Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Hihna vinkuu

Aloittaja N-I-S-M-O, huhtikuu 13, 2017, 18:22:40

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

N-I-S-M-O

Mulla on 2 autona 98 vuotinen nissan primera. Mikä hihna vinkuu kun käynnistää, vikinä loppuu kun polkasee kaasua tai ottaa ilmastoinnin pois päältä. Muistaakseni tässä on jakopää ketjunkaa, vai olenko väärässä?

spetee

ohjaustehostimen, laturin tai ilmastoinnin kompuran hihnat on  vaihtoehtona mikä hihna siellä vinkuu. ei selviä kuin avaamalla konepelti ja kokeilla hihna kerrallaa mikä/mitkä on löysällä  :) kannattaa samalla tarkistaa onko hihnat kui vanhat ja halkeilleet, kiristäminen saattaa johtaa vanhan hihnan nopeaan katkeamiseen.. jakopää ketjulla, vaikka oiski hihnalla niin sen ei kuulu vinkua eikä luistaa  ;D
Käyttis Almera N15 sedan -98 2.0GTI swappi,  Sunny SLXi -93 , projektit Cherry -86 , Sunny B11 -85. Ex menopelejä useampi Nissan ja Datsun..

chery

Hihnat vaihtoon vaan eikä ole edes kallis remppa. Varmaan vanha hihna venynyt ja vinkuu sen takia.
Nissan Cherry 1.5 N12 5D -86
Nissan Almera 1.4 N15 -98
Nissan Maxima 2.0 aut. A32 -97
Nissan Maxima 3.0 aut. A33 -04

spetee

Lainaus käyttäjältä: chery - huhtikuu 13, 2017, 18:56:14
Hihnat vaihtoon vaan eikä ole edes kallis remppa. Varmaan vanha hihna venynyt ja vinkuu sen takia.

sinunko mielestä hihna on vaihtokunnossa jos se vinkuu  ::) hihna venyy ja se on hyvinki käyttökelpoinen niin kauan kun se ei halkeile tai ole rispaantunu.
Käyttis Almera N15 sedan -98 2.0GTI swappi,  Sunny SLXi -93 , projektit Cherry -86 , Sunny B11 -85. Ex menopelejä useampi Nissan ja Datsun..

spetee

Lainaus käyttäjältä: spetee - huhtikuu 13, 2017, 19:27:18
Lainaus käyttäjältä: chery - huhtikuu 13, 2017, 18:56:14
Hihnat vaihtoon vaan eikä ole edes kallis remppa. Varmaan vanha hihna venynyt ja vinkuu sen takia.

sinunko mielestä hihna on vaihtokunnossa jos se vinkuu  ::) hihna venyy ja se on hyvinki käyttökelpoinen niin kauan kun se ei halkeile, ole rispaantunu tai selvästi kulunut..
Käyttis Almera N15 sedan -98 2.0GTI swappi,  Sunny SLXi -93 , projektit Cherry -86 , Sunny B11 -85. Ex menopelejä useampi Nissan ja Datsun..

cedricfan

Ja jakohihna ei vikise vaikka sellainen olisi.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

cedricfan

Lainaus käyttäjältä: spetee - huhtikuu 13, 2017, 19:27:18
Lainaus käyttäjältä: chery - huhtikuu 13, 2017, 18:56:14
Hihnat vaihtoon vaan eikä ole edes kallis remppa. Varmaan vanha hihna venynyt ja vinkuu sen takia.

sinunko mielestä hihna on vaihtokunnossa jos se vinkuu  ::) hihna venyy ja se on hyvinki käyttökelpoinen niin kauan kun se ei halkeile tai ole rispaantunu.

Jota halkeilua on vaikea nähdä hihna paikoillaan. Ja jos vikisee, niin hihna on jo luistanut, eikä enää priima. Eli jos on jo oireita, ja hihnat halpoja => vaihtoon.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

spetee

#7
kyllä sen vaan oon jokaisesta autosta nähny ihan vaa hihna paikallaa.. tuolla perusteella että hihna on luistanut niin vaihtokunnossa niin meillä töissä menis joka viikko repullinen sähkömoottoreiden hihnoja vaihtoon  ;D eriasia jos hihna on luistanut paikallaan jolloin siihen tulee kolo (esimerkkinä kelkan variaattorihihna) joka kerta mitä on tullu hihnoja kirittyä jos eivät silmiinpistävästi ole rikki niin hyvin on toimineet mutta kukin tyylillää  :)

edit:eriasia tieten jos vikisee jatkuvasti vaikkei luistais, sillon hihna vaihtokunnossa  :)
Käyttis Almera N15 sedan -98 2.0GTI swappi,  Sunny SLXi -93 , projektit Cherry -86 , Sunny B11 -85. Ex menopelejä useampi Nissan ja Datsun..

