Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Nissan Almera n15 vm-95 moottorinohjain sökö!

Aloittaja Vanisti, heinäkuu 23, 2017, 11:18:52

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Vanisti

Morjens. Haulla yritin etsiä mutta en saanut toivomaani vastausta joten tarina alkakoon.
Rouvalla on käyttiksenä -95 Allu 1,6i ja siitä paloi boxi (käy kolmella, 4.sylinteri pimeä) ja joo vika todellakin paikannettiin moottorin ohjaimeen.
Eli kysymys kuuluu että täytyykö uuden boxin olla samoilla numeroilla kuin vanha?
Purkaamolla oli vuoden uudempi mutta sen boxi oli eri koodeilla -> saako sitä käymään siihen meidän käyttikseen?

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: Vanisti - heinäkuu 23, 2017, 11:18:52
Morjens. Haulla yritin etsiä mutta en saanut toivomaani vastausta joten tarina alkakoon.
Rouvalla on käyttiksenä -95 Allu 1,6i ja siitä paloi boxi (käy kolmella, 4.sylinteri pimeä) ja joo vika todellakin paikannettiin moottorin ohjaimeen.
Eli kysymys kuuluu että täytyykö uuden boxin olla samoilla numeroilla kuin vanha?
Purkaamolla oli vuoden uudempi mutta sen boxi oli eri koodeilla -> saako sitä käymään siihen meidän käyttikseen?

Paikallistettu miten?
Onko ECUssa kirveen lyömäjälkiä vai kytkitkö ECUn suoraan pistorasiaan?


Ettei se vika olisi kuitenkin virranjakajassa/sytytyspuolella?
Kumpiko sieltä puuttuu nelosesta, bensa vai kipinä?




ECUssa on ajonestoon ohjelmoituna avaimet ja virtalukon ympärillä oleva antenni -> ei pitäisi suoraan toisella ECU:lla toimia, mutta esimerkiksi minulta onnistuu kyllä sen ajonnestojen kopioiminen ECUsta toiseen.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Vanisti

Bensa puuttuu. 4 Suuttimen ohjaus virta on kateissa. 3 ja 4 suuttimilta kun vaihtaa johdot ristiin niin vika siirtyy eri sylinterille. En ole ihan ummikko auto remonttien kanssa mutta näissä sähkö puolen hommissa on motivaatio pula. Sen vuoksi pistin tänne kyselyä.

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: Vanisti - heinäkuu 23, 2017, 12:27:33
Bensa puuttuu. 4 Suuttimen ohjaus virta on kateissa. 3 ja 4 suuttimilta kun vaihtaa johdot ristiin niin vika siirtyy eri sylinterille. En ole ihan ummikko auto remonttien kanssa mutta näissä sähkö puolen hommissa on motivaatio pula. Sen vuoksi pistin tänne kyselyä.

Puuttuuko suuttimelta nimenomaan VIRTA vai maa?


Miten/milloin vika alkoi?
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Vanisti

Virta kynällä katsottuna kumpaankin johtoon tulee virta. Jokaisessa sylinteristä.
Joku on joskus ronkkinut siellä kone huoneessa ja rikkonut 4. suuttimen liittimen. Oli vain teippi sötöstys ympärillä ja se oli ajan saatossa liikkunut ja piuhat pääsi ottaan yhteen.

datsunpower

No on siinä sitten se mahdollisuus, että ECU:sta on palanut joko 4-sylinterin suuttimen transistori tai piirilevystä palanut folio poikki. Todennäköisesti korjattavissa kuitenkin.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Vanisti

Yleismittarilla mitattuna muihin tulee tyhjäkäynnillä 0,7-0,8v ohjaus virtaa?
Neloselle vain 0,4v eli todennäköisesti liian alhainen ja siksi ei avaa suutinta?
Tekeekö kukaan korjauksia Kymenlaakso +100 km ja mihin hintaan?

datsunpower

#7
Suuttimille kuuluu tulla jatkuva 12V käyttöjännite. ECU ohjaa suuttimia maapuolelta. Se, että yleismittari näyttää "ohjausvirtaa" johtuu siitä, että yleismittari ei pysty mittaamaan tarpeeksi nopeasti ja antaa tavallaan "keskiarvon" jännitteestä.

Transistori luultavasti viottunut/osittaisessa oikosulussa. Jos folio olisi poikki niin näkisit sen jatkuvan 12V mittarilla auton käydessä.. mutta ei silti sulje sitäkään vioittuneen folion mahdollisutta kokonaan pois.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Vanisti

Miten se boxin vaihto toisesta autosta? Siitä saisi myös sirun ja vastaanottimen.

datsunpower

Juu, jos vaihdat avaimiin ne ponderit, virtalukon ympärille antenniyksikön ja ECU:n samasta autosta niin kyllä pitäisi toimia.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Vanisti


Vanisti

Nyt on vaihdettu boxi, siru ja vastaanotin lukon ympärille mutta vilkuttaa moottorin merkkivaloa ja sammuu. Onko vielä jokin boxi jossain?

Jylppy

Lainaus käyttäjältä: Vanisti - heinäkuu 26, 2017, 14:17:18
Nyt on vaihdettu boxi, siru ja vastaanotin lukon ympärille mutta vilkuttaa moottorin merkkivaloa ja sammuu. Onko vielä jokin boxi jossain?

On siellä vielä NATS IMMU -boksi, joka on myös samaa sarjaa avaimen sirun ja ECU:n kanssa. Antennia (=se vastaanotin siinä virtalukon yhteydessä) ei pitäis tarvita vaihtaa, se vaan välittää tiedon avaimelta NATS IMMU -boksille.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

Vanisti

Missä sijaitsee tämä natsi boxi. Itse olen töissä ja yritän emännälle delegoida 😁

Jylppy

Käsittääkseni kojelaudan alla, rattiakselin lähistöllä.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: Jylppy - heinäkuu 26, 2017, 15:55:50
Lainaus käyttäjältä: Vanisti - heinäkuu 26, 2017, 14:17:18
Nyt on vaihdettu boxi, siru ja vastaanotin lukon ympärille mutta vilkuttaa moottorin merkkivaloa ja sammuu. Onko vielä jokin boxi jossain?

On siellä vielä NATS IMMU -boksi, joka on myös samaa sarjaa avaimen sirun ja ECU:n kanssa. Antennia (=se vastaanotin siinä virtalukon yhteydessä) ei pitäis tarvita vaihtaa, se vaan välittää tiedon avaimelta NATS IMMU -boksille.

Sen erillisen NATS laatikon olemassa olo riippuu mallista. Osassa se on siinä antennin yhteydessä.

Mutta tässä se tosiaan on ilmeisesti erillinen kun kerran sitä valoa vilkuttelee.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.