Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Nissan N16 Almera Visia (2005) ajovaloumpion vaihto

Aloittaja Jukkalmera, huhtikuu 22, 2017, 10:51:07

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jukkalmera

Moi,
olisi tarvetta vaihtaa N16 Almeraan (2005) ajovaloumpiot. Edelliset umpiot kestivät 2 vuotta (Fixukselta hankitut ja siellä asennetut TYC-umpiot). Tällä kertaa ajattelin päästä halvemmalla, ja vaihtaa umpion itse. Olisko antaa ohjeita tähän hommaan?

Teemu-

Ei kai se oo ihmeellinen umpioo vaihtaa ku kiinnityspisteistä auki ja vanha irti ja uus tilalle? Tässä esim -06 Almeran umpion räjäytyskuva mistä näkee sen kiinnityksen.
740 '90 | Almera '97 GXe

Alppuu

Lainaus käyttäjältä: Jukkalmera - huhtikuu 22, 2017, 10:51:07
Moi,
olisi tarvetta vaihtaa N16 Almeraan (2005) ajovaloumpiot. Edelliset umpiot kestivät 2 vuotta (Fixukselta hankitut ja siellä asennetut TYC-umpiot). Tällä kertaa ajattelin päästä halvemmalla, ja vaihtaa umpion itse. Olisko antaa ohjeita tähän hommaan?

Mikä niissä kahdessa vuodessa hajosi?

When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

mies51

autonvaraosat24 tai spareto hiukka halvemmat kuin motonet.
Maskin yläkiinnitysnastoja pitää ottaa irti, että mahtuu umpoin pujottamaan ulos ja sisään (maskia ei tartte irroittaa). Umpio ylhäältä kiinni yhdellä pultilla ja alhaalta tukeutuu muoviseen kannatustukeen sekä vilkunpuoleisesta reunasta lokasuojan hahloon. Jos et oo itse törmännyt tai joku peruuttanut etupuskuriin, pitäis asettua umpiot siististi paikoilleen, kunhan  katsot, että edellämainitut kohdat menee paikalleen.
Kun saat pultin pois ja umpiota vähän ulos, niin vedä johtoliitin irti. Kiertämällä lähtee vilkun kanta irti. Korkeussäätömoottori kiertämällä irti umpiosta ja vetämällä irti umpiosta sen keskitappi, joka sitä korkeutta hoitaa.
Jos meni umpio oikeaan asentoon, niin pitäis ajovalojen korkeussäätökin olla suunnilleen kohdallaan, ellet kiertänyt korkeudensäätäjän säätöruuvia tai keskitappia.
Tarkasta/tarkatusta korkeussäätö: Auto parkkihallissa 10m päähän seinästä, kojelaudasta korkeussäätö ylimpään asentoon. Katso, että ajovalokuvion yläreuna laskee 10cm, tuolla 10m matkalla. Säätö kuusiokoloavaimella korkeussäätämoottorin päältä kuusiokolosta. Löytyy varmaan youtube-ohje.


Jukkalmera

Lainaus käyttäjältä: Alppuu - huhtikuu 22, 2017, 13:29:27
Lainaus käyttäjältä: Jukkalmera - huhtikuu 22, 2017, 10:51:07
Moi,
olisi tarvetta vaihtaa N16 Almeraan (2005) ajovaloumpiot. Edelliset umpiot kestivät 2 vuotta (Fixukselta hankitut ja siellä asennetut TYC-umpiot). Tällä kertaa ajattelin päästä halvemmalla, ja vaihtaa umpion itse. Olisko antaa ohjeita tähän hommaan?

Mikä niissä kahdessa vuodessa hajosi?

Kuskinpuoleisen umpion valoteho teho riittämätön. Kokeiltu (kaksi eri autokorjaamoa) muuttaa polttimon asemointia (jos olisi vika tässä, kun projektorityyppisissä valoisan on polttimon asento ilmeisen tarkka), mutta ei auttanut. Molemmissa umpioissa kuitenkin havaittavissa tummumista linsseissä.

