Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Jakopään vaihto Almeraan

Aloittaja Raven, elokuu 15, 2017, 12:03:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Raven

Eli nyt alkaa ollo viimesiä aikoja vaihtaa tuo kettinki uuteen ennen suurempia tuhoja. Henkilökohtainen taloustilanne ajaa tekemään koko homman itse ja jännityksen sekaisn tuntein sekä hieman vapisevin käsin olen kuitenkin valmis vihdoin tekemään tämän avosydänleikkauksen Allulle ja näin jatkamaan yhteistä taivaltamme vielä ainakin hetken.

Nyt kysymys onkin, että mikä on korjausoppaan puhuma YKK asento tai mihin asentoon moottori ois järkevä pyörittää, että saadaan koko homma tehtyä ilman suurempia ongelmia. Helpottaako jos pyörittää esim. ylämerkit noin kello 10 ja 14 vai onko jotain muuta jippoa helpottamaan tätä muuten niin suurta urakkaa.

Toiseksi millä varmistan, ettei kone "heilahda" ja hukkaa oikeaa asentoa kun irroittelen esim. nokka-akselin päissä olevat hammasrattaat? Koska vaikka purkaminen ja kokoaminen onkin ihan OK, niin jos venttiilit menee sekaisin on mulla itku herkässä.

Ja kyseessä on siis Almera N16 vm.2000

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: Raven - elokuu 15, 2017, 12:03:10
Toiseksi millä varmistan, ettei kone "heilahda" ja hukkaa oikeaa asentoa kun irroittelen esim. nokka-akselin päissä olevat hammasrattaat? Koska vaikka purkaminen ja kokoaminen onkin ihan OK, niin jos venttiilit menee sekaisin on mulla itku herkässä.

Ja kyseessä on siis Almera N16 vm.2000

Sä tarttet varmaan jonkilaisen lukitustyökalun.
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Totenkopf

Lainaus käyttäjältä: Alppuu - elokuu 15, 2017, 16:01:45
Lainaus käyttäjältä: Raven - elokuu 15, 2017, 12:03:10
Toiseksi millä varmistan, ettei kone "heilahda" ja hukkaa oikeaa asentoa kun irroittelen esim. nokka-akselin päissä olevat hammasrattaat? Koska vaikka purkaminen ja kokoaminen onkin ihan OK, niin jos venttiilit menee sekaisin on mulla itku herkässä.

Ja kyseessä on siis Almera N16 vm.2000

Sä tarttet varmaan jonkilaisen lukitustyökalun.

Mitäs sillä tehään?

Kampiakselin rattaassa ja nokkapyörissä on selkeät merkinnät, kuten myös jakoketjussa. Mikäli nämä vain täsmäävät, on ajoitus kohdallaan. YKK = ykäkuolokohta, eli ensimmäinen sylinteri pyöritetään asentoon, jossa mäntä on ylimmässä asennossaan.

Varmempaa tietoa voidaan antaa, kun ketjun aloittaja mainitsee vielä moottorityypin.
-14 Juke 1.6 DIG-T
-88 VAZ 21013 (kesäauto)
-88 VAZ 2104 (projekti)
-90 VAZ 21051 (projekti)

mies51

Ja ykkössylinterin YKK löytyy seuraavasti:
Venttiilikopan kansi ja tulpat pois. Pyörittäessä ykkösmäntä ja nelosmäntä lähestyvät YKK:ta ja nelosen venttiilit saksaavat eli pakoventtiit nousevat kiinni ja imuventtiilit alkavat laskea, aueta.
Jakopään kansi poissa katsot, että 3 värikästä ketjulenkkiä ovat kyseisten pyörien merkkien kohdalla.

Shamsa

Pitääkö Nissanin ketjukoneissa kohdistaa ketjukin oikeille merkeille, eli onko näissä ketjuissa merkkejä? Joissakin erimerkkisten ketjukoneisissa on, niin ajattelin mainita että ei mene jako ketuilleen.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Totenkopf

Pääsääntöisesti ketjusta löytyy merkit nokkapyörille ja kampiakselin rattaalle. Näinollen ajoituksen tarkistaminen on helppoa. Omakohtaista kokemusta löytyy SR- sarjan moottorista, uskoisin värillisten ketjulenkkien olemassaoloon myös uudemmissa moottoreissa.
-14 Juke 1.6 DIG-T
-88 VAZ 21013 (kesäauto)
-88 VAZ 2104 (projekti)
-90 VAZ 21051 (projekti)

Nugetti

GA-koneissa on kanssa värilenkit ketjussa, ja niin on QG-koneissakin. :)

Raven

Lainaus käyttäjältä: Totenkopf - elokuu 18, 2017, 10:54:30
Lainaus käyttäjältä: Alppuu - elokuu 15, 2017, 16:01:45
Lainaus käyttäjältä: Raven - elokuu 15, 2017, 12:03:10
Toiseksi millä varmistan, ettei kone "heilahda" ja hukkaa oikeaa asentoa kun irroittelen esim. nokka-akselin päissä olevat hammasrattaat? Koska vaikka purkaminen ja kokoaminen onkin ihan OK, niin jos venttiilit menee sekaisin on mulla itku herkässä.

