Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

takapyöränlaakeri p12 APUJA!!!!!!

Aloittaja mielonen, kesäkuu 01, 2017, 03:44:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mielonen

auttakaa miestä mäessä... eli itse yritän vaihtaa laakerin taakse Nissan Primeraan p12 -04. eli eka kysymys minkäkokoinen hylsy tarvitaan napamutterin irroitukseen. olen yrittänyt katsoa joka paikasta ja vaihto ehdot ovat 30. 32. 36 ??? ja mihin momenttiin kiristys tulee ? jos en väärin ole lontoota ymmärtänyt niin 187-255 väliin??.. kiitän jo vastauksista..

Alppuu

#1
Tosiaan näyttäisi olevan 187.0 - 254.8 N·m (19 - 25 kg-m, 138 - 187 ft-lb)
"Do not reuse wheel bearing lock nut."
Almerassa mulla on siinä sellainen sokka.
Napamutterin koon voi melko helposti mitata.
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

mielonen

En hirveesti ole korjannu autoja niin jännityksellä kokeilen..  jos sen kiristää vaikka 220 asti ? Mulla ei oo uutta napanutteria niin pitäis eka ottaa rengas irti ja mitata ja sit pääsee vasta kauppaan..

Whee

#3
-

mielonen

Ei tullu mukana uutta mutteria... tilasin Saksasta osan ja ei jaksais lähettää takasin..

Alppuu

Miksei se vanha mutteri vielä kelpaisi?
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

shamrock

Tuskin P12:n napa sen kummempi on kuin muissakaan autoissa ... mutterit olen aina käyttäny uusiks, ja kiristänyt niin tiukkaan kuin pystyn :D Eikä ole ongelmia tullut :)

zedric

milli ja kilo nuin nyrkkisääntönä..
C23M-C32-P11-WP11-C110-Y30-C120-B210-430-E10-S130. ferguson tef20,ted20 x3,david brown 880 LD28,bedford tk "330",Bedford tl1260x2 ,matkaaja 9004

spetee

Onkai nuissa momenteissa se perä että liian kireelle väännettäessä saattaa olla muutaman vuoje päästä työ saaha mutteri tai pultti auki jos sen joutuu aukasemaan  ;D Joku maalaisjärki siinä kiristyksessä nii aika pitkälle pääsee ilman momenttiavainta teräsosia kiristellessä. Moottorinlohkon ym pultit ja mutterit on sitte asia erikseen.
Käyttis Almera N15 sedan -98 2.0GTI swappi,  Sunny SLXi -93 , projektit Cherry -86 , Sunny B11 -85. Ex menopelejä useampi Nissan ja Datsun..

Alppuu

Nyt kun ei ole tuoreessa muistissa kun viimeksi vaihdoin, niin vaikuttaako se kiristysmomentti laakeriin?

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

mies51

Ei se kohtuullinen ylikiristys vaikuta noihin laakereihin toisin kuin kahdesta kartiolaakerista koostuviin vanhanajan-autonpyöriin. Mutta ei sitä tartte vääntää niin ,että on vaarana mennä mutterista kierteet tai akseli poikki. Saahan sen momentin arvioitua ilman momenttiavaintakin. 255Nm= 26kgm. Jos painosi on 80kg, niin tarvitset seistä seuraavan pituisen hylsyavainvarren päässä; 26 kgm/80kg = 0,325m=325mm. Päinvastoin laskettuna 26kgm/ 0,4m varsi = 65 kg painoa. Äläkä hyppää vaan nouse yhdellä jalalla koko painosi varren päälle.

OH2KV

Ja Kirkkonummella on 7 momenttiavainta 4- 300 Nm alueille, kalibroituja.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

hartsa72

Tarviiko napalaakeripaketti ulosvetäjää??? Olis kanssa takapyörän laakerin vaihto tiedossa eukon primeraan ja aattelin sen misterautosta tilata kun reiluun 150€ lähtee SNR laakeri.

shamrock

P11:stä putosi käteen mutterin irroituksen jälkeen helpommin kuin mistään autosta ikinä. Mahdollisesti P12 ois yhtä helppo.

datsunpower

Napa tosiaan "putoaa käteen" mutterin avaamisen jälkeen.
Liian tiukkaan jos vetää niin alkaa hirttämään laakeria. Ilmeisesti alkaa painumaan kasaan koko hoito.. tuli joskus kiireessä ilman momenttiavainta kokeiltua sekin.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Alppuu