mies51

Riippuu automallista, voiko hihnan hunnon nähdä. Ja toisissa autoissa vinkuu, vaikka olin suht. uusikin hihna, Esim. Hyundai Getz vinkuu rattia kääntäessä, vaikka laittais hihnan niin kireälle, että soi ja joutuu vaihtamaan hihnat 60000km välein.
Sensijaan Sunnyssa (ei ohjaustehostinta) ei tarvinnut juuri koskaan kiristää moniurahihnaa. Hihna kesti lähes 200tkm, kunnes oli ihan halkeillut. Halkeilun näki ylhäältä hihna paikallaan, keirtämällä hihnan nurjan puolen ylös.

Alppuu

Viimeksi kun vaihdoin Almeraan moniurahihnat, kiristin vain sen verran ettei sillä hetkellä luistanut.
~Vuoden tms. kuluttua alkoi hieman luistaa, kiristin hiukan lisää ja hyvä tuli.
Tarkoitus on ettei hihnat ole myöskään liian kireällä, rasittavat vaan turhaan "paikkoja".
Onko moniurahihnoissa mitään "virallisia" vaihtosuosituksia?
When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious shit. - Nissan Almera 1.4

cedricfan

#10
Joillain automerkeillä kuuluu huolto-ohjelmaan, ja joillain kuuluu vaihtaa jakohihnan yhteydessä. Yleisenä keskiarvona voi käyttää 100 tkm ympäristöä vaihtoväliksi, ja 200 tkm on jo selkeästi liikaa.

Kireysasiahan ratkeaa kun automaattikiristimet ovat yleistyneet, toisaalta se kiristin pitää sitten jatkossa vaihtaa joka kerta.

Ja tuossa kuvapari siitä, miltä näyttää loppuunkulunut hihna:





Kunto on paljon selkeämmin näkyvissä kun hihnaa on käännetty ns nurin niskoin.

Se, miksi luisto on pahasta, on lasittuminen: pinnasta katoaa tarraava kimmoisuus. Ja moniurahihnan kanssa se ei näy tai tunnu kuten ennen kiilahihnoilla, joissa oli vain yksi leveä tartuntapinta kummallakin puolella hihnaa. Nyt niitä pintoja on kaikki V-kuvion sivut, joista vain uloimmat voi tuntea tai nähdä suoraan.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

NikookiN

Omassa oli aivan samaa vikaa, kirin kompuran hihnaa ja hiljasta on ollu. Tosin kannattaahan se kunto samalla tarkistaa kaikista hihnoista.
Nissan Primera 2.0 GT -98, VW Transporter T4 2.4d -02 (pitkä)
Toyota Carina II 1.6 -92 (entinen)
Nissan Primera 1.6 -92 (entinen)

Optimus Primera

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - huhtikuu 14, 2017, 09:41:30
Kireysasiahan ratkeaa kun automaattikiristimet ovat yleistyneet, toisaalta se kiristin pitää sitten jatkossa vaihtaa joka kerta.
P12 1.6 -05 vinkaisee startatessa. Pitänee vaihdattaa hihnat, mutta onko tässä tuollainen automaattikiristin ja pitääkö se siis vaihtaa samalla myös?

mies51

Ohjaustehostimen, laturin tai ilmastoinnin kompuran lisäksi voi olla vesipumppu eli joka kierrättää jäähdytysnestettä. Joissakin autoissa jakohihna pyörittää vesipumppua. Yleensä edellämainitut moottorin ulkopuolella olevat pyörivät kahdella hihnalla.
Jos tuon hihnat ovat alkuperäisiä, on ehdottomasti aika vaihtaa.
Almera v.2002:ssa tuota halkeamaa ja joskus vinkaisee, 280000km ja vaihdan, kunhan ilmat lämpiävät. Sunnyllakin ajelin 250000km ja yli 20 vuotta, kunnes oli tuon näköinen. Eli hyvin kestää Nissanissa. Getzissä vinkuvat, vaikka vaihtais 60000km välein.