Ja kyseessä on siis Almera N16 vm.2000

Sä tarttet varmaan jonkilaisen lukitustyökalun.

Mitäs sillä tehään?

Kampiakselin rattaassa ja nokkapyörissä on selkeät merkinnät, kuten myös jakoketjussa. Mikäli nämä vain täsmäävät, on ajoitus kohdallaan. YKK = ykäkuolokohta, eli ensimmäinen sylinteri pyöritetään asentoon, jossa mäntä on ylimmässä asennossaan.

Varmempaa tietoa voidaan antaa, kun ketjun aloittaja mainitsee vielä moottorityypin.

Se kone on surullisen kuuluisa QG15DE. No ketju on paikoillaan nyt ja siltä osin ollaan kokoamis vaiheessa. Oli tosiaan tosi hyvä merkit ja helppo homma tuolta osin, kuhan oli vaan useampi käsi mukana hommassa.

MUTTA SITTEN TULIKI TÖPPI!!!!

Alimman ketjupyörän yläpuolelta on tunkeutunu joku tanko esille noin 3-4cm ja enää ei saa ketjukoppaa paikoilleen. Mikä helkkarin tanko tuo on ja kuinka sen saa takas sisälle? Sellanen puoleksi lovettu noin 5mm paksu metalli tikku....

Shamsa

Jos on ketjukopan pulttien kanssa samalla kehällä niin oisko dowel pinni, en muista mikä oli suomeksi. Kohdistustappi?
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Raven

Lainaus käyttäjältä: Shamsa - elokuu 19, 2017, 18:55:17
Jos on ketjukopan pulttien kanssa samalla kehällä niin oisko dowel pinni, en muista mikä oli suomeksi. Kohdistustappi?
Komento takas. :)

Ison tee kupillisen jälkeen meni koppa paikoilleen samoin ku tuli poiski eli pientä väkivaltaa käyttäen. Homma on öljypohjaa, remmejä ja kaapeleita vaille valmis, mut tälle iltaa ei enää jaksa maata maassa. Olen siis touhunnu koko homman tuossa pihalla taivas alla ja säiden armoilla. Siks tää onki ottanu nyt jo neljättä päivää, kun ei tuota vesisateessa viitti tehdä.
No onpa nyt tehty ekaa kertaa elämässä tuoki homma, niin ei tartte enää pelätä....

Totenkopf

Nämä pitää tehä ajatuksen kanssa. Suosittelen opiskelemaan aihetta etukäteen, korjauskirjoja saa ladattuan veloituksetta netistä. Niissä on erittäin yksityiskohtaiset ohjeet miten menetellään. Hieman eri kaliiperin touhua, kuin esim. 21013 ladan venttiiliremontti 😁
-14 Juke 1.6 DIG-T
-88 VAZ 21013 (kesäauto)
-88 VAZ 2104 (projekti)
-90 VAZ 21051 (projekti)

Raven

No nyt on remontti tehty ja tatsuni ei oo ikinä mulla ollessaan pelannu noin hyvin. Ainoo mikä pikkasen ihmetytti, et hieman nykäsee 4500 kierroksen kohalla. Toisaalta harvoinpa ajelen niin, et kierrokset on tapissa.

Kiitos kaikille ajatuksista ja muista viisausksista....

chery

Kannattaa putsata ilmamassamittari. Olikon tuossa allussa missä auttoi juurikin tuollaiseen nykäisyyn.
Nissan Cherry 1.5 N12 5D -86
Nissan Almera 1.4 N15 -98
Nissan Maxima 2.0 aut. A32 -97
Nissan Maxima 3.0 aut. A33 -04

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: Raven - elokuu 20, 2017, 20:19:49
No nyt on remontti tehty ja tatsuni ei oo ikinä mulla ollessaan pelannu noin hyvin. Ainoo mikä pikkasen ihmetytti, et hieman nykäsee 4500 kierroksen kohalla. Toisaalta harvoinpa ajelen niin, et kierrokset on tapissa.

Kiitos kaikille ajatuksista ja muista viisausksista....

Se on tehopiikki..  ;D

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4