Pitipä katsoa huoltohistoriasta, vaihdoin takalaakerin N15 Almeraan 100000km sitten.
Joku GSP kiinan laakeri? Redlinen CV-2:lla terästettynä ja momenttiin 245Nm kiristettynä.
Ei ongelmia havaittu.
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

hartsa72

Kuulostaapa helpolta. Saman näköinen paketti tosiaan kuin omassa patongissa mutta siinä on niin tiukka sovitus navalla akseliin, että ei ole toivoakaan ilman ulosvetäjää ja jos vähänkään on huono tuuri niin sit tarttee vielä hitsiä tai rälläköintiä jos sisäkooli jää paikoilleen. Täytyy perjantaina alkaa tilaileen laakeria.

shamrock

Lainaus käyttäjältä: hartsa72 - syyskuu 17, 2017, 13:47:16
Kuulostaapa helpolta. Saman näköinen paketti tosiaan kuin omassa patongissa mutta siinä on niin tiukka sovitus navalla akseliin, että ei ole toivoakaan ilman ulosvetäjää ja jos vähänkään on huono tuuri niin sit tarttee vielä hitsiä tai rälläköintiä jos sisäkooli jää paikoilleen. Täytyy perjantaina alkaa tilaileen laakeria.

Patongeista on kans kokemusta, ainakin BX:ään ja AX:ään on tullut noita vaihdettua, ja niissä oli työtä, juuri kuten sanoit. AX:ssä vielä jarrurumpu = napa, se oli vielä omituisempi :D Mut Primerassa ja Almerassa ainakin on ollu helppo, noita molempia availin kun oli tarkoitus vaihtaa ristiin ... muuten ois käyny mutta ABS-kehät eri paikassa

hartsa72

Sen verta vielä palaisin asiaan niin tässä olikin pinnapultit ja ne vissiin vedätetään pyörän pulteilla paikalleen kö??? Pinnapultin juuressa on boorit ja navassa ei. Vissiin ihan normaalia? ::) Sitä vaan, että olen oikein tekemässä..

Alppuu

Almeran navassa ne pinnapiltit olivat valmiiksi kiinni.
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

shamrock

Lainaus käyttäjältä: hartsa72 - syyskuu 22, 2017, 20:47:43
Sen verta vielä palaisin asiaan niin tässä olikin pinnapultit ja ne vissiin vedätetään pyörän pulteilla paikalleen kö??? Pinnapultin juuressa on boorit ja navassa ei. Vissiin ihan normaalia? ::) Sitä vaan, että olen oikein tekemässä..

Äkkiseltään kuulosta ihan normaalilt, vaikka kuten edelläkin tuli ilmi, ne useimmiten on kyllä valmiiks kiinni navassa. En tiedä mikä on oikea ja varma menettelytapa, mutta kyllä mä koittaisin niitä jollakin muulla vetää paikalleen ennenn pyöränmutteria. Esim pitkä hylsy holkiksi ja ruuvipenkki vois olla toimiva konsti. Ei tartte sit niin paljon jännittää vieläkö pultit hakee paikkaansa ja pyörä löystyy.

hartsa72

Viilapenkkin ei ollut hyvä pinnapultteihin. On kyllä niin tiukka, että vääntyy varsi. Eikä onnistu omalla pultillakaan vedättää, alko hirvittään, että menee kierteet. Jos omistaa prässin niin sillä vois mennä nätisti. Kävimpä naapurin vanhalle isännälle näyttään ja kysymässä asiaa niin se tokas, että lyömällä menee. Alasin, ja toisella moskalla toiseen niin johan alko uppoon. Tietty hylsy tai jokin alla. Tähän tarttee 4 kättä melkeimpä mutta ei tarvinnut asian kanssa painia. Nyt on etujarrulevyjen ja palojen vaihto menossa niin jännä auto kun kaikki laikat on ihan pyöränpulteilla vain kii. ;D

shamrock

Lainaus käyttäjältä: hartsa72 - syyskuu 23, 2017, 14:49:38
jännä auto kun kaikki laikat on ihan pyöränpulteilla vain kii. ;D

Niinhän ne on kaikissa. Joku kohdistusruuvi voi olla, mutta sehän ei mitään kiinni pidä, se on vaan estämässä laikkaa pyörähtämästä, eritoten autoissa joissa pyörät pannaan pulteilla kiinni. Muttei ne laikat normiautoissa juuri koskaan ole millään muulla kiinni. Eikä tarvitsekaan.