Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Primera P12 1.8 "tupla katti" hajalla?

Aloittaja JakkeP12, kesäkuu 19, 2017, 17:29:44

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: kurttu - marraskuu 14, 2017, 14:49:20
Youtubessa vouhottavat että lakkabensiiniä tankkiin ja kovaa ajoa ja p0420 vikakoodin pitäisi sillä lähteä.

Ei kun tinneriä..

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

datsunpower

Jo on hienoja lambdoja teillä jos ymmärtävät ihan virtausten peräänkin... ei minulla kyllä yksikään edes laajakaistoista tajua virtauksesta mitään.


Mutta jatkakaa vaan  ;D
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

spetee

#32
Lainaus käyttäjältä: shamrock - marraskuu 14, 2017, 17:52:10
Juu, harvemmin tuo koodin itse lambdan viasta ilmoittaa. Se on vain se anturi, joka antaa tuon vikakoodin. En tiedä onko toteutuksessa eroja eri merkkien välillä, mutta esim Toyotalla tuo koodi ei välttämättä edes liity päästöjen määrään millään tavalla. Se tulee jo siitä, että pakokaasupulssi ykkös-ja kakkoslambdojen välillä ei ole oikealla tavalla synkassa. Eli, jos on vaikkapa tukkoinen katti, koodi tulee tuon aikaeron takia, vaikka katti puhdistaisikin kunnolla. Kaveri tämän kanssa joutui taistelemaan, kun autossa oli alunperin oikeasti katti rikki. Tilalle tuli tarvikekatti, jonka kanssa sitten miltei samantien tuo koodi. Ihan vain siksi, etteivät virtaukset vastanneet riittävän lähelle orkkiskattia. Päästöt oli täysin ok, holkilla korjaantui.

No miten selität sen että kun sinne se holkki laitetaan väliin jossa on vain pieni reikä josta pakokaasua tulee anturille ni eikös silloin virtaus ole mitätön verrattuna siihen että se anturi on keskellä pakokaasua?   :D  Silloinhan holkin pitäisi tämän teorian mukaan vain pahentaa asiaa sillä jos katin virtauksesta olisi kyse niin silloinha tämä holkki pienentää niitä anturille tulevia virtauksia entiestään  :D
Käyttis Almera N15 sedan -98 2.0GTI swappi,  Sunny SLXi -93 , projektit Cherry -86 , Sunny B11 -85. Ex menopelejä useampi Nissan ja Datsun..

Shamsa

Laittakaa toki tännekin linkkiä lambdaan mikä mittaa myös virtausta ;D
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

shamrock

Ei se virtausta mittaa, eihän kukaan niin sanonut :) Pakokaasu tulee moottorista pulssimaisesti, ja kysymys on noiden pulssien ajoituksesta. Ehkä se seurailee jännikäyrien huippujen ajankohtia, mene ja tiedä. Liekö mahdollista että tuolla reiällä saadaan niitä vaimennettua, ja tuo huijaisi ecua sopivasti. Silloin kun tuo Toyotan ongelmaa selviteltiin, tuosta löytyi kyllä googlella aika paljonkin kun vain jaksoi hakea. Kuten edelläkin on kuitenkin todettu, tuo holkki vaan on mystisesti monella tuon ongelman korjannut.

Shamsa

Normaalisti toimivassa moottorissa ei tartte huijata moottorinohjausta. Nuo holkkisysteemit on vähän niinku yrittäisi parantaa ripulia piereskelemällä ;D
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

spetee

Lainaus käyttäjältä: Shamsa - marraskuu 15, 2017, 07:00:52
Normaalisti toimivassa moottorissa ei tartte huijata moottorinohjausta. Nuo holkkisysteemit on vähän niinku yrittäisi parantaa ripulia piereskelemällä ;D

Jos ongelmana on katalysaattorin heikentynyt teho mutta päästöt mittausten mukaan ok ja auto toimii muuten täysin normaalisti, holkki maksaa n.5€ uus katalysaattori maksaakin sitten paljon enemmän  ;) Eikai siitä mistään muusta kyse ole aina siitä samasta eli rahasta  :D Tokihan oikeaoppinen korjaus on aina kaiken a ja o, mutta välillä on helpoin käyttää oikotietä  ;D
Käyttis Almera N15 sedan -98 2.0GTI swappi,  Sunny SLXi -93 , projektit Cherry -86 , Sunny B11 -85. Ex menopelejä useampi Nissan ja Datsun..

shamrock

Lainaus käyttäjältä: Shamsa - marraskuu 15, 2017, 07:00:52
Normaalisti toimivassa moottorissa ei tartte huijata moottorinohjausta. Nuo holkkisysteemit on vähän niinku yrittäisi parantaa ripulia piereskelemällä ;D

Vaihdetaanhan noita paremmin virtaavia katteja tehojenkin takia, ja luulen että tällaisessa tapauksessa tulee juuri tuo koodi. Toisaalta se on valmistajalta fiksua finanssipolitiikkaa, toisaalta asiakkaan kiusaamista, kun tuo säädetään niin herkälle että vain orkkiskatilla toimii. Holkki on vain näppärä keino kompensoida tuo.

