Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

P11 polttoainemittari/anturi

Aloittaja shamrock, syyskuu 17, 2017, 11:16:26

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

shamrock

Pääsi P11 yllättämään kun polttoainemittari oli vasta punaisen rajalla ja ajotietokoneen mukaan 150 kilsaa jäljellä, ja bensa loppui. Ennen tuon kanssa on voinut ajaa surutta aivan alarajalle ja ylikin tietokoneen näyttämän. Vika näyttää paikantuneen virheelliseen näyttämään, kun tietokoneen näyttäessä noin 170 kilsaa tankkasin noin 40 litraa, eli en edes tankkia täyteen. Nyt neula pomppasi asteikon yläpuolelle ja tietokone väittää yli 900 kilsan ajomatkaa jäljellä :) Äkkiseltään tankkiin vilkaistessa en nähnyt mitään olevan dramaattisesti pois paikaltaan ... mutta kumpi olisi valistuneempi arvaus lähteä etsimään vikaa, tuo tankissa oleva anturi vai mittaristo? Missään vaiheessa en ole huomannut mitään äkillistä muutosta mittarissa, ikäänkuin tuo vika olisi ilmaantunut pikkuhiljaa.

datsunpower

#1
Tankissa oleva anturi, eli säätövastus kuluu aikaa myöten. Ensiapuna voi varovasti koittaa putsata liukupinnan vastuslangat/välit vaikka hammasharjalla tai jollain todella pehmeällä messinkiharjalla.
Anturi pitäisi periaatteessa pystyä myös kalibroimaan uusiksi mittaristossa, mutta tähän en ole ikinä syventynyt.


EDIT: Muistin juuri, että P11:ssa se liukupinta ei välttämättä enää edes ole langasta tehty vaan se voi myös olla hiilikalvo tai mikä liekään viralliselta nimeltään.. se on sitten todella hauras putsattava ja yleensä se alkaa jo olla jostain kohtaa puhki.
Vastuslanka-versiossa erottaa ne langat kyllä ihan selvästi.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

shamrock

#2
Idea on tuttu, olenhan mä sähkömies :) Ymmärtäisin kulumisen, jos jollakin tietyllä alueella näyttämä heittelisi .. se olisi ymmärrettävää kun kuluneessa kohdassa signaali katoaa. Nyt kuitenkin mittarin toiminta on täysin lineaarista, se vaan on kautta linjan reilut 10 litraa pielessä.

Hiilikalvovastuksiahan on vanhoissa Jetronic-ruiskujen ilmamäärämittareissa fiksattu helpostikin, pieni nokan taivutus kuluneen pinnan ulkopuolelle niin taas mennään pitkän aikaa. Mutta niissäkin ongelma ilmenee juurikin pätkimisenä tietyllä alueella, tuollaista lineaarista muutosta se ei aiheuta.

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: shamrock - syyskuu 17, 2017, 17:26:44
Idea on tuttu, olenhan mä sähkömies :) Ymmärtäisin kulumisen, jos jollakin tietyllä alueella näyttämä heittelisi .. se olisi ymmärrettävää kun kuluneessa kohdassa signaali katoaa. Nyt kuitenkin mittarin toiminta on täysin lineaarista, se vaan on kautta linjan reilut 10 litraa pielessä.

Hiilikalvovastuksiahan on vanhoissa Jetronic-ruiskujen ilmamäärämittareissa fiksattu helpostikin, pieni nokan taivutus kuluneen pinnan ulkopuolelle niin taas mennään pitkän aikaa. Mutta niissäkin ongelma ilmenee juurikin pätkimisenä tietyllä alueella, tuollaista lineaarista muutosta se ei aiheuta.
Alanmiehenä sitten pitäisi ymmärtää sekin miksi se kuluminen voi aiheuttaa kyseisen oireen olipa kyseessä vastuslanka tai hiilikalvo. Signaali ei välttämättä katoa minnekään. Se voi myös voimistua, tai toisin sanottuna vastusarvo olla ihan mitä tahansa muuta kuin mitä sen pitäisi olla.
Nyt kun mainitsit niin tosiaan molemmissa anturityypeissä vikaa saa korjattua sitä vartta varovasti vääntämällä. Lankaversiossa ne lankojen välit kannattaa silti putsata kun ne oikosulut aiheuttavat vastusarvon muutoksia.

Oletko koskaan tankannut P11 Primeraa sen ollessa käynnissä? Ainakin meillä tuossa GT:ssä ajotietokone ja polttoainemittari sekoavat ihan totaalisesti. Miittariston ohjelma ei ilmeisesti voi käsittää sitä miten polttoaineen määrä lisääntyy vaikka auto kuluttaa sitä koko ajan.
Kaiken lisäksi P11 polttoainemittari reagoi todella hitaasti polttoaineen pinnan muutoksiin. Esim. jos vertaa 160J Datsunin ja P11 Primeran mittareita niin Datsunissa mittari seilaa sen mukaan kumpaan suuntaan mutka sattuu olemaan, Primera taas ei näytä reagoivan mitenkään pitkässäkään kaarteessa.


