Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Kesärenkaat

Aloittaja Alppuu, elokuu 04, 2017, 01:19:31

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Alppuu

Tulin keväällä ostaneeksi uudet kesärenkaat N15 Almeraan, SummerStar 3
195/55/15. Uutena pintaa keskiurassa 8mm ja sivu-urissa 7mm.
6700km jälkeen pintaa keskiurasta mitattuna puolen millin tarkkuudella.

    6,5mm                         7,0mm 
    (---)                              (---)
       |                                  |
       |                                  |
<--- |---------------------------|
       |                                  |
       |                                  |
    (---)                              (---)
   6,5mm                          7,0mm

Melko tasaisesti kuluvat. Takarenkaat kuluvat yllättävänkin paljon, kun kyseessä etuveto(?)

Laskeskelin jos renkaat kuluvat 1mm/6000km ja 1,5mm/6000km, että mitenkä pitkälle kestävät.

0         = 8
6000   = 7
12000 = 6
18000 = 5
24000 = 4
30000 = 3

0         = 8,0
6000   = 6,5
12000 = 5,0
18000 = 3,5
24000 = 2,0
30000 = 0,5

Ajo on maantiepainotteista.

Ei ole ennen tullut tarkemmin seurattua renkaiden kulumista, mutta edelliset Michelin Energysaverit
kestivät tosi hyvin ja sitä edelliset Barum Bravuris 2:set(?) ei niin hyvin..

Ihan hyvä näillä kaikilla on ollut ajaa, ettei sen puoleen valittamista. Barumit olivat ehkä hieman äänekkäät.

Noin 10300km jälkeen pintaa keskiurasta mitattuna puolen millin tarkkuudella.

      5,5mm                         7,0mm 
      (---)                              (---)
         |                                  |
         |                                  |
<-----||--------------------------||
         |                                  |
         |                                  |
      (---)                              (---)
      5,5mm                          7,0mm

Takarenkaat eivät juuri ole kuluneet, siihen nähden eturenkaat ovat kuluneet yllättävänkin paljon.

10000km ja 2,5 milliä... ja vielä rauhallisella ajolla.

Nyt kun kävin katsomassa paria rengasta, on niiden pinan rakenteessa keskinäistä eroa!?  :o

Pitää vielä katsoa ne kaksi muutakin rengasta.. ja tarkistusmitata keskiurat. Mielenkiintoista..

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

spetee

eukolle laitoin n15 alluun nokia z line 215-45-17 pirun hiljaset ja sateella hyvät ajaa. noh yks kesä ja 12 000km ja eessä kulutuspinta 4mm ja takana 7mm  ::) tasasesti kuluneet keskeltä ja reunoilta ei heittoa. tän kesän jälkeen mielenkiinnolla oottaa millaset mitat syksyllä. eessä siis nyt nämä jossa enemmän pintaa on.
Käyttis Almera N15 sedan -98 2.0GTI swappi,  Sunny SLXi -93 , projektit Cherry -86 , Sunny B11 -85. Ex menopelejä useampi Nissan ja Datsun..

shamrock

Kulumisasioita kun pohditaan, mulla alla P11 jonka alustaa olen yrittänyt suht pieteetillä huoltaa ja pitää kulmat kohdillaan. Kuitenkin ajan paljon, ja niitä kivoja mutkaisia pikiteitä, mä tykkään siitä että autossa on hyvä tuntuma, ja P11 kunnossa ollessaa on todellakin sellainen. Mutta toi vänkärin puoleinen eturengas tuppaa kulumaan muita enemmän. Ilmiö on Ooppeleistakin mulle tuttu, sehän on se rengas joka sortaa ja kuluu eniten kun yksin ajelee. Mutta onko tuo P11:ssä kanssa ominaisuus, eli ohjausgeometria ei ole niin tarkkaan kohdillaan etteikö kaarteissa tapahtuisi kuitenkin tuota renkaan sortamista, ja sen myötä nopeampaa kulumista? Vai pitääkö vielä tarkemmin hakea keulan säätöjä kohdalleen? Ikävää kun alla on kesärenkaat joissa pyörimissuunta on määrätty, fiksuinta olisi vaihdella eturenkaita keskenään jotta kulutus pysyisi tasaisena mutta näiden kanssa se ei tietenkään onnistu.

