuu

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

JukiHoo


Whee

#6
-

JukiHoo

just huomasin saman, eikä näkyny enää kuvat kun tyhjäs sivuhistorian...

JukiHoo

#8
Lainaus käyttäjältä: Whee - lokakuu 07, 2017, 21:50:11
Lainaus käyttäjältä: JukiHoo - lokakuu 07, 2017, 21:31:27
No mikäs? Mulla näkyy...
Photobucket on nykyään maksullinen. Linkitetyt kuvat näkyy muilla foorumeilla jos maksaa.

aijaa.com toimii eikä oo maksullinen...

cedricfan

#9
Lainaus käyttäjältä: JukiHoo - lokakuu 07, 2017, 19:25:13
Lainaus käyttäjältä: cedricfan - lokakuu 07, 2017, 18:09:26
Huoh...
Mikä on jäähdytin, mikä on lauhdutin ja mikä on lämmönvaihdin?
Nuo nyt vaan ON PAKKO selvittää ensin, niin tajuat samalla mistä asiassa on kyse!

Lauhdutinta autossasi tuskin on muuta kuin ilmastoinnille, koska se muuttaa kaasun nesteeksi.

Siinä on kuitenkin ilmeisesti LÄMMÖNVAIHDIN jäähdyttimen päädyssä. Sen tarkoitus on siis vaihtaa lämpöä, kumpaankin suuntaan. Eli sen ansiosta lootaöljy jäähtyy kesällä ja lämpeää talvella. Vallan hyödyllinen kapistus joka löytyy useimmista maailman automaattivaihteisista autoista. Ja on kyllä turhaa pelottelua, että se sotkisi nesteet, jollei sitten jo jäähdytinkin ole ihan sohlo.

Erillinen kenno on puolestaan jäähdytin. Se siis jäähdyttää ylikuumaa öljyä esim perävaunun vedossa, mutta toisaalta se myös talvella jättää öljyn liian kylmäksi. Sen kanssa olisi hyvä olla OHITYSVENTIILI talveksi.
Ei siis SULKUA koska automaattiöljyn KUULUU KIERTÄÄ.
Neuvo tulpata on erittäin huono ja vaarallinen!

Termit saattaa olla väärin mut en oo tulppaamassa kiertoa vaan ohittamassa syylärin kautta kiertoa... Öljy kyllä kiertäisi vielä coolerin kautta... Laitan kuvan systeemistä niin ymmärrätte mitä tarkoitan...

7 letku ylemmästä kuvasta on alemmassa 10
8 letku ylemmästä kuvasta on alemmassa 7




Eli väärin päin.

LÄMMÖNVAIHDIN pitää olla.
Jäähdytin ei ole tärkeä.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

JukiHoo


Shamsa

Kysymys. Toimiiko sulla se nykyinen systeemi? Oletan että kyllä.
Älä korjaa mitään mikä ei ole rikki.

Kaikesta voi tehdä monimutkaista ja kallista, teet juuri sitä.
Säästä rahat vaikkapa polttoaineeseen.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

JukiHoo

No kun on vähä pelko persiissä että se lämmönvaihdin tai mikä nyt onkaaan vuotaisi jäähdytysnesteen sekaan, siksi utelen uskaltaako kokeilla jättää se väliin?

cedricfan

Kaikkihan on mahdollista, mutta sitten pitä laittaa auto hermeettisesti suljettuun ilmatiiviiseen kapseliin ;D
Se jäähdytin kyllä happanee ensin muualta kuin sieltä, missä kummallakaan puolella ei ole ilmaa eikä suolaa, vaan toisella jäähdytinneste ja toisella öljy.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

JukiHoo

Teidän neuvoista ja kielloista huolimatta kokeilin ohittaa lämmönvaihtimen ja parinpäivän varovaisen ajon jälkeen on jäähdytinneste pysynyt puhtaana. Joten tilasin uuden Lämmönvaihdin/syyläri yhdistelmän. Vaihdoin samalla myös laatikkoon öljyt varmuuden varalta, vaikkakin öljyssä ei mitään merkkejä jäähdytinnesteestä mielestäni ollut. Jokatapauksessa vaihto olisi ollut ajankohtainen muutenkin. Tiedustelin myös Nissanin merkkihuollosta tilausta tehdessä onko syyläreitä myyty lämmönvaihtimien vuodon takia sanoivat että joitakin tapauksia on ollut...

Shamsa

Eli nyt ajelet ilman lämmönvaihdinta ;D
Pakkaset kun tulee niin saattaa jonkin aikaa mennä että öljyt lämpeää toimintalämpötilaan, jos ei siihen mennessä uutta kennoa saa.

'joitakin tapauksia', eli aika harvinaista. Ja millä kilometrimäärillä ::)
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

JukiHoo


Markku Salmela

Mitenkäs tämän asian kanssa remontti eteni?

Juuri tänään huomasin että jäähdytinneste on aivan öljyinen, eli jostakin vuotaa öljyä glykolin sekaan. Öljy ei ole moottoriöljyä vaan muistuttaa hydraulineste/vesi maitoemulsiota. Onko tuo jäähdyttimen vaiheistoöljyn lämmönvaihdin ainoa mahdollinen paikka mistä tuo nesteiden sekottuminen voi tapahtua?

cedricfan

Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV