Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Primera P12 1.8 "tupla katti" hajalla?

Aloittaja JakkeP12, kesäkuu 19, 2017, 17:29:44

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JakkeP12

Moro.eli jo jonkin aikaa sytytelly moottorin häiriövaloo,samuu kyllä kun poistaa,mutta syttyy taas 100-200km ajoin jälkeen.antaa vikakoodit p0420 ja p0430.eli vika on pakosarjan jälkeinen kat.

mutta kysymys kuuluu, onko rikki vai voiko jotenkin elvyttää kuntoon?tarvikkeena ei saa ja uus maksaa 2000e  :o joten  kaikki vinkit on enemmän kun tervetulleita :)

Alppuu

Kyllä noita tarvikkeena näyttää olevan, mutta onkohan autossa jokin vika, joka katin on mahdollisesti hajottanut.
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

JakkeP12

Eipä ainakaan kukaan noita maahan tuo ja Nissanilta kun kysyin niin ei tarvikkeena saa..yks reikästä saa mutta ei tätä tupla kattia,ei oo muuta vikaa autossa ja ajettukkin vaan 230000km eli just sisään ajettu ;)

Mies

Käytetty ehjä kissa tilalle ja kovaa ajoa?
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

JakkeP12

Eli jos googlaa täämmösen  B08A0AU302 kuvahaulla näkyy kuva kyseisestä katista,eli periaatteessa kaks kattia rinnakkain ja 4 lambdaa,jos jollakin nurkissa pyörii niin olisin halukas ostaan..omasta katista on tosiaan toinen puoli tukossa😕

datsunpower

Minulla on ultraäänipesuri jolla voisi koittaa elvyttää tukkeutuneen katin.. Poistaa kyllä lian/tukkeumat, mutta sulaneelle kennostolle ei tietysti mahda mitään.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

mikes

Happiantura vaatii vain sen korotus palan jota toyotissa käytetään, katti syöpyy sisältä ja antura herkistyy haistelemaan liikoja :P

datsunpower

Lainaus käyttäjältä: mikes - heinäkuu 25, 2017, 17:03:17
Happiantura vaatii vain sen korotus palan jota toyotissa käytetään, katti syöpyy sisältä ja antura herkistyy haistelemaan liikoja :P
Oireen korjaus itse vian korjauksen sijasta johtaa yleensä lisä oireisiin ja vikoihin.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Alppuu

Miksiköhän tuossa moottorissa on päädytty rinnakkaisiin katteihin?
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Alppuu

Sopisikohan tuohon suoraan pakosarja yksi reikäisellä katilla?
Huomattaisiinko se katsastuksessa...
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Alppuu

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

mikes

Kuvassa on kaksi kattia, kuvattuna eri puolilta, mutta yksi riittää :o

Sökö

#12
Lainaus käyttäjältä: JakkeP12 - kesäkuu 19, 2017, 17:29:44
Moro.eli jo jonkin aikaa sytytelly moottorin häiriövaloo,samuu kyllä kun poistaa,mutta syttyy taas 100-200km ajoin jälkeen.antaa vikakoodit p0420 ja p0430.eli vika on pakosarjan jälkeinen kat.

mutta kysymys kuuluu, onko rikki vai voiko jotenkin elvyttää kuntoon?tarvikkeena ei saa ja uus maksaa 2000e  :o joten  kaikki vinkit on enemmän kun tervetulleita :)

Itselläni täysin sama ongelma. Tuplakatti B08A0AU302 kustantaa 1895,06 €:a ja jostain pitäisi saada käytettynä, tarvikkeena tai jotenkin kennon vaihdolla/pesulla. Tarvikkeena kyseistä ei saa mistään motonetista. Tätä ei löydy mistään Fennovaraosa-kirjasta, ehkä lähin muistuttava oli Nissan qashqain katti.

Katti-ongelman ydin oli ensimmäisen sylinterin sytytyspuolan hajoaminen motarilla ja bensa pääsi ykkösen kattiin. Siitä lähtien kone valittaa vikakoodia p0420 ja koneen tehot laskeneet ja bensankulutus noussut.


Alppuu

Ostaa tavallisen katin ja siihen lambdat kiinni?
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

Shamsa

Lambdat tulee ennen ja jälkeen katin, ei itse kattiin.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Alppuu

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

rimeralla

Mulla syttyy tuo p0420 aika-ajoin, välillä saa ajaa 500km, välillä 7 km.
Tiedä sitten onko katti rikki vai joku anturi?
Yhden lambdan siihen vaihdoin, mutta se ei vaikuttanut. Öljyä ei kuluta, joten tuskin tuo katti ihan heti rikki menee kun kiesissä on 260tkm mittarissa.
Mä ainakin sammuttelen vain valon ja jatkan ajamista ;)
日産プリメーラ 2003 1.8l

rimeralla

Lainaus käyttäjältä: JakkeP12 - kesäkuu 19, 2017, 17:29:44
Moro.eli jo jonkin aikaa sytytelly moottorin häiriövaloo,samuu kyllä kun poistaa,mutta syttyy taas 100-200km ajoin jälkeen.antaa vikakoodit p0420 ja p0430.eli vika on pakosarjan jälkeinen kat.

mutta kysymys kuuluu, onko rikki vai voiko jotenkin elvyttää kuntoon?tarvikkeena ei saa ja uus maksaa 2000e  :o joten  kaikki vinkit on enemmän kun tervetulleita :)

Mistä muuten päättelet, että itse katti on hajalla? Onko kaikki lambdat vaihdettu?
http://www.p0420.com
tuolla on lisää asiasta.
日産プリメーラ 2003 1.8l

shamrock

Eikä se väliholkkikaan niille katin jälkeisille lambdoille ole mitään oireen peittelyä, se on vaan näppärä korjaus yliherkkään suunnitteluun. Just tuota ongelmaa selvittelin kaverin Celicaan, johon oli asennettu tarvikekatti. Vaikka päästöt olis täysin ok ja katti toimii, tuota vikakoodia tulee jos pakokaasupulssien ero ykkös- ja kakkoslambdan välillä ei ole odotetuissa rajoissa. Eli varsinkin tarvikekattien kanssa, tai joku naurettava muutos katin virtauksissa  joka ei vielä edes päästöihin vaikuta, saa tuota vikakoodia aikaan ja ihan turhia murheita sen takia.

rimeralla

Lainaus käyttäjältä: shamrock - marraskuu 06, 2017, 19:18:01
Eikä se väliholkkikaan niille katin jälkeisille lambdoille ole mitään oireen peittelyä, se on vaan näppärä korjaus yliherkkään suunnitteluun. Just tuota ongelmaa selvittelin kaverin Celicaan, johon oli asennettu tarvikekatti. Vaikka päästöt olis täysin ok ja katti toimii, tuota vikakoodia tulee jos pakokaasupulssien ero ykkös- ja kakkoslambdan välillä ei ole odotetuissa rajoissa. Eli varsinkin tarvikekattien kanssa, tai joku naurettava muutos katin virtauksissa  joka ei vielä edes päästöihin vaikuta, saa tuota vikakoodia aikaan ja ihan turhia murheita sen takia.

Onko jostain saatavilla lisää tietoa tuosta väliholkista? Itselläni päästöt on mallikkaat, mutta välillä tuo vikavalo vaan syttyy.
Mikä lienee ollut idea tehdä tuollainen ratkaisu, ja vielä neljä anturia.  Tuota vikakoodia viime keväänä selvittelin hyvän tovin.
日産プリメーラ 2003 1.8l

Susivalkoinen

Lainaus käyttäjältä: JakkeP12 - kesäkuu 19, 2017, 17:29:44
Moro.eli jo jonkin aikaa sytytelly moottorin häiriövaloo,samuu kyllä kun poistaa,mutta syttyy taas 100-200km ajoin jälkeen.antaa vikakoodit p0420 ja p0430.eli vika on pakosarjan jälkeinen kat.

mutta kysymys kuuluu, onko rikki vai voiko jotenkin elvyttää kuntoon?tarvikkeena ei saa ja uus maksaa 2000e  :o joten  kaikki vinkit on enemmän kun tervetulleita :)
Moi,
Kun mulla syntyi tämä vika kokeilen piosta siitä itse ja jatkaa ajamisen mutta ei auttaa pitkiin.
Ratkaisu oli tommonen että laitan nyt vain E98 bensan ja vika sammu itse. Nyt pari vuotta en nähnyt siitä vikoja.
Konella ajettu lähes 270tkm.

shamrock

Lainaus käyttäjältä: rimeralla - marraskuu 06, 2017, 21:00:10
Lainaus käyttäjältä: shamrock - marraskuu 06, 2017, 19:18:01
Eikä se väliholkkikaan niille katin jälkeisille lambdoille ole mitään oireen peittelyä, se on vaan näppärä korjaus yliherkkään suunnitteluun. Just tuota ongelmaa selvittelin kaverin Celicaan, johon oli asennettu tarvikekatti. Vaikka päästöt olis täysin ok ja katti toimii, tuota vikakoodia tulee jos pakokaasupulssien ero ykkös- ja kakkoslambdan välillä ei ole odotetuissa rajoissa. Eli varsinkin tarvikekattien kanssa, tai joku naurettava muutos katin virtauksissa  joka ei vielä edes päästöihin vaikuta, saa tuota vikakoodia aikaan ja ihan turhia murheita sen takia.

Onko jostain saatavilla lisää tietoa tuosta väliholkista? Itselläni päästöt on mallikkaat, mutta välillä tuo vikavalo vaan syttyy.
Mikä lienee ollut idea tehdä tuollainen ratkaisu, ja vielä neljä anturia.  Tuota vikakoodia viime keväänä selvittelin hyvän tovin.

Mulla vaan tuosta Toyotasta tietoa, mut toimii niissä. Mun maalaisjärjellä idea ois se, että anturi viedään vähän kauemmas virtauksen keskeltä, eikä nuo pulssit vaikuta niin paljoa sen arvoihin.

spetee

Lainaus käyttäjältä: shamrock - marraskuu 12, 2017, 01:22:55
Lainaus käyttäjältä: rimeralla - marraskuu 06, 2017, 21:00:10
Lainaus käyttäjältä: shamrock - marraskuu 06, 2017, 19:18:01
Eikä se väliholkkikaan niille katin jälkeisille lambdoille ole mitään oireen peittelyä, se on vaan näppärä korjaus yliherkkään suunnitteluun. Just tuota ongelmaa selvittelin kaverin Celicaan, johon oli asennettu tarvikekatti. Vaikka päästöt olis täysin ok ja katti toimii, tuota vikakoodia tulee jos pakokaasupulssien ero ykkös- ja kakkoslambdan välillä ei ole odotetuissa rajoissa. Eli varsinkin tarvikekattien kanssa, tai joku naurettava muutos katin virtauksissa  joka ei vielä edes päästöihin vaikuta, saa tuota vikakoodia aikaan ja ihan turhia murheita sen takia.

Onko jostain saatavilla lisää tietoa tuosta väliholkista? Itselläni päästöt on mallikkaat, mutta välillä tuo vikavalo vaan syttyy.
Mikä lienee ollut idea tehdä tuollainen ratkaisu, ja vielä neljä anturia.  Tuota vikakoodia viime keväänä selvittelin hyvän tovin.

Mulla vaan tuosta Toyotasta tietoa, mut toimii niissä. Mun maalaisjärjellä idea ois se, että anturi viedään vähän kauemmas virtauksen keskeltä, eikä nuo pulssit vaikuta niin paljoa sen arvoihin.