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: shamrock - elokuu 05, 2017, 17:39:24
Kulumisasioita kun pohditaan, mulla alla P11 jonka alustaa olen yrittänyt suht pieteetillä huoltaa ja pitää kulmat kohdillaan. Kuitenkin ajan paljon, ja niitä kivoja mutkaisia pikiteitä, mä tykkään siitä että autossa on hyvä tuntuma, ja P11 kunnossa ollessaa on todellakin sellainen. Mutta toi vänkärin puoleinen eturengas tuppaa kulumaan muita enemmän. Ilmiö on Ooppeleistakin mulle tuttu, sehän on se rengas joka sortaa ja kuluu eniten kun yksin ajelee. Mutta onko tuo P11:ssä kanssa ominaisuus, eli ohjausgeometria ei ole niin tarkkaan kohdillaan etteikö kaarteissa tapahtuisi kuitenkin tuota renkaan sortamista, ja sen myötä nopeampaa kulumista? Vai pitääkö vielä tarkemmin hakea keulan säätöjä kohdalleen? Ikävää kun alla on kesärenkaat joissa pyörimissuunta on määrätty, fiksuinta olisi vaihdella eturenkaita keskenään jotta kulutus pysyisi tasaisena mutta näiden kanssa se ei tietenkään onnistu.
Olka-akselin laakerit kunnossa?
Nimittäin omissa P10, P11 tai P12 koppaisissa ei kyllä tuollaista ole ollut.. enkä vuodessa aja kuin sen vaivaiset 30-35tkm.




Ja Alppuu:lle: Kumiseos kovenee ikääntyessään, joten kulumisen tahti voinee hidastua.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

shamrock

Laakerit on kunnossa, juuri tästä syystä mulla on kahdet, toiset on aina varalla joihin laitetaan uudet laakerit odottamaan vaihtoajankohtaa, jolloin taas huolletaan ne toiset odottamaan uutta tarvetta. Kulmat mä toki säädän metrimitalla renkaan keskiurasta, eli ei se nyt niin tarkkaa ole. Mutta kilsoja tulee kuitenkin noin 1000 viikossa, eli tuleehan tuolla ajettua. Ja siitä suuri osa töissä. jossa pyöritään pientä nurkka-ajoa koko ajan, viikonloppuisin sitten taas pidempään matkaa mutkateillä. Eikä se ero iso ole, ehkä noin 1.5-2mm enemmän on tuo vänkärin puoli kulunut tämän kesän aikana. Eritoten ulkoreunastaan.

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: shamrock - elokuu 05, 2017, 18:08:29
Laakerit on kunnossa, juuri tästä syystä mulla on kahdet, toiset on aina varalla joihin laitetaan uudet laakerit odottamaan vaihtoajankohtaa, jolloin taas huolletaan ne toiset odottamaan uutta tarvetta. Kulmat mä toki säädän metrimitalla renkaan keskiurasta, eli ei se nyt niin tarkkaa ole. Mutta kilsoja tulee kuitenkin noin 1000 viikossa, eli tuleehan tuolla ajettua. Ja siitä suuri osa töissä. jossa pyöritään pientä nurkka-ajoa koko ajan, viikonloppuisin sitten taas pidempään matkaa mutkateillä. Eikä se ero iso ole, ehkä noin 1.5-2mm enemmän on tuo vänkärin puoli kulunut tämän kesän aikana. Eritoten ulkoreunastaan.
Joo.. voinet lopettaa vian etsimisen.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Datsuuna

Mun mielestä on turhaa miettiä ja jahkata näitä renkaiden kulumisasioita, koska järkevintä on säädättää ohjauskulmat autokorjaamossa jossa on kunnon laitteet ko. hommaan. Esim. Salossa Salon Moottorihuolto (valtuutettu Bosch huolto + kaikki merkit) tekee 4-piste suuntauksen autoon pakettihintaan 99 euroa. Jos on tarvetta yksinkertaisempaan pelkkään etupään kulmien tarkistukseen ja säätöön autokorjaamo Hagström tekee sen pakettihintaan 55 euroa ja tämän jälkeen kulmat on varmasti oikein.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

spetee

Lainaus käyttäjältä: Datsuuna - elokuu 05, 2017, 18:39:01
Mun mielestä on turhaa miettiä ja jahkata näitä renkaiden kulumisasioita, koska järkevintä on säädättää ohjauskulmat autokorjaamossa jossa on kunnon laitteet ko. hommaan. Esim. Salossa Salon Moottorihuolto (valtuutettu Bosch huolto + kaikki merkit) tekee 4-piste suuntauksen autoon pakettihintaan 99 euroa. Jos on tarvetta yksinkertaisempaan pelkkään etupään kulmien tarkistukseen ja säätöön autokorjaamo Hagström tekee sen pakettihintaan 55 euroa ja tämän jälkeen kulmat on varmasti oikein.

Kyllä se riippuu siitä renkaastakin kuinka herkästi se kuluu.. meillä n15 ja n16 varmasti kaikki ok sillä ennen uusien renkaiden ostoa aina on käytetty 4 pyöräsuuntauksessa ja tarkentaen vielä että käytetty suuntauksessa ilman että siellä on väljiä paikkoja. Edelliset oli jotku kiinalaiset renkaat ja tuntu ettei niitä ajamalla saanu kulumaan ei sitten millään  :D sitten on ollu näitä "premium" renkaita jotka kuluu oman kokemuksen perusteella nopeemmin mutta ovat ominaisuuksiltaankin sitten parempia. Talvirenkaissa sen eron huomaa viel selvemmin kun kulunut michelin pitää paremmin kuin puoli talvea ajettu kiinalainen  ;)
Käyttis Almera N15 sedan -98 2.0GTI swappi,  Sunny SLXi -93 , projektit Cherry -86 , Sunny B11 -85. Ex menopelejä useampi Nissan ja Datsun..

