Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

N13 E16S koneen ahtaminen

Aloittaja Tire, elokuu 15, 2017, 10:12:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tire

Ajattelin tälläisen hullunkurisen projektin.

Isän tallista löytyi ylimääräisenä toyota sc 12 ahdin ja kesäksi hommasin otsikon mukaisen sunnyn. Mietin jos talven aikana löysin tuon remmin kiinni siihen. Tiedän että kuulostaa hullulta, mutta kaasari koneista ei minulla mitään kokemusta. Niin onnistusiko tuo projekti ja mitä pitää ottaa huomioon? Talven aikana rakentelisin ja ensi kesäksi ajoon :)

Kiitos jos jaksatte auttaa.

Shamsa

Jos sillä vakiokaasarilla ahdat niin joudut tekemään draw through systeemin siitä.
Eli ahdin imee ilmaa(ja bensaa) kaasarin läpi. Sitte vaan sunny GTi:n alusta ja jarrut tietenki paikalleen ja teholappua hakemaan  ;D
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Alppuu

Vaikuttaa yksinkertaiselta ja helpolta. :D

Jos todella otat tästä projektin, niin laita tänne kertomusta.
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

datsunpower

#3
Jarrut ja alusta vaihdettava mallisarjan tehokkainta mallia vastaaviin, eli N13 GTi:tä vastaaviin. N13 GTi:t ovat olleet jo vuosia melko kiven alla, mutta esim. N14 GTi:n, N15 Almeran ja käsittääkseni myös P10 Primeran jarrut ja navat käyvät, jos nyt eivät aivan bolt-on kaikki niin ainakin melkein.

Polttoainepuolelle laittaisin itse ehdottomasti ruiskun hoitamaan hommaa. Kaasuttimen saaminen kunnolla säätöihin vie aikaa enemmän kuin sen ruiskun asentaminen ja sittenkin kaasuttimen optimaalinen toiminta-alue on kapea.. Puhumattakaan sytytysennakoiden saamisesta kohdilleen mekaanisella virranjakajalla/ennakonsäädöllä.

Imusarja käy suoraan E15ET moottorista, eli Turbo Cherrystä. Tai käy ja käy.. riippuu miten sen ruuvin sinne laittaa. Samasta laitteesta käy kyllä myös koko ruisku ja ei ole edes kovin kummoinen naitettava N13 koriin, mutta kyseinen ruisku on melko alkeellinen ja harvinainen.
Muita melko helppoja vaihtoehtoja ovat sitten T12 Turbo BB:n (paljon kehittyneempi kuin Cherryssä, mutta ei sen vaikeampi kytkettävä) ja P10 Primeran SR20De/E:n ruiskut. Molemmissa joutuu muokkaamaan ruiskunjohtosarjoja jonkin verran ja vaihtelemaan mm. virranjakan E-moottoriin sopivaan malliin, mutta kuitenkin kohtuudella hoidettavissa.

Ruiskun saa kyllä käymään vaikka K11 Micrasta, N14 GTi Sunnystä, N15 GTi Almerasta, P11 2-litraisista Primeroista, yms. mutta työmäärä vaihtelee sitten.

Mutta se mikä minun mielestä on näistä yllä olevista vaihtoehdoista helppo, saattaa valitettavasti jäädä useimmilta laittamatta kokonaan...

Jos päädyt ruiskuun, niin tarvitset ruiskumoottorillisen version tankin. Kaasariversion tankista voi myös sellaisen rakentaa, mutta siinä on hyvät mahdollisuudet tappaa itsensä kun alkaa rälläköimään ja hitsailemaan.


Sunnyn 190mm vakiokytkin ei hirveitä vääntöjä sitten kestä.. ja sitä vääntöä todennäköisesti tulee ahdetusta E16 moottorista melko mukavia lukemia.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Tire

Jos löytyy n13 gti kone niin voiko siitä hyötykäyttää jotain?

Shamsa

Voihan siitäkin joku seppä viritellä ruiskun siihen E16 koneeseen, mutta saattaa olla melkonen työmaa.
CA sarjan twincämi koneissa ei ole virranjakajaa lainkaan, vaan optinen nokka-akselin asentotunnistin. Melkein mahdoton tehtävä.

Ei siitä taida saada mitään osaa auttaisi asiaa.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

datsunpower

#6
Se olisikin hieno... Suorasytytys E16ER.  :)
CA16DE:n ruiskulla se olisi hyvinkin toteutettavissa, kammenkulma-anturi ei ole ongelma koska samaa signaalia saa ulos vaikka E15ET:n jakajasta.


Edit: Itselläni on tekeillä korkeapuristeinen GA16DET vesiruiskutuksella ja suorasytytyksellä ja muilla herkuilla.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Tire

Niin siis riittääkö eteen n13 gti jarrut ja taakse tolpat ja jarrut vai tarviiko jotain muuta? Siis jos alustasta nyt vain puhutaa.

Shamsa

Eteen ja taakse N13 GTi jarrut.
Ja pitää olla 1.8 GTi jarrut, mallisarjan tehokkaimman.
Se alustajuttu on vähän jännempi, mistään ei kai erikseen saa GTi:n tolppia?
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

datsunpower

#9
Lainaus käyttäjältä: Shamsa - elokuu 16, 2017, 15:37:24
Eteen ja taakse N13 GTi jarrut.
Ja pitää olla 1.8 GTi jarrut, mallisarjan tehokkaimman.
Se alustajuttu on vähän jännempi, mistään ei kai erikseen saa GTi:n tolppia?
Väärin.
Vähintäänkin vastaavat käyvät myös.


