Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

B11/N12 etupyörän laakerin väliholkki

Aloittaja Tero-75, syyskuu 12, 2017, 10:58:50

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tero-75

Jonkun insinöörin aivopierun seurauksena ei otsikon malleissa voi vain vaihtaa etupyörän laakeria, vaan siellä on lisäksi kaverina väliholkki. Holkkia löytyy yhteensä 15:ttä eri kokoa, ja sen mitoittamiseen tarvitaan erikoistyökalu.
Autokeskuksen kautta ei väliholkkeja saa enää lainkaan, eikä ainakaan paikallisessa Autokeskuksessa ole sen paremmin tuota erikoistyökalua kuin työntekijääkään joka osaisi sellaista käyttää.

Löytyykö joltain kerholaiselta työkalua ja lisäksi taitoa käyttää sitä? Minulla on muistikuva että joku olisi Ruotsin Matilta moisen työkalun ostanut.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

paanape

Eikös se väliholkki jätetä vanha uuden laakereiden kanssa, koska eihän sen pitäisi olla kulunut jos napamutteri on ollut momentissa ja laakeri ei ole leiponut kiinni jolloin sisäkehä olisi lähtenyt pyörimään.

Tero-75

Nissanin oman korjaamokäsikirjan mukaan se pitää joka laakerinvaihdon yhteydessä mitoittaa uudestaan.

Ja minulla olisi tulossa uudet olkavarret molemmin puolin joten mitata pitää joka tapauksessa.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

Desperate child

Lueskelin itekin tuota service manualia ja viittaan vähä siihen täs.. Siihen käsitykseen jäin tuon perusteella, että pelkkä laakeri kun uusitaan, valitaan saman paksuinen holkki kuin vanha, tai käytetään vanhaa holkkia. Ja olkakappale kun uusitaan niin sitten valitaan holkki jonka paksuus = laakerien ulkokehien väli - 0,16mm (E15) tai 1,19mm (muut kuin E15), mistään erikoistyökalusta ei mainita, mutta en minä nyt osaa äkkiä sanoo minkälaisella mitalla tuon sitten saa mitattua..? Vai tarviiko olla joku teleskooppi holkki minkä kasaa väliin ja purkaa ja sitten mittaa siitä mikrometrillä laakerien ulkokehien välin..?

Tuossa service manualissa myös puhutaan että kun holkki on valittu, kasataan napa, laakeri, vetoakseli ym olkavarteen ruuvipenkissä ja napamutteri momenttiin ja mitataan pyörittämiseen tarvittava voima, pyörän pultista mitattuna vaa'alla vetäen 13,7-48,1N jos pyörii kevyemmin tai on yhtään välystä, niin vaihdetaan holkki kapeampaan, jos vaatii enemmän voimaa niin holkki paksumpaan, toistetaan kunnes vaadittu esijännitys on saatu.

Tuota nyt kun miettii niin toisaalta kyllä luulen että laakereissa saattaa olla sen verran eroa että oikeassa elämässä toi holkki olis syytä mitottaa aina uuden laakerin kanssa, niinkuin tuossa aiemmin mainittiin..

Mutta periaatteessa vaivaa nähden tuon pystyy säätään kohdalleen yritä ja erehdy periaatteella ainoastaan mitaten välystä ja pyörittämiseen tarvittavaa voimaa, jos vaan on niitä holkkeja millä kokeilla, tai teetättää jossain koneistamossa? Tai teettää paksun ja siitä hioo sitten pois, mutta hirveää nypläämistähän se on ja kuitenkin 0,01mm tarkkuuksista puhutaan.. tai no nuo nissanin holkit näyttää olevan 0,06mm välein.
Nissan Cherry 1,5 Turbo '84
Nissan Laurel 2,0SGL ´86
Nissan Sunny 1,5GL '86, 1,5GL '85, 1,6LX '89
Nissan X-Trail 2,5 '05
Kawasaki GPZ750R '86 & Solifer SM 50cc '81

paanape

Tuosta olisi ihan mielenkiintoista saada tietää onko noita aikoinaan edes Nissan huollossa holkkeja vaihdeltu tai mittailtu edes laakerien vaihdon yhteydessä vai napsittu kiinni vain vanhalla ja jos sitten ollut ongelmia niin ruvettu mittailee. Onko täällä saitilla ketään tuon aikaista Nissan huollon asentajaa.

