Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Nissan Qashqai tee se itse huollot/korjaukset

Aloittaja Sepe, maaliskuu 05, 2017, 21:55:34

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Sepe

moi
Haluaisin päästä sellaisen tyypin kanssa vaihtamaan kokemuksia huolloista Primera P12 vs Qashqai+2 2012 1.6.dci. Minulla on ollut aikaisemin kaksi Primeraa p11 ja p12 mallit joihin olen tehnyt kaikki huollot ja korjaukset lukkunottamatta moottoreita sisältä. nyt autona on tuo edellä mainittu Qashqai ja haluaisin saada ensikäden tietoa mitä on odotettavissa jos aion jatkaa tee se itse huollot linjaa :-\.vastauksia voi laittaa yvnä niin jatketaan siitä jutustelua.
Muokkaa viestiä

Sepe

Lisään vielä toisen kysymyksen että tietääkö joku.

Alfamerilla on myynnissä korjaus opas qashqaihin mutta siinä ei käsitellä 1.6Dci moottoria, mutta eroaako nuo muut kirjassa käsitellyt moottorit kuinka paljon 1.6Dci:stä,
sitten vielä onko +2:n alustassa minkälaisia eroja perus kokoiseen qashqaihin.

mcgangsta

Latasin justiin Qashqai:n FSM:n, mutta siinäkään ei ole R9M moottoria (M9R kylläkin)... argh....
Serena 2.0 C25 -09 (JDM)
Fuga Y50 250GT -06 (JDM)
----
#ajaoikealla

mcgangsta

Joko olet huoltoja tehnyt :-)

Koitin tähyillä konehuoneeseen öljynsuodattimen sijaintia, mutta ei osunut silmään. Osaako joku kertoa missä kohtaa se 1.6 dci:ssä on? Alakautta tiirailemaan?
Serena 2.0 C25 -09 (JDM)
Fuga Y50 250GT -06 (JDM)
----
#ajaoikealla

petriko

#4
Öljysuodatin on alhaalla hyvässä paikkaa öljypohan etupuolella (muovikupissa 27mm hylsy). Takimmaisen pohjasuoja irtiotto riittää jos öljyt vaihdetaan.

Itellä on R9M moottori ja polttoainesuodatin on hieman eri kuin muissa ja jos haluatte hieman halvemmalla niin suosittelen Iparts liikettä. Toimittaa nopeasti ja ainakin tähän asti luotettavasti.
Sanotaan, että yli puolet halvemmalla kuin motonet.
Qashqai 1,6 dCi Tekna 2013 (R9M)

mcgangsta

Juu öljyjä meinasin tässä jossain vaiheessa vaihdella, kunhan nyt saa aikaiseksi ostella öljyt ja suodattimet  8)

Katselin kanssa, että jarrulevyjen ja palojen vaihtoon löyty hyvä video tuubista, osaa jopa nörtti tehdä kun innostuu  8)
Serena 2.0 C25 -09 (JDM)
Fuga Y50 250GT -06 (JDM)
----
#ajaoikealla

mcgangsta

No nyt on öljyt vaihdeltu :) Ilmansuodatin ja raitisilmansuodatin myös. Tuo raitisilmansuodatin on kyllä oikea insinöörin taidonnäyte...  8) Onnistui ilman polkimien siirtoa, mutta ehkä hiukan helpommin jos olisi jaksanut irroittaa.

Seuraavaksi voikin suunnitella sitten miettiä: jarrulevyt ja palat, jarrunesteet, vaihteistoöljy. Ilmastointikin pitäisi varmaan täytellä :)

Mitenhän tuo manuaalilootan öljynvaihto onnistuu kotikonstein?

Jos nyt kävisi katsastamassa auton ennen isompia, setä voi löytää vaikka jotain valitettavaa  8)
Serena 2.0 C25 -09 (JDM)
Fuga Y50 250GT -06 (JDM)
----
#ajaoikealla

cedricfan

Viisivuotias diesel, mitäs tuossa on sitten mittarissa? Monennetko palat/levyt menossa?
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

mcgangsta

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - heinäkuu 27, 2017, 11:41:12
Viisivuotias diesel, mitäs tuossa on sitten mittarissa? Monennetko palat/levyt menossa?

