Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Nissan almera n16 vm:2001

Aloittaja Capo, elokuu 26, 2017, 14:12:49

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Capo

Ostin tossa joku aika sitten tommosen almeran 1.5 koneella.nyt kävi niin et yhtäkkiä ajossa sammu vedin auton tieltä kotiin ja rupesin tutkii vikaa niin oli palanut sulake mikä oli ign coin?mikä lie on.no vaihdoin sen 15amp sulakkeen ja auto lähti käyntiin hetken kävi normaalisti ja nyt tyhjäkäynti seilaa vajaa 1000 ja 2000rpm välissä.muuten toimii auto normaalisti.oisko kellään tietoa mikä voisi olla vikana?vikavalo ei syty ja vikakoodeja ei ollut.niin ja kylmällä koneella käy ryyppy päällä ihan ok vika tulee kun kone avistuksen lämpenee.hyvät neuvot ois tarpeen.

chery

Onko huollettu mitenkä? Eli tulpat, ilmanputsari ym perus jutut kuntoon eka jos ei ole. Ilmamassamittari kannattaa putsata siihen kuuluvalla aineella. Juuri korjasin Mazdan käyntiviat putsaamalla ilmamassamittarin.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/606082/CRC-Air-Sensor-Clean-200ml
Nissan Cherry 1.5 N12 5D -86
Nissan Almera 1.4 N15 -98
Nissan Maxima 2.0 aut. A32 -97
Nissan Maxima 3.0 aut. A33 -04

Capo

Tulpat ilmanputsari öljyt yms vaihdettu ei muutosta.kierrokset jumppaa lämpösenä tyhjäkäynnillä 1000-2000rpm väliä jatkuvasti.ja vikakoodeja ei anna.

chery

Likainen ilmamassamittari ei tietääkseni vikakoodeja annakkaan. Ei ainakaan ole antanut omissa vehkeissä.
Nissan Cherry 1.5 N12 5D -86
Nissan Almera 1.4 N15 -98
Nissan Maxima 2.0 aut. A32 -97
Nissan Maxima 3.0 aut. A33 -04

Capo

Pitää huomenna kattoo toi ilmamassamittari vielä.ihmetyttää vaan kun tuo tyhjäkäynnin seilaus alkoi sen sulakkeen palamisen jälkeen.ennen sitä ei ongelmia.

sbm

Itse lähtisin suunistamaan ensimmäisen vian mukaan. Sulakkeen palaminen ei ole koskaan järin hyvä juttu:
Kun ensimmäinen oire oli Ign Coil sulakkeen palaminen veikkaisin ensin että joku sytytyspuolista yhdistää ensiöpuolelta maahan ja poltti sulakkeen. Voi osittain selittää myös kierrosten seilaamisen jos joku puolista sytyttää huonosti. Lämpimänä eriste alkaa vuotamaan jostain ja joku pytty lopettaa toimintansa.

Itsellä yksi puola toimi huonosti joka näkyi satunnaisesti käyntihäiriönä. Misfiren tunnistus toimii vähän huonosti Almerassa. Saa käydä aika pitkään kolmella pytyllä että saa vikakoodin pihalle.

Voi testata vaikka näin:
-Vuoronperään yksittäin sytytyspuolan liitin auki moottorin päästä ja starttaus (en suosittele sytytyspuolia nostelemaan irti kun kone on käynnissä ettei lyö kipinää näpeille. Etenkin jos eristykset on menny puolan juuresta voi tulla sähköt sormille)
-merkkaa kierrokset ylös
-jos kierrosten seilaaminen loppuu jonkun puolista ollessa irti on vika irti olevassa sytytyspuolassa tai jossain "sielläpäin"

-Vaihda löydetty viallinen puola päittäin viereisen kanssa ja tutki siirtyikö vika puolan mukana viereiseen pyttyyn
-jos käyntivika siirtyy seuraavaan on vika puolassa. Jos ei niin jossain muualla.

Capo

Otin nuo puolat irti yksitellen niin kun ohjeistettiin ei muutosta minkään puolan iroittamisen yhteydessä.eli kierrokset seilasi edelleen.ei ole minun mielestä kyllä käynyt vajaa mukisena ollenkaan.nyt kierrokset jumppaa 1500-2000rpm välissä lämpösellä koneella.ja moottori tärähtelee välillä niin että tuntuu vaihdekepissä asti ei hirveen kovin mutta selvästi kuitenkin.auto oli entisen omistajan mukaan ollut seisonnassa viime talven kesään asti voisko se jotenkin vaikuttaa asiaan tosin toimi pari viikkoa ihan normisti ennen tätä ongelmaa

Capo

Kävin tossa ajelee pienen lenkin.niin maantiellä ajaessa toimii täysin normaalisti.ei mitään outoa.mutta hiljaa ajaessa ilman kaasua esim risteykseen tultaessa niin kun joutuu hiljentämään vauhtia rupeaa ilman kaasua menemään eteenpäin melko vauhdikkaasti tietty johtuu siitä kun nuo kierrokset seilaa eli ei tee sitä pelkästään tyhjäkäynnillä vaan myös ajaessa alle 2000 tonnin kierroksilla hyökkäilee ajaessa samaan tahtiin kun kierrokset jumppaa.