Alppuu

Pitäis nyt viikonloppuna vihdoin saada mitattua nuo kulumat.

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Shamsa

Kulumisnopeus riippuu niin paljon seoksesta, ja niistä pyöränkulmista.
Renkaiden treadwear luvusta saa osviittaa renkaan pehmeydestä, mutta se luku ei ole absoluuttinen totuus. Eri merkeillä sama seos voi olla eri treadwearilla.
Sillä voi ainakin vertailla saman merkin sisällä kuinka nopeasti renkaan pitäisi kulua.
Esim treadwear 200 rengas kestää optimaalisissa olosuhteissa 2x pidempään kuin saman valmistajan treadwear 100 rengas.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

mies51

Autotekniikan professori suositteli uusimaan renkaat loppukesästä. Tällöin:
- Sinulla on ne parhaat renkaat sadekaudeksi aina talventulon lumi-yllätykseen asti.
- Uusi rengas kehittää enemmän lämpöä. Keväällä tiet ovat kuivat ja karheat, jolloin kuluminen on nopeinta ja lämpö vielä nopeuttaa kulumista.
- Saat ostettua usein alennusmyynnistä.

Autoon kannattaa teettää ohjauskulmien säätö.
Onko Almera N15 takapyöränripustus samanlainen kuin Almera N16 vai kuten Sunny N14 ?

Sunnyssä on takana kummassakin pyörässä 2 poikittaista ja 1 pitkittäinen tukivarsi. Taka-aurauskulmat säädetään taaemman poikittaistukivarren sisäpään mutteria löysämällä ja epäkeskopulttia kiertämällä ja mutteri kiristämällä.

Miten Almerassa taka-säädetään?

Stetu

Ei mitenkään, takana on jäykkä akseli. Ainut tapa on käyttää simmilevyjä laakerin ja jarrukilven välissä

StanLaurel

Mihis väliin niitä simmejä laitetaan? ei nää mitään volkkareita ole.
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

Shamsa

Vai moi mobiilin simmeistäkö ne puhuu ;D
Laakerin ja jarrukilven väliin kun menee tasapaksun shimmilevyn laittamaan niin sehän vain siirtää rengasta ulospäin.
Se shimmaaminen toimii siellä tukivarren toisessa päässä.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

StanLaurel

Vaan ei ole N15 Almerassa sellaisia tukivarsiakaan mihin voi shimmilevyjä laittaa.
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

Stetu

https://www.youtube.com/watch?v=rLggvBqh1uU

Tällaisista shimmilevyistä siis kyse. Ja ihan huntterin pyöränsuuntauslaitekin ohjeistaa tällaisia käyttämään esim. almeran takapäähän.  ::)

mies51

No nytpä opin tuonkin. Ei tartte Almerassa takapäätä säätää. Etupää tarttee, kun olen vaihtanut iskareita ja tukivarsia.
Sunnyssa joutui säätämään takapäätäkin, kun vaihdoin tukivarret.

StanLaurel

Mihis väliin noi laitetaan? Almerassa (N15) ei lähde toi akselin tumppi pulteilla irti, yhtä osaa koko akselisto hitsaamalla kasattu tukivarsia myöten.
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

mies51

Näköjään Almera N15 ja N16 on jäykkä taka-akseli ja korjausmanuaali sanoo: "Toe-in is preset at factory and cannot be adjusted." Elikkä ei voi säätää. Corolla E12:ssa on pyörännapa kiinni neljällä pultilla säätö on mahdollinen juuri tuolla youtubella esitetyllä tavalla.

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: datsunpower - elokuu 05, 2017, 18:01:57
Ja Alppuu:lle: Kumiseos kovenee ikääntyessään, joten kulumisen tahti voinee hidastua.

Tämä selvä ja aiheuttaa joskus talvirenkaiden vaihtoa, vaikka pintaa (ja nastoja) olisikin hyvin.

Mulla lopetti Michelin Energy Saverit melkein kokonaan kulumisen jossain 2-3mm jäljellä olon jälkeen ja ~viiden vuoden jälkeen. :D

Pakkohan se oli kuitenkin vaihtaa kun pintaa oli vain 1,5-2,0 milliä. Kilometrimäärää ei tullut otettua ylös, mutta hyvin tyytyväinen kulutuskestävyydestä kuitenkin. :)
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Alppuu

Talvirenkaat laitettu alle. Ensi keväänä jatkuu kesärenkaiden testaus/kulutusmittaus.

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4