En osaa sanoa, kun huoltokirjassa ei ole erikseen eritelty mitä on tehtynä ja tiedä sitten mitä on oikeasti tehty kun on ruksittu tietty km määrä... Pitää ehkä kysellä vähän huoltohistoriikkii Autokeskukselta :) Vuoden vaihteessä auton hommasin ja nyt nuo perushöpöt tein, raitisilmansuodatin oli niin pölyinen, että liekkö sitä koskaan vaihdettukaan  ;D En ainakaan muista, että rimpulassa tai pösössä olisi ollut ihan noin sontanen.

Jarrut pelaa kyllä hyvin, tuli testattua kunnon hätäjarrutuskin pari viikkoa takaperin, mutta jollakin aikavälillä kyllä vaihtelen, jos vaikka saisi Autokeskuksesta ensin tiedon onko vaihdettu koska, jos milloinkaan.

Kilsat lähentelee vasta 89tkm, sehän ei ole vielä mittään :)
Serena 2.0 C25 -09 (JDM)
Fuga Y50 250GT -06 (JDM)
----
#ajaoikealla

cedricfan

30 tkm tai 24 kk on raikkarin vaihtoväli. Eli on tainnut "unohtua" vaihtaa, ja kun määräaikaishuollolla on pakettihinta, niin hyvää katettahan siitä saa ;D
Ja jos levyt on selvästi kuluneet niin voi olla ekakin vaihto "maantieautolle".
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

HiTec

Lainaus käyttäjältä: McGangsta - heinäkuu 27, 2017, 12:08:51
jos vaikka saisi Autokeskuksesta ensin tiedon onko vaihdettu koska, jos milloinkaan.

Ja tuo tieto vaikuttaa ... niin mihin? ??? Jarruosilla (nesteitä lukuunottamatta) kun ei ole mitään määräaikaisvaihtoa, ne vaihdetaan kun ovat kuluneet ja se siitä. Toisella ne jarrut kuluu jo 50tkm, toinen päästelee samoilla osilla 150tkm, niin sano siitä sitten. Onhan tuossa uudessa tulevassa Leaf:ssakin uusi kaasupoljin, joka jarruttaa kaasupoljinta nostaessa hyvin voimakkaasti regeneroiden sähköä takaisin akkuun => se varsinainen jarrupoljin ja sitä myöten myös ne jarruosat jäävät vain niihin tiukimpiin hätäjarrutuksiin yms = jarrujen kuluminen lähentelee jo nollaa ja kestänevät näin jopa sen mitä auto itsekin 8)
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex: Nissan Qashqai II 1.6dCi, Citroen C5 III 2.0HDi, Renault Grand Scenic II 2.0dCi, Renault Master 3.0dCi, Peugeot 1007...

cedricfan

Ihan mielenkiinnosta minä ainakin kyselen, vaikka eihän siitä tosiaan mitään tilastoa saa ilman suhteutusta jarrutteluun. Toisaalta kalliimpi diesel-Qashqai tuskin ostetaan kaupunkiralliinkaan.

Ja tuskinpa kestää Leafin jarrut yhtä kauaa mitä auto itsekin, ei se suinkaan ole lyhytaikainen auto ;D
Eli seuraava murhe tullee siitä, että satulat ei saakaan enää työtä, ja alkaa jumia, plus levyt ruostuu.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

mcgangsta

Lainaus käyttäjältä: HiTec - heinäkuu 27, 2017, 14:11:34
Lainaus käyttäjältä: McGangsta - heinäkuu 27, 2017, 12:08:51
jos vaikka saisi Autokeskuksesta ensin tiedon onko vaihdettu koska, jos milloinkaan.

Ja tuo tieto vaikuttaa ... niin mihin? ??? Jarruosilla (nesteitä lukuunottamatta) kun ei ole mitään määräaikaisvaihtoa, ne vaihdetaan kun ovat kuluneet ja se siitä. Toisella ne jarrut kuluu jo 50tkm, toinen päästelee samoilla osilla 150tkm, niin sano siitä sitten. Onhan tuossa uudessa tulevassa Leaf:ssakin uusi kaasupoljin, joka jarruttaa kaasupoljinta nostaessa hyvin voimakkaasti regeneroiden sähköä takaisin akkuun => se varsinainen jarrupoljin ja sitä myöten myös ne jarruosat jäävät vain niihin tiukimpiin hätäjarrutuksiin yms = jarrujen kuluminen lähentelee jo nollaa ja kestänevät näin jopa sen mitä auto itsekin 8)