Capo

Ottelin tossa kaikki mahdolliset tunnistimet irti mitä oli.niin mikään muu ei vaikkuttanu käyntiin kun kaasuläpän asento tunnistin.sen kun otti pois niin nous kierrokset tasaseen melkein neljääntonniin.ja tietty kun otti pois ton nokkaakselin tunnistimen niin ei lähtenyt enää käyntiin ollenkaan.voisko täs nyt olla se kuuluisa nokkaketju vika.tosin ketku ei pidä mitään ylimääräsiä ääniä.ja tokko se olis alunperin tota sulaketta polttanu kuitenkaan minkä jälkeen tää seilaus alkoi.nyt seilaa käynti 1500-1800 kierroksen välillä.

Capo

No niin kaverilta sain lainaks paremman vikakoodilukijan niin sai koodit po100 ja po505.mistähä sais tietää mitä nuo meinaa?

Alppuu

#10
Ekat google osumat:

- PO100 Mass Air Flow
- PO505 Bad Idle Air Control Valve
https://www.youtube.com/watch?v=4UmlrIcX-s4
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Capo

Kiitti videosta saa vähän osviittaa.yritin tuota ilmamassamittaria ja kaasuläppää putsata.mut ei se kyllä vaikuttanu mihinkään mitenkään.pystyykö jotenkin selvittää onko se ilmamassamittari rikki.langat oli kyllä ehjän näköset.

paanape

Tuossahan videossa näkyy hyvin, mies käyttää autoa ilman ilmamassa mittaria ja pienentää ilman saantia rätillä. Jolloin varmistuu vian olevan ilmamassamittarissa. Jos puhdistus ei auttanut niin itse tekisin sen vielä uudestaan ja jos sen jälkeen ei toimi niin vaihtaisin osan.

Capo

Kokeilin tuota videon juttua tuossa äsken auto lähtee kyllä käyntiin ilman ilmamassamittaria mutta sammuu saman tien.kokeilin myös laittaa rättin siihen ettei sais niin paljon ilmaa mutta sama homma sammuu heti tai ei lähde käyntiin ollenkaan.heti kun laitto ilmamassamittarin takasin ja liittimen kiinni niin lähti käyntiin ja tyhjäkäynti jumppaa niin kuin ennenkin.voisiko tuosta todeta että mittari viallinen.ihan huvikseen ei viitti osia ostella ovat melko arvokkaita meinaa.

spetee

#14
naapurilla samanlaine auto ja samalla koneella ja samat oireet kun sulakkeen poltti, moottorinohjausyksikkö oli paskana. humppas käyntiä mutta ajossa pelas lähestulkoon normaalisti.  uus makso maltaita joten tuli halvemmaksi vaihtaa kolariautosta kaikki hilppeet siihen. en siis takuuvarmana mene sanomaan että tässäkin sama vika, mutta täsmälleen samat oireet on..
Käyttis Almera N15 sedan -98 2.0GTI swappi,  Sunny SLXi -93 , projektit Cherry -86 , Sunny B11 -85. Ex menopelejä useampi Nissan ja Datsun..

mcgangsta

Lainaus käyttäjältä: spetee - elokuu 29, 2017, 17:41:22
naapurilla samanlaine auto ja samalla koneella ja samat oireet kun sulakkeen poltti, moottorinohjausyksikkö oli paskana. humppas käyntiä mutta ajossa pelas lähestulkoon normaalisti.  uus makso maltaita joten tuli halvemmaksi vaihtaa kolariautosta kaikki hilppeet siihen. en siis takuuvarmana mene sanomaan että tässäkin sama vika, mutta täsmälleen samat oireet on..

Jossain oli juttua kanssa, että tuo idle air control valve menee sököksi kun jostain pääsisi vuotamaan jäähdytysnestettä siihen hollille ja siinä samassa rikkoo tuon ohjausyksikön...

Toki kannattaa testata kaikki ilmaiset keinot ensin :)

Akku irti vaikka tunniksi tai yön yli ja sitten vielä tekee kaikki sopeutukset, jos tässä sellaisia voi tehdä, tarkistelee imuvuodot ja murehtii sitten enempi...
Serena 2.0 C25 -09 (JDM)
Fuga Y50 250GT -06 (JDM)
----
#ajaoikealla

Capo

Rupeaa näyttämään siltä että tuo moottorinohjausyksikkö menee vaihtoon.kaverilta saan en viikolla uuden käytetyn mutta ehjän.ilmottelen ku saapi ropattua kii että oliko siinä ongelma.

nissanmiesvm83

Lainaus käyttäjältä: Capo - syyskuu 03, 2017, 14:54:45
Rupeaa näyttämään siltä että tuo moottorinohjausyksikkö menee vaihtoon.kaverilta saan en viikolla uuden käytetyn mutta ehjän.ilmottelen ku saapi ropattua kii että oliko siinä ongelma.
Kannattaa sitten katsoa että ecu on varmasti samanlaisesta moottorista, kun niitä on kahta erilaista mallia. Jos heittää toisen tyyppisen ecu:n toisenlaiseen moottoriin niin heittää koko ajan vikakoodia... kokemusta on. Versioita kun on kahta eri tyyppiä, helppo kattoa imusarjan päälle jos on tyhjiösäiliö niin tyyppi 1 kyseessä ja jos ei ole niin tyyppi 2 kyseessä.
Primera P11 -97, Almera N16 -01 löytyy.