Kaverilla s70 volvossa sama ongelma oli eli päästöt ok mutta silti herjaa että katalysaattori oisi viallinen. Holkki katin jälkeisen lamdan jatkoksi ja homma kunnossa. Ongelman aiheuttaja voi olla imuvuotokin jossakin tai pakosarjan vuoto joten ne kannattaa varmistua ettei niittä ole. se on 50mm pitkä holkki ja siellä sisällä on vain pieni reikä josta pakokaasua pääsee anturille. kyseessä siis tällainen osa

https://www.ebay.com/itm/Silver-Oxygen-Sensor-Lambda-O2-M18-x1-5-Extension-Extender-Spacer-Exhaust-/112369871290
Käyttis Almera N15 sedan -98 2.0GTI swappi,  Sunny SLXi -93 , projektit Cherry -86 , Sunny B11 -85. Ex menopelejä useampi Nissan ja Datsun..

rimeralla

Lainaus käyttäjältä: Susivalkoinen - marraskuu 11, 2017, 18:10:01
Lainaus käyttäjältä: JakkeP12 - kesäkuu 19, 2017, 17:29:44
Moro.eli jo jonkin aikaa sytytelly moottorin häiriövaloo,samuu kyllä kun poistaa,mutta syttyy taas 100-200km ajoin jälkeen.antaa vikakoodit p0420 ja p0430.eli vika on pakosarjan jälkeinen kat.

mutta kysymys kuuluu, onko rikki vai voiko jotenkin elvyttää kuntoon?tarvikkeena ei saa ja uus maksaa 2000e  :o joten  kaikki vinkit on enemmän kun tervetulleita :)
Moi,
Kun mulla syntyi tämä vika kokeilen piosta siitä itse ja jatkaa ajamisen mutta ei auttaa pitkiin.
Ratkaisu oli tommonen että laitan nyt vain E98 bensan ja vika sammu itse. Nyt pari vuotta en nähnyt siitä vikoja.
Konella ajettu lähes 270tkm.

Mulle sanottiin myyjn toimesta, että vain 98-oktaanista tankkiin. Liekö tuolla sitten oma osansa, kun ajan 95e:llä?
日産プリメーラ 2003 1.8l

rimeralla

Lainaus käyttäjältä: spetee - marraskuu 12, 2017, 08:37:04
Lainaus käyttäjältä: shamrock - marraskuu 12, 2017, 01:22:55
Lainaus käyttäjältä: rimeralla - marraskuu 06, 2017, 21:00:10
Lainaus käyttäjältä: shamrock - marraskuu 06, 2017, 19:18:01
Eikä se väliholkkikaan niille katin jälkeisille lambdoille ole mitään oireen peittelyä, se on vaan näppärä korjaus yliherkkään suunnitteluun. Just tuota ongelmaa selvittelin kaverin Celicaan, johon oli asennettu tarvikekatti. Vaikka päästöt olis täysin ok ja katti toimii, tuota vikakoodia tulee jos pakokaasupulssien ero ykkös- ja kakkoslambdan välillä ei ole odotetuissa rajoissa. Eli varsinkin tarvikekattien kanssa, tai joku naurettava muutos katin virtauksissa  joka ei vielä edes päästöihin vaikuta, saa tuota vikakoodia aikaan ja ihan turhia murheita sen takia.

Onko jostain saatavilla lisää tietoa tuosta väliholkista? Itselläni päästöt on mallikkaat, mutta välillä tuo vikavalo vaan syttyy.
Mikä lienee ollut idea tehdä tuollainen ratkaisu, ja vielä neljä anturia.  Tuota vikakoodia viime keväänä selvittelin hyvän tovin.

Mulla vaan tuosta Toyotasta tietoa, mut toimii niissä. Mun maalaisjärjellä idea ois se, että anturi viedään vähän kauemmas virtauksen keskeltä, eikä nuo pulssit vaikuta niin paljoa sen arvoihin.