T: Elektroniikka-/sähköasentaja
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Tumes

Joo, mulla sama SE:ssä eli kun tankkaa auton ollessa käynnissä mittari ja tietokone nousee tosi hitaasti (esim. saat ajaa 50-100km ennen kun näyttää totuutta). Tosin aina rupee näyttämään oikeaa kun käyttää virrat poissa. Ja mulla satunnaisesti muutamia kertoja tehnyt sitä, että kun käynnistää, niin mirttari näyttää täyttä, en tiedä onko sillä vaikutusta et odottaa ennen käynnistymistä hetken aikaa virrat päällä, että mittari hakee paikkansa... mutta sillein olen saanut tankin näyttämään oikeaa (jos näyttää täyttä). Noh osaan elää oman mittarini kanssa, enkä ite noittentakia vaivaudu tekemään mitään.
Nissan Silvia S15
Nissan Cedric Y30 2.8D SGL
Nissan Cherry N12 1.5 GL vm.86 (ex)
2 x Nissan Primera P11 SE vm.97 (toinen osina)
Nissan Primera 2.0 SLX (ehkä rata-aihio)
Nissan Primera 1.6 SI Varaosin

shamrock

Jonkinlainen logiikkahan tuohon P11:n mittariin on rakennettu. Tuntuu että se on jopa riippuvainen siitä miten pitkäksi aikaa sammuttaa auton tankatessaan. Jos vaikka kympillä tankkaa ja sattuu olemaan tosi nopea, joskus ei tapadu mittarissa eikä tietokoneessa mitään. Seuraavana aamuna sitten kun auton starttaa, lukemat on oikein. Toisella kerralla jos käväisee vaikka kahvin ostamassa samalla, mittari seuraa. Tässä on toki se logiikka, että jos auto on hetken kalleellaan tai ajaetaan tiukkaa kurvia tms, mittari ei noteera tällaisia asioita ollenkaan vaan pyrkii näyttämään sitä mikä on sen olettamuksen mukaan todellinen taso. Oisko tuon tankin anturin vastusarvoja saatavilla mistään?

Tuohon opettamiseen en usko, koska tähän autoon on vaihdettu yksi kerrallaan sekä tuo pumppupaketti antureineen, että mittaristo. Kummankaan muutoksen yhteydessä ei näyttämissä tapahtunut mitään eroa eikä tarvittu opettamista, uusi toimi samantien ja näytti oikein. Sitä toki vois kokeilla, jos tuon pitkästä aikaa tankkaisi aivan täyteen ja katsoisi oppiiko mittari rajansa uudestaan. Tämähän ei ole muuten GT, vaan SLX jossa ihme ja kumma, tuo GT:n mittaristo ja ajotietokone toimivat aivan plug'n'play. Näissä ei ilmeisesti ole mitään virtausantureita polttoainepuolella, vaan kulutusnäytön täytyy perustua laskennalliseen dataan oletetusta bensanpaineesta ja suuttimien aukioloajasta tms?

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: shamrock - syyskuu 18, 2017, 17:50:22
Jonkinlainen logiikkahan tuohon P11:n mittariin on rakennettu. Tuntuu että se on jopa riippuvainen siitä miten pitkäksi aikaa sammuttaa auton tankatessaan. Jos vaikka kympillä tankkaa ja sattuu olemaan tosi nopea, joskus ei tapadu mittarissa eikä tietokoneessa mitään. Seuraavana aamuna sitten kun auton starttaa, lukemat on oikein. Toisella kerralla jos käväisee vaikka kahvin ostamassa samalla, mittari seuraa. Tässä on toki se logiikka, että jos auto on hetken kalleellaan tai ajaetaan tiukkaa kurvia tms, mittari ei noteera tällaisia asioita ollenkaan vaan pyrkii näyttämään sitä mikä on sen olettamuksen mukaan todellinen taso. Oisko tuon tankin anturin vastusarvoja saatavilla mistään?

Tuohon opettamiseen en usko, koska tähän autoon on vaihdettu yksi kerrallaan sekä tuo pumppupaketti antureineen, että mittaristo. Kummankaan muutoksen yhteydessä ei näyttämissä tapahtunut mitään eroa eikä tarvittu opettamista, uusi toimi samantien ja näytti oikein. Sitä toki vois kokeilla, jos tuon pitkästä aikaa tankkaisi aivan täyteen ja katsoisi oppiiko mittari rajansa uudestaan. Tämähän ei ole muuten GT, vaan SLX jossa ihme ja kumma, tuo GT:n mittaristo ja ajotietokone toimivat aivan plug'n'play. Näissä ei ilmeisesti ole mitään virtausantureita polttoainepuolella, vaan kulutusnäytön täytyy perustua laskennalliseen dataan oletetusta bensanpaineesta ja suuttimien aukioloajasta tms?