Jos nyt ylipäänsä ajatellaan miten tuo systeemi edes voi olla toteutettu, eihän se lambda tiedä päästöistä tuon taivaallista, sehän on happianturi. Se ei voi olla tietoinen siitä että nyt tulee päästöjä liikaa katista läpi, kun se ei niitä mitatakaan osaa. Ei se jäännöshapen määrästä paljoakaan osaa päätellä, paitsi juuri nuo vuodot, joka on sitten se toinen mahdollinen syy tuohon koodiin.

datsunpower

Tulee ihan mieleen ne ajat kun ilmamassamittareissa oli kalibrointiruuvit, kansankielellä "seosruuvi".
Sillä sinetin alla majailevalla taikaruuvilla on tässä maailmassa monet imuvuodot korjattu...
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Shamsa

Ja EGR:iä poistetaan käytöstä tehojen toivossa ::)

Päästöjen monitorointiahan nämä tämänkin ikäiset juuri tekee. Sen takia siellä on vähintään 2 lambdaa, yksi ennen kattia ja toinen jälkeen, jälkimmäisellä tarkkaillaan katalysaattorin toimintaa. Netistä löytyy kyllä lisääkin tietoa kunhan vain etsii. Ja vinkkinä, se ei johdu mistään epäsynkasta ykkös ja kakkoslambdan välillä liittyen pakopulssiin.
Johtuu ehkäpä siitä että etu ja takalambda saa molemmat saman arvon= paska katti=valo syttyy mittaristossa.

Ja nuo teidän 'herkälle säätämiset' on vaan sitä varten niihin insinööri suunnitellut että auto ehkä jopa täyttäisi päästönormit.
Vielä uudempiin mennään niin virhemarginaalia ei saa käytännössä olla juuri ollenkaan, tulee hylky katsastuksessa.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

toukopouko

Volvo S60 poltteli kans pakokaasujen vikavaloa niin merkkiliike päivitti ohjelmistoon vähän löysemmät raja-arvot korjaukseksi, toisaalta vaikea suunnittelupöydällä arvioida, millasilla arvoilla yli vuosikymmenen käytön jälkeen mennään  :)
Varaosaraatoja:
3x T12 4x N12 2x WB11, N13, K11, N14, N15, B12, P11
Ikuisuusprojektit: N12x2, T12x2, F10,B11,S13
Käyttikset:
K12 ja E10

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: Shamsa - marraskuu 15, 2017, 21:29:22
Ja EGR:iä poistetaan käytöstä tehojen toivossa ::)

Päästöjen monitorointiahan nämä tämänkin ikäiset juuri tekee. Sen takia siellä on vähintään 2 lambdaa, yksi ennen kattia ja toinen jälkeen, jälkimmäisellä tarkkaillaan katalysaattorin toimintaa. Netistä löytyy kyllä lisääkin tietoa kunhan vain etsii. Ja vinkkinä, se ei johdu mistään epäsynkasta ykkös ja kakkoslambdan välillä liittyen pakopulssiin.
Johtuu ehkäpä siitä että etu ja takalambda saa molemmat saman arvon= paska katti=valo syttyy mittaristossa.

Ja nuo teidän 'herkälle säätämiset' on vaan sitä varten niihin insinööri suunnitellut että auto ehkä jopa täyttäisi päästönormit.
Vielä uudempiin mennään niin virhemarginaalia ei saa käytännössä olla juuri ollenkaan, tulee hylky katsastuksessa.

Just noin. Ranetusta tehdään kun ei haluta korjata vikoja. Ja olishan se ihan kiva, kun Pohjanmaalla voisi viljellä muutakin kuin riisiä vuonna 2027...
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

spetee

Tämäkin aihe näyttää olevan sellainen joka jakaa mielipiteitä. Siinä ei ole mitään väärää jos haluaa hoitaa asian toisella tavalla jotta auto saadaan kuntoon ilman kalliita investointeja kuitenkaan tekemättä mitään typeriä vaarallisia patentteja ja rikkomatta lakia. Sama ku joku aattelee että vaihanpa koko pakoputken sen takia ku siinä sattuu olee reikä ja happiarvot on katsastuksessa korkea, "ranettaja" hitsaa siihen paikan ja laittaa ne säästetyt rahat siitä vaikka bensaan tai porkkanoihin. 
Käyttis Almera N15 sedan -98 2.0GTI swappi,  Sunny SLXi -93 , projektit Cherry -86 , Sunny B11 -85. Ex menopelejä useampi Nissan ja Datsun..