Kaverilla s70 volvossa sama ongelma oli eli päästöt ok mutta silti herjaa että katalysaattori oisi viallinen. Holkki katin jälkeisen lamdan jatkoksi ja homma kunnossa. Ongelman aiheuttaja voi olla imuvuotokin jossakin tai pakosarjan vuoto joten ne kannattaa varmistua ettei niittä ole. se on 50mm pitkä holkki ja siellä sisällä on vain pieni reikä josta pakokaasua pääsee anturille. kyseessä siis tällainen osa

https://www.ebay.com/itm/Silver-Oxygen-Sensor-Lambda-O2-M18-x1-5-Extension-Extender-Spacer-Exhaust-/112369871290

NIssanissa pitäisi olla sitten 4 näitä holkkeja? Jos yleensä on olemassa? p0420 viittaa ensimmäiseen lambdaan, joita on siis kaksi kappaletta.
日産プリメーラ 2003 1.8l

spetee

Ne holkit laitetaan vain katalysaattorin jäkeisiin lamdoihin, eli jos yllä olevan kuvan perusteella olevaan niin sillon holkkeja tulee kaksi. Niitä on esim ebay pullollaan  :)
Käyttis Almera N15 sedan -98 2.0GTI swappi,  Sunny SLXi -93 , projektit Cherry -86 , Sunny B11 -85. Ex menopelejä useampi Nissan ja Datsun..

shamrock

Lainaus käyttäjältä: rimeralla - marraskuu 12, 2017, 19:01:25
NIssanissa pitäisi olla sitten 4 näitä holkkeja? Jos yleensä on olemassa? p0420 viittaa ensimmäiseen lambdaan, joita on siis kaksi kappaletta.

Ei se viittaa ykköslambdaan, vaan Bank 1:n kakkoslambdaan. P0430 vastaavasti Bank 2:n kakkoslambdaan.

kurttu

Mulla on sama ongelma P11-144 primeran QG18DE koneen kanssa.
Keväällä yhtäkkiä tuli koodi p0420 ja myös EGR vikakoodi.
EGR-koodi on häipynyt itsestään, mutta tuo p0420 tulee takaisin aina maantieajossa kun olen nollannut vikamuistin.
Kesällä tuli vielä suutinvika ja ajoin kilometrin verran vikavalon vilkkuessa ja kovan savutuksen kanssa.
Etukatti on varmaan saanut kipeää.
Youtubessa vouhottavat että lakkabensiiniä tankkiin ja kovaa ajoa ja p0420 vikakoodin pitäisi sillä lähteä.

mies51

Minulla oli Almera N16 1.5:ssä aikanaan ensin yhden sylinterin sytytyspuolavika, uusin puolan. Sitten alkoi tulla P0420 valo, jos kiihdytti ripeämmin. Auto veti huonosti, tukkoisesti. Taaemman Lambdan uusiminen ei auttanut. Vaihdettiin etuKAT, töineen noin 400eur. Vika ei ole uusinut, kun on ajetty yli 100000km lisää.

shamrock

Juu, harvemmin tuo koodin itse lambdan viasta ilmoittaa. Se on vain se anturi, joka antaa tuon vikakoodin. En tiedä onko toteutuksessa eroja eri merkkien välillä, mutta esim Toyotalla tuo koodi ei välttämättä edes liity päästöjen määrään millään tavalla. Se tulee jo siitä, että pakokaasupulssi ykkös-ja kakkoslambdojen välillä ei ole oikealla tavalla synkassa. Eli, jos on vaikkapa tukkoinen katti, koodi tulee tuon aikaeron takia, vaikka katti puhdistaisikin kunnolla. Kaveri tämän kanssa joutui taistelemaan, kun autossa oli alunperin oikeasti katti rikki. Tilalle tuli tarvikekatti, jonka kanssa sitten miltei samantien tuo koodi. Ihan vain siksi, etteivät virtaukset vastanneet riittävän lähelle orkkiskattia. Päästöt oli täysin ok, holkilla korjaantui.