Ihan mielenkiintoista tietää, mitä autolle on tehty ennen omia toimenpiteitä :)

Viimeisin huolto oli AK:ssa ja siellä oli eteen vaihdettu palat kuulemma :)
Serena 2.0 C25 -09 (JDM)
Fuga Y50 250GT -06 (JDM)
----
#ajaoikealla

HiTec

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - heinäkuu 27, 2017, 14:48:07
Toisaalta kalliimpi diesel-Qashqai tuskin ostetaan kaupunkiralliinkaan.

Syitä diesel-Qashqai:n valintaan voi olla muitakin kuin vain vuotuinen ajosuorite. Winkkiä aiheeseen löytyy tuosta meikäläisenkin allekirjoituksesta ;)
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex: Nissan Qashqai II 1.6dCi, Citroen C5 III 2.0HDi, Renault Grand Scenic II 2.0dCi, Renault Master 3.0dCi, Peugeot 1007...

cedricfan

Ei Detskun kanssakaan ajeta kaupunkirallia ;D
Toi 1,6 dCi on muuten hämmästyttävän voimallinen kokoisekseen.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

mcgangsta

Lainaus käyttäjältä: HiTec - heinäkuu 27, 2017, 18:17:53
Lainaus käyttäjältä: cedricfan - heinäkuu 27, 2017, 14:48:07
Toisaalta kalliimpi diesel-Qashqai tuskin ostetaan kaupunkiralliinkaan.

Syitä diesel-Qashqai:n valintaan voi olla muitakin kuin vain vuotuinen ajosuorite. Winkkiä aiheeseen löytyy tuosta meikäläisenkin allekirjoituksesta ;)

Ohhoh, hävisköhän miun vastaus matkalla :o

Nojoo, itse ajelen kehää/tuusulanväylää pääsääntöisesti 80km/päivä, ylimääräiset ajot siihen päälle. Oman laskukaavan mukaan saan kiisseliveron takaisin jo tankkauksien määrän perusteella,  edelliseen menopeliin verrattuna. Siinä hilkulla kuitenkin, olisko kannattavaa vai ei - mutta olen kyllä ollut tyytyväinen tähän mennessä  8)

Itse aiheeseen liittyen, unohdin nollata huoltomittarin eilen ja yritin sitä tehdä sitten tänään. Ensimmäinen ohjeistus ei auttanut, kun "reset" vaihtoehtoa ei ollut lainkaan. Toisella yrittämällä onnistui sitten, kun hienoutena pitikin painaa nappulaa valikon service kohdassa pohjassa, eikä vain painaa...

Tuo löytyy siis ajotietokoneen asetuksista, maintenance - > service, jos joku ei nyt tiennyt valmiiksi  8)
Serena 2.0 C25 -09 (JDM)
Fuga Y50 250GT -06 (JDM)
----
#ajaoikealla

HiTec

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - heinäkuu 27, 2017, 18:32:57
Ei Detskun kanssakaan ajeta kaupunkirallia ;D
No ei, mutta kummasti silti 20tkm menee itselläkin vuodessa helposti rikki vaikka vain PK-seudulla pörräänkin 8)

Lainaus käyttäjältä: cedricfan - heinäkuu 27, 2017, 18:32:57
Toi 1,6 dCi on muuten hämmästyttävän voimallinen kokoisekseen.
Ainut vaihtoehto noihin vetopainoihin man.askisena. Tosin tuo meidän yksilö on vieläpä harvinainen nelikko, josta ei siitäkään haittaa ole esim. märällä nurmella as.vaunun kanssa pulatessa. Ja saapahan tuolla samalla pikkasen lisää jarruttoman vetokapasiteettiakin 8)

Lainaus käyttäjältä: McGangsta - heinäkuu 27, 2017, 21:49:09
Tuo löytyy siis ajotietokoneen asetuksista, maintenance - > service, jos joku ei nyt tiennyt valmiiksi  8)
Sieltä löytyy pari muutakin km-laskuria jos nitä haluaa käyttää esim. renkaiden ajomäärile yms 8)
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex: Nissan Qashqai II 1.6dCi, Citroen C5 III 2.0HDi, Renault Grand Scenic II 2.0dCi, Renault Master 3.0dCi, Peugeot 1007...

mcgangsta

HiTec on sellai qashqai velho, että osaat ehkä vastata tähän, mitättömään, mutta mielettömän ärsyttävään asiaan:

Tuo keskikonsolin käsinoja, kuuluisiko sen lukittautua j10:ssä? Mulla kyllä kuuluu joku pieni naksahdus siitä, mutta ei se kyllä täysin paikallaan pysy (edessä)...