Shamsa

Lainaus käyttäjältä: spetee - marraskuu 16, 2017, 10:19:44
Tämäkin aihe näyttää olevan sellainen joka jakaa mielipiteitä. Siinä ei ole mitään väärää jos haluaa hoitaa asian toisella tavalla jotta auto saadaan kuntoon ilman kalliita investointeja kuitenkaan tekemättä mitään typeriä vaarallisia patentteja ja rikkomatta lakia. Sama ku joku aattelee että vaihanpa koko pakoputken sen takia ku siinä sattuu olee reikä ja happiarvot on katsastuksessa korkea, "ranettaja" hitsaa siihen paikan ja laittaa ne säästetyt rahat siitä vaikka bensaan tai porkkanoihin.

Yleensä ottaen jos pakoputkessa on yksi reikä, niin vuoden päästä paikkauksesta siellä on kolme reikää paikatun reiän vieressä.
Sehän ihan riippuu että miten haluaa aikansa käyttää, tekeekö kunnolla vai tekeekö joka vuosi uudestaan saman homman ::)
Lähinnä ketuttaa lukea näitä patenttikorjauksia, kun jossakin vaiheessa ne alkaa vaarantamaan muidenkin henkiä, en puhu nyt niistä holkeista.

Loppusanat: tehkää kunnolla, niin säästytte vitutukselta myöhemmin kun se patenttikorjauksenne pettää. Ja ostakaa kunnolliset katit, halvalla saa halvan katin joka ei välttämättä uutenakaan edes toimi.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

spetee

Lainaus käyttäjältä: Shamsa - marraskuu 16, 2017, 11:56:13
Lainaus käyttäjältä: spetee - marraskuu 16, 2017, 10:19:44
Tämäkin aihe näyttää olevan sellainen joka jakaa mielipiteitä. Siinä ei ole mitään väärää jos haluaa hoitaa asian toisella tavalla jotta auto saadaan kuntoon ilman kalliita investointeja kuitenkaan tekemättä mitään typeriä vaarallisia patentteja ja rikkomatta lakia. Sama ku joku aattelee että vaihanpa koko pakoputken sen takia ku siinä sattuu olee reikä ja happiarvot on katsastuksessa korkea, "ranettaja" hitsaa siihen paikan ja laittaa ne säästetyt rahat siitä vaikka bensaan tai porkkanoihin.

Yleensä ottaen jos pakoputkessa on yksi reikä, niin vuoden päästä paikkauksesta siellä on kolme reikää paikatun reiän vieressä.
Sehän ihan riippuu että miten haluaa aikansa käyttää, tekeekö kunnolla vai tekeekö joka vuosi uudestaan saman homman
::)
Lähinnä ketuttaa lukea näitä patenttikorjauksia, kun jossakin vaiheessa ne alkaa vaarantamaan muidenkin henkiä, en puhu nyt niistä holkeista.

Loppusanat: tehkää kunnolla, niin säästytte vitutukselta myöhemmin kun se patenttikorjauksenne pettää. Ja ostakaa kunnolliset katit, halvalla saa halvan katin joka ei välttämättä uutenakaan edes toimi.


Sinäpä sen sanoit  :) sen pakoputken voi paikata kerralla kunnolla niin ei tule siihen vieree  sitä reikää ens vuonna  ;) joskus kannattaa käyttää järkeä periaatteiden sijaan, sillon säästyy vaivaa ja rahaa. Asiat on aivan erikseen kun ne puolihuolimattomasti tohelletaan kuin että tehdään kunnolla ja kuten yllä painotin ilman mitää typeriä ja vaarallisia patentteja. Tässäkin tapauksessa tuo tuplakatti maksaa 2 tonnia, joten en yhtään epäile miksi asiaan koitetaan löytää edullisempi tapa. Ei jaksa aina vaa takertua pikkuseikkoihon eiköhän tässä ole asioihin tullu aika paljoa informaatiota jo  :)
Käyttis Almera N15 sedan -98 2.0GTI swappi,  Sunny SLXi -93 , projektit Cherry -86 , Sunny B11 -85. Ex menopelejä useampi Nissan ja Datsun..

rimeralla

Lainaus käyttäjältä: shamrock - marraskuu 13, 2017, 17:18:44
Lainaus käyttäjältä: rimeralla - marraskuu 12, 2017, 19:01:25
NIssanissa pitäisi olla sitten 4 näitä holkkeja? Jos yleensä on olemassa? p0420 viittaa ensimmäiseen lambdaan, joita on siis kaksi kappaletta.