Jukkalmera

Lainaus käyttäjältä: mies51 - huhtikuu 22, 2017, 14:12:57
autonvaraosat24 tai spareto hiukka halvemmat kuin motonet.
Maskin yläkiinnitysnastoja pitää ottaa irti, että mahtuu umpoin pujottamaan ulos ja sisään (maskia ei tartte irroittaa). Umpio ylhäältä kiinni yhdellä pultilla ja alhaalta tukeutuu muoviseen kannatustukeen sekä vilkunpuoleisesta reunasta lokasuojan hahloon. Jos et oo itse törmännyt tai joku peruuttanut etupuskuriin, pitäis asettua umpiot siististi paikoilleen, kunhan  katsot, että edellämainitut kohdat menee paikalleen.
Kun saat pultin pois ja umpiota vähän ulos, niin vedä johtoliitin irti. Kiertämällä lähtee vilkun kanta irti. Korkeussäätömoottori kiertämällä irti umpiosta ja vetämällä irti umpiosta sen keskitappi, joka sitä korkeutta hoitaa.
Jos meni umpio oikeaan asentoon, niin pitäis ajovalojen korkeussäätökin olla suunnilleen kohdallaan, ellet kiertänyt korkeudensäätäjän säätöruuvia tai keskitappia.
Tarkasta/tarkatusta korkeussäätö: Auto parkkihallissa 10m päähän seinästä, kojelaudasta korkeussäätö ylimpään asentoon. Katso, että ajovalokuvion yläreuna laskee 10cm, tuolla 10m matkalla. Säätö kuusiokoloavaimella korkeussäätämoottorin päältä kuusiokolosta. Löytyy varmaan youtube-ohje.

Kiitos ohjeista! Tänään lueskelin Almeran huoltokirjaa, ja siinä oli selostettu myös hiukan tähän tapaa, mutta sinun selostus on paljon perusteellisempi ja havainnollisempi! Huoltokirjassa oli neuvottu poistamaan väliaikaisesti tuo umpion puoleinen maskin ritilä irrottamalla nuo nastat, jotta saa tilan umpion irroittamiselle.

Nissanhuollosta kerrottiin, että heillä on varastossa osanumeroltaan 67A-loppuinen valoumpio, jonka tulisi olla parempaa laatua kuin vanhat (Nissan niitä takuuhuollossa korjannut paljon). Löysin kyseisen osan AVK:lta käytettynä.

ErkkiXC

Olin huomaavinani, että tuossa hiukan kylkikolaroidussa tytön N16 Almerassa -02 oikeanpuoleinen ajovalo näyttää reilusti alemmas, kuin vasen. Nyt valot on irrallaan, kun korjailen samalla tuota aiemmin alaosasta revennyttä muovihärpäkettä, jota kaiketi myös puskuriksi nimitetään. Keulaa ei ole kolaroitu ja valojen sähköinen säätö toimii molemmissa umpioissa, mutta kuinkas tuon oikenpuoleisen umpion valoa saa näyttämään ylemmäs? Ohessa kuvaa umpion takaa (ylösalaisin) ja säätömoottorissa on yksi muoviruuvi ja sitten tuossa vilkkupolttimon vieressä on toinen, jossa iso prikka, tuo kolmas kuvan ylhäällä oikealla taitaa olla vaan joku ohjaintappi.
Myydään N16 -03 Almera kokonaisena tai osina

shamrock

Korkeussäätö tapahtuu korkeussäätömoottorin ruuvista, yllättäen :D

Jonttula

Lainaus käyttäjältä: ErkkiXC - huhtikuu 04, 2018, 18:15:49
Olin huomaavinani, että tuossa hiukan kylkikolaroidussa tytön N16 Almerassa -02 oikeanpuoleinen ajovalo näyttää reilusti alemmas, kuin vasen. Nyt valot on irrallaan, kun korjailen samalla tuota aiemmin alaosasta revennyttä muovihärpäkettä, jota kaiketi myös puskuriksi nimitetään. Keulaa ei ole kolaroitu ja valojen sähköinen säätö toimii molemmissa umpioissa, mutta kuinkas tuon oikenpuoleisen umpion valoa saa näyttämään ylemmäs? Ohessa kuvaa umpion takaa (ylösalaisin) ja säätömoottorissa on yksi muoviruuvi ja sitten tuossa vilkkupolttimon vieressä on toinen, jossa iso prikka, tuo kolmas kuvan ylhäällä oikealla taitaa olla vaan joku ohjaintappi.

Tuo sähkömoottorissa oleva muovinen ruuvi, joka oli muistakseni kuusiokolo. Siitä muuttuu korkeus kun ruuvailee :)