Pökötissä tuota sai jopa nostettua muutamalla pykälällä, tässä jää mielestäni turhan alas (pitkä kun olen). Pitääköhän ruveta virittelemään jotain omaa patenttiratkaisua käsinojaksi  8)
Serena 2.0 C25 -09 (JDM)
Fuga Y50 250GT -06 (JDM)
----
#ajaoikealla

HiTec

Lainaus käyttäjältä: McGangsta - syyskuu 05, 2017, 16:23:20
Tuo keskikonsolin käsinoja, kuuluisiko sen lukittautua j10:ssä?

Lukittua? Ilm. J10 on jonkin sortin liukuva tms. käsinoja, kun tuossa J11 se on kiinteä. Tai no 2-osainen, sisällä on eräänlainen välitaso ja kyynärnojaa avatessa painetaan jompaa kumpaa nappulaa sen mukaan halutaanko tuon välitason nousevan kyynärnojan mukana vai jäävän siihen laatikon päälle jossa välitasolla oleviin tavaroihin pääsee käsiksi.



Ja tuon korkeuden olen itse "ratkaissut" laskemalla jakkaraa alaspäin. Itse asiassa 196cm mitallani jakkara saa olla ihan pohjalla ennen kuin kyynärnoja on vasta about oikealla tasolla - mutta mahtuupa sitten istumaan vaikka vähän korkeampikin hattu päässä ;D
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex: Nissan Qashqai II 1.6dCi, Citroen C5 III 2.0HDi, Renault Grand Scenic II 2.0dCi, Renault Master 3.0dCi, Peugeot 1007...

mcgangsta

Säähän oot sit 2cm pidempi :D

Joo siis se liukuu eteen ja taakse (ja ei lukitu esim. ääriasentoon)  ja sama säilytyslotju löytyy siitäkin. Pösössä oli säilytysloota myös, mutta siinä sai vielä korkeuttakin säädettyä askeleen pari.

En nyt muista kuinka alhaalla penkki on, omalle hanurille sopivasti, ettei kehtoo laskea :)

Katselin, että ebaystä löytyisi sellainen "tyyny" joka vois ajaa asian: http://www.ebay.com/itm/122677680029

muoks: ei siis kaksiosainen lotju ole, isompi tynnyri vain :)
Serena 2.0 C25 -09 (JDM)
Fuga Y50 250GT -06 (JDM)
----
#ajaoikealla

HiTec

No itsellä kun on sähköjakkara, niin napistahan tuo liikkuu ees-taas, ylös-alas, siinä sen suurempaa fyysistä liikuntaa tartte harrastaa ;D

Aikamoinen möykky tuo lisätyyny :o Tosin käytännössä jos on tosiaan memory foamia tms. niin muokkautunee käden alla lituskammaksi, mutta... ???
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex: Nissan Qashqai II 1.6dCi, Citroen C5 III 2.0HDi, Renault Grand Scenic II 2.0dCi, Renault Master 3.0dCi, Peugeot 1007...

mcgangsta

Lainaus käyttäjältä: HiTec - syyskuu 05, 2017, 20:17:39
No itsellä kun on sähköjakkara, niin napistahan tuo liikkuu ees-taas, ylös-alas, siinä sen suurempaa fyysistä liikuntaa tartte harrastaa ;D

Aikamoinen möykky tuo lisätyyny :o Tosin käytännössä jos on tosiaan memory foamia tms. niin muokkautunee käden alla lituskammaksi, mutta... ???