Se miksi sitä ei ole osia vaihtaessa pakko "opettaa" uudestaan johtuu siitä, että anturit ovat samanlaisia keskenään. GA- ja SR-moottorillisissakin on sama anturi.
Ohjelmaa olisi tarve muuttaa jos tankkiin vaihtaisi erilaisen anturin tai tankin muotoa muutettaisiin.
Ajotietokone saa polttoaineen suihkutusmäärän ECU:lta. Tekee siitä sitten omat laskelmansa. Varustelutaso ei vaikuta moottorinohjaukseen.


151mm = Full: 7,5 - 9,5ohm
88mm = 1/2: 88,5 - 93,5ohm
15mm = Empty: 180 - 186,8ohm

Bonuksena: Mittaristolla voi halutessaan ajaa myös diagnostiikka-moodissa testiä, että liikkuuko neulat oikein ja mittaristostakin saa omat vikakoodinsa ulos.. kertoo tarvittaessa polttoainemittaristakin kaikki kolme asiaa: 1) se toiminee,  2) on oikosulussa tai 3) yhteys on kokonaan poikki.
Eli ei auta tässä tapauksessa yhtään mitään.



Niin ja jos tapana on paljonkin ajella niillä 10e tankkauksilla niin voinet lopettaa sen polttoainemittarin vian etsimisen. Niillä litramäärillä mittariston/ajotietokoneen näyttämät alkavat hiipimään päin prsttä ja viimein käy väistämättä se "oho, nytkö se sammui?".
En ole sen kummemmin syytä selvitellyt kun siitä viasta on päässyt tankkaamalla reilummin.
Ajotietokoneen näyttämä on pidemmältä ajalta laskennallinen arvo, ei juurikaan mihinkään sen hetkisiin arvoihin perustuva.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

shamrock

Noita 10 euron tankkauksia tulee joskus harrastettua, mutta nämä molemmat kerrat kun on alkanut temppuilla on ollut pitkässä reissussa kun melko täydestä tankista ajettu tasaisesti alaspäin. Ja tuo tietokoneen kilsanäyttämä oli lähnnä referenssinä, siitä miten tilanne on muuttunut entisestä. Myös polttoainemittari näyttää aivan väärin, ja se toki se suurempi murhe on. Ennen sai ajaa surutta punaisen alarajalle asti, ja merkkivalokin sai palaa tovin. Nyt mennään juuri ja juuri punaisen ylärajalle, eikä edes valo syty. Myös, aiemmin kun otti tankin täyteen, neula nousi jotakuinkin tasan ylärajalle. Nyt jo vajaammalla tankkauksella neula nousee yli asteikon.

Vika olisi siitä toki kiva selvittää, että käyttelen töissäkin paljon autoa, ja kulutus vaihtelee tosi paljon, joten trippimittarin lukemista on turha miettiä miten kauan siitä edellisestä tankkauksesta olikaan. Joskun ajan satojen kilson maantielenkkiä ja toisinaan päivällä töissä kiskon kaapelikelakärryä pätkä kerrallaan. Ja kun en tietenkään tiedä, onko tuo vika "staattinen" tuollaisena ja näyttämä pysyy tuollaisena, vai saattaako se joskus loppuakin vaikka mittari näyttäisin puolta tankkia.

No, mittailen nuo anturin ohmit ensi kerralla kun tankkaan täyteen, lähden siitä sitten katseleman lukemia alaspäin, niin selviää onko se vika anturin päässä vai mittariston päässä. Kiitos noista ohmitiedoista.

shamrock

#8
Tää alkaa tuntua siltä, että vika ei ole ollekaan mittarin näyttämässä, vaan ilmeisesti se pumpun imusuodatin vetää tukkoon. Nyt kerrankin pääsin siihen tilanteeseen sunnuntaina pitkältä matkalta palatessani, että vähän ennen kotia alkoi noi oireet, eikä ollut pakko mennä tankkaamaan. Kerran sammahti, sain uudestaan käyntiin ja pääsin kotiin. Seuraavana aamuna ei mitään ongelmaa, ja koko viikon nyt yrittänyt ajella tuota tyhjäksi, nyt jo bensavalo palaa ja ajotietokone näyttää jotain 30 kilsan luokkaa, yhä toimii :)

Tankissa lienee siis paskaa, ja jostakin syystä ilmeisesti tuossa noin 150 kilsan näyttämän kohdalla polttoainepinta osuu sellaiselle tasolle, että se imaisee ne pintaroskat kunnolla ja tukkii suodattimen. Kunnes imu loppuu, auto lepää hetken, roskat irtoaa ja taas toimii. Pitääpi aukoa tuota kunhan saa tuon tosissaan tyhjäksi niin mukavampi työskennellä.

shamrock

Ratkeshan tämäkin kun viimeinkin oli aikaa tutkia, imusuodatin tankissa tukossa, ja siellä pumpun kotelossaki ruokalusikallinen hienoa hiekkaa odottamassa tilaisuuttaan ongelman pahentamiseen :) Nyt testatessa pääsi jo ongelmitta siihen asti että ajotietokone näyttää viivaa :)