Ei se viittaa ykköslambdaan, vaan Bank 1:n kakkoslambdaan. P0430 vastaavasti Bank 2:n kakkoslambdaan.

No höh siis...?? Mistä tietää mikä lamdba on mikä? Voisi vaihtaa sen joka herjaa ehjään ja kokeilla sitten mitä tapahtuu.
日産プリメーラ 2003 1.8l

shamrock

Tietty vois ehkä kokeilla irroittamalla piuhoja ja lukemalla sitten vikakoodit. Sillä selviäis kumpi puoli on Bank 1 ja kumpi Bank 2.

rimeralla

Lainaus käyttäjältä: shamrock - marraskuu 17, 2017, 19:47:36
Tietty vois ehkä kokeilla irroittamalla piuhoja ja lukemalla sitten vikakoodit. Sillä selviäis kumpi puoli on Bank 1 ja kumpi Bank 2.

No tuollahan se tietty osittain selkenisi, luulisi jostakin löytyvän ihan kuva, missä nuo on kerrottu. Tuo testi menee kyllä kesälle, ulkosalla ei innosta ;)
日産プリメーラ 2003 1.8l

shamrock

En tiedä päteekö Primeraan, mut tällaisen löysin:

"For P0420 the bank-1 front O2 sensor will have a black harness and the rear O2 sensor will have a white harness. For P0430 the bank-2 front O2 sensor will have a blue harness and the rear O2 sensor will have a white or gray harness. Source: Paul Lawson, Nissan North America""

datsunpower

#49
Lainaus käyttäjältä: rimeralla - marraskuu 17, 2017, 20:21:10
Lainaus käyttäjältä: shamrock - marraskuu 17, 2017, 19:47:36
Tietty vois ehkä kokeilla irroittamalla piuhoja ja lukemalla sitten vikakoodit. Sillä selviäis kumpi puoli on Bank 1 ja kumpi Bank 2.

No tuollahan se tietty osittain selkenisi, luulisi jostakin löytyvän ihan kuva, missä nuo on kerrottu. Tuo testi menee kyllä kesälle, ulkosalla ei innosta ;)
Osittain? Eiköhän se selkene siitä ihan kokonaan.

Äkkiseltään tuntuisi, että Bank1 on se puoli mihin 1. sylinteri on yhteydessä.. ja googlekin tuntuisi olevan samaa mieltä.
Vinkkinä, sen kakkos anturin metsästykseen: KATtien kennostot ovat suoria, Bank1 ja Bank2 eivät risteä lämpöpellin alla.





Lainaus käyttäjältä: shamrock - marraskuu 17, 2017, 20:40:20
En tiedä päteekö Primeraan, mut tällaisen löysin:

"For P0420 the bank-1 front O2 sensor will have a black harness and the rear O2 sensor will have a white harness. For P0430 the bank-2 front O2 sensor will have a blue harness and the rear O2 sensor will have a white or gray harness. Source: Paul Lawson, Nissan North America""
Ömerikan vehkeet ovat ennenkin olleet poikkeavia vähän joka asiassa, että pienellä varauksella kannattaa asiaan suhtautua. Mutta aivan yhtä hyvin tuo voi pitää paikkansakin.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Alppuu

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: Alppuu - marraskuu 17, 2017, 21:21:56

Ja tämä kuvahan on sitten Tojotasta.. Ihan vaan selvennyksenä.
Idea sama, mutta peilikuvana, verrattuna aiheena olevaan pakosarjaan.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

rimeralla

Jos tämä on sama kuin primerassa, vaihdettiin kesällä Bank1 sensor 1, mutta se ei auttanut. Tämä siis kuskinpuoleinen ylälambda.
Seuraavaksi siis tuon mukaan voisi vaihtaa tuo alimmainen, joka olisi samassa ryhmässä (bank). Nyt siis vaan joskus kevväällä vaihtamaan se lambda ja kokeilemaan mitä siitä seuraa.

Koska en ole autoalan harrastaja enkä ammattilainenkaan, nämä asiat ovat ihan tuntemattomia minulle, siksi kuva kertonee minulle enemmän kuin mikään muu :)
Autolla on niin vähän taas käyttöä, että mielummin ajan vähän vanhemmalla ennekuin ostan uuden kalliin seisomaan pihaan naapureiden kateuden kohteeksi ;)

日産プリメーラ 2003 1.8l

kurttu

Ite en meinaa rueta kallista ja työlästä etukatin vaihto-operaatiota tekemään. Nollaan vikavalon ennen katsastusta ja muuten ajelen onnellisesti vikavalo palaen. Kun auto on 18v vanha ja 300tkm ajettu alle tonnin arvoinen vekotin, siihen ei tehdä kallista korjausta ellei ole pakko.  Ja jos korjaus on liian kallis, autosta hankkiudutaan eroon.