Joo, noita on erilaisia näemmä, mutta tuo vaikutti jokseenkin laadukkaimmalta :)

Pitää miettiä, tilailee jos huvittaa joskus :)
Serena 2.0 C25 -09 (JDM)
Fuga Y50 250GT -06 (JDM)
----
#ajaoikealla

Sakkekoo

Terve! Itelläkin kiinostas vaihtaa d-suodin Qashqai 1,6 dci mosaan. Onko siinä mitään ihmeellistä faktaa ennen ku aloitan? Ja mitä öljyä ootte käyttäny moottorissa? Vaihteistoöljyt olis kans jossain vaiheessa työn alla. Mitä öljyä ja mikä määrä litroina?  Moottorinlämmitin puuttuu mikä myös ois työn alla lähiaikoina. Onko muuta vaiihtoehtoa ku säteilijä? Letkulämppäri? Motonetistä ois säteilijä+sisähaara n.200€

mcgangsta

Lainaus käyttäjältä: Sakkekoo - lokakuu 12, 2017, 09:56:04
Terve! Itelläkin kiinostas vaihtaa d-suodin Qashqai 1,6 dci mosaan. Onko siinä mitään ihmeellistä faktaa ennen ku aloitan? Ja mitä öljyä ootte käyttäny moottorissa? Vaihteistoöljyt olis kans jossain vaiheessa työn alla. Mitä öljyä ja mikä määrä litroina?  Moottorinlämmitin puuttuu mikä myös ois työn alla lähiaikoina. Onko muuta vaiihtoehtoa ku säteilijä? Letkulämppäri? Motonetistä ois säteilijä+sisähaara n.200€

Eikai se vaihto mikään ihmeellinen ole, taisi juutuupissa olla videokin siitä - itse vaihdatan sen seuraavassa huollossa kun saavat tehdä muutkin sellaiset, mihin en itse tohdi koskea :-)

Moottorissa pitää käyttää DPF öljyä (ACEA C4), esim: http://www.motonet.fi/fi/tuote/590124/Nissan-5W-30-DPF-Motor-Oil-5l

Itse laitoin Shellin vastaavat öljyt.

Vaihteistosta ei ole tarkkaa tietoa, manuaaliaskiin ei tunnu löytyvän mitään faktaa lähipajalta eikä internetin syövereistä :-)
Serena 2.0 C25 -09 (JDM)
Fuga Y50 250GT -06 (JDM)
----
#ajaoikealla

cedricfan

Dfilsun vaihdossa commonraileihin on syytä olla tarkkana että järjestelmä pysyy täynnä. Ei siis tyhjää filsua paikalleen!
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Sakkekoo

No niin nyt on d-suodin vaihettu. Meni kokonaiset 15 minsaa. Ei tarvinu täyttää filsua vaan siirtopumppu hoiti homman. Vanha pois ja uus tilalle sen jälkeen virrat päälle n.30 sekkaa ja virrat pois. Filsu on täynnä. Tein sen varmuudeksi kolme kertaa ja sen jälkeen käyntiin. Juutuubissa on 1,5 ohje ja löytyy myös 1,6 ohje joka on vähän huonompi. Vähän erillaisempi vaihtotyö nuissa on mutta näyttäs 1,6 olevan nooeampi/helpompi. Elikkä jos osaat vaihtaa renkaat ja tarkistaa öljyt niin osaat  myös vaihtaa d-suotimen

Sakkekoo

Vetarin stefa vänkärin puolelta näyttää hikoilevan vähän reilummin tasauspyörästöstä. Pitäs alkaa lähiaikoina repiin vetari irti ja vaihtaan stefa. Onkohan kukaan tehny ko. Jumppaa? Ne oikeet laatikonöljyn tiedot on kyllä kiven alla. Jos ei muuten niin pitää mennä autokeskukseen ostaan öljyt ja samalla stefa.

petriko

Tässä R9M moottorin dieselsuodatin vaihto ohje, vastaavaa voi käyttää muihinkin jos vaihtaa kokonaan tai sitten päästää vanhasta veden pois. Tätä on turha joka vuosi vaihtaa (tosin jokainen tekee kuten tekee) Itsellä nyt 4 vuotta ja takana 90 000 km ja ensimmäinen vaihto.
Kuva
Qashqai 1,6 dCi Tekna 2013 (R9M)

mcgangsta

Tattis! Taijjampa uskaltaa itse vaihtamaan seuraavaksi kun öljyjä laittelee :-)
Serena 2.0 C25 -09 (JDM)
Fuga Y50 250GT -06 (JDM)
----
#ajaoikealla

petriko

Qashqai 1,6 dCi Tekna 2013 (R9M)