CherryN12

Sama homma kun omaan N12 Cherryyn joku vuosi sitten etulaakeria vaihdettiin. Ei ollu prässiä tms. käytössä niin otettiin olkavarsi irti ja kiikutettiin ammattilaiselle ("--") koko olkavarsi. Tässä välissä juteltiin mukavia asentajan kanssa eikä mistään ongelmista vinkannutkaan. Noh, eli vaihtoi laakerin ja laitettiin sitten ite olkavarsi paikoilleen jne. ja eihän se sitten mitään kestäny. Vietiin tutulle jolle olisi pitäny alunperinkin viedä (mutta vaikea tavoitettava) niin paljastui että tää edellinen "ammattilainen" oli rälläkällä vetäny vanhan laakerin irti ja samalla vähän kaunistanut itse olkavarttakin laakerin alta..pikkasen "huolimatonta". Paljastui kanssa että oli samalla tämä shimmin/holkinkin rälläköinyt - tämä tietenkin vasta jälkeenpäin, tästä ei mainintaa kun "valmista" tavaraa käytiin silloin hakemassa (!)  >:( Hommattiin lopulta uusi olkavarsi Elozilta (iso kiitos sinnepäin) ja laitettiin tähän uusi laakeri ja käytettiin sitten tämän shimmiä/holkkia ja rokrok homma toimi taas. Tässäkin kuitenkin oli vanha shimmi käytössä mutta sekin jäi vähän vajaavaiseksi/ ei ollut 100% sopiva tuon uuden laakerin kanssa - mutta on toiminut tähän päivään saakka. Mutta siinä välissä oli kyllä epätoivosta kun selvisi että tosiaan 15 eri shimmiä/holkkia ja ei tietoa minkälainen siinä oli ollut jne. Autokeskuksessakin vään hymisteltiin että ei heillä tällaisia ole ollut pitkään aikaan. Todellakin hieman ärsyttävä insinöörin taidonnäyte, eikä paljoa naurattanut silloin :D
Datsun 200L Laurel SGL C130 -76
Subaru Legacy GT Spec-B JDM -07

Datsun 200L Sedan - The motorcar you´ll spend more time with
A classic car is like a pet - one day its going to die - Jeremy Clarkson

mies51

Kuva rakenteesta:
https://www.google.fi/search?q=b11+etupy%C3%B6r%C3%A4n+laakeri&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjqtJSE4KLWAhXiFZoKHQPtC9oQ7AkIXA&biw=1600&bih=805#imgrc=4bs4BqnzN29GIM:&spf=1505325977916
Tuota rakennetta olen nähnyt käytettävän monissakin konekonstruktioissa, mutta se on hankala. Tuon tarvittavan väliholkin pituutta on vaikea määrittää ennenkuin on asentanut molemmat laakerit ulkorenkailtaan perille pesäänsä.
Samankokoisia laakereita luulisi samanlaisiksi, mutta niissä on heittoja eli toleranssia.  Siksi tarvittavan väliholkin pituus selviäisi vasta paikoilleen asennettujen laakereiden sisärenkaiden välin mittaamalla (mittaat akselireijästä erikoismitalla), mutta sitten et saa oikean pituista väliholkkia paikalleen muuten kuin poistamalla toisen laakerin.
Jos kokoat uusilla laakereilla ja vanhalla väliholkilla:
- väliholkin ollessa liian pitkä, ulkoreikaiden väli jää suuremmaksi kuin ulkopesien sisäväli eli laakeri pääsee liikkumaan aksiaalisesti.
- väliholkin ollessa liian lyhyt, kiristettäessä akselipään mutteria, aiheutuu laakerille suuri kiristysvoima ja laakeri jumittuu ja tuhoutuu jo lyhyen ajon jälkeen.
- väliholkin on oltava just sen pituinen, että laakerille tulee pieni kiristys - välykset on poissa mutta laakeri vielä pyörii.

Jos ei väliholkkeja saa enää marmoritiskiltä, löytyiskö sopivan paksuista soviterengasta ( google.fi DIN 988 ; sisä- ja ulkohalkaisija samat kuin väliholkilla - paksuuksia ehkä löytyy 0,05mm välein)

mies51

DIN 988 soviterenkaita eli shimmilevyjä käytetään myös vaihteistossa juuri tuon takia, että laakereilla on toleranssia, välys pitää saada pois, mutta ei saa jäädä aksiaalivälystäkään. Hammaspyörät ovat vinohampaisia. Vinohampaisuudesta seuraa se, että kiihdytyksessä se työntää toista akselia vasemmalle - toista oikealle, moottorijarrutuksessa taas päinvastaiseen suuntaan.
Siis älä osta kenen tahansa korjaamaa vaihteistoa - voi olla lyhytikäinen.

Tero-75

Amayaman kautta näemmä saisi kaikkia kokoja, ja kerhollakin näytti olevan muutama yksilö myynnissä. Oma viivästyksenä noidenkin hankkimisessa kuitenkin tulee.

Ilmeisesti pelkästään laakeripesien väliin jäävän olakkeen mittaamalla ei päästä riittävään tarkkuuteen?
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

Desperate child

Mietin kanssa että riittääköö toi olakkeen paksuuden mittaus, teoriassahan ne laakerien ulkokehät on täysin kiinni siinä, mutta jos on pienintäkään lohmua tai epäpuhtautta niin helposti kyllä jää kauemmaksi toisistaan, kuin mitä olakkeen mittaamalla saatu tulos antaa mitaksi..? Eikös tuokin toisaalta taida olla oletus tuo laskentakaava minkä service manual holkin paksuudelle antaa, kun kerta käsketään vielä tarkistamaan se kuinka kireälle se oikeasti meni ja vaikka ne laakerit onkin tarkasti tehtyjä, niin kai sinnekin heittoja jää.. Ja toisaalta jos noi holkit on 0,06mm välein, niin jäähän siihen sen verran epätarkkuutta muutenkin  :D
Nissan Cherry 1,5 Turbo '84
Nissan Laurel 2,0SGL ´86
Nissan Sunny 1,5GL '86, 1,5GL '85, 1,6LX '89
Nissan X-Trail 2,5 '05
Kawasaki GPZ750R '86 & Solifer SM 50cc '81