Ja ainakin minun autoissa alustan osiin on luettu myös esim. tukivarret, vakaajatangot, yms.
N13 Saniaisen tapauksessa käytännön eroa taitaa olla vain kallistuksenvakaajien paksuudessa. GTi:ssä paksummat.
Jouset on myös jäykemmät, mutta sitä tuskin alkavat millään tarkastelemaan.. langan paksuus ehkä ainoa mitattavissa oleva mahdollisuus.
Iskareissa ei tainnut juurikaan eroa olla.. takanavat menevät vaihtoon koska rumpujarrullisen napaan ei saa levyjarruja istumaan mitenkään kovin helposti. Ja siitä johtuen voi olla, että rumpujarrullisen iskarit menisivät vaihtoon, mutta muistelen, että yhteensopivuudessa olisi eroa vain nelivetoisen takapään kanssa (jolla ei taas ole mitään tekemistä tämän projektin kanssa).
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Shamsa

Vähintäänkin vastaavat käy tietenki kans, mutta jos sattuu keljumainen inssimies niin pitänee alkaa todistamaan että jarrut on vastaavan tehoiset?
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: Shamsa - elokuu 17, 2017, 04:43:34
Vähintäänkin vastaavat käy tietenki kans, mutta jos sattuu keljumainen inssimies niin pitänee alkaa todistamaan että jarrut on vastaavan tehoiset?
Silloin katsastukseen hyvin valmistautunut ajoneuvoharrastaja ottaa takataskustaan lunttilapun ja toistaa kuuluvalla äänellä jarrulevyjen mitat jotka ovat vähintäänkin samat kuin vaadittavat, ajoneuvon mallin josta mahdollisesti ovat lähtöisin, sekä kyseisen ajoneuvon ja katsastuksen kohteena olevan ajoneuvon välisen painoeron.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Tire

Onko gti koneen dampperissa kaksi moniurasiimapyörää? Tarvisin remmiä varten sen toisen kun minun koneessa löytyy kyllä dampperissa kaksi pyörää mutta ulompi ei ainakaan ole moniura pyörä. Jos gti:ssä vakiona niin onkp jollain tarjota semmoista? Tai 1.6 gti:n taka napoja?

Shamsa

Oli muistaakseni kaksi moniuraremmiä.
Tästä päästään siihen että saattaa tulla aikamoinen osien metsästys urakka, melkein mitään ei enää saa uutena ja noita ei tänne Suomen maalle nyt niin hirveän paljoa ole tuotu uutena ja suurin osa on taidettu romuttaa ruosteen takia jo.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

datsunpower

On kaksi kohtuulliseen leveää moniuraa.. käsittääkseni ilmastoinnille varattu se toinen, mutta se saattaa olla silti liian kapea remmikäyttöön.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Shamsa

#15
Sehän riippuu siitä minkäkokoinen pyörä siinä ahtimessa on. Mitä pienempi niin sitä leveämpi hihnan pitää olla että ei luista.

Ainakin mulla CA16DE:ssä toinen remmi pyöritti vain laturia ja toinen sitten ohjaustehostimen pumppua ja vesipumppua.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: Shamsa - elokuu 19, 2017, 19:03:34
Sehän riippuu siitä minkäkokoinen pyörä siinä ahtimessa on. Mitä pienempi niin sitä leveämpi hihnan pitää olla että ei luista.

Ainakin mulla CA16DE:ssä toinen remmi pyöritti vain laturia ja toinen sitten ohjaustehostimen pumppua ja vesipumppua.
Saattoipa ollakin, että siinä toisessa oli laturi.. voin nimittäin sotkea muistikuviani CA18DET:n hihnapyörään jossa ainakin oli yksi paikka ilmastoinnille.

JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Shamsa

#17
CA16DE jos ilmastointi niin laturin hihna pyörittää sitäkin, ilmastoinnin asennuspaikka oli muistaakseni laturin yläpuolella tai sitten laturi siirtyi ylös.
Laturin hihna oli silmämääräisesti arvioiden 1/3 leveämpi kuin ohjaustehostimen ja vesipumpun hihna. Vai olisko ollut peräti puolet leveämpi.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

140ypower

Mutta meinaatteko että se ca koneen hihnapyörä sopii aloittajan e16 kampiakselin päähän?  ::) se tais olla se kysymys..   :D
Datsun b110
Datsun b210
Datsun b310 eko -80
Datsun 521 j13 -69 x3
Datsun 520 L18
Datsun 510 x3
Datsun 910 SSS ht

datsunpower

#19
Lainaus käyttäjältä: 140ypower - elokuu 20, 2017, 10:41:20
Mutta meinaatteko että se ca koneen hihnapyörä sopii aloittajan e16 kampiakselin päähän?  ::) se tais olla se kysymys..   :D
Niin tai sitten sitä ei  kuitenkaan kysytty.. ennen kuin sinä nyt sitä sitten kysyit.

Lainaus käyttäjältä: Tire - elokuu 18, 2017, 14:56:16
Onko gti koneen dampperissa kaksi moniurasiimapyörää? Tarvisin remmiä varten sen toisen kun minun koneessa löytyy kyllä dampperissa kaksi pyörää mutta ulompi ei ainakaan ole moniura pyörä. Jos gti:ssä vakiona niin onkp jollain tarjota semmoista? Tai 1.6 gti:n taka napoja?
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Shamsa

Koneistusta se hihnapyörä kaipaa jokatapauksessa jos se riittää pyörittämään sitä remmiä.
Mutta itse kyselisin koneistamoilta myös että kuinka paljon maksaisi jos teettää sopivan hihnapyörän.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08